اخبار شهرستان قرچکاخبارخبر مهمدر استان

اراضی کشاورزی ‌قرچک جای خود را به آپارتمان داد

استاندار تهران با تاکید برتاثیر شتاب افزایش جمعیت در قرچک بر ظرفیت کشاورزی و تبدیل اراضی کشاورزی به آپارتمان گفت: بازیابی ظرفیت کشاورزی قرچک منوط به اصلاح روش‌های آبیاری، بازچرخانی آب و حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای است.

به گزارش شجرنیوز از قرچک، علیرضا فخاری عصر امروز در جلسه شورای اداری قرچک با اشاره به اقدامات ارائه شده در این شهرستان اظهار داشت: مدیران شهرستانی برای انجام امور نباید منتظر مدیران کل باشند، دستورات و ساختار سازمانی تعریف شده و شکل انجام، مدت زمان و کیفیت آن با مدیران شهرستانی است تا را به درستی پیش رود.

وی با بیان این‌که عقوبت برخی از اعمال در همین دنیا برای افراد مشخص می‌شود، گفت: هر کس با مردم بدرفتاری کند، قطعاً با او بدرفتاری می‌شود، مسئولان برای آن که نزد خداوند متعال و شهدا بتوانند پاسخگو باشند، در خدمت به مردم کم‌کاری نکنند.

وی با اشاره به برخی از مشکلات شهرستان قرچک عنوان کرد: این شهرستان بر اساس جمعیت و گستره سرزمینی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و امروز بالغ بر 400 هزار نفر در آن سکونت دارند که اغلب مهاجرینی هستند که از سایر مناطق استان تهران در آن سکونت دارند.

استاندار تهران افزود: اگر از قدمت 8 هزار ساله قرچک و صنعت قدیمی سفال در این شهرستان سخن به میان می‌آید، امروز گسترش روز افزون جمعیت، این تمدن و تاریخ را از بین برده است چراکه در ابتدا ظرفیت جمعیت‌پذیری این شهرستان مشخص نشده و مسئولان به آینده قرچک با شتاب افزایش جمعیت توجه نکرده بودند.

فخاری عنوان کرد: شتاب افزایش جمعیت، حتی ظرفیت کشاورزی شهرستان را تحت‌الشعاع قرار داد و اراضی کشاورزی جای خود را به آپارتمان داده است.

وی همچنین افزود: شهرستان قرچک در حوزه کشاورزی از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که استفاده بهینه از آن به اصلاح روش به ویژه در نظام آبیاری، بازچرخانی آب، چگونگی انتقال آب به اراضی کشاورزی، جلوگیری از آبیاری غرقابی و حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای نیاز دارد.

استاندار تهران تأکید کرد: بدون تعارف در چند سال آینده با توجه به سهم آبریزها، کاهش بارش نزولات جوی، وضعیت آب‌های زیرسطحی و اختصاص آب با مشکل مواجه می‌شویم که رفع این مشکل، به تغییر نظام مصرف نیاز دارد.

فخاری با تأکید بر لزوم افزایش مشارکت مردم در اداره امور کشور گفت: سطوح مشارکت مردمی به عنوان یک تکلیف باید در دستور کار مدیران قرار گیرد و در حوزه‌هایی از جمله مسائل اقتصادی، مسئولان باید نگاه خود را تغییر داده اگر هم سطح با مردم به موضوعات نگاه کنیم، قطعاً بسیاری از مشکلات حل شده و مشارکت مردم در تمامی حوزه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

استاندار تهران در پایان خاطرنشان کرد: استفاده درست از ظرفیت مردم باعث می‌شود که کسی دیگر سیستم را دور نزده و فساد ریشه‌کن می‌شود.

حوزه حمل و نقل در قرچک پیگیری شود

حسین نوش‌آبادی عصر امروز در شورای اداری قرچک با اشاره به اهمیت پیگیری مشکلات شهرستان برای ایجاد زمینه پیشرفت شهرستان اظهار داشت: شهرستان قرچک نزدیک‌ترین شهرستان به استان تهران است که قدمت چندین هزارساله دارد، سند آن‌هم تپه چندین هزارساله فردیس است و آن‌هم نشان از فعالیت‌های انسان‌های آن زمان در حوزه تجاری است.

