اخبارانتخاباتسیاست

محک لاریجانی در کلاب هاوس / برجام 20 دقیقه ای در مجلس

«کلاب هاوس» پلتفرمی است که ورود پر سر و صدایی به ایران داشت و در این بین تاکنون چهره های مختلف سیاسی از محمد جواد ظریف گرفته تا فائزه هاشمی و جهانگیری و... از آن استفاده و حرف های صریح و بی پرده خود را در گفت وگو های کلاب هاوسی مطرح کرده اند.

به گزارش شجرنيوز، قبل از داغ شدن تنور انتخابات نیز  پیش بینی می شد که  « کلاب هاوس » جنجال آفرین باشد و  نامزد ها برای بیان نظرات خود به سراغ آن بروند. در این بین، علی لاریجانی نیز  استارت اولین گفت و گوی کلاب هاوسی و درعین حال جنجالی را زد، گفت و گویی که حواشی و واکنش های زیادی را به همراه داشت. لاریجانی در این گفت و گوی چهار ساعته کلاب هاوسی خود به سراغ موضوعات مختلفی رفت و به سوالات متعددی پاسخ داد.

او در ابتدای گفت و گوی خود تاکید کرد که خود را از «جبهه واقعی انقلاب» می داند و جبهه واقعی انقلاب یعنی همه مردم و شهید مطهری و شهید بهشتی ها که علمدارش بودند.  او در بخش دیگری  از این گفت و گو، به سراغ ادعای تصویب جنجال برانگیز 20 دقیقه ای برجام رفت و با اشاره به این که ماجرا آن طور نیست که گفته می شود و برجام یک اقدامات پشت صحنه ای هم داشت، تاکید کرد که« اگر کسی بتواند موضوع به این مهمی را در ۲۰ دقیقه به نتیجه برساند خیلی مدیر قوی است و حتما به او رای بدهید.»

رئیس سابق مجلس، همچنین در پاسخ به کسانی که این تصویب 20 دقیقه برجام را خیانت می دانند، اذعان کرد:« آقایان می‌گویند که این کار خیانت است، چرا شورای نگهبان ظرف چند ساعت اعلام نظر کرد؟ اگر این طرح خائنانه بود شورای نگهبان می‌توانست آن را نگه ‌دارد. یک مقدار مسئله عمیق‌تر است، این که نوجوانی سرش را در سطل آشغال می‌کند ما را می‌کشد، امروز باید سریع‌تر تلاش کنیم به تفاهم برسیم.»

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به مسئله حصر  زد و اظهار کرد:« حصر قرار بود یک اقدام موقت باشد و نباید این قدر طول می‌کشید، رئیس‌ جمهور می‌تواند جلسه شورای عالی امنیت ملی را تشکیل و حصر را پایان دهد.»

لاریجانی  در این گفت و گو در واکنش  به انتقادات از عملکرد برادرانش با اشاره به این که برادرانم آدم های مستقلی هستند و نظرات مختلفی در مسائل سیاسی و حکمرانی دارند، تصریح کرد:«انگار هی اصرار دارید بحث من و خانواده‌ام را ادامه دهید، کار هرکس به خودش مربوط است خوب از خودشان سوال کنید. من بار‌ها گفتم از بلندگوی مجلس از صادق انتقاد کردم.»

وی از برجام و عملکرد محمد جواد ظریف در وزارت خارجه نیز دفاع کرد  و در پاسخ به این سوال که آیا شما از ظریف در وزارت امورخارجه استفاده خواهید کرد؟ پاسخ داد که « آقای ظریف را فرد توانایی می دانم هیچ چیزی غیر ممکن نیست شما امید داشته باشید.»

لاریجانی در این گفت و گوی کلاب هاوسی خود درباره پخش برنامه هویت از صدا و سیما در سال‌های ریاست اش  که در آن گروهی از روشنفکران و نویسندگان ایرانی به فساد، جاسوسی و همراهی با اهداف دولت ‌های خارجی در ایران متهم شده بودند، گفت که « پخش برنامه هویت در زمان مدیریت بنده در صدا و سیما کار اشتباهی بود.

هر چند بنده مسئول بودم اما مطلع نبودم و کار زیردستان بود. بعد هم با ساخت برنامه چهره‌های ماندگار، تلاش کردم اشتباه را اصلاح کنم.صدها کار مثبتم را نمی بینید و فقط به همین نقطه (برنامه هویت) گیر دادید؟» اما لاریجانی از پخش برنامه کنفرانس برلین از صدا و سیما دفاع و اظهار کرد که  در این کنفرانس عده‌ای در خارج از کشور به جمهوری اسلامی  توهین کرده‌اند.

