اخبارعلم و دانشفناوری

انتقاد از طرح پیشنهاد حذف مراکز علمی کاربردی در مجلس/آمادگی کامل برای برگزاری امتحانات مجازی

رییس دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه آمادگی کامل برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان به صورت مجازی را داریم، گفت: در حال حاضر شیوه نامه آموزش مجازی را مصوب نمودیم و کلاس های آموزش مجازی دانشجویان نیز تا اواخر خرداد ماه به پایان می رسد.

به گزارش شجرنيوز، در بخش اول مصاحبه دکتر محمد حسین امید رئیس دانشگاه علمی کاربردی به تشریح ۵ برنامه راهبردی این دانشگاه اعم از ساماندهی مراکز، ماموریت مدار کردن، ارزیابی مدرسان و انتشار سالیانه فراخوان جذب، تدوین اساسنامه مراکز و ضابطه مند کردن انتصاب روسای مراکز که از سال ۹۵ در دانشگاه اجرایی می شود، اشاره شد.

دکتر امید در این بخش تاکید کرد؛ علی‌رغم اینکه دانشگاه های کشور با چالش صندلی های خالی و کاهش آمار دانشجویان، دانشگاه علمی کاربردی مواجه هستند طی سه سال اخیر با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی جذب دانشجو مواجه بوده اند. بر این اساس دانشگاه علمی کاربردی به‌عنوان بزرگترین دانشگاه مهارتی، بر اساس تکلیف قانونی خود که در برنامه ششم توسعه نیز به صراحت به آن اشاره شده و سهم آموزش های مهارتی را ۳۰ درصد تعیین کرده است برنامه اول راهبردی خود را اجرایی کرده و در جهت اجرای برنامه دوم راهبردی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شده است، سیاست گذاری و برنامه ریزی می‌کند.

دکتر محمدحسین امید در ادامه‌ی گفت و گو با ایسنا، ضمن بررسی مشکلات نظام آموزش مهارتی، به اهمیت این نوع آموزش ها در دانشگاه ها اشاره و تاکید کرد: در سال ۱۳۹۵ جمعیت دانشجویی کشور چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود. اما این آمار امروزه به سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو کاهش یافته است و ما شاهد کاهش تعداد دانشجو در تمامی زیرنظام های آموزشی هستیم و در این شرایط تمامی زیرنظام ها تلاش می کنند که رقیب خود را در جذب دانشجو کنار بزنند و سهم بیشتری از این آمار داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: منطق پذیرش دانشجو حکم می کند هر زیرنظام آموزشی، توانمندی ها، پتانسیل های خود را تشریح کند و مردم نیز بتوانند با آگاهی بیشتری دانشگاه را انتخاب نمایند، اقدامی که ما آن را در دانشگاه علمی کاربردی با ماموریت مدارکردن مراکز انجام دادیم و به همین جهت طی سه سال اخیر ما هر سال با رشد ثبت نام کنندگان در دانشگاه مواجه شدیم و این آمار هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: خوشبختانه رشته هایی که در این دانشگاه وجود دارند اغلب شغل محور هستند و اکثریت فارغ التحصیلان این دانشگاه بعد از پایان تحصیلات جذب بازار کار شده و مشغول کار می شوند.

دکتر امید از طرح یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر حذف مراکز علمی کاربردی ، از ذیل وزارت علوم  انتقاد کرد و گفت: این طرح در حالی مطرح شد که مراکز علمی کاربردی بخشی از نظام آموزش عالی محسوب می شوند. در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو در مراکز این دانشگاه تحصیل می کنند و این دانشجویان هیچ بار مالی برای دولت ندارند، تمامی دوره های ارائه شده در این مراکز مهارت محور و شغل محور است. آمار اشتغال دانشجویان ما نشان می دهد که ما موفق شدیم تا حدود۵۰ درصد دانش آموختگان ما در حوزه ای که تحصیل کرده اند شغل پیدا کنند، بنابراین این طرح یک مسیر اشتباه است.

