مجلس و دولتاخبارخبر مهمسیاست

الزامات جدید مجلس برای توسعه فعالیت هسته‌ای ایران/ بازی یکطرفه تمام شد

مجلس امروز کلیات و بخش‌هایی از جزئیات طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را با 251 رای مثبت به تصویب رساند؛ رئیس مجلس این مصوبه را پیغام پایان بازی یکطرفه برای دشمن قلمداد کرد.

به گزارش شجرنیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نخستین واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده، روز یکشنبه هفته جاری با دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت موافقت کردند؛ در نشست صبح امروز سه شنبه (11 آذر ماه) هم کلیات و بخشی از جزئیات این طرح با 251 رای به تصویب نمایندگان رسید؛ قرار است بعد از ظهر امروز با ادامه بررسی جزئیات، تصویب این طرح به اتمام برسد.

در جریان بررسی جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران با ماده 1 آن موافقت کردند. در جریان بررسی این ماده؛ حسینعلی حاجی دلیگانی پیشنهاد افزودن عبارت “جهت مسائل صلح آمیز” پس از عبارت “تصویب این قانون” را مطرح کرد که نمایندگان این پیشنهاد را با 144 رأی موافق، به تصویب رساندند.

* غنی سازی 20 درصد اورانیوم و افزایش سالانه 500 کیلوگرم ظرفیت تولید

براساس ماده 1 اصلاح شده طرح مذکور؛ در راستای تامین شروط 9 گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته ای ، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای 20درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای 20 درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

در ماده 2 این طرح مصوب شد: در اجرای بند 3 قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران مصوب 1394 و در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور را، به میزان ماهانه حداقل 500 کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام نماید.

بر مبنای ماده 3 مقرر شد برای تحقق هدف مندرج در ماده ۲، سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت ۳ ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل ۱۰۰۰ عدد ماشین IR-۲m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند. همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های IR-۶ را به تاسیسات شهید علی محمدی فردو منتقل کرده و عملیات غنی سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰۰ ماشین توسعه بدهد.

همچنین در تبصره این ماده ذکر شده است: سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است برای انتخاب و تعیین مکان نصب و استقرار ماشین‌های ذکرشده، استانداردهای سازمان پدافند غیرعامل را اخذ و اجراء نماید.

در ماده 4 این طرح سازمان انرژی اتمی مکلف شد نسبت به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف مدت 5 ماه پس از تصویب این قانون اقدام کند.

ماده 5 مصوب این طرح سازمان انرژی اتمی ایران را مکلف کرد، در راستای بند 4 قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران ، همزمان با عملیات بهینه سازی و راه اندازی عامل واکنش ( راکتور ) 40 مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین 40 مگاواتی جدید با هدف تولید همسان‌های پایدار ( رادیو ایزوتوپ ) بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند و جدول زمان بندی این موضوع را ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.

بر اساس ماده 6 مصوب، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی شدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع کامل صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه سند (پروتکل الحاقی) را متوقف کند.

مجلس شورای اسلامی

*  دو هدف طرح اقدام راهبردی؛ توسعه صنعت هسته‌ای و هزینه‌مند شدن تحریم برای دشمن

در ابتدای بررسی کلیات این طرح در مجلس، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران چند هدف را دنبال می‌کند که هدف اول باز شدن قفل‌هایی است که بر صنعت هسته‌ای کشور وارد شده و احیای این برنامه پیگیری هدف‌های شهدایی مانند شهید فخری‌زاده، شهید شهریاری و سایر شهدای هسته‌ای کشور است که برای پیشرفت و توسعه کشورمان جانشان را فدا کردند.