رئیس سابق مجلس  همچنین در خصوص این که در کشور عراق متولد شده است، گفت:« در مسائل حقوقی خون ملاک است و ایرانی بودن به خون است نه به جغرافیا، من آن جا متولد شدم و شش سالگی به ایران برگشتم.»

واکنش ها 

در این بین اما گفت وگوی صریح علی لاریجانی در کلاب هاوس با پس لرزه های زیاد و درعین حال متفاوتی همراه بود. خبرآنلاین در گزارشی این اقدام علی لاریجانی را هوشمندانه توصیف کرد و نوشت:«  لاریجانی با نوع سوالاتی که از داشتن برنامه مطرح می‌کند و حملات مستقیم به بی‌برنامگی رقبا، به نوعی زمین بازی را در دست خود گرفته و سایرین را به واکنش درخصوص اقدامات و اظهارات خود وادار کرده است که این اتفاق نشان از دست بالای او در کارزار انتخابات ۱۴۰۰ دارد.»
از سوی دیگر سایت رجا، لاریجانی را تلویحا به تناقض گویی متهم کرد و درباره اظهارات او درخصوص برنامه «هویت» نوشت:« لاریجانی در حالی اظهار بی اطلاعی از ساخت این برنامه می کند که در یک سخنرانی که در روزنامه های آن روز هم منتشر شد گفته است: «خدا را شکر کنید که اسناد بیشتری رو نکردیم. فکر نکنید نمی دانیم از کدام سفارت پول گرفتید.
معاون وقت لاریجانی در صدا و سیما هم در گفت وگویی با نشریه رو در رو که در ایسنا هم منتشر شده می گوید: این برنامه به اصرار آقای لاریجانی پخش شد. به من زنگ زد زیر بار نرفتم و سپس به معاونت دیگری سپردند تا پخش شد.»
واکنش ها اما به همین جا ختم نشد و گفت وگوی  کلاب هاوسی لاریجانی فضای توئیتر را حسابی داغ کرد.  کاربری در این باره نوشت:« علی لاریجانی سخنران قهاری ا‌ست. برعکس روحانی، او پاسخ گوی خوبی ا‌ست، مثلا در یک قلم ، ماجرای تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام، دست کاندیداهای جریان انقلابی خیلی باید پر باشد، پاسخ علی لاریجانی در آستین اوست.
در مناظرات، کار رقبایش بسیار سخت است.»  یا کاربر دیگری با اشاره به فعالیت های دقیق انتخاباتی لاریجانی نوشت:« در آخرین نظرسنجی ۳۰ درصد با رئیسی فاصله دارد اما برای ترمیم چهره اش هنوز وقت دارد  البته در خصوص توانایی او شک دارم.
فقط می خواست به صدر اخبار بیاید. ۴ ساعت گفت و گو، بیش از ۳۵ هزار شنونده و ده ها پرسش کننده که گواه موفقیت موقت اوست.» از سوی دیگر اما کاربرانی هم بودند که واکنش متفاوتی به کلاب هاوس لاریجانی داشتند. کاربری  نوشته بود:« علی لاریجانی به همان اندازه که در نوشتن و خواندن قوی است در صحبت کردن ضعیف است.
این گونه مردم ترغیب به رای دادن نمی شوند. اقتصاد گم بود و آینده گرفتار گذشته ماند.» کاربر دیگری نیز اظهار نظر های لاریجانی در خصوص برجام را تحریف تاریخ  توصیف کرد و نوشت:«  به نظرم  پاشنه آشیل لاریجانی صداقت نداشتن با مخاطب و چند لایه بودن اوست  که در پاسخش درباره برنامه هویت دوباره رخ نمود . » کاربر دیگری هم نوشت :« لاریجانی گفته است که برجام تصمیم نظام بود و باید سریع تصمیم می‌گرفتیم.
آقای لاریجانی! رهبری ۹ شرط برای برجام گذاشتند کدام لحاظ شد؟ دو فرمانده عالی رتبه نظامی هم که بلافاصله بعد از امضای برجام، آن را به رهبری تبریک گفتند، علنا از رهبری تذکر گرفتند.»
منبع : ركنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.