اخبار شهرستان شهریاراخبارخبر مهمدر استان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهریار: رویکرد اداره بهزیستی، ارتقای سطح سلامت خانواده و جامعه است

داود فهیم راد رویکرد اداره بهزیستی شهرستان شهریار را ارتقای سطح سلامت خانواده و اجتماع معرفی نمود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهریار: رویکرد اداره بهزیستی، ارتقای سطح سلامت خانواده و جامعه است

رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهریار در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز به تشریح برخی از اهداف و برنامه های مدیریتی در حوزه اجرا پرداخت. آنچه در ادامه می خوانید حاصل گفتگو با فهیم راد رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهریار است.

جناب آقای فهیم راد در ابتدا به منظور آشنایی مخاطبان با ساختار اداره بهزیستی و خدماتی که این اداره به جامعه هدف ارائه می دهد توضیحی بفرمایید:

در ابتدا از قبول زحمت رسانه شما درخصوص پوشش  اخبار این اداره و اطلاع رسانی به شهروندان کمال تقدیر و تشکر را دارم. درخصوص فعالیت اداره بهزیستی شهریار باید عرض کنم که اداره بهزیستی شهریارتابع سازمان بهزیستی کشور بوده و در چهار حوزه تخصصی با بکارگیری پرسنل مجرب نسبت به خدمات رسانی و فعالیت می پردازد.

اولین حوزه معاونت امور توانبخشی است که در این معاونت نسبت به تشکیل پرونده برای معلولین عزیز و تعیین نوع و شدت معلولیت توسط کمسیون هایی که بصورت هفتگی برگزار می شود اقدام شده و در ادامه با تکمیل پرونده، ارائه خدمات مستمر و غیرمستمر به مددجویان صورت می گیرد. خدماتی همچون تحصیل، مناسب سازی، مسکن، درمان و…. در این بخش ارائه می گردد.

معاونت بعدی، معاونت پیشگیری و امور توسعه است که باتوجه به عنوان آن بیشتر در مباحث پیشگیرانه از قبیل آگاه سازی جامعه، پیشگیری از معلولیت های ژنتیکی، درمان اعتیاد و پیشگیری از آن، آموزش مهارت های زندگی که از طریق محل های اجتماع محور و سلامت روان در سطح شهرستان شهریار در حال فعالیت و اجرای برنامه می باشند.

معاونت امور اجتماعی حوزه بعدی فعالیت اداره بهزیستی شهرستان شهریار است که در این بخش غالبا امور مربوط به زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست، اورژانس اجتماعی و دانشجویان فاقد سرپرست است که اداره بهزیستی شهرستان شهریار نسبت به ارائه خدمات می پردازد.

آخرین معاونت نیز معاونت جلب و جذب مشارکت ها است که با ارتباط موثر با خیرین و موسسات مردم نهاد کمک ها و نذورات جمع آوری و در غالب بسته های حمایتی یا ودیعه مسکن یا درمان برای جامعه هدف هزینه می شود.

اداره بهزیستی شهریار بیش از 13 هزار پرونده مستمر و غیرمستمر تحت پوشش دارد که با 85 نفر پرسنل متخصص ارائه خدمات به مددجویان صورت می گیرد.

رویکرد و شعار اداره بهزیستی شهریار ارتقای سطح سلامت خانواده و جامعه است

از آنجایی که مخاطبان سازمان بهزیستی از اقشار مظلوم و ضعیف جامعه هستند، این سازمان رسالت مهمی در توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه بر عهده دارد و برای اینکه اداره بهزیستی بتواند به خوبی رسالت خود را انجام دهد، نیازمند همکاری تمامی ارگان های ذی ربط می باشد؛ چرا که وظیفه مهم و پیچیده ای را برعهده دارد و شایسته است که نخبگان اهتمام خود را در این زمینه بکار گیرند.