وی اظهار امیدواری کرد که بعد از تصویب این طرح صنعت هسته‌ای کشور تقویت شده و توسعه پیدا کند و روند آن سرعت داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس درباره هدف دوم این طرح خاطرنشان کرد: مقابله با تحریم‌هایی که از سوی کشورهای غربی به جمهوری اسلامی اعمال می‌شود دیگر هدف این طرح است که باید این اقدام آنان را هزینه‌مند کنیم؛ تحریم علیه ملت ایران رفتاری بی‌هزینه‌ای نخواهد بود ضمن اینکه تغییر محاسبات دشمنان هدف طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها است و بایستی به نحوی پیش برویم که نه فقط اعمال تحریم را برای آنها هزینه‌مند کنیم بلکه تخریب امنیت مردم و کشتن شهدای دانشمندمان و مقام سیاسی معاون وزیر دفاع رفتار بی‌هزینه‌ای نخواهد بود.

وی  تصریح کرد: دشمنان فکر نکنند که اگر دست به اقدام تروریستی بزنند بدون پاسخ خواهند بود بخشی از پاسخ مجازات قطعی آنها در خارج از این مجلس و در دستگاه‌های امنیتی و نظامی پیگیری خواهد شد که البته این مطالبه مجلس است اما وظیفه مجلس آن است که راه این شهدا برای احیای برنامه هسته‌ای و مسیر پیشرفت و توسعه کشور تقویت شود.

عمویی گفت: ‌برای این هدف‌ها طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران طراحی شده است و تلاش می‌‌کنیم رفتار و محاسبه غلط دشمنان را که هزینه‌هایی برای تأمین زندگی مردم با اعمال تحریم‌ها تحمیل کرده‌اند بدون پاسخ بماند.

وی تاکید کرد: محاسبات غلط دشمن باید تغییر کند و مجلس می‌داند که با تمرکز بر برنامه هسته‌ای و ایجاد محدودیت‌ برای بازرسی‌هایی که مبنایی ندارد و توازن در توافقات قبلی از بین رفته است و سؤال در مورد مبنای این بازرسی‌ها وجود دارد که بایستی به این توازن و بی‌توازنی و عدم توازن پاسخ داده شود.

بعد از توضیحات سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، موافقان و مخالفان این طرح به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند؛ مخالفان هم با ماهیت طرح مخالفتی نداشتند و فقط معتقد بودند که پیش از این نیز مصوباتی برای کاهش تعهدات برجامی وجود داشته که دولت در اجرای آنها کوتاهی کرده و باید به جای طرح جدید، دولت ملزم به اجرای آنها شود.

صحن علنی مجلس

*  اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در راستای منافع ملی و حل مشکلات معیشتی است

رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در موافقت با این طرح اظهار داشت: وقتی که موضوع هسته‌ای ایران قرار بود در سازمان ملل مطرح شود، رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که فتوای مقام معظم رهبری که ایران سلاح‌های هسته‌ای و استفاده از آن را حرام می‌داند، نیازی به چند سال مذاکره نداشتیم.

وی افزود: ایران حسن نیت خود را نشان داده و آمریکا و 1+5 به تعهداتشان عمل نکردند؛ آمریکای شیطان بزرگ از برجام خارج شد و 4+1 هم عملا ما را با حرف معطل کرد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرحی که کلیات آن در چند بند در کمیسیون امنیت ملی تأیید شده است امیدوارم با رأی نمایندگان مجلس مواجه شود و قطعا نظرات موافقین و مخالفین این طرح در کمیسیون امنیت ملی تأمین خواهد شد.

رحمانی گفت: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها برای منافع ملی و رفع تحریم و حل مشکلات معیشتی مردم است. این در حالی است که طرف مقابل نه تنها تحریم‌ها را لغو نکرده است، بلکه این کار را همچنان دنبال کردند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در مجلس نهم دستوری 9 بندی به عنوان راهکار به نمایندگان دادند و عملا آنها این کار را انجام ندادند و طرف مقابل تحریم ها را شدیدتر کرد، ضمن این که ما برای فعالیت‌های تولیدی، کشاورزی و صنعتی و پزشکی نیاز به علم و دانش هسته‌ای داریم، ضمن این که از دانش هسته‌ای به عنوان انرژی پاک می‌توانیم استفاده کنیم؛ چراکه نفت، گاز و زغال سنگ پایان می‌پذیرد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به نظر می‌رسد طرف مقابل در حال معطل کردن و سرگرم کردن جمهوری اسلامی است در حالی که این رویه پایان پذیرفته و بایستی صنعت هسته‌ای خود را دنبال کنیم و تعهداتی که ما انجام دادیم و آنها انجام ندادند را متوقف کنیم.

