اخبارخبر مهمسیاستمجلس و دولت

انتخابات ۱۴۰۰؛ برگزاری ۲روزه یا افزایش شعب اخذ رای؟

کمتر از ۶ ماه تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری فرصت باقی مانده و یکی از موضوعاتی که مورد توجه دست‌اندرکاران برگزاری این دور از انتخابات قرار گرفته نحوه برگزاری آن با وجود بیماری کرونا در کشور است.

به گزارش شجرنیوز؛ کمتر از 6 ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 فرصت باقی است و هرچه به زمان برگزاری این انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، اظهارنظرها پیرامون نحوه برگزاری آن بیشتر و البته متفاوت‌تر و در برخی موارد نیز متناقض‌تر می‌شود.

برگزاری این دور از انتخابات با وجود بیماری کرونا، موضوعی است که موجب می‌شود تا در خرداد 1400 حداقل در کیفیت برگزاری  آن شاهد برگزاری یک انتخابات متفاوت با دوره‌های پیشین آن باشیم.

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات اخیر، درخصوص کم و کیف برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود:‌ به دلیل احتمال بالای ماندن ویروس کرونا در کشور و همزمانی آن با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، ناچار هستیم تغییراتی در شکل برگزاری آن ایجاد کنیم، پیشنهادهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا به دو موضوع محتمل‌تر رسیدیم، یکی زمان برگزاری آن و دیگری مکان برگزاری است.

وی توضیح می‌دهد که می‌توانیم روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد 1400 را از یک روز به دو روز تغییر دهیم؛ البته قانون اساسی این اجازه را به ما نمی‌دهد، یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری باید در یک روز برگزار و روند اخذ رای در همان روز به پایان برسد، اما ستاد ملی مبارزه با کرونا که مصوبات آن به تایید مقام معظم رهبری نیز می‌رسد می‌تواند با اختیاراتی که دارد این اجازه را به مجریان برگزاری انتخابات بدهد به دلیل جلوگیری از ازدحام و پیشگیری از خطر ابتلای هموطنان به کرونا انتخابات را در دو روز برگزار کند.

پیشنهاد دیگر جمال عرف افزایش تعداد شعب اخذ رای بود. موضوعی که در قیاس با پیشنهاد اول، ساده‌تر و امکان‌پذیرتر است. این پیشنهاد هم باید به تایید شورای نگهبان برسد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در خصوص پیشنهاد اخیر وزارت کشور گفته است تاکنون پیشنهاد رسمی در این زمینه به دست ما نرسیده است و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در 2 روز نیز بعید به نظر می‌رسد.

وی درباره راهکارهای موجود برای برگزاری انتخابات ایمن برای مردم نیز می‌گوید: انتخابات در فصلی برگزار می‌شود که امکان حضور مردم در فضاهای باز فراهم است و می‌توان به‌خلاف انتخابات‌های گذشته به‌طور مثال در مدارس و مساجدی که شعبه اخذ رأی هستند، فرآیند اخذ رأی را از فضای بسته به حیاط این مدارس یا مساجد منتقل کرد یا می‌توان برای جلوگیری از ازدحام در شعب مرکزی همچون حسینیه ارشاد یا مسجد لرزاده، شعبه‌های اخذ رأی بیشتری در مجاورت آنها در نظر گرفت که شورای نگهبان و وزارت کشور در همین راستا در حال رایزنی و تبادل نظر هستند.

بنابراین تا آنجایی که قانون به ما اجازه بدهد سعی می‌کنیم که تسهیلات لازم را برای بالا بردن ایمنی انتخابات برای مردم مهیا کنیم، همچنین در حوزه افزایش صندوق‌های سیار نیز با توجه به اینکه منع قانونی برای این کار وجود ندارد می‌توان از نهایت ظرفیت برای سهولت فرآیند رأی‌دهی استفاده کرد.

حالا به نظر می‌رسد راهکار فعلی و محتمل برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، موضوع افزایش شعب اخذ رای است که باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی وزارت کشور و شورای نگهبان به چه راه‌حلی در این زمینه خواهند رسید؛ ‌انتخاباتی که از اسفندماه وارد فرآیند اجرایی می‌شود.

منبع: تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.