وی با تأکید بر پیگیری مراکز گردشگری که خود رشد خوبی برای شهرستان رقم خواهد زد افزود: باید حوزه گردشگری در شهرستان قرچک افزایش پیدا کند، قرچک ظرفیت بسیار زیادی در حوزه تجاری دارد مخصوصاً در حوزه صنعتی، که می‌بایست به این موضوع بیش از پیش توجه داشته باشیم.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در ادامه اذعان کرد: رشد قابل توجه شهرک صنعتی مخصوصاً تولیدات پوشاک خیلی قابل اهمیت است، قرچک می‌تواند یک نقطه‌ای برای رشد اقتصاد کشور باشد.

نوش‌آبادی با اشاره به اهمیت پیگیری حوزه حمل و نقل قرچک تصریح کرد: بنده از مسئولین بالادستی موضوع حمل و نقل عمومی را مطالبه می‌کنم، گام‌های مختلفی در جهت رفع مشکل حمل و نقل مردم را برداشتیم منتهی کافی نیست و باید تلاش بیشتری در این موضوع داشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: واگذاری قطار حومه‌ای به مترو یکی از مطالبه مردم است بنده و دیگر مسئولین شهری به جد پیگیر هستیم.

نماینده مردم پیشوا، قرچک و ورامین در ادامه اضافه کرد: در سفر اخیر آقای رئیس‌جمهور به شهرستان قرچک از روی ناآگاهی ایشان را در پروژه‌ای بردند که یک موضوع نامشخصی بود، ایشان ‌هم باتوجه به گزارشات غلطی هم داده بودند یک وعده یک ماهه دادند که تا کنون 6 ماه است انجام نشده است.

بحران دفع فاضلاب در قرچک

در ادامه علیرضا فاتحی نژاد با اشاره به جمعیت روبه افزایش قرچک اظهار داشت: این شهرستان بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 از 269 هزار نفر جمعیت برخوردار است که با توجه به مهاجرت بالای مهاجرین از سراسر کشور، جمعیت آن‌هم‌اکنون بیش از 400 هزار نفر برآورد می‌شود که این تعداد از جمعیت در مساحت 90 کیلومترمربع سکونت دارند، از این رو قرچک پس از بهارستان و قدس متراکم‌ترین بافت جمعیتی را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه تعداد اتباع مجاز و غیرمجاز ساکن در شهرستان قرچک را بر اساس آماره اداره کل اتباع استان تهران بالغ بر 61 هزار نفر اعلام کرد و افزود: این شهرستان در طول دوران هشت سال دفاع مقدس 300 شهید، 81 آزاده و یک هزار جانباز تقدیم اسلام کرده ضمن این‌که در جریان دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت، این شهرستان 34 شهید مدافع حرم تقدیم راه خدا کرده است.

فرماندار قرچک در ادامه گفت: با وجود تمامی اقدامات صورت گرفته در قرچک به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و خون شهدا، این شهرستان از مشکلاتی در حوزه زیرساختی برخوردار است که یکی از مهمترین آن، تکمیل پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه مرکزی شهرستان است که این طرح مهم از سال 87 شروع شده و تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی در شبکه جمع‌آوری و 30 درصدی خطوط انتقال دارد و برای احداث تصفیه‌خانه آن هیچ اقدامی نشده است.

فاتحی‌نژاد اذعان کرد: هم‌اکنون خاک شهرستان قرچک اشباع شده و ظرفیت جذب فاضلاب را ندارد از این رو در چند سال آینده در حوزه دفع فاضلاب قرچک با چالش و بحران مواجه می‌شود.

وی از افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی شهید ستاری از 64 تخت به 120 تخت بیمارستانی و تکمیل استادیوم 10 هزار نفری ولیعصر (عج) به عنوان دیگر اولویت شهرستان قرچک یاد کرد و در ادامه بیان کرد: رئیس‌جمهور در سفر 9 ماه پیش ضرب العجل یک‌ماهه برای تعیین تکلیف پروژه مسکونی سبحان اعلام کردند ولی به دلیل برخی از مشکلات، تاکنون اراده‌ای برای تعیین تکلیف و واگذاری این واحدهای مسکونی صورت نگرفته است.