رحمانی تصریح کرد: به هیچ وجه به طرف مقابل امید نداریم که به تعهداتشان بازگردند و اگر آنها به چیزهایی که تعهد دادند و عمل کردند ما هم تعهدات خود را عمل خواهیم کرد.

وی افزود: اجرای طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها،‌ گام به گام است و عملا منجر به لغو تحریم‌ها خواهد شد، ضمن این که در این باره اجماع ملی وجود دارد و همچنین نظرات شورای امنیت ملی و بزرگان کشور را هم گرفته‌ایم.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اروپایی‌ها با طرح‌های مختلف مانند اس پی وی و اینستکس عملا ما را سر کار گذاشته و تحریم های بانکی همچنان سر جای خودش است و  دیگر تحریم‌ها مانند دارو و غذا را هم تحمل می‌کنیم، ضمن این که اعتقادات دینی به ما اجازه نمی‌دهند کفار بر مسلمانان مسلط باشند.

رحمانی خاطرنشان کرد: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از ورود جاسوسان به تاسیسات هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد ضمن این که نباید اجازه دهیم جاسوسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به کشورمان آمده و دانشمندانمان را شناسایی کنند و ناجوانمردانه آنان را ترور کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان تأکید کردند که لغو تمام تحریم‌ها باید انجام شود، ضمن این که رئیس جمهور هم بعد از تصویب برجام اعلام کرد که تمام تحریم ها بلا استثناء برداشته خواهد شد، در حالی که هم اکنون 6 سال از این قضیه می‌گذرد و هیچ اتفاقی رخ نداده است.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز در مجلس باید روحیه شهید مدرس وجود داشته باشد.

رای گیری در مجلس

* توقف سانتریفیوژها و تعطیلی کارخانه‌ها محصولات برجام است

کیوان مرادیان نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با این طرح با بیان اینکه نزدیک هشت سال است که کشور متوقف به بحث برجام و همچنین پروتکل الحاقی و تعهدات فراتر از سازمان است، عنوان کرد: قرار بود با برجام مشکلات اقتصادی ما را حل و اشتغال ایجاد شود، چرخ های سانتریفیوژها بچرخد و همزمان کارخانه‌ها هم بچرخند، وضع کارخانه ها را که همه شاهدیم سانتریفیوژها هم نچرخید و متوقف شد و حتی بخشی از آنها نابود شد، اینها محصولات برجام است.

وی تصریح کرد: ‌قرار بود در برجام مناسبات بانکی ما برقرار شود و پول نفت برگردد و همچنین امنیت شهروندان ما و به ویژه دانشمندانمان تامین شود؛ این ها از ابتدایی ترین انتظارات برجام بود.

مرادیان ادامه داد: قرار بود اقتصاد ما شکوفا شود و در برجام حتی (به گفته رئیس جمهور) مشکل آب ما حل شود؛ البته ما که بعید می‌دانیم و می‌دانستیم که بشود. به ما گفتند هر گونه انتقاد هم عامل اصلی به ثمر نرسیدن برجام است؛ به ما گفتند روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ضرر به واسطه تغییر در تصویب برجام خواهیم داشت. بگویید این ضررها چه شد؟ قرار بود این پول‌ها برگردد، چه شد؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: قرار بود ما در صادرات نفت مشکلی نداشته باشیم و تحریم‌های کشور به لحاظ تجارت برداشته شود تا تجار و بازرگانان ما بتوانند سهمی در بازارهای بین المللی ایفا کنند. چه انتظار داشتیم و الان چه اتفاقی افتاده که اکنون در کشور فشار و تحریم حداکثری است؟

مرادیان بیان کرد: گفتند سایه جنگ را از کشور قطع می‌کنند. آیا در غیر برجام دشمن جرأت ترور سردار سلیمانی ها و شهید فخری‌زاده‌ها را خواهد داشت؟ آیا جرات چنین کارهایی داشت؟ آیا به غیر پالس‌های غلطی و اشتباهی که مسئولان ما به دشمن می‌دهند، چنین شهامتی می‌توانست به دشمن بدهد؟

