اخباراقتصادنفت و انرژی

در زمستان قطعی برق نداریم! / امسال برق چقدر گران شد ؟

رکنا: سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این که آیا در زمستان هم برنامه ای برای خاموشی ها و قطعی برق دارید، گفت: با برنامه ریزی که انجام شده ان شاالله مشکلی در تامین سوخت و تامین برق در زمستان نخواهیم داشت.

به گزارش شجرنيوز، قطعی برق، جدول خاموشی ها، کمبود گاز و مازوت موضوعاتی است که تابستان و زمستان هر سال، شنیده می شود. آنچه مشخص است این است که ارتباط دادن قطعی برق به مصرف خانگی و گرما و حتی مراکز استخراج رمز ارزها به نوعی فرافکنی و توجیه سوء مدیریت ها است.

به نظر می رسد باید ریشه کمبود برق و قطعی برق را در مدیریت ضعیف صنعت برق، عدم سرمایه گذاری در در این صنعت متناسب با افزایش میزان تقاضا و عدم پرداختن به ایجاد نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر دنبال کرد.

قطع اینترنت، قطعی برق چراغ های راهنمایی و رانندگی، کم شدن دید رانندگان و بالا رفتن آمار تصادفات خسارتی و جرحی ، نابسامانی در تقاطع‌ ها، اخلال در نظم شهری و وضعیت ترافیک، اختلال در درمان بیماران در بعضی از مراکز درمانی، خسارت های چند صد میلیونی به بخش خصوصی و تعطیلی مشاغل و آسیب به لوازم برقی بخش خانگی و … نمونه هایی از مشکلاتی است که به دلیل قطعی برق در تابستان امسال و سال گذشته، آن هم در شرایط کرونا بوجود آمد.

طبق آخرین اظهار نظر محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، “اگر مدیریت مصرف از طرف مشترکان بخش خانگی و تجاری انجام نشود، در زمستان شاهد قطع گاز و برق خواهیم بود. آنطور که مسئولان شرکت گاز می‌گویند اگر مصرف گاز از حد مجاز بالاتر برود، احتمال افت فشار و قطعی گاز وجود خواهد داشت.

آنها تاکید کرده‌اند عمده مصرف کننده گاز، بخش خانگی است.” از سوی دیگر اگر زمستان با کمبود گاز مواجه شویم، نیروگاه های گازی بدون سوخت مانده و برقی تولید نمی شود و نهایتا دوباره سراغ مازوت خواهند رفت و این چرخه هر سال ادامه دارد. درخصوص قطعی برق زمستان گفتگو رکنا با مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور را بخوانید:

رجبی مشهدی در ابتدا درباره افزایش نرخ صورتحساب برق امسال نسبت به سال گذشته گفت: قیمت های برق سالانه و در اردیبهشت ماه اصلاح می شود. به هیچ عنوان در حال حاضر قیمت برق تغییر نکرده است. اما مصرف برق مشترکان در بخش خانگی معمولا در تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی افزایش پیدا می کند و باتوجه به پلکانی بودن تعرفه ها منجر به افزایش نرخ و نهایتا افزایش صورتحساب مشترکان خانگی می شود.

چرا امسال نرخ صورتحساب های برق افزایش یافت؟

وی در ادامه افزود: خوشبختانه 82 درصد مشترکان خانگی زیر الگوی مصرف بوده اند، که فقط 7 درصد این مشترکان قیمت صورتحساب هایشان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

قبض های این مشترکان حدود 30 هزار تومان است. از حدود 18 درصد مشترکین پرمصرف، حدود 2.6 دهم درصد ، یعنی 850 هزار مشترک، مازاد بر دو برابر الگو مصرف برق داشته اند. یعنی علاوه بر بیش از یک برابر الگوی مصرف، بیش از دو برابر الگوی مصرف هم به حساب می آیند. میزان مصرف مازاد این مشترکین براساس خرید برق از نیروگاه های تجدیدپذیر محاسبه شده است که 800 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت است.

مشترکانی هم که فقط پرمصرف هستند و کمتر از دو برابر الگوی مصرف به حساب می آیند، 16 درصد، علاوه بر 7 درصد به رقم صورتحساب این مشترکان اضافه می شود. یعنی رقم 23 درصد رشد تعرفه دارند.

سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: از 30 میلیون مشترک خانگی، 25 میلیون مشترک خانگی زیر الگوی مصرف هستند و قبض های حدود 30 هزار تومان برای دو ماه دارند و مشترکانی که پرمصرف هستند هم قبض های متعارفی دارند. اما مشترکانی که بسیار پرمصرف هستند و مازاد دو برابر الگوی مصرف دارند، قبض های آنها حدود  700 هزار تومان برای دو ماه است. اگر این مشترکان مصرف برق خود را کم و مدیریت کنند، مشمول تعرفه جدید نمی شوند.

رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال که باتوجه به خاموشی های مکرر برق در تابستان امسال، چطور ممکن است که مصرف هم افزایش یافته باشد، گفت: وقتی مصرف کنتورها را بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که میزان مصرف برق مشترکین نسبت به دوره مشابه سال قبل 1/5 برابر شده است.

الگوی مصرف برق در مناطق گرمسیر متفاوت است

وی در ادامه درخصوص لزوم تغییر الگوی مصرف شهرهای گرمسیر با دیگر شهرها، گفت: الگوهای مصرف شهرهای گرمسیر با دیگر شهرها متفاوت است. در تهران الگوی مصرف 300 کیلو وات ساعت ماهیانه است، اما در خوزستان 3000 کیلو وات ساعت ماهیانه است.

به دلیل این که در خوزستان به ناچار باید وسایل سرمایشی در ساعات بیشتری روشن باشد، الگوی مصرف متفاوتی دارند. خوشبختانه در یکی از مناطق گرمسیر که بررسی کردیم، تعداد مشترکان پرمصرف که بیش از الگوی مصرف برق هستند فقط 5 درصد بود و 95 درصد زیر الگوی مصرف برق هستند و تعداد محدودی کمتر از 100 قبض بیش از دو برابر الگوی مصرف، برق استفاده کرده بودند. با کاهش دمای هوا و کاهش مصرف برق، انتظار می رود صورتحساب مشترکان برق خانگی کاهش قابل ملاحظه ای داشته باشد.

در زمستان قطعی برق نداریم!

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این که آیا در زمستان هم برنامه ای برای خاموشی ها و قطعی برق دارید؟ گفت: با برنامه ریزی که انجام شده ان شاالله مشکلی در تامین سوخت و تامین برق در زمستان نخواهیم داشت.

وی درباره اهمیت ایجاد نیروگاه های انرژی های تجدیدپذیر در شرایطی که هر ساله با کمبود برق بیشتری مواجه خواهیم شد، گفت: در برنامه هایی که وزارت نیرو و وزیر محترم نیرو در مجلس ارائه کرده است، ایجاد 10 هزار مگاوات نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر را در برنامه دارند که ظرف 4 سال در مدار قرار بگیرد.

رجبی مشهدی در آخر درخصوص صادرات برق گفت: اولویت تامین برق داخل کشور است. درصورتی که شرایط مساعد باشد، صادرات هم در برنامه های خود خواهیم داشت.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع : ركنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.