برنامه های پیش روی اداره بهزیستی شهرستان شهریار برای مددجویان و جامعه هدف چیست؟

باتوجه به برنامه ریزی و هدف گذاری های انجام شده طی مدت حضور در اداره بهزیستی شهرستان شهریار تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم تا با استفاده از ظرفیت های موجود، آگاهی جامعه معلولین و مددجویان را از حقوق خود و مطالبه گری شان از سازمان بهزیستی را ارتقا دهیم. به همین منظوراقداماتی از قبیل ارائه آموزش های مهارتی در حوزه خانه و تحکیم خانواده، بهره گیری از ظرفیت های موسسات و سازمان های مردم نهاد و توسعه آنها در راستای خدمت رسانی مطلوب به جامعه هدف، تقویت فوریت های اجتماعی و پایگاه های اجتماع محور و سلامت روان محل و همچنین افزایش مراکز مشاوره عمومی و تخصصی باهدف پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی که در این رابطه 18 مرکز ارائه خدمات مشاوره ای درحال فعالیت و ارائه خدمات در سطح شهرستان می باشند. در آخر نیز کاهش فاصله مددکاران اجتماعی با مسئولین و ارباب رجوعان جهت تکریم بهتر و براورد نیازهای  آنها از رویکردهای اصلی ما در برنامه های پیش بینی شده است.

چه مراکزی تحت نظارت مستقیم و غیرمستقیم اداره بهزیستی قراردارد و این نظارت ها به چه شکلی انجام می شود؟

همانطور که در بحث معاونت ها توضیحاتی ارائه شد اداره بهزیستی شهریار در معاونت امور توانبخشی وظیفه نظارت بر 25 مرکز درمانی و نگهداری شبانه روزی را دارد که بالغ بر دوهزارنفر در این مراکز تحت مراقبت و نگهداری قرار دارند. این مراکز شامل موسسات نگهداری سالمندان، اعصاب و روان، معلولین ذهنی و ویزیت در منزل است که بصورت مستقیم تحت نظارت این اداره قرار دارند.

در حوزه پیشگیری نیز 13 مرکز پیش بینی شده است که مربوط به اقامت و درمان اعتیاد معتادان ماده تمایلی و ماده 16 می باشد که تحت نظارت اداره بهزیستی شهریار قرار دارند. همچنین بحث شبه خانواده و خانه های کودک و نوجوان که مربوط به کودکان بدسرپرست و بی سرپرست است که تحت نظارت این اداره می باشد.

رسانه ها می توانند نقش پر رنگی در بازتاب اقدامات و تحولات حوزه های مرتبط با خدمات بهزیستی داشته باشند نگاه شما به رسانه و خواسته شما از آنها چه می باشد؟

اداره بهزیستی به نوعی پوشش دهنده کمبودها و تکمیل کننده نقائص جامعه هدف است و همچون عضوی از جسم معلولان و فریاد آسیب دیدگان اجتماعی است. در این میان رسانه ها جلوه‌گاه تجلی این باور و نشر آن در سطح جامعه بویژه در میان مسئولین شهری هستند و می توانند با معرفی بهینه خدمات این سازمان و همراه کردن همه دستگاه های اجرایی و اجتماعی، نقش مطالبه گری خود را به خوبی ایفا کند.

همچنین برای دستیابی به هدف پذیرش معلولیت به عنوان یک تنوع اجتماعی در جامعه، نباید معلولین را از جریان اصلی رسانه کنار گذاشت، بلکه معلولین و موضوعات مرتبط با معلولیت باید در خلال جریان اصلی عموم برنامه های رسانه ها حضور داشته باشند.

سخن پایانی…

سازمان بهزیستی با گستره وسیع مأموریت‌ها و وظایف قانونی یکی از مؤسسات دولتی است که دارای مأموریت‌های محوله، قوانین و مصوبات متعدد است. در این طیف از طفل شیرخوار فاقد سرپرست گرفته تا سالمند ناتوان (به لحاظ سنی)، از آسیب‌های اجتماعی مختلف اعم از اعتیاد، انحرافات اجتماعی، معلولان به تفکیک انواع معلولیت، زنان بی‌سرپرست و خودسرپرست، خدمات حمایتی و توانبخشی و پیشگیری دریافت می‌کنند.

بر همین اساس باتوجه به اهدافی که برای اداره بهزیستی شهرستان شهریار ترسیم شده است، ریل گذاری های مناسبی صورت گرفته و در مسیر ایده آل درحال حرکت هستیم. در پایان از تمامی خیرین، موسسات خصوصی و مردم نهاد، دستگاه های اجرایی شهرستان و مردم فهیم شهریار درخواست داریم تا کمک حال اداره بهزیستی برای ارائه هرچه بهتر خدمات به جامعه هدف در شهرستان باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.