فرماندار قرچک در ادامه تصریح کرد: بیش از 15 سال است که تکمیل دو زیرگذر محمدآباد و داودآباد با مشکل مواجه است، موضوعی که به عنوان زیرساخت راه‌آهن به حساب می‌آید ولی با توجه به این‌که تکمیل این طرح به موضوع قطار حومه‌ای و مترو گره خورده، هرگاه که پیمانکار با راه‌آهن با مشکل مواجه می‌شود، کار را تعطیل می‌کند.

وی بیان کرد: پیش از شروع این دو پروژه مردم به‌صورت سنتی از روی ریل راه‌آهن عبور می‌کردند ولی با اجرای نیمه‌کاره این دو طرح، نه‌تنها مشکلی از مردم حل نشد، که بر مشکلات آن نیز افزود.

فرماندار قرچک افزود: احداث جاده 18 کیلومتری آنتنی دسترسی قرچک به بزرگراه الغدیر که موجب رونق شهرستان می‌شود، تکمیل مجتمع آموزشی و فرهنگسرای دولتی قرچک و ارتقاء رتبه فراجای قرچک از 16 به 17 دیگر نیازی است که این شهرستان به اجرای آن نیاز دارد.

وی گفت: در زمان حضور رئیس‌جمهور به قرچک دستور اختصاص یک‌صد دستگاه اتوبوس به شهرستان صادر شد که این تعداد به 50 دستگاه کاهش یافت که تا کنون مقدمات قانونی واگذاری 23 دستگاه آن واگذار شده و اختصاص 27 دستگاه دیگر به پیگیری استاندار نیاز دارد.

فاتحی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: از سال 91 که قرچک شهرستانی مستقل از ورامین شد تا کنون بسیاری از ادارات شهرستان قرچک در ساختمان‌های استیجاری و غیراستاندارد مستقر هستند که هرساله مالکان نسبت به جابجایی ادارات اقدام می‌کنند که این امر موجب سرگردانی مردم می‌شود و نیازمند توجه ویژه به این مسئله است.

تجهیزات نیروی انتظامی قرچک بسیار محدود است

سرهنگ یدالله طهماسبیان در حاشیه جلسه شورای اداری شهرستان قرچک با اشاره به رشادت‌های نیروی انتظامی در عرصه‌های مختلف، اظهار داشت: شهرستان قرچک به‌عنوان جوان‌ترین شهرستان استان تهران لوازم و تجهیزات و نیروی انسانی کمی نسبت به دیگر شهرستان‌ها دارد.

وی افزود: شهرستان قرچک وسعت کمی دارد اما جمعیت بسیار زیادی دارد، مسئولین باید در جهت تخصیص تسهیلات به نیروی انتظامی شهرستان قرچکی تصمیمی اتخاذ نمایند.

فرمانده نیروی انتظامی قرچک در ادامه اضافه کرد: نیروی انتظامی در همه موضوعات در سطح شهرستان قرچک انجام وظیفه کرده است ولی با توجه به امکانات و تجهیزات محدودی که دارد این اقدام سبز پوشان انتظامی یک کار بزرگ جهادی است.

گفتنی است ظهر امروز در ادامه رسیدگی به مسائل شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران علیرضا فخاری به شهرستان قرچک سفر و در ابتدای ورود در مزار شهدای این شهرستان حاضر و با قرائت فاتحه و اهدای گل با آرمان‌های شهدای والامقام تجدید عهد و پیمان کرد.

استاندار تهران در ادامه سفر خود بوستان بزرگ حضرت علی‌اکبر (ع) در زمینی به مساحت 140 هزار مترمربع و به انضمام 22 هزار مترمربع سوله سرپوشیده را کلنگ زنی کرد که اعتبار پیش‌بینی برای فاز اول این بوستان 20 میلیارد تومان است.

همچنین واحد پرورش قارچ در روستای ولی‌آباد قرچک با ظرفیت 336 تن و‌ با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد تومان همزمان با اعیاد شعبانیه افتتاح و به بهره برداری رسید.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.