رییس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: طرح پیشنهادی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با قانون برنامه ششم توسعه مغایرت دارد، چرا که در این قانون صراحتا عنوان شده است که تا پایان این برنامه باید سهم آموزش های مهارتی به ۳۰ درصد برسد، یعنی دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی حرفه ای باید آمار دانشجویان خود را افزایش دهند و ۳۰ درصد دانشجویان کشور در این دانشگاه ها تحصیل کنند و در حال حاضر که این برنامه به اتمام رسیده ما هنوز حتی نتوانستیم ۱۵ درصد دانشجویان کشور را مهارتی کنیم.

وی تاکید کرد: اگر آمار دانشجویان کشور را سه میلیون و ۵۰۰ هزار به صورت حدودی در نظر بگیریم سهم آموزش های مهارتی باید یک میلیون دانشجو باشد در حالی که ما حدود ۴۰۰ هزار دانشجوی مهارتی در کشور داریم.

رییس دانشگاه علمی کاربردی اضافه کرد: ما چگونه می توانیم در راستای برنامه ششم توسعه عمل کنیم اما در عین حال علیه این برنامه نیز رفتار داشته باشیم، بنابراین ما یا باید قانون برنامه ششم توسعه را سرلوحه کار خود قرار دهیم و یا طرح های دیگری را که پیشنهاد می شود را اجرایی نماییم. اگرچه هنوز این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی نشده است، اما قطعا ما دفاع لازم را انجام خواهیم داد.

دکتر امید تاکید کرد: ما در دانشگاه علمی کاربردی طرح ساماندهی، آمایش و ماموریت مدارکردن مراکز را انجام دادیم و در سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۰۷۲ مراکز علمی کاربردی داشتیم و با توجه به سیاست های ارتقاء کیفیت این آمار به زیر ۳۰۰ مرکز کاهش پیدا کرده است، بنابراین ساماندهی اتفاق افتاده است و مراکز مازاد و موازی کار حذف شده‌اند و در طرح آمایش نیز طرحی با عنوان «آمایش آموزش های مهارتی» را در دست تدوین داریم و در مراحل نهایی و تصویب است و آن را در برنامه دوم دانشگاه یعنی از ۱۴۰۰ تا چهار سال آینده اجرایی خواهیم کرد.

وی به برنامه دانشگاه ها در شرایط فعلی کرونایی اشاره کرد و گفت: ما در اسفندماه سال ۱۳۹۸ که با همه گیری کرونا مواجه شدیم هیچ آمادگی برای برگزاری کلاس های مجازی از نظر زیرساخت، آمادگی مدارسان و دانشجویان نداشتیم، اما در کمتر از دو هفته توانستیم این آمادگی را کسب کنیم اگرچه در نیم سال دوم گذشته مشکلات زیادی را داشتیم. اما در هر نیمسال بیش از ۱۰۰ هزار کلاس مجازی داشتیم ولی برای ترم گذشته و ترم جاری نقایص را برطرف کردیم و حتی استان های مراکز را مجاز کردیم که از سامانه های دیگر نیز استفاده کنند، بنابراین در شرایط فعلی آموزش های مجازی با کیفیت بسیار بهتری نسبت به سایر دانشگاه ها ارائه می‌شود.

رییس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: در ابتدای شروع آموزش های مجازی ۱۱۰ کلاس مجازی با دو سامانه ارائه می شد، اما در ترم قبل این تعداد به بیش از ۱۰ سامانه افزایش یافت و حتی مقررات آموزشی خود را متناسب با شرایط مجازی تغییر دادیم و حتی توانستیم آزمون های خود را به صورت مجازی برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: برای ترم جاری نیز کلاس های آموزشی مجازی تا اواخر خرداد ماه به پایان می رسد و خوشبختانه مشکلات آموزش مجازی نیم سال قبل را نداریم، زیرا ارزیابی های دانشجویان را در طول ترم انجام داده‌ایم و حتی شیوه نامه آموزش مجازی را مصوب نمودیم.

رییس دانشگاه علمی کاربردی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان نیز تاکید کرد: اگر وضعیت شیوع ویروس کرونا به همین شیوه باشد آزمون های پایان ترم دانشجویان به شکل مجازی برگزار خواهد شد. اما اگر شرایط بهتر شود بخشی از این آزمون ها را به شکل حضوری برگزار می کنیم. بنابراین ما آمادگی کامل برگزاری امتحانات مجازی را خواهیم داشت.

