اخبار شهرستان اسلامشهراخبارخبر مهمدر استان

جابجایی روزانه ۱۱۰ هزار نفر با احداث مترو اسلامشهر

احداث مترو اسلامشهر نه تنها در بهبود حمل و نقل عمومی این شهر بلکه برای شهروندان بهارستان و رباط کریم موثر است، از این رو فرماندار این شهرستان می‌گوید: احداث مترو اسلامشهر را باید طرح متروی جنوب غرب استان تهران بنامیم.

جابجایی روزانه ۱۱۰ هزار نفر با احداث مترو اسلامشهر

به گزارش شجرنیوز از اسلامشهر، تکمیل زنجیره متروی اسلامشهر و اتصال ایستگاه میدان نماز به خط سه متروی تهران یعنی ایستگاه آزادگان در بهبود حمل و نقل مردم اهمیت دارد؛ چه خوب یا بد، هر روز شاهد گسیل جمعیت فراوانی از مردم جنوب غرب تهران به سمت پایتخت برای کار، تحصیل و موارد پزشکی هستیم و وجود مترویی همچون متروی تهران – کرج برای این بخش از مردم استان تهران هم از واجبات است.

به گفته حسین حبیبی فرماندار اسلامشهر، با احداث متروی اسلامشهر طبق برآوردی که صورت گرفته روزانه بیش از ۱۱۰ هزار نفر از مردم این شهرستان، بهارستان و رباط کریم از این خط استفاده خواهند کرد.

دوم بهمن ۱۴۰۰ آیین آغاز عملیات اجرایی ایستگاه مترو میدان نماز اسلامشهر برگزار شد؛ رضا قاسمی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر در این مراسم گفت: ایستگاه میدان نماز در انتهای فاز یک مترو تهران اسلامشهر و در امتداد خط ۳ مترو تهران در حال اجرا است و طراحی آن از سال ۹۱ آغاز و در سال ۹۳ طراحی ایستگاه برای اجرا به صورت یکپارچه مانند دیگر ایستگاه‌های خط ۳ مترو تهران مصوب شده است.

وی ادامه داد: با هدف بهینه‌سازی طرح، طراحی ایستگاه میدان نماز قبل از اجرا مورد بازنگری توسط کارشناسان متخصص و مشاوران قرار گرفت و ساخت ایستگاه در هفت هزار و ۸۰۰ مترمربع در دو طبقه به صورت Top Down (پوش و کند) یعنی از بالا به پایین اجرا خواهد شد.

قاسمی افزود: با انجام بهینه‌سازی طرح و مهندسی ارزش در زمینه خاکبرداری، آرماتوربندی، بتن‌ریزی، بهینه‌سازی و کاهش هزینه صورت گرفته به‌صورتی که بر اساس طرح مصوب قبلی در سال ۹۳ برآورد اجرای احداث ایستگاه میدان نماز ۳۲۹ میلیارد تومان بوده که پس از بهینه‌سازی طرح به ۱۹۰ میلیارد تومان رسید و با انتخاب پیمانکار با مبلغ ۲۲۴ میلیارد برای طرح قریب به ۱۴۰ میلیارد تومان در هزینه ساخت ایستگاه صرفه جویی می‌شود.

احداث مترو منوط به اعتبار پیش بینی شده است

محسن حمیدی شهردار اسلامشهر درباره روند احداث متروی اسلامشهر به ایرنا گفت: متروی اسلامشهر به طول ۱۵.۵ کیلومتر در امتداد خط سه متروی تهران به صورت یکپارچه در حال اجرا است که در حال حاضر حفاری تونل بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: چهار کارگاه در این طرح فعال است که یک قطعه به صورت دستی درحال اجرا است که فقط ۲۴۰ متر مانده که به انتهای خط سه متروی پایتخت متصل شویم.

به گفته حمیدی، کارگاه بعدی، یک قطعه مکانیزه به طول ۱۰ کیلومتر بوده که تا کنون حدود ۶۰ درصد آن انجام شده است.

این مسئول افزود: همچنین یک شیفت پشتیبان در منطقه شاتره و چهارمین کارگاه در میدان نماز فعال است که از بهمن سال گذشته (نقطه آغاز) پیشرفت ۱۲ درصدی دارد.

شهردار اسلامشهر در مورد زمان پایان این طرح خاطرنشان کرد: حفاری تونل متروی اسلامشهر از سال ۹۸ آغاز شده و اگر تامین مالی انجام شود می توان امیدوار بود که تا پایان مدیریت شهری کنونی افتتاح و بهره برداری شود.

وی با اشاره به لایحه استفاده از ظرفیت اوراق مشارکت جهت انجام روسازی و تامین تجهیزات مترو تهران اسلامشهر خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت ۱۰۰ میلیارد اوراق مشارکت به عنوان نخستین تجربه با پیگیری های سازمان و ستاد حمل و نقل ریلی و همراهی شورای اسلامی شهر و پیگیری‌های شریفیان نماینده محقق شد.

حمیدی یادآور شد: هم اکنون هم پیشنهاد درخواست اوراق مشارکت تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان به دولت داده ایم که در صورت موافقت و تخصیص اوراق سرعت پیشرفت عملیات اجرایی مترو افزایش می یابد.

تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان به متروی اسلامشهر از محل اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران هم در این باره گفت: از محل اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور به شهرستان‌های استان تهران ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به متروی اسلامشهر تخصیص یافته است.

علاالدین ازوجی در خرداد امسال در حاشیه بازدید از ایستگاه متروی در دست احداث میدان نماز این شهرستان اظهار داشت: بزودی ۴۰ میلیارد تومان از این اعتبار به طرح تزریق خواهد شد.

پنجشنبه سوم آذرماه رئیس جمهوری به اسلامشهر سفر می کند و یکی از طرح هایی که آیت الله رئیسی قطعا از آن بازدید خواهد داشت متروی اسلامشهر است.

مردم جنوب غرب تهران به این سفر و دستور رئیس جمهوری برای تامین اعتبار برای تکمیل ایستگاه متروی نماز و اتصال آن به متروی تهران امید بسته اند و بنابر تصمیم دولتمردان دولت مردمی مبنی بر تکمیل پروژهای ناتمام و به ارث رسیده از دولت های قبل، این امید رنگ واقعیت به خود خواهد دید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.