اخبارانتخاباتذره بین شجرسیاست

جریان حذف در شورای نگهبان به لایجانی هم رحم نکرد

مرتضی الویری از چهره های اصلاح طلب بر این باور است که مستقل از دسته بندی و خطوط سیاسی، این گونه غربالگریِ شورای نگهبان، شگفت انگیز است و معلوم نیست شورای نگهبان با چه شاخصی این گونه عمل کرده است.

به گزارش شجرنيوز، سیل کاندیداهای ریاست جمهوری در زمان ثبت نام به گونه‌ای بود که بسیاری تصور می‌کردند با مناظره‌ای چندین نفره و تعداد زیادی از صندلی، آن هم از جریان‌های مختلف سیاسی روبرو خواهند بود اما با اعلام اسامی کاندیدای نهایی از سوی شورای نگهبان، بُهت و حیرت، همه را در خود فرو برد. چرا نام برخی چهره‌های شاخص در میان تاییدصلاحیت شده‌ها نیست. مرتضی الویری از چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلب از جمله کسانی است که از اسامی اعلام شده شورای نگهبان متعجب است و ردصلاحیت برخی چهره‌های شاخص و همچنین تعداد کمِ کاندیداها را غیرقابل تصور و شگفت انگیز تلقی می‌کند.

 احتمال بنده این بود که ما این بار تنوع و تکثر کاندیداها را داشته باشیم و حتی فکر می کردم ممکن است تا بیست نفر کاندیدای تایید صلاحیت‌شده داشته باشیم.

به گفته الویری بدتر از ردصلاحیت آقای لاریجانی، ردصلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان شناسنامه انقلاب بود اما شورای نگهبان، ایشان را رد کرد.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب بر این باور است که مستقل از دسته بندی و خطوط سیاسی، این گونه غربالگریِ شورای نگهبان، شگفت انگیز است و معلوم نیست شورای نگهبان با چه شاخصی این گونه عمل کرده است. او در عین حال تاکید دارد که جریان حذف در کشور شدت گرفته است و حتی شورای نگهبان به هم سلیقه‌های سیاسی خودش هم رحم نمی‌کند.

مرتضی الویری که در حال حاضر از اعضای شورای شهر تهران است می‌گوید فقط در انتخابات شورای شهر تهران شرکت می‌کند چراکه بر این باور است مهرعلیزاده و همتی از کاندیداهای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری، هیچ شانسی برای پیروزی ندارند.

*******

*آقای الویری! ارزیابی شما از اسامی کاندیداهایی که تایید صلاحیت شدند چیست، به نظر شما این کاندیداها چقدر می توانند مشارکت ایجاد کنند؟ با توجه به اینکه چهره های شاخصی چون آقای جهانگیری و آقای لاریجانی حذف شدند، به نظر شما انتخابات تک قطبی چه زیان هایی می تواند برای نظام به همراه داشته باشد؟

چیزی که من احتمال می دادم کاملا عکس آن اتفاق افتاد. احتمال بنده عبارت از این بود که ما این بار تنوع و تکثر کاندیداها را داشته باشیم و حتی فکر می کردم ممکن است تا بیست نفر کاندیدای تایید صلاحیت‌شده داشته باشیم برای اینکه افرادی که ثبت نام کرده بودندبه نظر من تعداد زیادی از آنها یعنی بیش از بیست نفر از آنها دارای شرایط مندرج در قانون اساسی بودند اما آنچه که اتفاق افتاد برای من شگفت انگیز بود و من به همان میزان تعجب کردم که در دو انتخابات پیشین، رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی برای بنده شگفت انگیز بود.

غربالگری شورای نگهبان شگفت انگیز بود!

بنابراین مستقل از دسته بندی و خطوط سیاسی، این گونه غربالگری برای من شگفت انگیز است و من نمی دانم با چه شاخصی شورای نگهبان این گونه عمل می کند. نتیجه این حرکت به نظر من بسیاری از افراد را که ایده آل‌ها و آرمان‌های خودشان را در نامزدهای دیگر جست و جو می کردند، الان احساس می کنند که آن نامزدها در فهرست کاندیداها وجود ندارند. بنابراین طبیعی است که آنها تمایل و گرایشی به حضور در انتخابات نشان نخواهند داد.

جریان حذف در کشور شدت گرفته است

*فکر می کردید آقای لاریجانی رد شوند؟

تندتر از آن را در دو نوبت قبل در مورد مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی داشتیم که بسیاری می‌گفتند  به تعبیری شورای نگهبان شناسنامه انقلاب را رد کرد که بسیار عجیب و شگفت انگیز بود. آقای لاریجانی هم به همین ترتیب بود. آقای لاریجانی متعلق به جریان اصولگراها بود که شورای نگهبان هم به همان جریان منتسب است ولی به نظر می‌رسد انقدر جریان حذف، شدت گرفته که حتی شورای نگهبان به هم سلیقه‌های سیاسی خودش هم رحم نمی‌کند.