دکتر امید از برگزاری ۱۱۰ هزار کلاس مجازی دانشجویان در مراکز علمی کاربردی خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵ الی ۱۶ سامانه در مراکر علمی کاربردی کشور در اختیار داریم و استان‌ها را بر این اساس تقسیم‌بندی کردیم و اجازه دادیم از ظرفیت‌های استانی استفاده کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در ادامه پیرامون ساختار جدید در سطح دانشگاه جامع علمی و کاربردی افزود: بلافاصله در سطح دانشگاه ساختار جدیدی برای تولید محتوا با موافقت وزیر علوم و هیئت امنا ایجاد کردیم و مرکزی برای تولید محتوا ایجاد کردیم تا بعد از دوره کرونا هم تجربه آموزش الکترونیک را ادامه دهیم.

وی ادامه داد : از ظرفیت آموزش مجازی برای توجه به عدالت آموزشی هم بهره خواهیم برد. مدرسینی که در تهران داریم ممکن است در چهار گوشه کشور نداشته باشیم که از فعالیت این مدرسان در بخش های دیگر نیز استقبال می‌کنیم.

دکتر امید با اشاره به ایجاد ۲۰۰ مرکز نوآوری در چند سال اخیر و همچنین برگزاری بیش از ۵۰ رویداد شتاب در نیمه اول سال ۹۹ و در دوره کرونا، پیشنهاد استفاده از تسهیلات صندوق‌های کارآفرینی دولتی برای دانش‌آموختگان این مراکز را مطرح کرد و ادامه داد: این دانشگاه به لحاظ محتوایی یک دانشگاه مهارت محور بوده و سرفصل های آن عمدتاً مهارتی و کاربردی است که این ویژگی مختص به این دانشگاه است به نحوی که دانشجویان در هر رشته ای که مشغول به تحصیل باشند، قطعاً در انتهای دوره مهارت هایی را خواهند داشت که با کمک آن کسب و کار آینده شان را می توانند ایجاد کنند.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی در طی یک برنامه ۵ ساله به اصلاح سیاست های خود پرداخته و با بازنگری در روش ها و ساختارها به ارتقاء کیفیت خود، امروز در بهترین موقعیت خود قرار دارد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به تاسیس ۲۰ مرکز نوآوری در این دانشگاه و امکان تبادل دانشجو با دانشگاه های مهارتی دنیا از جمله کشور آلمان اظهار داشت: این دانشگاه از دانشجویان انتظار دارد که از ظرفیت های ایجاد شده در این دانشگاه که جزء حقوق دانشجویان است، بهره مند شوند و برای دریافت آموزشی مطلوب و با کیفیت مطالبه گر باشند.

دکتر امید در ادامه با اشاره به حذف سهمیه شاغلین در پذیرش دانشگاه تصریح کرد: با توجه به معیار این دانشگاه مبنی بر کیفی سازی با حذف سهمیه شاغلین این شائبه که دانشگاه جامع علمی‌کاربردی مختص شاغلین است را برداشتیم و معیار بر اساس سوابق تحصیلی دانشجویان قرار گرفت و معدل ورودی دانشگاه های جامع ارتقاء یافت و میانگین سنی ورودی های دانشگاه نیز کاهش یافت که بیانگر این است که خانواده ها به مهارت آموزی روی آوردند تا فرزندانشان بتوانند خودشان ایجاد شغل کنند و به واسطه مهارتی که می آموزند، کارآفرین باشند البته این به معنای حذف شاغلین نیست و آنها نیز در بخش های مختلف اداری و اجرایی در این دانشگاه آموزش های علمی کاربردی می بینند و مهارت می آموزند.

رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی با اشاره به کاهش دانشجو در تمام دانشگاههای کشور تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با همت واحد های استانی و مراکز آموزشی خود، امسال با احتساب تکمیل ظرفیت، ۲۰ درصد افزایش دانشجو در پذیرش مهرماه نسبت به سال گذشته داشت.

 

منبع : ايسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.