اخبار شهرستان ریاخبارخبر مهمدر استان

اتوبوس های فرسوده تهران در گردنه حسن آباد ری متوقف شد

اتوبوس های اهدایی شهرداری تهران به شهرداری حسن آباد بخش فشافویه شهرستان ری رسید اما در گردنه های این بخش از کار افتاد و متوقف شد.

اتوبوس های فرسوده تهران در گردنه حسن آباد ری متوقف شد

به گزارش شجرنیوز، بخش حسن آباد فشافویه شهرستان ری، یکی از مناطق محروم کشور و استان تهران از تمامی ابعاد محسوب می شود و با وجود استقرار بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه، زندان بزرگ تهران و عبور اتوبان تهران – قم از کنار آن، همچنان از کمبودهای بسیاری رنج می برد.

یکی از مشکلات اساسی این بخش، دسترسی شهروندان آن سامانه اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی است که موجب شده تا شهروندان برای تردد به دیگر نقاط شهرستان ری یا تهران از خودروهای شخصی و تاکسی استفاده کنند و برای هر بار جابجایی نیز هزینه قابل توجهی بپردازند.

اردبیهشت امسال شهرداری تهران با تصویب و اطلاع شورای شهر چهار دستگاه اتوبوس خط واحد به شهرداری حسن آباد اهدا کرد تا بخشی از تبعات سرریز مشکلات تهران به این ناحیه را جبران کرده باشد.

با تمام مانورهای خبری انجام گرفته در خصوص اهدای این چهار دستگاه اتوبوس، اما خبر رسیده که در همان روزهای نخست این ناوگان حمل و نقل عمومی به سبب استهلاک و نبود عمر مفید، مستعمل از آب در آمد و پس از یک یا ۲ بار تردد در مسیر حسن آباد تا کهریزک، در عبور از گردنه های این منطقه دچار مشکل شد و از کار افتاد.

از کار افتادن چند باره این اتوبوس ها نیز موجب شد تا از همان زمان تاکنون استفاده ای از اتوبوس های اهدایی شهرداری تهران نشود و در عمل شهروندان حسن آباد دستشان از خدمات اتوبوسرانی همچنان محروم باشند.

اتوبوس هایی با مشکلات فنی و مستهلک

شیرزاد یعقوبی شهردار حسن آباد در همین زمینه اعلام کرد: با پیگیری های انجام گرفته و رئیس شورای اسلامی شهرستان ری، ابتدای امسال شهرداری تهران چهار دستگاه اتوبوس به این نهاد در حسن آباد اهدا کرد.

وی افزود: این اتوبوس ها مشکلات فنی دارند، مستهلک هستند و عمر مفیدشان را کرده اند و از همین رو نیز در مسیر بهره برداری طی یک یا ۲ بار عبور از گردنه های حسن آباد به سمت کهریزک، جوش آورد و از کار افتاد.

یعقوبی با بیان اینکه در عمل نتوانستیم آنگونه که باید از این اتوبوس ها استفاده کنیم، یادآورشد: این ناوگان مشکلات بیمه ای نیز دارد و نمی توان از آنها در مسیرهای بین شهری استفاده کرد و جان مسافران را به خطر انداخت.

شهردار حسن آباد گفت: این مسائل را به شهرداری تهران و فرمانداری ری منتقل کرده ایم و در حالی که شهرداری برای بحث تعمیرات اساسی آنها در زمان تحویل، اعلام آمادگی کرده بود، اما در عمل چنین اقدامی انجام نگرفت.

وی اظهار داشت: به خاطر مستهلک بودن این اتوبوس ها، بخش خصوصی نیز مسئولیت بهره برداری از آنها را نمی پذیرد.

یعقوبی به مشکلات سرریز شده شهر تهران به این بخش اشاره و خاطرنشان کرد: نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب، بوی نامطبوع آراد کوه و زندان بزرگ هر کدام مسائل مربوط به خود را دارد که در عمل از جایی دیگر به حسن آباد فشافویه منتقل شده است.

خرید ۱۰ دستگاه اتوبوس جدید با مشارکت بخش خصوصی

شهردار حسن آباد به مذاکره با بخش خصوصی برای خرید ۱۰ دستگاه اتوبوس اشاره کرد و گفت: در قبال خرید این اتوبوس ها، یکی از زمین های شهرداری با سرمایه گذاران معاوضه می شود.

وی هزینه خرید ۱۰ دستگاه اتوبوس را ۵۰ میلیارد تومان برشمرد و ادامه داد: شهرداری در عمل توانایی چنین هزینه کردی را برای خرید اتوبوس ندارد اما می تواند با مشارکت سرمایه گذاران این معامله را انجام دهد.

