بانک و سرمایهاخباراقتصادمجله شجر

تجارت سودمند و پرخطر با ارز دیجیتال

ارز دیجیتال پدیده ای نوظهور و سودمند که مدت هاست در دنیا شروع به فعالیت کرده است. در متن پیش رو قرار است اطلاعات اولیه در رابطه با رمز ارزها و نحوه انجام معاملات ارزی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. این اطلاعات شامل تاریخچه، انواع ارز، مزیت های رمزارزها و روش های خرید و فروش ارز هاست.

تجارت سودمند و پرخطر با ارز دیجیتال

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: مدت هاست که عبارت کریپتوکارنسی یا معادل محاوره فارسی آن ارز دیجیتال در رسانه ها، مطبوعات و حتی گفت و گو های روزمره مردم شنیده می شود. ورود ارز دیجیتال به دنیای سرمایه گذاری باعث شد تا سرمایه گذاران یا تریدر ها برای به دست آوردن سود بیشتر به دنبال آشنایی بیشتر با رمز ارز ها و نحوه خرید و فروش آن باشند. برای آشنایی کامل با پول الکترونیکی در ادامه سعی می کنم با زبان ساده، مفهوم و کاربرد آن را توضیح دهم.

 

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

 

ارز دیجیتال چیست؟

ماهیت ارز دیجیتال دقیقا مانند دلار ، یورو یا هر ارز موجود در جهان است با این تفاوت که تبادل این ارز در بستر اینترنت اتفاق می افتد و سکه یا کاغذی به عنوان ارز دیجیتال چاپ یا تولید نمی شود. در واقع این ارز هیچ حالت فیزیکی و قابل لمسی ندارد و همین امر سبب شده تا امنیت بالایی نسبت به سایر ارزها داشته باشد.

آشنایی با ارز دیجیتال

آشنایی با ارز دیجیتال

تاریخچه رمز ارز ها:

برای اولین بار در سال 2009 شخص یا گروهی با هویت نامشخص و اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو اولین ارز دیجیتال را با عنوان “بیت کوین” به وجود آورد. این شخص محیطی جدید و غیرمتمرکز برای تبادل ارز به نام “بلاک چین” طراحی کرد. بستر بلاک چین از تعداد زیادی بلوک تشکیل شده که در هر کدام اطلاعات مربوط به یک تراکنش با ارز دیجیتال ثبت شده است.

این بلوک ها به صورت زنجیروار به هم متصل هستند و با تغییر اطلاعات یک بلوک، تمام بلوک های قبلی نیز تغییر خواهند کرد. به همین دلیل امنیت این شبکه در بالاترین سطح خود قرار دارد. شخص هکر برای دست کاری در اطلاعات باید چندین بلوک را دست کاری کند و با هر تغییر سایر بلوک ها دوباره تغییر خواهد کرد و هک کردن این سیستم تقریبا غیر ممکن است.

بیت کوین از طریق استخراج به دست می آید، استخراج بیت کوین به وسیله ابرکامپیوتر ها و سیستم های قدرتمند انجام می شود. ساتوشی ناکاموتو موجودی بیت کوین در جهان را 21 میلیون واحد اعلام کرده است، این تعداد محدود فرصت افزایش ارزش بیت کوین را تامین می کند و از طرفی با کشف تدریجی بیت کوین به عنوان بزرگ ترین ارز دیجیتال و آشنایی مردم جهان با مزیت های آن ، ارز دیجیتال فرصت جایگزین شدن به جای تمامی ارز های جهان را پیدا می کند. در همین راستا اولین کشوری که بیت کوین را به عنوان پول ملی خود اعلام کرد، جمهوری السالوادور است.

در طول سال های گذشته اشخاص زیادی خود را به جای ساتوشی ناکاموتو و خالق اولین ارز دیجیتال معرفی کردند و نتوانستند اثبات کنند. ساتوشی ناکاموتو اولین تبادل بیت کوین از کیف پولش را برای هال فینی آمریکایی فرستاد که همین امر شائبه های زیادی در مورد ارتباط بین این دو بوجود آورد. در سال 2016 کریگ رایت ادعا کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است و سعی کرد این ادعا را اثبات کند اما در میان کار همه چیز را رها کرد و پس از آن ناپدید شد.