اقدام شورای نگهبان پشتوانه مردمی نظام را از آن جدا می‌کند

*به نظر شما اگر انتخابات به سمت تک قطبی شدن پیش برود چه زیان هایی را می تواند برای نظام به همراه داشته باشد؟

نظام جمهوری اسلامی متکی به پشتوانه مردمی بوده است، تصور می کنم این قبیل حرف‌ها که موجب کاهش مشارکت مردم می شود نظام جمهوری اسلامی را از پشتوانه اصلی‌اش که همان مردم بودند تهی می کند و جدا می کند در نتیجه این لطمه ای است که با هیچ اِکسیر دیگر و با هیچ ابزار دیگری قابل بازیابی نیست.

الویری: جریان حذف در شورای نگهبان به لایجانی هم رحم نکرد

با حذف چهره‌های شاخص، با انتخابات سردی روبرو هستیم

*چهره های شاخص اصلاحات مثل آقای پزشکیان، رد صلاحیت شدند در حالی که شخصیتهایی مثل آقای پزشکیان افرادی هستند که در نظام مسؤلیت داشتند ولی یکسری چهره هایی که در قالب کاندیدای پوششی وارد می شوند مثل آقای جلیلی و زاکانی و قاضی زاده باقی مانده اند. به نظر شما آیا مردم با حضور چنین افرادی اصلا تحریک می شوند که بیایند و حضور پیدا کنند یا خیر؟

به نظر من این دوره پیش بینی می‌شد که کلا بنا به دلایل مختلف میزان مشارکت کاهش داشته باشد ولی با این اقدامی که انجام شد این کاهش مشارکت شدت بیشتری پیدا می کند و من فکر می کنم ما با یک انتخابات سردی مواجه باشیم.

میزان مشارکت بدون تردید پایین خواهد آمد

*برخی مدعی هستند این تصمیم نظام است، یعنی قبول کرده مشارکت، حداقلی باشد و…

من نمی توانم در این مورد نظر قطعی دهم و بگویم که آیا چهره های شاخص نظام در این زمینه ذی مدخل و خشنود هستند یا خیر ولی می‌توانم حدس بزنم که بسیاری از افرادی که رای خودشان را در سرنوشت خودشان مؤثر می‌دیدند الان احساس می کنند که در این انتخابات چه شرکت کنند و چه شرکت نکنند از همین حالا نتیجه مشخص و روشن است. طبیعتا بسیاری تصمیم می‌گیرند که کار عبث انجام ندهند. بنابراین میزان مشارکت بدون تردید پایین خواهد آمد و  متاسفانه نتیجه نامناسب را همه ما باید تحمل کنیم.

هر کسی نظام را دوست دارد نمی‌خواهد هیچ هجمه‌ای به آن وارد شود

*این نتیجه ای که شورای نگهبان اعلام کرده است حتی مورد اعتراض و شکایت آقای ابراهیم رئیسی هم واقع شده و آقای رئیسی گفتند که من دارم رایزنی می کنم. بسیاری می گویند که این یک هجمه به خود آقای رئیسی و به ضرر آقای رئیسی بوده است. از نگاه شما چطور؟

من فکر می کنم نتیجه آن، هجمه به تمام کسانی است که دل در گرو این نظام داشتند و  علی رغم بی مهری ها و ناملایمات، نظام جمهوری اسلامی را دوست داشتند و مشتاق بودند که جریان‌های مقابل نظام نتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند، بنابراین فقط آقای رئیسی نیست و من فکر می‌کنم هرکسی که این نظام را دوست دارد نمی‌خواهد ببیند چنین هجمه ای دارد برای نظام رقم می خورد.

شانسی برای مهرعلیزاده و همتی نمی‌بینم

*در بین کاندیداهای اصلاح‌طلب، آقای مهرعلیزاده، تایید شده‌اند، احتمال دارد جریان اصلاح طلب از آقای مهرعلیزاده یا آقای همتی که مستقل هم آمده و تایید شدند حمایت کند یا خیر؟

من چون در جایگاه تصمیم گیری جریان اصلاح طلب نیستم نمی توانم در این زمینه ابراز نظر کنم، اما در مورد شخص خودم، من در انتخابات شورای شهر شرکت خواهم کرد برای اینکه می بینم در آنجا نامزدهایی که مفید به سرنوشت شهر تهران هستند حضور دارند و طبیعتا به آن افراد رای خواهم داد ولی در مورد انتخابات ریاست جمهوری، چون افراد مورد نظر خودم را در آن مجموعه نمی بینم، علی رغم احترامی که برای آقای همتی و آقای مهرعلیزاده قائل هستم چون شانسی برای پیروزی آنها جستجو نمی‌کنم بنابراین طبیعتا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهم کرد.

منبع : خبرآنلاين

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.