اخبار شهرستان قدساخباردر استان

افزایش جمعیت در سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهرقدس/ نیمی از مردم در بافت فرسوده ساکن هستند

ساکنان مناطق دارای بافت فرسوده شهرقدس که تقریبا ۴۸ درصد جمعیت شهر هستند، با مشکلات و کمبودهایی مواجه شده اند و لازم است مسوولان امر و مدیریت شهری نسبت به احیا و بازآفرینی بافت‌های فرسوده در این منطقه توجه جدی داشته باشد.

افزایش جمعیت در سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهرقدس/ نیمی از مردم در بافت فرسوده ساکن هستند

به گزارش شجرنیوز از شهرقدس، بافت‌های فرسوده شهری فضاهایی هستند که مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متفاوتی نسبت به مناطق نوساز دارند و دسترسی این بافت‌ها به خدمات بهداشتی و شهری موجب بروز مشکلات و آسیب‌هایی می‌شود و در صورت بروز حوادث طبیعی با آسیب‌های متعددی مواجه می‌شوند.

شهرستان قدس با مساحتی حدود ۲۷۰۰ هکتار و جمعیتی بیش از ۴۰۰ هزار نفر از متراکم‌ترین شهرهای کشور است و بیش از ۳۴۷ هکتار آن دارای بافت فرسوده بوده که حدود ۱۵ درصد شهر را تشکیل می‌دهد و تقریبا ۴۸ درصد جمعیت در بافت فرسوده شهری ساکن هستند.

افزایش جمعیت در سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهرقدس/ نیمی از مردم در بافت فرسوده ساکن هستند

مشکل تردد و امدادرسانی در کوچه‌های تنگ دارای بافت فرسوده 

ساکنان مناطق دارای باقت فرسوده شهرقدس با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستند که می‌توان به معابر نامناسب و کم عرض، فرسودگی مصالح ساختمانی، عدم استحکام بنا و ناایمن بودن، کمبود فضای مناسب فرهنگی، ورزشی و بهداشتی اشاره کرد.

یکی از ساکنان محله امام سجاد(ع) با اشاره به جمعیت بالای این محله و تردد زیاد خودروها به خبرنگار فارس گفت: به دلیل عدم تعریض خیابان و فروش تراکم، ساخت‌وساز غیرمجاز و نبود پارکینگ در ساختمان‌ها روزانه حجم زیادی عبور و مرور انجام می‌شود.

شهروند دیگری ادامه داد: خیابان امام سجاد(ع) از محله‌های قدیمی است که فضای بازاری دارد که می‌طلبد مسوولین با سنگ فرش کردن این خیابان و کنترل مسیر عبور خودروها، به صورت بازارچه سنتی معرفی شود و این امر نیازمند فرهنگ‌سازی است.

 یکی از اهالی محله شهید شاه‌بوداغیان به پیاده‌روهای نامناسب و کوچه‌های باریک اشاره کرد و افزود: خانه‌های قدیمی و فرسوده‌ای که در کوچه‌های تنگ محل قرار گرفته درصورت حادثه آتش‌سوزی و یا وقوع زلزله امداد رسانی را با مشکل مواجه می‌کند و تلفات انسانی زیادی برجا خواهد گذاشت.

شهروند دیگر این محله گفت: به دلیل قرار گرفتن تیرهای برق در وسط خیابان و عدم جانمایی مناسب توسط مدیریت شهری، خطراتی رفت و آمد خودروها را تهدید می‌کند و مانعی در خیابان اصلی این محل شده است.

ساکنان محله محمدآباد نیز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و از ساخت و سازهای غیرمجاز و تجمع معتادین گرفته تا تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه معابر و نبود فضای سبز و کمبود اماکن فرهنگی و محل مناسب جهت بازی و ورزش نوجوانان و کودکان تنها بخشی از مسائلی است که در این محله کم برخوردار، فرسوده و پرجمعیت سالهاست وجود دارد.

این موارد گوشه‌ای از هشدارها، زنگ خطرهای تهدید کننده و وضعیت مناطق دارای بافت فرسوده در نقاط مختلف شهر است که لازم است مسوولان امر و مدیریت شهری توجه جدی بر آن داشته باشد.

افزایش جمعیت در سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهرقدس/ نیمی از مردم در بافت فرسوده ساکن هستند

اسکان جمعیت بالا در سکونتگاه‌های غیررسمی شهر

وحید گلیکانی فرماندار قدس با بیان اینکه مناطقی مانند محله محمدآباد، شهرک شهید عزیزی، شورای جنوبی، سرخ حصار و محدوده پشت استادیوم ورزشی سکونتگاه‌های غیررسمی هستند که جمعیت قابل توجهی در آن زندگی می‌کنند، گفت: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ در سکونتگاه‌های غیررسمی شهرک شهید عزیزی که شامل سه محل می‌شود بیش از ۲۰ هزار نفر، محمدآباد با دو محله حدود ۱۴ هزار نفر، پشت استادیوم ورزشی دو محله با ترکیب جمعیتی حدود ۹ هزار نفر و در منطقه خیابان شورای جنوبی حدود یک هزار نفر زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: در طرح بازآفرینی شهری سه محله شهید عالمی، خیابان امام سجاد(ع) و محمدآباد در برنامه کاری قرار داشته که محله امام سجاد(ع) در بافتی قدیمی و مرکز شهر قرار گرفته و دارای ترکیب جمعیتی بیش از ۱۲ هزار نفر و حدود ۴ هزار خانوار است و بیش از ۴ برابر تراکم کل شهر را دارد.

افزایش جمعیت در سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهرقدس/ نیمی از مردم در بافت فرسوده ساکن هستند

کنترل و جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز، بی‌رویه و شهرفروشی نیازمند نظارت و برخورد جدی است و تا زمانیکه شهرداری اجازه دهد ملکی با خلاف، بدون عقب‌نشینی و فاقد پارکینگ ساخته شود این مشکلات و مسائل ادامه خواهد داشت و باید دنبال راه حل و بازآفرینی شهری بود.

احیاء بافت‌های فرسوده، بهسازی و رسیدگی به مسائل زیرساختی و زیربنایی بر سهولت دسترسی به امکانات جهت افزایش مسائل امنیتی، ایمنی، بهداشتی، زیباسازی نمای شهر، گسترش شهرها، انسجام اجتماعی و جلوگیری از ناهنجاری‌ها اثر گذار است.

گفتنی است، آمار و اطلاعات جمعیتی ستاد بازآفرینی شهرستان قدس مربوط به سال ۱۳۹۵ است و باتوجه به تغییرات ایجاد شده مانند مهاجرت جمعیت و افزایش تقاضا برای سکونت در این مناطق به علت افزایش قیمت مسکن، آمار جدید و به‌روز رسانی برای برنامه‌ریزی دقیق نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.