وی اضافه کرد: کشورهایی مانند پاکستان ترجیح می‌دهند و اعلام می‌کنند اگر ما نان خشک بخوریم از پیشرفت در حوزه هسته‌ای دست نمی‌کشیم و امروز به مرحله‌ای رسیده که امروز در مقابل دنیا قد علم می‌کند و کسی جرات زورگویی به آن ندارد اما در کشور ما که دانشمندان و اندیشمندان و چهره‌های شاخص بسیار داریم متاسفانه می‌بینیم که بی تدبیری برخی مسئولان وادادگی غربزدگی و نگاه به خارج، کشور را با این همه چالش مواجه می‌کند.

مرادیان خاطرنشان کرد: کسانی که روی ما فشار وارد می‌کنند را ببینید؛ مانند فرانسه۸۰ درصد تولید برق شان با صنعت هسته‌ای است. همین‌ها بیشترین استفاده را دارند.

وی در خاتمه گفت: ما با هر گونه دسترسی به مراکز علمی تحقیقاتی و مصاحبه با دانشمندانمان مخالف هستیم. مهم ترین گام در طرح امروز است و در گام های بعدی باید این را تکمیل کنیم که موارد به سرعت انجام شود؛ ما آخرین فرصت ها را می‌دهیم و دولت موظف است زیر ساخت ها را  ظرف این دو ماه فراهم کند و سازمان انرژی اتمی نیز مکلف خواهد شد.

* کدام عقلی قبول می‌کند که دشمن از مراکز‌مان جاسوسی داشته باشد

محمد سبزی نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و در موافقت با این طرح اظهار داشت: امروز ما باید نشان دهیم که مجلس در راس امور است و باید نشان دهیم که نمایندگان انقلابی مدرس وار عمل می‌کنند.

وی افزود: این طرح هم موافق شرع و قرآن و هم موافق مطالبات مردم و هم موافق عقل است؛ قرآن می فرماید اگر احساس می کنید که خیانت می کنند و اگر ترس از خیانت بود معاهده را به سمت آنها پرتاب کنید؛ لذا باید مقابله به مثل شود.

سبزی بیان کرد: من نمی‌دانم چرا امروز بعضی‌ها نوای مذاکره سر می‌دهند چرا اینقدر غرب‌زدگی؟ چقدر باید تجربه کنیم؟ مردم ما امروز مطالبه دارند.

وی تصریح کرد: هیچگاه دشمنان راضی نخواهند شد؛ به کدام وعده خود عمل کردند؟ مگر نگفتید تحریم‌ها همه برداشته می شوند؟ اگر برداشته شد ما به همه تعهداتمان عمل کردیم، آنها به چند تعهد خود عمل کردند؟ کدام عقلی قبول می‌کند که از همه مراکز‌مان بازرسی کنند و جاسوسی داشته باشند و دانشمندان هسته‌ای ما را به شهادت برسانند؟ مگر این‌ها کم ثروت و ذخیره‌ای برای کشور هستند؟ اما ما باز هم به آنها فرصت می‌دهیم که اگر بایدن آمد امیدی هست.

نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به حال برخی آقایانی که در مجلس یک نفرش هم زیاد است تأسف می‌خوریم. چرا باید این حرف‌ها زده شود؟ لذا امروز با رای به این طرح ما باید همدل رهبر باشیم و دل داغدیدده مردم را شاد کنیم و مرحمی بر دل خدشه دار شده مردم باشیم و داغی بر دل اسرائیل بگذاریم.

وی افزود: درست است که این طرح در جزئیات پیشنهاداتی باشد ما اصلا نباید فرصت به دشمن بدهیم. دشمن دشمن است چه ترامپ و چه بایدن.

سبزی خاطرنشان کرد: ما اگر می خواهیم ولایت‌متداری خود را نشان دهیم باید این طرح به تصویب برسانیم.امروز نمایندگان مردم انقلابی و ولایتمدار نشان می‌دهند که سرباز ولایت هستند و خادم مردمند و با منافع مردم بازی نمی‌کنند و تودهنی به دهن استکبار جهانی خواهیم زد.

