اخباراقتصادخبر مهمصنعت و تجارت

در سی و ششمین افتتاح جهش تولید با حضور رییس جمهوری؛ آغاز تسهیل تجارت با جهان از خواف- هرات

صبح امروز با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان خط راه آهن خواف- هرات به صورت ویدیو کنفرانسی افتتاح و آماده خدمت رسانی به مردم دو کشور شد.

به گزارش شجرنیوز، صبح امروز در سی و ششمین افتتاح جهش تولید، راه آهن خواف-هرات از بزرگترین پروژه های ریلی کشور با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان به طول ۱۴۰ کیلومتر به ارزش یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به طور رسمی افتتاح شد.

در این آیین حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان با بیان اینکه روابط ایران و افغانستان همواره از طریق فرهنگ‌ها، ‌رفتارها و تلاش ها بوده است، گفت: ریل راه آهن این پیوندها را مستحکم تر می‌کند زیرا روابط  دو کشور مسلمان همسایه فراتر از همزبانی و همدلی دارای هم‌سرنوشتی شده است.

محمداشرف غنی رییس جمهوری افغانستان با بیان اینکه مسیر ریلی خواف-هرات برای دو کشور تاریخی و حیاتی است، اظهار داشت: افتتاح این مسیر مهم نتیجه تلاش های خستگی ناپذیر هر دو کشور در بخش اتصال منطقه ای و رسیدن به رفاه اقتصادی آینده است.

وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه با وجود محدویت های کرونایی نشانه بارز اراده ملی هر دو کشور است، خاطرنشان کرد: افتتاح این پروژه تاریخی در راستای احیا توسعه و جهش اقتصادی در هر دو کشور است.

محمد اسلامی روز پنجشنبه در افتتاح راه آهن تهران – هرات که به‌شکل آنلاین با حضور رییس جمهوری، برگزار شد، اظهار کرد: این افتتاحیه تعامل کم‌نظیر و همکاری هماهنگ میان دو کشور ایران و افغانستان بوده که همراه با دوستی و احداث و عملیاتی شده است.

همچنین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شعار دو ملت با یک فرهنگ و تاریخ، تصریح کرد: ۲۲۵ کیلومتر برای احداث راه آهن خواف- هرات در دستور کار قرار داشت که ۱۴۰ کیلومتر آن امروز به افتتاح می‌رسد و ۸۵ کیلومتر باقی مانده با همکاری بهتری به سرانجام برسد تا پروژه به تکمیل برسد و بتوانیم از اتصال کامل آن بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه افتتاح این خط می‌تواند سهم بزرگی از ترانزیت و تبادلات را برای تجار ایران و افغانستانی را فراهم کند، خاطرنشان کرد: در سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی بین کشورهای منطقه و ایران از بنادر جنوبی، شمالی، کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب تبادل شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش ترانزیت به ۵۰ میلیون تن بار در سال در دستور کار قرار دارد، گفت: سهم قابل ملاحظه ای از این میزان از طریق افغانستان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه راه آهن خواف- هرات سهم بزرگی از تجارت بین دو ملت را برعهده خواهد داشت، تصریح کرد: بارهای که بعد از افتتاح امروز جابه‌جا می‌شود حکایت از استقبال تجار ایرانی و افغانستانی دارد که شامل بار صادراتی ایران به این کشور و بار ترانزیتی افغانستان به جهان است.

آنچه احداث راه آهن خواف – هرات به همراه خواهد داشت

راه آهن خواف – هرات به عنوان ششمین خط آهن مرزی ایران با همسایگان منطقه یکی از پروژه های مهم زیربنایی است که موجب تسهیل تجارت کالا و مسافر، ترانزیت، کاهش هزینه حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از جاده ها، افزایش ایمنی در ترابری منطقه و کاهش مصرف سوخت بین دو کشور می شود.

دسترسی مناسب ریلی افغانستان از طریق ایران به دیگر مناطق بین المللی اعم از آب های آزاد جنوب، منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا و پوشش خدمات ترابری ریلی برای حدود یک میلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات نیز از اهداف دیگر اجرای این طرح است.

حدود ۷۸ کیلومتر از این مسیر در خاک ایران و حدود ۶۰ کیلومتر آن در خاک افغانستان است، با افتتاح این مسیر ریلی، افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به همه بنادر جنوبی متصل می‌شود و بعد از آن اتصال این خط ریلی به مزار شریف و در نهایت ازبکستان انجام خواهد شد.

از دلایل احداث این خط ریلی، وجود ۹۳۶ کیلومتر مرز مشترک ایران و افغانستان است که با احداث این خط آهن، رونق شهرهای دیگر مسیر نیز تحقق خواهد یافت.

با توجه به اینکه افغانستان اکنون یک کشور وارداتی است و ایران نیز به صادرات تولیدات خود به افغانستان و کشورهای آسیای میانه نیاز دارد؛ بنابراین این دو کشور برای توسعه اقتصادی نیازمند این مسیر هستند که در این میان افغانستان کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به این هدف به شمار می رود.

همچنین راه آهن خواف-هرات با اتصال افغانستان به شبکه ریلی جهان، همانند احیای جاده باستانی ابریشم است زیرا این مسیر ریلی می تواند از مقرون به صرفه ترین مسیرهای تجارت به ویژه برای مبادلات کالای سنگین و فوق سنگین است، که با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن ترانزیت بار از کشورهای حوزه cis و ترکیه و خلیج فارس توانایی انتقال حدود ۳ میلیون تن بار صادراتی و وارداتی را دارد.

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.