 

مزیت های ارز دیجیتال

  • محدودیت زمانی ندارد.
  • محدودیت مکان ندارد.
  • متعلق به کل جهان است و هیچ کشوری ادعای مالکیت بر آن را ندارد.
  • با حداقل سرمایه می توان این کار را شروع کرد.
  • هویت افراد معامله گر نیاز به شناسایی ندارد.
  • در صورت آشنا بودن با فضای تبادلات ارز دیجیتال می توان سود زیادی به دست آورد.
  • ارز دیجیتال یک ارز رمزنگاری شده است که دستکاری در آن تقریبا نزدیک به صفر است.
  • مبادلات دیجیتالی با وجود امنیت بالا، اما به سادگی قابل انجام هستند و در صورتی که با دانش کامل انجام شوند امکان کلاهبرداری در آن ها به حداقل می رسد.
  • دلال و واسطه گر در معاملات به وسیله ارز دیجیتال معنی ندارد.
  • بدون نیاز به بانک یا موسسه ای برای نظارت می توان در این بازار فعالیت کرد و تنها سخت افزار ها هستند که مسئولیت کار را بر عهده دارند.

مزیت های ارز دیجیتال نسبت به سایر ارز ها سبب انتخاب آن برای تجارت است

مزیت های ارز دیجیتال نسبت به سایر ارز ها سبب انتخاب آن برای تجارت است

 

انواع ارز دیجیتال

جدای از بیت کوین سایر ارزهای دیجیتال به دو دسته آلت کوین و توکن ها تقسیم می شوند:

  • آلت کوین ها: هر ارز دیجیتال که دارای بلاک چین اختصاصی باشد جز این دسته به حساب می آید. این گروه از رمز ارزها در واقع زیرشاخه بیت کوین به حساب می آیند. آلت کوین ها حدود 35 درصد از رمز ارز های جهان را تشکیل می دهند. اتریوم، لایت کوین، کاردانو، دش و … از جمله آن ها هستند.
  • توکن: هر ارز دیجیتال که بلاک چین اختصاصی نداشته باشد در دسته توکن ها قرار می گیردو تنها تفاوت آلت کوین و توکن در همین موضوع است. معروف ترین توکن موجود در بازار تتر است.

سوال اینجاست که چگونه تشخیص دهیم که یک ارز توکن است یا کوین؟ تمامی ارز های دیجیتال معتبر در سایت www.coinmarketcap   ثبت شده اند. در این سایت اطلاعات مربوط به همه رمز ارزها ثبت شده و تنها با کلیک بر روی ارز مورد نظر می توانید همه مشخصات از جمله کوین یا توکن بودن آن را متوجه شوید.

نمای از سایت coinmarketcap

نمای از سایت coinmarketcap

 

چگونگی استفاده از ارز دیجیتال و انجام مبادلات ارزی

ماینر ها اشخاصی هستند که با به کارگیری ابررایانه ها اقدام به استخراج ارز دیجیتال می کنند. این کار نیاز به تجهیزات پیشرفته و زیادی دارد و همه افراد نمی توانند این کار را انجام دهند. برای دسترسی اشخاص به رمزارزهای که ماینرها استخراج می کنند صرافی های مخصوص ارز دیجیتال راه اندازی شدند.

در این صرافی ها می توانید معادل با میزان دلاری که پرداخت می کنید ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنید یا اینکه رمزارزها را تغییر دهید و به ارز تبدیل کنید. البته قبل از اقدام به خرید ارز باید در سایت coinmarketcap مبلغ معادل هر ارز را چک کنید. در حال حاضر یک بیت کوین معادل 45هزار و34 دلار است، قیمت سایر ارز ها نیز در سایت قرار دارد.

صرافی ها علاوه بر خرید و تبدیل ارز دیجیتال می توانند به عنوان یک واسطه بین دو نفر که قصد انجام تبادلات ارزی دارند قرار بگیرد. در این حالت صرافی ها متناسب با میزان معامله ای که انجام می شود کارمزد خود را از طرفین معامله دریافت می کند.

در ایران صرافی ها بیشتر به صورت مستقیم فعالیت می کنند تا به صورت واسطه، البته هنوز قوانین درستی در مورد استفاده از ارز دیجیتال در ایران در نظر گرفته نشده و فعالیت صرافی های فعال در این زمینه با مشکلاتی مواجه است. ایران از جمله کشور های است که سعی دارد ارز دیجیتال ملی خلق کند تا وابستگی خود را به سایر ارز ها کمتر کند و از پیشرفت های جهانی عقب نماند.

برای اطلاع از اخبار دنیای ارزهای دیجیتال می توانید به پایگاه خبری شجر نیوز به آدرس www.shajarnews.ir/ مراجعه کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.