جلسه مجلس شورای اسلامی

* دولت در انجام تعهدات قانونی کوتاهی کرده؛ بر اجرای قوانین مصوب نظارت کنید

محمدرضا صباغیان نماینده مهریز در مخالفت با این طرح اظهار داشت: ما در موضوع برجام همه تعهدات خود را عملی کرده و طرف مقابل به هیچ تعهدی عمل نکرده است که این موضوع اعتراف مسؤولان کشورمان هم است و حتی طرف مقابل هم چنین اعترافی را داشته است.

وی افزود: کشورهای اروپایی و آمریکا با سیاست هویج و چماق خیلی خوب در حال مدیریت ما هستند؛ از یک طرف آمریکا تحریم‌هایی که باید انجام دهد با شدت دنبال می‌کند و از طرف دیگر اروپایی‌ها هم دل ما را به وعده‌ها خوش می‌کنند و ما هم متأسفانه در مسیر آنان حرکت می‌کنیم.

نماینده مهریز در مجلس تصریح کرد: مسؤولین ما برای توجیه حرف‌هایی را بیان می‌کنند که برای مثال ظریف در مجلس وقتی از او خواستیم که توضیح دهد چرا نتیجه لازم را از برجام نگرفته‌ایم می‌گوید ما جوری عمل کرده‌ایم که مقام معظم رهبری از ما تعریف کردند و عملا پاسخ همه تحریم‌ها و افزایش قیمت‌ها و فروش نفت همین پاسخ وزیر خارجه است.

صباغیان خاطرنشان کرد:‌مشخص است که خود ما استراتژی لازم را نداریم؛ ما در سال 1394 در مجلس قانون تصویب کردیم که اتفاقات در مجلس دهم هم بود موضوعی که  امروز بنای بررسی آن را داریم چه تفاوتی با آن دارد؟

وی خاطرنشان کرد: در بند سوم اقدام متقابل می‌گوید که دولت موظف است برای هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها و یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم‌هایی تحت هر عنوان دیگر به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف کند و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به 190 هزار سو افزایش پیدا کند که این مصوبه بعد از برجام یعنی سال 1394 است.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت ملی باید گزارش دهد که در مورد اجرای قانون قبلی مصوب مجلس دهم چه کرده است و به صرف اینکه در صحن مجلس طرح دیگری بر اساس احساسات مردم در نظر گرفته و به دنبال تصویب قانون باشیم کاری پیش نمی‌برد چرا که فردا احساسات تمام می‌شود و ما اجرای آن قانون را فراموش می‌کنیم و این موضوع چه فایده‌ای برای ملت دارد و چه دردی را دوا می‌کند و بهتر است رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره گزارش دهد که ما در چند سال اخیر برای اجرای قانون مصوب 94 چه کرده‌ایم آیا منتظر بوده‌اید که سردار فخری‌زاده و سردار سلیمانی شهید شود؟

نماینده مهریز در مجلس گفت: ضعف مجلس، عدم پیگیری و نظارت بر قانون مصوب سال 94 است البته دولت هم همین را میخواهد که هر روز قانون تصویب کنیم و بعد از آن قوه مجریه تناقضات آن را در آورد لذا بهتر است مجلس به صرف تصویب قانون توجه نکرده و برای نظارت جدی بر آن ورود کنیم.

وی گفت: آمریکا و اسرائیل با یک فرمول بسیار خوب در حال مدیریت ما هستند و می‌خواهند دولت و ملت درون خودشان فرو رود ضمن اینکه افزایش قیمت‌ها و فاصله طبقاتی و تورم آینده کاملا مشخصی دارد و نشستن و تماشا کردن فایده ندارد و بهتر است یا زنگی زنگ باشیم یا رومی رو و یا کره شمالی و پاکستان باشیم و یا مصر و لیبی.

