توپ و توراخبارورزش

آنچه از سرمربی تیم ملی والیبال ایران باید بدانیم!

در این مجال به آنچه از سرمربی تیم ملی والیبال ایران باید بدانیم، می پردازیم. طبق قرارداد فدراسیون والیبال با آلکنو این مربی روس، رهبری تیم ملی والیبال ایران را تا پایان المپیک توکیو بر عهده خواهد داشت. بازیهای المپیک توکیو تابستان سال 1400 در کشور ژاپن برگزار خواهد شد.

پايگاه خبري تحليلي شجرنيوز: آنچه از سرمربی تیم ملی والیبال ایران باید بدانیم!

ایگور کولاکوویچ طی سه سال تیم ملی والیبال ایران را مربیگری کرد و توانست در کنار این تیم سهمیه المپیک 2020 توکیو را کسب کند. این مربی تا تابستان 1399 بود که با توجه به شرایط کرونایی و تعطیل شدن مسابقات زودتر از زمان برگزاری، طرفین قرارداد را فسخ کردند. با فسخ این قرارداد، اعضای کمیته فنی فدراسیون والیبال ایران با چند مربی خارجی رایزنی کرده تا از میان آنها سرمربی تیم ملی والیبال ایران را انتخاب کنند و پس از بررسی ها به دو گزینه رسیدند یکی ولادیمیر آلکنو و دیگری دنیله کاستلانی.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

حال در چالش انتخاب یکی از این دو نفر، گمانه زنی های زیادی شده است که البته در این میان آلکنو به دلیل داشتن رزومه قوی تر و افتخاراتی که در کنار تیم والیبال روسیه به دست آورده، از شانس بیشتری برخوردار است. البته دنیله کاستلانی نیز کارنامه درخشانی دارد. او تیم های ایتالیا، لهستان، برزیل، آرژانتین و فنلاند را به عنوان سرمربی هدایت کرده است و از جمله موفقیت های او می توان به کسب چند قهرمانی در لیگ اروپا، برزیل، لهستان و آرژانتین اشاره کرد.

اما در نهایت در آذرماه 1399 فدراسیون والیبال ایران ولادیمیر رومانوویچ آلکنو را رسماً به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال ایران معرفی کرد تا این تیم بتواند با هدایت و راهنمایی این مربی در المپیک 2020 توکیو حضور فعال و پرقدرتی داشته باشد.

 

سرمربی تیم ملی والیبال ایران ولادیمیر رومانوویچ آلکنو

آنچه از سرمربی تیم ملی والیبال ایران باید بدانیم

آلکنو کیست؟

برای آشنایی بیشتر با سرمربی تیم ملی والیبال ایران، بهتر است اندکی از رزومه کاری وی بدانیم. ولادیمیر رومانوویچ آلکنو در پولوتسک روسیه به دنیا آمده است و از ده سالگی فعالیت ورزشی خود را آغاز کرده و سرانجام در سال 1980 توانست با حضور در تیم دانشگاه مینسک رسماً خود را به عنوان ورزشکار معرفی کند. او طی سالهای 1984 تا 1987در یکی از باشگاههای مسکو به نام زسکا عضویت داشت و در کنار این تیم موفقیتهای زیادی به دست آورد.

از سال 1992 به مدت چهار سال در سری ب ایتالیا بازی کرد و بعد هم به فرانسه رفت تا بازی در باشگاههای این کشور را نیز تجربه کند که البته موفق شد در این تیم به دو قهرمانی پرو آ برسد.

 

آغاز مربیگری

شروع مربیگری سرمربی تیم ملی والیبال ایران از سال 2001 بوده و اولین قرارداد خود را با این عنوان با باشگاهی فرانسوی بست که در جام حذفی توانست اولین قهرمانی را به دست آورد. در سال 2004 هم مجدداً در لیگ پرو آ فرانسه به قهرمانی رسید و پس از آن به تیم دینامو مسکو رفت و با امضای یک قرارداد سه ساله به موفقیت هایی همچون کسب جام قهرمانی سوپر لیگ روسیه در سال 2006 و قهرمانی جام حذفی روسیه در سال 2007 رسید.

وی در همین سال به عنوان سرمربی تیم ملی روسیه انتخاب شد و توانست مدال نقره جام جهانی و لیگ جهانی 2007 و مدال برنز المپیک 2008 را در کنار تیم کشورش به دست بیاورد.

