اخبارجامعهخبر مهمذره بین شجرسلامت

دستپاچگی و تناقض‌گویی رسانه‌‌های معاند فارسی‌زبان از “تست انسانی واکسن ایرانی کرونا”/ شنای ایران با دست‌‌های بسته در اقیانوس کرونا، تحریم و تحریف

نگاهی به واکنش شبه‌‌رسانه‌‌های خارجی به ساخت واکسن ایرانی کرونا نشان می‌‌دهد که ایران علاوه بر ویروس کرونا و تحریم، با ویروس تحریف نیز در حال جنگیدن است؛ رسانه‌‌های بیگانه همزمان با تولید واکسن ایرانی هجمه‌‌های خود را آغاز کرده‌‌اند.

به گزارش شجرنیوز؛ کشورهای جهان طی پاندمی کرونا، روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته‌‌اند؛ کشورهای پیشرفته‌‌ای که انتظار می‌‌رفت با حجم عظیمی از منابع مالی خود در بخش بهداشت و درمان، بتوانند با اپیدمی مبارزه کنند، متأسفانه گرفتار این ویروس منحوس شدند و تعداد زیادی از مردم جهان، به‌دلیل ابتلا به این بیماری جان باختند.

جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از کشورهایی است که موج‌‌های سنگین اپیدمی کرونا را پشت‌سر گذاشته است؛ البته در کنترل بیماری کرونا توسط ایران و بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته جهان، یک تفاوت اساسی وجود دارد و آن هم این است که ایران، علاوه بر درگیری با ویروس کرونا، تحت تحریم‌‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا و مورد هجمه رسانه‌‌های معاند نیز قرار گرفته است و باید علاوه بر ویروس کرونا با ویروس تحریم و تحریف نیز بجنگد؛ اما با همه این مشکلات، حتی از پذیرش و خدمت‌‌رسانی به یک بیمار نیز غفلت نشد و حتی اتباع خارجی مانند مهاجرین افغانستانی نیز در بیمارستان‌‌های ایران تحت درمان کرونا قرار گرفتند.

این درحالی بود که به‌گفته وزیر بهداشت ایران، میزان تخت‌‌های بیمارستانی ایران، 1.6 تخت به‌ازای هر 1000 نفر جمعیت است در حالی که این شاخص در فرانسه، 7 تخت به‌ازای هر 1000 نفر است.

شنا با دست‌‌های بسته در دریای کرونا

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آمار نزولی کرونا در ایران گفت: پیش‌بینی‌هایی که سازمان‌های جهانی درباره روند بیماری در کشور ما داشتند درست از آب درنیامد، زیرا روند خود را تغییر دادیم و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت پروتکل‌ها باعث کاهش روند کرونا در کشور شد.

سعید نمکی درباره علت موفقیت نسبی ایران در کنترل اپیدمی کرونا پس از پشت‌سر گذاشتن پیک‌‌های سنگین این بیماری می‌‌گوید: ما قبل از هجمه ویروس، سنگر ساختیم و بعد تیم بهداشتی و درمانی در کشور از بهورز، بهیار، پرستار، ماما و پزشک در ایران آموخته‌‌های دفاع مقدس را در این مصاف نابرابر به‌کار گرفتند. ایران نه پول بیشتری نسبت به کشورهایی داشت که بیماران‌شان در خیابان‌ها در‌به‌در بودند، نه نیروی بیشتر داشت و نه تخت بیمارستانی بیشتر، فقط یک چیز فراتر داشتیم و آن، ایمان به خداوندی بود که از دفاع مقدس به ما منتقل شده بود. با دوستان بسیج طراحی بسیج ملی مبارزه با کرونا را انجام دادیم. یک فاز دفاع با سنگرهای مستحکم و یک فاز این جمله را طراحی کردیم، به‌جای این‌‌که ویروس به‌سراغ ما بیاید، ما به‌سراغ ویروس رفتیم و توانستیم علاوه بر کاهش بار بیمارستان‌‌ها، موارد ابتلا به کرونا را در اولین مراحل تشخیص دهیم و با سامانه 4030 با افراد تماس گرفتیم و در کمتر از دو ماه، موارد مرگ را به یک‌چهارم و موارد ابتلا را به یک‌پنجم رساندیم و این در تاریخ جهان، رکورد شد.