صباغیان گفت: به نظرم فرصت دو ماهه هم برای اروپاییان زیاد است و بایستی از فردا اجرای این طرح را عملیاتی کنیم و آمریکا و اروپا بگوییم که اگر تحریم‌ها را لغو کردید که هیچ و اگر لغو نکردید تمام برنامه هسته‌ای که حق ماست و قانون و منطق هم می‌گوید و کاملا طبیعی است را دنبال خواهیم کرد و خداوند ما را در این قضیه بازخواست خواهد کرد که شما حق داشتید چرا حق‌تان را دنبال نکردید و به نظر می‌رسد ما عوض شده‌ایم و خدا عوض نشده است و بایستی به او اتکا کنیم و محکم بایستیم و پشت رهبری اقدام کرده و بایستیم.

وی گفت: مجلس هم پشت دولت است و همراه اوست که اگر این کار را کنیم مطمئن باشیم آمریکا ظرف 20 روز تجدیدنظر کرده است و ضعف نشان می‌دهیم و به نظر می‌رسد که هر کسی ضعف نشان دهد طبیعی است که دشمن جلو آمده و جریح‌تر خواهد کرد پس باید بایستیم و خدا هم پشتیبان ماست و حوادثی را رقم خواهد زد که ما پیروز شویم مگر ما به خدا اعتقاد نداریم و نمی‌دانم چرا این قدر به دولت حمله می‌کنیم و به نظر می‌رسد یا در این قضیه همگان مقصر است و یا هیچکس تقصیری ندارد.

وی گفت: باید یک هدف را پیش بگیریم و مقابل آمریکا ایستاده و از حق طبیعی خود استفاده کنیم و نبایستی استخاره بگیریم و قطعا پشت رهبری ایستاده و حتما آمریکا و اروپا کوتاه خواهند آمد.

* یک روز مهلت دادن به دشمن هم زیاد است

ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیگر مخالف طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، ضمن تبریک و تسلیت شهادت محسن فخری‌زاده دانشمند اصلی کشورمان اظهار داشت: مدت های زیادی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر روی این طرح وقت گذاشته شد.

وی افزود: این طرح از همه زوایا مورد بررسی قرار گرفت؛ طرح بسیار خوبی است و می‌تواند تامین کننده نیاز همه می‌تواند باشد اما ما معتقد هستیم که باید غنای این طرح را بیشتر کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم که آخرین پایگاه‌ها و امکان‌های نفوذ دشمن را از آنها بگیریم، این طرح با همه خوبی‌هایش نیازمند تجدیدنظر در ماده 6 است.

عزیزی در ادامه بیان کرد: ماده ۶ این طرح نیازمند یک نگاه واقع بینانه مبتنی بر رویکرد انقلابی مجلس است؛ خبرهایی که ما داریم حاکی از این است که اگر ماده ۶ طرح مورد تصویب قرار بگیرد دشمن -که به هیچ وجه اجازه نداریم حتی یک روز به آن مهلت دهیم- از همین قدرت پیش بینی شده در طرح قصد حداکثر سوء استفاده را دارد.

وی عنوان کرد: حدود ۷ سال فرصت و مجال به دشمن دادیم و مهلت‌هایی که از ابعاد مختلف داده شد چه دستاوردی برای ما داشت و چه اتفاق مثبتی برای این ملت افتاد؟

عزیزی بیان کرد: تشدید تحریم‌های فلج کننده در همین ایام بیشترین فشار اقتصادی به کشور ما را وارد کرد و به دلیل همین مجال و مهلتی بود که به دشمن دادیم، عدم صداقت آژانس در نظارت ها و گزارش هایی که داده حکایت از این می‌کند که تغذیه سرویس‌های جاسوسی قطعاً یکی از اهداف دشمن است.

این عضو کیمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باور ما این است که باید راه نفوذ را بست، یک روز مهلت دادن به دشمن در شان و شایستگی مجلس یازدهم نیست.

وی تغذیه سرویس‌های جاسوسی، عدم صداقت آژانس، عدم تعهدات دولت‌های طرف مذاکره‌ها را از جمله دلایلی خواند که به دشمن نمی‌توان اعتماد کرد چرا که به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکردند.

