اخبار شهرستان رباط کریماخبارخبر مهمدر استان

راه اندازی مترو پرند به کجا رسید؟

15 سال از کلنگ زنی مترو پرند می‌گذرد. عملیات اجرایی ساخت و تکمیل این خط مترو اکنون شتاب گرفته و مدیر عامل شرکت مترو تهران می‌گوید تا پایان سال چشم انتظاری به پایان می‌رسد.

راه اندازی مترو پرند به کجا رسید؟

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: پرند یکی از شهرهای اقماری اطراف تهران است  که طی سال های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، شهر جدید پرند شهری در شهرستان رباط‌کریم از توابع استان تهران است. این شهر در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران و در مسیر آزادراه تهران ـ ساوه و در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی واقع شده‌است. به همین دلیل مسوولان استان تهران  ۱۴ سال پیش تصمیم گرفتند تا هم برای کاهش حجم ورودی خودروهای شخصی به تهران و هم به منظور کاهش تصادفات در جاده تهران ـ ساوه خط متروی تهران را به پرند برسانند.

 مردم شهر پرند برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه ، تردد بالایی به پایتخت دارند به صورتی که براساس آمارهای ترافیکی، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می کنند.

بررسی های اولیه احداث این خط مترو نشان می داد طول این خط ۵۰ کیلومتر خواهد بود که ۵ ایستگاه نیز برای آن پیش بینی و مقرر شد تا خط متروی پرند از خط یک مترو و از ایستگاه شاهد منشعب شود؛ اتفاقی که همه مسئولان در وهله اول از آن حمایت کردند؛ اما در عمل ۱۴ سال به طول انجامید و زمانی که به پیشرفت بیش از ۹۰ درصد عملیات ساختمانی رسید، در زمین این سازمان و آن سازمان پاسکاری شد.

به طور دقیق تر مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران – پرند در سال 1384 توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال 1391 کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد.بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول 4 کیلومتر در ابتدای سال 1395 و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 26 کیلومتر در مردادماه سال 1396 تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اما بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و حدود 20 کیلومتر مسافت را شامل می‌شود، علی‌رغم پیشرفت 90 درصدی عملیات ساختمانی، به دلیل کمبود اعتبارات، تاکنون کامل نشده است.

 راه‌اندازی مترو پرند در اولویت است/ افتتاح به احتمال زیاد در دهه فجر

مسعود درستی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره سرانجام راه‌اندازی مترو پرند اظهار داشت: منابع راه‌اندازی مترو پرند از سمت وزارت راه تأمین شده و عملیات اجرایی در حال انجام است.راه اندازی مترو پرند جزو کارهای اولویت دار است و ان شالله بزودی اقدامات خوبی حاصل می‌شود.

وی افزود: البته مشکلاتی در تأمین زمین جهت تحقق منابع غیرنقد ایجاد شده که قرار است تا آخر ماه نیز این مشکل برطرف و کار با جدیت بیشتر ادامه یابد و افتتاح و بهره برداری از مترو تهران پرند تا پایان سال به ویژه دهه فجر صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران خاطرنشان کرد:‌ اقدامات عمرانی جهت راه‌اندازی مترو پرند به اتمام رسیده و نواقص تکمیل آن در حال رفع است و جلسه در استانداری تهران برای حل مشکل تامین منابع مالی خط مترو پرند برگزار شد.

 جزئیات جلسه در استانداری  برای حل مشکل تامین منابع مالی خط مترو پرند

پیرو طولانی شدن روند واگذاری بخشی از اراضی شهر جدید پرند به پیمانکاران ساخت و تکمیل خط مترو این شهر، اخیرا نشستی در محل ساختمان استانداری تهران برگزار و مقرر ‌شد تا رفع کامل این مشکل، موضوع در جلسات مرتب هفتگی پیگیری ‌شود.

