اخبارجامعهسلامتمجله شجر

اشتباهات رایج در مورد استفاده از مواد ضدعفونی ‌کننده

یک پزشک عمومی مطرح کرد: استفاده از مواد ضدعفونی کننده قبل از خوردن غذا به علت وجود مواد شیمیایی روی دست ها، می تواند به سلامتی فرد آسیب بزند.

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: دکتر حدیثه سنجری‌پور، به اشتباهات رایج در مورد استفاده از ضدعفونی کننده ها پرداخت و اظهار کرد: مواد ضدعفونی کننده با غلظت کمتر از ۶۰ درصد نمی تواند به طور کامل ویروس کرونا را از بین ببرد.

این پزشک عمومی نسبت به شستشوی دست ها با آب و صابون در کمتر از ۲۰ ثانیه هشدار داد و تصریح کرد: شستشوی دست ها کمتر از ۲۰ ثانیه، پاکسازی را به طور کامل انجام نمی دهد و دست ها آلوده باقی می ماند.

وی با بیان اینکه استفاده از ژل ضدعفونی کننده به هیچ وجه جایگزین شستشوی دست ها با آب و صابون نیست، گفت: بهترین کار عدم استفاده از مواد خوراکی در دوران شیوع بیماری کرونا بیرون از منزل است و در صورتی که فرد مجبور به خوردن ماده غذایی خارج از منزل شد، باید اولویت اصلی خود را در شستشوی دست ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و خشک کردن آنها با حوله و یا یک دستمال تمیز بگذارد.

این پزشک عمومی ادامه داد: فرد در صورت اضطرار و عدم دسترسی به آب و صابون می تواند از مایع ضدعفونی کننده ۷۰ درصد استفاده کند به طوریکه دست ها کاملاً با مایع ضدعفونی خیس و شستشو داده شود.

سنجری پور به لزوم خشک شدن کامل دست ها پس از استفاده از مایع ضدعفونی کننده اشاره و خاطرنشان کرد: در صورت اضطرار و استفاده از مایع ضدعفونی کننده قبل از خوردن غذا، اجازه دهید تا دست ها به طور کامل خشک شوند در غیر این صورت مواد شیمیایی روی دست ها، حین خوردن غذا می تواند به سلامتی فرد آسیب بزند.

وی صرفه جویی بی جا از مواد ضدعفونی کننده را یکی از دلایل زنده ماندن ویروس کرونا روی پوست دانست و تأکید کرد: اگر برای ضدعفونی از ظرف کوچک استفاده می کنید، حتماً دو تا چهار بار پمپ آن را فشار دهید و به طور کامل بین انگشتان و نیز ناخن ها را آغشته به مایع ضدعفونی کنید.

این پزشک عمومی یادآور شد: آغشته بودن دست ها به کرم های مرطوب کننده چرب، مانع از پاکسازی کامل دست ها توسط مایع ضدعفونی کننده خواهد شد.

سنجری پور با بیان اینکه نگهداری مایع ضدعفونی کننده در یخچال از اشتباهات رایج بسیاری از مردم است، گفت: از نگهداری مایع ضدعفونی در یخچال یا در معرض نورخورشید و یا در نزدیکی فندک یا سیگار اجتناب کنید.

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.