عزیزی افزود: انفجار در تاسیسات هسته ای نطنز و ترور شهید فرخی زاده در همین ایام بود. ما به کجا می‌رویم؟ به دشمن مجال دادن در شأن و شایستگی هیچ کدام از ما نیست.

وی تصریح کرد: مفاد همه بندهای طرح به جز ماده ۶ خوب است، ماده ۶ را اصلاح کنیم و بدون دادن زمان به سرویس های جاسوسی و دشمنان پیام محکم و انقلابی مجلس را به همه جهانیان صادر کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خاتمه عنوان کرد: اصرار ما این است که بر مبنای رویکرد واقع بینانه بدون ملاحظات برخورد کنیم و دقت داشته باشیم که امروز با اصلاح ماده ۶ و جایگزین کردن پیشنهاداتی که دارند، طرح را به تصویب برسانیم.

کمیسیون امنیت ملی مجلس

*کمالوندی: اجرای پروتکل الحاقی مشکلی در روند غنی‌سازی ایجاد نمی‌کند

بهروز کمالوندی به عنوان نماینده دولت در جریان بررسی کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو با تحریم‌ها مجلس گفت: در این شرایط سخت این گونه به نظر می‌رسد آنچه که از همه سخت تر است حفظ و تقویت انسجام ملی است و ما امروز در شرایطی هستیم که دشمن از همه امکانات خود از جمله فشار اقتصادی، ترور و سیاست‌های شیطانی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: لازم است تا برای حفظ این انسجام، امید را در دل مردم تقویت کرد. تزریق ناامیدی در جهت منافع کشور نیست و مأیوس کردن مردم باعث می‌شود تا در زمین دشمن بازی کنیم.

وی افزود: یکی از نقاط قوت کشور که می‌تواند مایه مباهات، افتخار و اقتدار باشد، صنعت هسته‌ای امروز شاداب و فعال کار خود را ادامه می‌دهد. متأسفانه برخی افراد چه آگاهانه و چه ناآگاهانه پیشرفت صنعت هسته‌ای را زیر سؤال می‌برند و می‌گویند این صنعت نابود شده است.

کمالوندی ادامه داد: بهترین دلیل نادرستی این ادعا همین طرح امروز است. آفتاب آمد دلیل آفتاب. شما توقع دارید در یک مدت کوتاهی اقداماتی مثل نصب هزار سانتریفیوژ IR6 سازمان انرژی هسته‌ای انجام دهد. بسیاری از انتظارات شما کارخانه اورانیوم فلزی و فعال کردن بسیاری از بخش‌ها دلیلی بر این است که انرژی هسته‌ای شاداب به کار خود ادامه می‌دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: احیای قلب رآکتور اراک در دو ماه قابل انجام است. قلب رآکتوری که می‌گفتند در آن سیمان ریخته شده، قابل احیاست. رآکتوری که کامپوننت اصلی نداشت، مثل ماشین سوخت‌گذار، اتاق فرمان، پمپ‌های اصلی، پمپ‌های خنک‌کننده، مدار دوم و….

وی افزود: ما امروز این امکان را داریم که هم سانتریفیوژهای قدیم و هم سانتریفیوژهای جدید را نصب کنیم. در حال حاضر ما 3800 کیلو مواد داریم، که قبلا این مقدار 11 تن بوده که البته فاصله چندانی بین 4 تن و 11 تن نیست.

کمالوندی خاطرنشان کرد: بعد از 10 سال ما حدود 2 الی 3 سال قبل کارخانه تبدیل را داشتیم که یو اچ اف تولید کرد، در حالی که این کارخانه 10 سال بود که خوابیده بود. در حوزه غنی‌سازی ما تیل‌هایی را که از آنها استفاده نمی‌شد به کار بردیم و این کار، کار جدیدی بود که بتوانیم در حدود 30 تن کیک زرد و مواد جدید داشته باشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: در حوزه برق هسته‌ای در حال حاضر نیروگاه اول ما کاملا توسط پرسنل ایرانی اداره می‌شود و دو نیروگاه جدید در حال ساخت است. در پزشکی رادیوداروها در حال صادر شدن است.