شرکت مترو تهران در اطلاعیه‌‌ای درباره این نشست اعلام کرد: نشست بررسی آخرین وضعیت واگذاری 27 هکتار از اراضی شهر پرند جهت تامین منابع مالی کارهای باقی‌مانده خط مترو این شهر، با حضور عابد ملکی معاون عمرانی استاندار تهران، صیادی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، شهردار این شهر، مدیران ارشد شرکت‌های پیمانکار برگزار ‌شد.

شرکت مترو تهران به عنوان مجری طرح نیز محسن هرمزی معاون فنی و مهندسی شرکت و سیدقوام‌الدین حسینی سرپرست مجری خط مترو فرودگاه امام خمینی (ره) و شهر جدید پرند در جلسه حاضر بودند.

در پایان این نشست مقرر ‌شد ضمن تعیین  قیمت کارشناسی نهایی زمین‌ها بدون لحاظ هزینه آماده سازی که مورد قبول طرفین قرار‌ گیرد (شرکت عمران شهر جدید پرند و پیمانکاران) و تهیه صورتجلسه مربوط به نحوه و همچنین زمان قطعی واگذاری اراضی مورد نظر، در تامین منابع مالی پروژه تسریع‌ شود. این در حالی است که پیشتر قرار ‌بود اسفندماه سال 1400 اراضی تعیین ‌شده در شهر پرند به صورت یکجا واگذار ‌شود
و یا معادل نقدی آن در اختیار ایشان قرار‌ گیرد تا فرآیند ثبت سفارش، خرید، حمل و نصب تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی خط مترو شهر پرند در بهترین زمان ممکن محقق ‌شود.

با این حال عملاً هیچ قطعه زمینی تاکنون به پیمانکار تحویل‌داده ‌نشده که همین امر باعث بروز مشکلاتی در خرید و تهیه تجهیزات شده ‌است. ادامه روند فعلی، حتی امکان عدم بهره‌برداری از مترو این شهر پرجمعیت در سال جاری را قوت خواهد ‌‌بخشید.

پیگیری شورای شهر برای راه اندازی مترو پرند

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در خصوص مترو پرند گفت: به طور کلی در شهرداری تهران چندان پروژه عمده نیمه تمامی نداریم و عمده پروژه‎های نیمه‎ تمام فعلی مربوط به شهرداری نیستند، اما برخی پروژه‎ های مدیریت شهری قبلی شامل خطوط ۶ و ۷ مترو باقی مانده است که باید تکمیل و افتتاح شوند.

وی با اشاره به اینکه پرند شامل شهر تهران نمی‌شود، افزود: اما برای رساندن مترو به فرودگاه امام، شهر پرند را هم در مسیر مترو قرار دادیم، که هزینه آن را دولت باید تامین کند.  ما پیگیر این موضوع بوده ایم و کارها رو به پیشرفت است همچنین پردیس و ورامین و اسلامشهر هم در دستور کار هستند اما منابعشان باید تامین شود.

انتظار 15 ساله مردم پرند از مدیران شهری

15 سال است که مسوولان استان تهران کلنگ خط متروی پرند را به زمین زده اند؛  حالا این خط به ایستگاه پایانی رسیده بیش از ۴۰۰هزار نفر از ساکنان پرند چشم امیدشان به سوی مسوولان مربوطه است تا ببینند چه تصمیمی برای زمان تکمیل و بهره برداری از این خط مترو گرفته می شود.

مخاطبان «فارس من»هم با ثبت سوژه ای با عنوان راه‌اندازی متروی پرند الزامی است در خواست افتتاح مترو پرند شده اند.به گفته آنها پرند با جمعیت بالای 400 هزار نفر که روزانه نیز این جمعیت در حال افزایش است نیاز مبرم به مترو جهت حمل و نقل عمومی به کلانشهر تهران را دارد و نبود مترو در این شهر مردم را دچار مشکلات فراوانی در حمل و نقل عمومی کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.