اخبارانتخاباتخبر مهمسیاست

در گفتگو با سیزدهمین کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شد

مستقل شدن بانک مرکزی و اداره شدن سازمان مالیات با نظارت ریاست جمهوری

به گزارش شجرنیوز، عبدالناصر همتی در  برنامه انتخاباتی خود از  مستقل شدن بانک مرکزی و نظارت ریاست جمهوری بر سازمان مالیات خبر داد

دلالانی که دربرابر تولید ایستاده اند

عبدالناصر همتی ،کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری،در گفتگو ویژه خبری با اشاره به اینکه بساط تعارض منافع باید برچیده شود گفت:. وجود گروه های د لال و رانت خوار  و هم  چنین قاچاقچیانی که واردات قاچاق انجام می دهند ،قیمت گذاری که به صورت دستوری انجام میشود  افرادی که مالیات نمی دهند و کسانی  که از تحریم ها کاسبی می کنند این چرخه معیوب  را شکل دادندبر اقتصاد کشور چنبره زدند و نمی گذارند چرخه تولید به کار خود ادامه دهند.

وی افزود: در کشور ما 50درصد از فعالیت های اقتصادی کشور به صورت غیر اقتصادی انجام می شوند ؛زمانی من رئیس بانک مرکزی بودم به  محاسبه تراکنش ها و ریال پرداختم  و با چند نمونه برخورد کردم برای مثال 2 الی سه هزار نفر افراد زیر 18سال  وجود دارند که  در طی یک هفته 4 هزار میلیارد تومان تراکنش دارند

همتی درباره شبکه هایی دلالی که در کشور وجود دارند تصریح کرد:این شبکه دلالی است که تراکنش ها را انجام می دهد در بانک مرکزی سخت افزار سامانه جامع مالیات وجود دارد اما نتوانستیم آن را راه اندازی کنیم چرا که باید بررسی کرد چه رابطه بین فردی که می خواهد مالیات پرداخت کند و کسی که مالیات را دریافت می کند وجود دارد.

وی ادامه داد:من زمانی که رئیس بانک مرکزی بوده ام تمام این شبکه ها را شناسایی کردم و جلوی مواردی را هم گرفتم و برای مقام معظم رهبری نیز فرستادم ایشان نیزحامی بودند و نامه دادند سپس تاکید کردند : همت خود را ادامه دهید تا این وضع نابسامانی پولی و بانکی و مالی از بین برود.البته  این هدف را بانک مرکزی نمی تواند  اجرا کند من یک قدرتی فراتر از بانک برای انجام این کار می خواهم .

یارانه  یک میلیون تومانی برای سه دهک پایین

برای سه دهک پایین جامعه  یارانه یک میلیون تومانی بر اساس هدفمند سازی یارانه  ها و با شناسایی یارانه های پنهان واریز می شود البته برای سایر دهک ها نیز توانمند سازی در نظر گرفنه شده که با اعطای وام این صورت می گیرد

افزایش درآمد دولت با برداشتن تحریم ها

همتی درباره کاهش رشد اقتصادی توضیح داد: با تحریم ها؛ رشد اقتصادی، قدرت رقابتی کشور در دنیا کاهش پیدا کرده است و براساس این نمی توان کشور را در دنیا معرفی کرد.

وی افزود:برخی می گویند تحریم هیچ تاثیری بر اقتصاد ندارند اما باید گفت در چند سال اخیر درآمد ارزی کشور 45 میلیارد دلار بوده اما اکنون درآمد دولت به  50میلیارد دلاررسیده است .

وی گفت :علاوه براین سال گذشته  صادرات نفت ما به 200هزار بشکه رسید.این درحالی است که در سال 98 الی 99 ، 75 میلیارد دلار درآمد دولت  کاهش پیدا کرد و دولت براساس دلار 23هزار تومان  چیزی حدود 1500میلیارد تومان  با کسری بودجه مواجه شد.

رساندن نرخ تورم به 12در صد در دولت همتی

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره کاهش نرخ تورم در دولت خود اظهارداشت: یکی از دلایل عمده تورم  رابطه دولت با بانک مرکزی است یعنی دولت به این نتجه رسیده است که هربار با کسری بودجه مواجه شد از بانک مرکزی پول در خواست کنیم برای همین است که ما نتوانستیم میانگین تورم سه الی چهار ده گذشته را به 20درصد برسانیم.

همتی ادامه داد: من از اختیاری صحبت می کنم  که بانک مرکزی به صورت مستقل عمل کند و من در دولت خودم به جیب بانک مرکزی دست نمی زنم  و برای اولین بار نشان خواهم داد  بانک مرکزی به صورت  گسترده می تواند نقدینگی و تورم را کنترل کند.

من در دولت خودم کسری بودجه را از طریق مالیات جبران می کنم اما مالیات را نباید فقط از تولید کننده ویا افرادی با درآمد ثابت گرفت بلکه باید مالیات این افراد را کاهش و باید ازکسانی مالیات گرفت که درآمد وحشتناک دارند.

در کنار این موارد نیزدر دولت من سازمان مالیات زیرنظر ریاست جمهموری و وزیر اقتصاد بررسی می شود.

ازدیگر عوامل تورم در کشور باید به استانداردسازی بانک ها اشاره کرد که من وقتی که رئیس بانک مرکزی بودم اقداماتی را انجام دادم  برای مثال : سرمایه بانک ها باید اصلاح شود معنا ندارد بانک ها با سرمایه حداقلی کارکنند و رشد دارایی آن ها باید در یک محدوده باشد نمی توانند بدون حساب و کتاب رشد کنند خلق پول کنند.

راهکار هایی برای افزایش بهروری

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه خود پیرامون افزایش بهره وری اظهارداشت: سرمایه گذاری ها باید در3 گام انجام شود ؛الویت اول سرمایه گذاری انسانی است و در دولت باید به طور جدی به بهداشت و سرمایه انسانی پرداخته شود  برای مثال کیفیت مدارس دولتی باید افزایش یابد . دوم سرمایه دانشی است که در تحقیقات و پژوهش به کار می رود و مورد آخر که سرمایه گذاری فیزیکی است که در غالب طرح های عمرانی به کار می رود.  تازمانی که شبکه ذی نفعان  و کاسبان تحریم از بین نرود تولید نیز رونق نمی گیرد .

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.