وی افزود: با توجه به این که من باید در این مقطع نظر دولت را در مورد این طرح اعلام کنم باید بگویم اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی را در روند برنامه غنی‌سازی ایجاد نمی‌کند، اما عدم اجرای آن باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد.

* مجلس به دنبال بازگشت هویت خود است

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه و در جریان بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در اخطار قانون اساسی اظهار داشت: من اخطار اصل 3، 58 و 67 قانون اساسی دارم، این در حالی است که در اصل 3 بحث طرد کامل استعمار را بیان کرده است، همچنین در اصل 58 هم در مورد اعمال قوه مقننه است که فقط و فقط توسط مجلس صورت می‌گیرد. ضمن این که اصل 67 هم به قسم نامه نمایندگان مجلس اشاره کرده است که مقام معظم رهبری در ابتدای مجلس یازدهم بر روی این قسم‌نامه تأکید کردند که ما قسم خورده‌ایم حریم اسلام باشیم و نگاهبان دستاوردهای جمهوری اسلامی باشیم.

وی افزود: بر اساس اصول برشمرده آیا برخی از مفاد قراردادهای ثابت برای ما مشکل ایجاد نکرده است. ‌آیا این موضوع مغایر اصل بند 3 قانون اساسی نیست.

وی افزود: ما مشاهده کردیم که عده‌ای بیرون از مجلس بدون آنکه مجلس مصوب کند قرارداد ای تی اف را امضا کردند ضمن این که پالرمو را هم در ابتدا وعده داده و سپس به مجلس آرودند. همچنین قراردادهای نفتی را هم چنین اقدامی کردند.

وی افزود: امروز مجلس به میدان آمده و دیگر نمی‌خواهد در حاشیه باشد و عده‌ای بروند و ده‌ها الزام FATF را اجرا کنند و بعد از آنکه مجلس متوجه شود دو الزام آن را به مجلس بیاورند.

سلیمی گفت: امروز مجلس به دنبال بازگشت به هویت خود است، ضمن این که شان و اقتدار مجلس در این است که دیگران در پشت درهای بسته برای مجلس تصمیم نگیرند.

وی افزود: اینستکس و اس پی وی به مجلس آورده نشد و ملت را دو سال اسیر اینستکس کردند، این در حالی است که مجلس در این قضیه هیچ کجا نبود.

سلیمی گفت: ما بایستی امروز از شان مجلس دفاع کنیم. این در حالی است که در برجام خود مجلس اقدام متقابل را مصوب کرد؛ مگر چند گزارش در این باره در مجلس قرائت نشد که نقد شده است، این در حالی است که وقتی ما قانونی را در مجلس مصوب کرده‌ایم چرا دولت آن را اجرا نکرده است و به نظر می‌رسد که ضعف مجلس دلیل اصلی آن است.

وی تأکید کرد: مجلس یازدهم مجلسی نیست که از خود ضعف نشان دهد ؛ چراکه این مجلس انقلابی است و به دنبال هویت اصلی مجلس است؛ شان مجلس آن است که اقدام متقابل به موقع و بجا انجام دهیم، ضمن این که سمت نمایندگی قائم به شخص است.

مجلس یازدهم

قالیباف: مجلس به دشمن پیغام داد که بازی یک طرفه پایان یافته است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران اظهار داشت:‌ با تصویب کلیات این طرح مجلس این پیغام را به دشمنان ایران اسلامی داد که بازی یک طرفه پایان پیدا کرده است.

بعد از اظهارات قالیباف، نمایندگان مجلس شعار الله اکبر، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا، خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست، حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست، ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده از مصوبه خود که در راستای منافع ملی ایرانیان و همچنین لغو تحریم‌ها و کاهش مشکلات معیشتی مردم است دفاع کردند.

طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها 9 ماده دارد که دولت مکلف است برای لغو تحریم‌ها غنی سازی 20 درصدی را عملیاتی کرده و سازمان انرژی اتمی هم استفاده از سانتریفیوژ‌های نسل 6 و 8 و همچنین ساخت راکتور آب سنگین شبیه راکتور سابق اراک، ساخت کارخانه اورانیوم فلزی را در دستور کارش قرار دهد.

منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.