یعقوبی به استقبال یک سرمایه گذار از این ایده اشاره و اعلام کرد: این سرمایه گذار نظر مثبت خود را بناست تا ۲ هفته آینده اعلام کند.

موضوع مشکلات اتوبوس ها به من منتقل نشده است

جعفر شربیانی رئیس شورای اسلامی شهر شهرستان ری و عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در همین زمینه گفت: در صورتی که این اتوبوس ها مشکل فنی داشت، چرا مساله به من منتقل نشده است تا پیگیر آن باشم؟

وی تصریح کرد: این اتوبوس ها در زمان تحویل بر اساس استانداردهایی آماده سازی و تعمیر شده بود و در صورت نبود توان کافی برای تردد، نمی توانست مسیر تهران تا حسن آباد فشافویه را طی کند.

شربیانی بیان اینکه اگر شهردار حسن آباد فشافویه و شورای شهر با این مساله مشکل داشتند، چرا موضوع نا مناسب بودن اتوبوس ها مطرح نشده است؟ خواستار تغییر رویه برخی مسئولان و افراد در برخورد با خدمت به مردم شد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از باب ریاست شورای شهرستان علاقه مندم شهرها و روستاهای این شهرستان از خدمات شهر تهران استفاده کنند، معتقدم با توجه به مشکلاتی که پایتخت طی ۵۰ سال گذشته به شهرری تحمیل کرده، باید خدمات بیشتری به مردم آن ارائه کند.

وی افزود: زمانی شهرری، شهری بزرگ و با تاریخی عظیم و تهران یک روستا در کنار آن بود که طی گذر زمان، این وضعیت تغییر کرده و اکنون مشکلات تهران به شهرری سرریز شده است.

شربیانی یادآورشد: خلاف کسانی که دنبال استقلال شهرری هستند، قصد داریم نهایت امکانات و تجهیزات را از تهران بگیریم و به این منطقه منتقل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری به جلب موافقت زاکانی شهردار تهران برای انتقال پنج دستگاه اتوبوس مسافربری از شرکت اتوبسرانی به شهرداری حسن آباد اشاره کرد و اظهارداشت: ادعایی بابت نو بودن اتوبوس ها نداریم، اما تعمیر شده و قابل استفاده بودند تا مبتنی بر کرامت اهالی حسن آباد به آنان تحویل داده شود.

وی اضافه کرد:  ناسالم بودن اتوبوس ها را رد می کنم، اتوبوس که از تهران راه می افتد و اگر با ۲ بار سرویس دهی خراب شود، بدون شک به خود حسن آباد نمی رسد با استانداردهای خاصی تحویل گرفته ایم و نمی پذیرم.

شهرداری تهران چهار دستگاه اتوبوس مستعمل تحویل داده

هادی حسینخانی بخشدار حسن‌آباد فشافویه نیز ضمن تایید تحویل چهار دستگاه اتوبوس مستعمل شهرداری تهران به شهرداری حسن آباد گفت: با توجه به اینکه بسیاری از معضلات پایتخت به سمت ری و بخش حسن آباد فشافویه سرریز کرده است، انتظار کمک شهرداری تهران برای حل آنها می رود.

وی اعلام کرد: بنا شد شهرداری تهران برای بهبود و ایجاد زیر ساخت های این بخش، کمک کند و پس مطالبه گری تصمیم برای انتقال چهار دستگاه اتوبوس به شهرداری حسن آباد به صورت رایگان شد.

حسینخانی افزود: این چهار دستگاه اتوبوس تحویل داده شده، مستعمل است و حتی روشن نمی شود، اما خود تحویل آنها موجب ایجاد مطالبه گری میان مردم در همین رابطه شد.

بخشدار حسن آباد فشافویه با اشاره به سخنان شربیانی مبنی بر نحوه انتقال اتوبوس ها به حسن آباد، اظهارداشت: این اتوبوس ها مسیر را طی کرد و به منطقه آمد اما قابل استفاده نیست، دریغ از یک ساعت کار مفید.

وی با بیان اینکه ما مطالبه گر هستیم و برای مردم توقع ایجاد شده است، یادآورشد: شهرداری حسن آباد بیان می کند که اتوبوس ها مستعمل هستند، اگر چنین هست، چرا آنها را دریافت کرده اید؟ انتقاد به این وضعیت به زاکانی شهردار تهران نیز منتقل شده است و وی نیز قول مساعد داده تا اتوبوس های سالم تحویل دهد.

حسینخانی ادامه داد: اکنون مطالبه گریم که چرا این اتوبوس ها کار نمی کند، متولی این کار شهردار است از شهرداری هم مطالبه می کنیم اما مستعمل بودن آن امنیت مردم را به خطر می اندازد.

بخش حسن آباد فشافویه در جنوب شهرستان ری و در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر رباط کریم در مسیر تهران- قم واقع شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.