در ادامه معرفی سرمربی تیم ملی والیبال ایران می پردازیم به فعالیت حرفه ای او با مربیگری باشگاه والیبال زنیت کازان در سال 2008 که پنج بار هم قهرمان سوپر لیگ روسیه شدند. آلکنو علاوه بر سمت سرمربی زنیت کازان، برای بار دوم هم به عنوان مربی تیم ملی کشورش انتخاب شد.

در این سالها در کنار هموطنان روس خود توانست به مدال طلای جام جهانی و لیگ جهانی 2011 برسد و سرانجام در بازی های المپیک لندن در سال 2012 تیم ملی والیبال روسیه با شکست برزیل قهرمان شد.

در سال 2012 آلکنو به علت مشکلات جسمی از تیم ملی روسیه جدا شد ولی مجدداً در سال 2015 به عنوان مربی هدایت تیم ملی کشورش را پذیرفت و یک سال بعد در المپیک ریو حضور یافتند. البته تیم ملی روسیه در این المپیک فقط جزء چهار تیم پایانی بود و جایگاهی به دست نیاورد.

 

آنچه از سرمربی تیم ملی والیبال ایران باید بدانیم، این است که آلکنو یک بار در سال 1988 برای شرکت در مسابقه ای به ایران سفر کرده بود که همان روز مصادف بود با رحلت امام خمینی(ره) و آن بازی لغو شد.  آشنایی این مربی روس با بازیکنان ایرانی، به زمان هدایت تیم زنیت کازان برمی گردد.

زمانی که با سعید معروف پاسور حرفه ای والیبال جهان و کاپیتان تیم ملی والیبال کشورمان، همکاری کرد و اولین منبع آشنایی او با ایران کاپیتان تیم ملی کشورمان بوده است. از این جهت و به دلیل بازیهای مختلف تیم ملی ایران با روسیه، شناخت نسبتاً خوبی از بازیکنان ایرانی دارد.

 

ولادیمیر آلکنو در کنار سعید معروف کاپیتان تیم ملی والیبال ایران

 

در پاسخ به این سؤال که چرا ولادیمیر آلکنو پیشنهاد سمت سرمربی تیم ملی فوتبال ایران را پذیرفت، باید گفت به واسطه هدایت تیم ملی کشور روسیه و رسیدن به سه دوره از بازی های المپیک یعنی المپیک 2008 پکن، المپیک 2012 برزیل و المپیک 2016 ریو، مشتاق رسیدن به چهارمین المپیک در طول مربیگری خود بوده است.

شروع مربیگری تیم ملی والیبال ایران

بر اساس توافقات انجام شده میان فدراسیون والیبال کشورمان و ولادیمیر آلکنو، این سرمربی از فروردین ماه 1400 کار خود را آغاز می کند اما برای آمادگی بیشتر تیم ملی والیبال ایران، آلکنو کار خود را از اول آذر 99 شروع کرد. این امر به دلیل حساسیت لیگ ملتها و بازی های المپیک توکیو می باشد.

توماس توتولو نیز در کادر تیم به عنوان دستیار سرمربی تیم ملی والیبال ایران حضور خواهد داشت. آلکنو متعهد شد که هرچه در توان دارد برای رسیدن تیم ملی والیبال ایران به سکوی المپیک 2020 توکیو به کار ببرد.

بازی های المپیک 2020 در شهر توکیو و در تابستان 2021 برگزار می شود. المپیک 2020 توکیو به دلیل همه گیری ویروس کرونا در جهان و به پیشنهاد نخست وزیر کشور میزبان یعنی ژاپن و با موافقت کمیته بین المللی المپیک، با یک سال تأخیر از 23 ژوئیه تا 8 اوت سال 2021 میلادی یعنی اول مرداد تا هفدهم مرداد 1400 برگزار می شود.

بر اساس اعلام فدراسیون جهانی والیبال، 12 تیم راه یافته به المپیک 2020 توکیو در دو گروه شش تیمی قرار می گیرند و بازی های تیم ملی والیبال ایران مقابل لهستان، ایتالیا، کانادا و ونزوئلا خواهد بود.

با شجرنیوز همراه باشید تا در لحظه از اخبار ورزشی ایران و جهان مطلع شوید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.