وی همچنین درباره دستاوردهای اجرای طرح بیماریابی و مدیریت کرونا (طرح شهید سلیمانی) در کشور که با هدف کاهش 10درصدی مرگ‌‌ومیر و کاهش 30درصدی بستری کرونا شروع شد، تصریح کرد: «خوشحالیم که امروز به‌جای 10درصد، شاهد کاهش 60درصدی مرگ‌ومیر روزانه بیماران و به‌جای 30درصد، شاهد کاهش 70درصدی بستری بیماران کووید19 در کشور هستیم. اینها دستاورد عظیم و گران‌قیمتی است».

ایران در روزهای اول هجمه کرونا، مانند بسیاری از کشورهای جهان دچار کمبود ماسک و لوازم حفاظت فردی شد؛ در آن روزها، نیویورک‌پست در گزارشی از کمبود شدید وسایل حفاظت فردی برای پرسنل و کادر درمانی بیمارستان‌‌های نیویورک خبر داد؛ خبری غم‌‌انگیز و البته عجیب زیرا انتظار نمی‌‌رفت در کشوری که تحریم نیست و دارای منابع فراوان است، این مشکلات دیده شود.

قدرت رسانه

با وجود این، اگرچه ایران نیز مانند سایر کشورها در روزهای ابتدایی اپیدمی کرونا دچار کمبود شدید ماسک و وسایل حفاظت فردی شد، اما با اتکا بر توان داخلی، توانست در مدت زمان کوتاهی بر این کمبودها فائق آید؛ اقدامی که سعید نمکی آن را “شنا با دست‌‌های بسته در اقیانوس بلای کرونا” می‌‌خواند.

وی در این باره می‌‌گوید: در جمهوری اسلامی توانستیم در کوتاه‌‌تر از دوماه از یک واردکننده تجهیزات پزشکی به تولیدکننده و سپس به صادرکننده تبدیل شویم؛ یکی از اضلاع اصلی خلق این حماسه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است؛ حالا ستاد اجرایی فرمان امام در کنار وزارت بهداشت است تا با همت دانشمندان جوان ایرانی واکسن ایرانی کرونا ساخته شود.

آغاز هجمه‌ها همزمان با آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا 

نخستین تزریق واکسن ایرانی کرونا روی داوطلبان تست انسانی این واکسن دیروز آغاز شد و نخستین فرد ایرانی که تست واکسن روی او انجام شد، طیبه مخبر، دختر «محمد مخبر» رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود. دومین تست واکسن هم روی یکی از مدیران ارشد مجموعه ستاد اجرایی انجام شد.

وزیر بهداشت، تزریق این واکسن به دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام را پیامی برای ملت ایران خواند و گفت: «این پیامی بود به ملت ایران که چیزی را که قرار است به ملت ایران تزریق کنیم، خودمان نیز آن را باور و قبول داریم و اگر عارضه‌‌ای داشته باشد ما و خانواده‌‌هایمان برای نخستین‌بار با جان و دل آن را خریداریم؛ ما خون هیچ‌کداممان را سرخ‌‌تر از خون ملت شریف ایران نمی‌‌دانیم و جان افراد خانواده‌‌مان را عزیزتر از فقیرترین و زحمت‌‌کش‌‌ترین فرد در دورترین نقاط محروم این کشور نمی‌‌دانیم».

آغاز تست واکسن ایرانی کرونا، مورد توجه بسیاری از کاربران فضای مجازی نیز قرار گرفت. بسیاری با هشتگ «واکسن می‌‌سازیم» این دستاورد ایران را مایه افتخار ایران و ایرانی دانسته‌‌اند.

البته توفیق ایران در ساخت واکسن کرونا به مذاق برخی رسانه‌‌های بیگانه خوش نیامد!

سعید نمکی در این باره می‌‌گوید: «علاوه بر تحریم‌‌ها، گرفتار نوعی خباثت رسانه‌‌ای هم هستیم؛ تا یک دستاورد بزرگ در کشورمان خلق می‌‌شود، بلافاصله میزگردها، پنل‌‌ها و بحث‌‌های آن‌چنانی در رسانه‌‌های بیگانه و معاند تشکیل می‌‌شود که می‌خواهند در مردم، تشکیک ایجاد کنند؛ البته مردم با چشم خودشان می‌‌بینند که تخت‌های بیمارستانی در حال خالی شدن است و مرگ‌ومیر کاهش می‌‌یابد».

