اخبار شهرستان اسلامشهراخبارخبر مهمدر استان

بازنگری طرح تفصیلی اسلامشهر و تدوین سند ۱۰ ساله توسعه شهر

طرح‌ تفصیلی مهم‌ترین ابزار ساماندهی نظام‌مند کالبدی هر شهر است؛ از این رو تدوین و بازنگری این طرح که سند چشم انداز توسعه ۱۰ ساله محسوب می شود برای اسلامشهر با حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت امری ضروری و مهم است.

بازنگری طرح تفصیلی اسلامشهر و تدوین سند ۱۰ ساله توسعه شهر

به گزارش شجرنیوز از اسلامشهر، ۲ طرح جامع و تفصیلی برای توسعه هر شهر و کلانشهری تعریف می شود که در واقع این ۲ طرح، اسنادی است که طی آن باید شهر در ۱۰ سال آینده چگونه در موارد مختلف به ویژه ساخت و ساز پیشرفت کند و توسعه یابد.

ضرورت توسعه و بهبود روند هر شهر و کلانشهری بر هیچ کس پوشیده نیست اما سوال اصلی این است که طرح جامع با طرح تفصیلی چه فرقی دارد؟ طرح تفصیلی در واقع جزیی از طرح جامع است بدین معنا که در تهیه نقشه های طرح جامع یک شهر از مقیاس های یک پنج هزارم یا یک ده هزارم استفاده می کنند اما در طرح تفصیلی از تصاویر هوایی در مقیاس یک دوهزارم استفاده می کنند.

محتوای طرح تفصیلی عبارت است از نقشه‌های کاربری اراضی، شبکه‌های ارتباطی، مساحت‌ها، سرانه‌ها، معیارها و ضوابط دقیق و اجرایی طرح جامع شهر که پیش از تهیه طرح تفصیلی تهیه شده و به تصویب مراجع رسمی رسیده است.

در واقع طرح تفصیلی با جزئیات بیشتری توسعه یک شهر را دنبال می کند و نوری بر زوایای کوچک و پنهان مانده در طرح جامع یک کلانشهر می اندازد؛ برای اسلامشهر با ۱۹۵ کیلومتر مربع وسعت که در جنوب غرب پایتخت واقع شده و میزبان سرریز جمعیت شاغل در تهران است، تهیه و بازنگری طرح تفصیلی اهمیتی دوچندان دارد.

در خصوص تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر اسلامشهر رئیس کمیسیون حقوقی و شهرسازی شورای اسلامی این شهر گفته که طرحهای جامع و تفصیلی شهر اسلامشهر برای تدوین سند چشم انداز ۱۰ ساله آینده منطقه در حال بازنگری و در دست تهیه است.

به گفته رضا عظیمی آخرین طرح جامع شهر اسلامشهر که در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ مورد تایید مراجع ذیصلاح قرار گرفته و توسط استاندار وقت به شهرداری به طور رسمی ابلاغ شده و ملاک عمل مجموعه مدیریت شهری این کلانشهر قرار گرفته و پس از گذشت ۱۰ سال افق چشم انداز ۱۰ ساله آن به پایان رسیده است.

وی این را هم گفت که بازنگری و تهیه طرح جامع جدید یکی از اولویت‌های کاری اعضای دوره ششم شورای اسلامی این شهر بوده که با نظر اکثریت اعضای شورا و با انتخاب مشاور مقدمات اولیه برای تهیه نقشه های هوایی شهر و به روزرسانی اطلاعات مورد نیاز آغاز شده است.

عظیمی همچنین با بیان اینکه نقشه برداری طرح جامع اسلامشهر درحال انجام است، تاکید کرد: در این راستا با همکاری سازمان نقشه برداری ایران و استانداری تهران عملیات عکس برداری هوایی و به روز رسانی عکس ها و اطلاعات انجام شده و عملیات نقشه برداری زمینی نیز توسط ۴ اکیپ نقشه برداری در سطح ۲۵ هزارهکتار از اراضی منطقه در حال اجرا است.

این عضو شورای شهر اسلامشهر ادامه داد: تبدیل عکسهای هوایی به نقشه یک ۲ هزارم شهر در حال تهیه است که پس از تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی و ابلاغ قانونی این طرح، عملیات بازنگری و تهیه طرح تفصیلی شهر اسلامشهر نیز آغاز می‌شود که با تصویب کمیسیون ماده ۵ شورای عالی معماری و شهرسازی به مرحله اجرا در می‌آید.

او با بیان اینکه طرح های جامع و تفصیلی شهر لازم و ملزم یکدیگرند، خاطرنشان کرد: طرح جامع و تفصیلی از نظر شیوه تهیه نقشه‌ها و نتیجه نهایی تفاوت هایی دارند، در طرح جامع که حاوی اطلاعاتی از موقعیت جغرافیایی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی شهر است و درآن ضوابط و مقرراتی برای کاربری اراضی به صورت کلی دیده شده، در حالی که در طرح تفصیلی شهر برنامه ها به صورت مفصل تر و با جزئیات بیشتر از محلات و مناطق شهر ذکر می شود.

عظیمی یادآور شد: تعیین تکلیف تمامی قطعات زمین و اراضی که باید کاربری در آن تعریف شود و تراکم ساختمانی در پهنه های مسکونی و شبکه بندی و گذر بندی ها را مشخص می کند، به عنوان یک سند در دستور کار شهرداری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.