وی می‌‌افزاید: «رسانه‌‌های بیگانه و معاند در شیپور تشکیک می‌‌دمند و تمام قدرت رسانه‌‌ای خودشان را برای تخریب دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به‌کار می‌‌گیرند، البته این عادت امروز آن‌ها هم نیست. گناه ما این است که می‌‌خواهیم روی پای خودمان بایستیم، ماسک، لوازم حفاظتی، واکسن و دارو بسازیم و نمی‌‌خواهیم که شما آن‌ها را به ما بدهید».

نمونه‌‌های زیادی از آن‌‌چه را نمکی تحت عنوان “خباثت رسانه‌‌ای” از آن یاد کرد، می‌‌توان در برخی شبکه‌‌ها و رسانه‌‌ها از جمله شبکه سعودی ایران اینترنشنال دید؛ یک بام و دوهوای این شبه‌‌رسانه از فرآیند ساخت و تولید واکسن در ایران و جهان نیز آن‌‌قدر واضح و حتی خنده‌‌دار است که تنها با مقایسه دو تیتر از این شبکه، می‌‌توان به این خباثت پی برد.

نقش رسانه در برابر کرونا

شبه‌‌رسانه سعودی ایران اینترنشنال، پیش از این در مطلبی عنوان کرده بود: بخشی از اروپایی‌‌ها به‌دلیل سرعت تولید و تأیید واکسن‌‌های کرونا تمایلی به واکسیناسیون ندارند؛ این شبه‌‌رسانه سعودی با استناد به گزارش رویترز، به‌نقل از مدیر واحد تحقیقات بالینی دانشگاه آکسفورد آورده است: “ما بعدها به تولید پیشرفته سال 2020 نگاه می‌کنیم و خواهیم گفت که آن لحظه، لحظه‌‌ای بود که علم واقعاً یک جهش رو به جلو داشت و باید به این پیشرفت سریع علم، اعتماد کرد”.

تشویق رسانه برای واکسیناسیون

شبکه سعودی، حالا همزمان با آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از عبارت “رونمایی شتاب‌‌زده از تست انسانی واکسن ایرانی کرونا” برای انعکاس خبر ساخت واکسن ایرانی کرونا استفاده کرده است!

این شبکه، عدم تمایل اروپایی‌‌ها به‌دلیل بی‌‌اعتمادی به واکسن تازه ساخته‌‌شده (که البته بخشی از این بی‌‌اعتمادی به‌دلیل نوپدید بودن ویروس و جدید بودن واکسن‌‌های کرونا طبیعی است) برای واکسینه‌شدن را «سرعت در تولید و تأیید واکسن کرونا» نامیده، اما با نادیده‌گرفتن داوطلب‌شدن هزاران نفر از ایرانی‌‌ها برای تست انسانی واکسن ایرانی کرونا، آغاز این تست را “شتاب‌‌زدگی در رونمایی از واکسن ایرانی کرونا” خوانده است! ادعای بی‌‌پایه و اساسی که نشان‌‌دهنده ناراحتی شدید بیگانگان از پیشرفت ایران در واکسن‌‌سازی حتی با وجود تحریم‌‌های ظالمانه است.

ادعای این شبه‌‌رسانه سعودی مبنی بر شتاب‌‌زدگی ایران در رونمایی از این واکسن، در حالی اتفاق افتاده که در دهم تیرماه سال جاری، سعید نمکی وزیر بهداشت با بیان اینکه “در ساخت واکسن مدل‌‌های حیوانی را پاس کرده‌‌ایم”، گفته بود: “در آینده بسیار نزدیک برای کارآزمایی بالینی این واکسن وارد عمل خواهیم شد . ( اینجا )”

همچنین پیش از این و قبل از آغاز واکسیناسیون کرونا در بسیاری از کشورهای جهان و راه‌‌ افتادن هشتگ‌‌ها و هجمه‌‌ها علیه ایران، تعداد زیادی از مقامات بهداشتی کشور از آغاز فاز انسانی واکسن ایرانی کرونا خبر داده بودند.

«من‌وتو» نیز برای تلاش در جهت به حاشیه بردن این دستاورد، تولید واکسن داخلی را صرفاً ادعای رسانه‌‌های حکومتی نامید.

ادعای رسانه ای

بی‌‌بی‌‌سی فارسی نیز که پیش از این سعی کرده بود با ربط‌دادن بحث واکسن کرونا به FATF، موضوع سلامت را به سیاست گره بزند، در گزارشی متناقض و همزمان با آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا، خواستار کنار گذاشته شدن برخوردهای احساسی و سیاسی درباره مسئله واکسن ایرانی کرونا شد!

بی بی سی فارسیرسانه ها

مینو محرز، محقق پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا درباره روش مطالعه واکسن ایرانی به تسنیم گفته است: «روش مطالعه در واکسن ایرانی کرونا “دوسوکور” است؛ در این روش، یک دسته از داروهای تزریقی به افراد، واکسن و یک دسته دیگر، پلاسیبو(دارونما) هستند؛ دارونماها واکسن نیستند و اثرات واکسن را ندارند؛ از این روش با این هدف استفاده می‌‌شود که جهت‌‌گیری خاصی در افراد مورد مطالعه و محققین ایجاد نشود و نتایج مطالعه بالینی، تحت تأثیر جهت‌‌گیری‌‌ها قرار نگیرد و تضاد منافع رخ ندهد».

البته ایران قرار نیست تنها به ساخت داخلی واکسن اکتفا کند، زیرا به‌گفته بسیاری از کارشناسان، فرآیند ساخت واکسن، زمان‌‌بر است و ممکن است خرداد ماه سال 1400 واکسن داخلی کرونا به تولید انبوه برسد؛ در همین راستا، سعید نمکی درباره مسیرهای ایران برای تأمین واکسن کرونا گفته است: ما در کمیته واکسیناسیون کرونا با کمک دانشمندان و صاحب‌نظران کار واکسن کووید19 را دنبال کردیم، از چندین مسیر این کار را دنبال می‌کنیم.

وزیر بهداشت یکی از این مسیرها را تولید داخلی واکسن کرونا عنوان کرده است و در تشریح سایر روش‌‌های تأمین واکسن می‌‌گوید: مسیرهای دیگر، شامل خرید واکسن از منابعی است که در دنیا تأیید شدند، اختیار تعیین منبع خرید با خودمان است و چهار منبع را برای خرید تعیین کردیم، مقداری نیز از طریق مذاکره با واکسن‌سازهای دنیا برای خرید در نظر داریم. مسیر دوم را در قالب قرارداد مشترک، تولید داخل و همراهی دانش فنی بیرون دنبال می‌کنیم و با دو سه کشور در این زمینه خوب پیش‌رفته‌ایم. یک مسیر دیگر واردات واکسن از مسیر کووکس است؛ مجموعه‌‌ای که سازمان بهداشت جهانی برای تهیه واکسن برای همه کشورها دیده است. 16میلیون و 800هزار دوز واکسن را برای 8میلیون و 400هزار نفر گروه‌‌های آسیب‌پذیر(چون هر فردی باید دو دوز واکسن بزند) شامل افراد بالای 65سال و کسانی که بیماری خاص زمینه‌‌ای دارند، در قالب کووکس پیش‌‌خرید کرده‌‌ایم و به محض اینکه این واکسن را توزیع کنند ایران هم جزو کشورهایی است که این واکسن را دریافت و تزریق می‌‌کند.

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر نیز به‌تازگی از واردات حدود یک‌میلیون دوز واکسن کرونا به ایران خبر داده و گفته است: «قرار است تا بهمن‌ماه این واکسن‌ها در اختیار جمعیت هلال احمر قرار بگیرد».

امیدواریم با تلاش دانشمندان ایرانی برای ساخت واکسن ایرانی کرونا و اطمینان‌‌بخشی مسئولان کشورمان از واردات واکسن کرونای خارجی از منابع معتبر و تأییدشده، تلاش‌‌های رسانه‌‌های بیگانه برای دوقطبی کردن واکسن داخلی ــ خارجی نیز بی‌‌نتیجه بماند و بار دیگر ایران ثابت کند که با اتکا بر توان بومی حتی در روزهای سخت تحریم، می‌توان بر مشکلات غلبه کرد و پیروز میدان کرونا شد.

منبع: تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.