محیط زیستاخبارجامعه

زخم های کهنه محیط زیست سر باز کرده است!

این روزها حال کره زمین و محیط زیست خوب نیست. زخم های کهنه محیط زیست سر باز کرده است! اما همچنان برخی انسان ها بی تفاوت هر بلایی که می توانند خواسته و ناخواسته بر سر زمین می آورند. جامعه بشری نیاز به یکدلی و همدلی برای ترمیم زخم های زمین دارد.

زخم های کهنه محیط زیست سر باز کرده است!

پايگاخه خبري تحليلي شجرنيوز: محیط زیست، عبارتی که چند سالی است بر زبان بسیاری از آدمها جاری شده و کمپین و گروههای زیادی در دفاع از آن شکل گرفته است.

اما به راستی آیا ما با معنای واقعی عبارتی که هر روز می شنویم یا تکرار می کنیم، آشنا هستیم و واقعا می دانیم که محیط زیست چیست؟ اگر می دانیم پس چرا حال و روز سیاره زمین چنین است؟ اگر می دانیم چرا یک گوشه از کره زمین در آتش می سوزد، گوشه ای دیگر را سیل ویرانگر می برد، گوشه ای دیگر قحطی و خشکسالی می شود. چرا توازن ها بهم خورده است؟ ما با محیط زیست چه کرده ایم؟ بیایید یک بار دیگر معنای ساده این عبارت را مرور کنیم.

محیط زیست عبارتی است که از دو قسمت محیط و زیست تشکیل می شود. محیط در فرهنگ لغت دهخدا یعنی فراگیرنده، احاطه کننده و زیست هم مثل روز روشن است یعنی حیات و زندگی. محیط زیست یعنی فضایی که زندگی آن را احاطه کرده و زندگی و زیست در آن جریان دارد. یعنی تقریبا همه جای کره زمین چون میلیونها میلیون موجود زنده کوچک و بزرگ در آن زندگی می کنند.

از موجودات ریز میکروسکوپی گرفته تا موجودات بزرگ که هنوز هم پس از گذشت قرن ها، نسل های دیگری از آن روی کره زمین حیات دارند و بخشی از آنها نیز هنوز کشف نشده اند. همه چیز در محیط زیست مانند دانه های زنجیر به هم متصل هستند، به عبارت دیگر تمامی موجودات با هم در ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم هستند. حفاظت از تک تک این اجزاء یعنی حفاظت از کل حیات و آسیب دیدن هر کدام نیز یعنی آسیب دیدن کل زمین.

زیاده خواهی انسان بلای جان زمینزیاده خواهی انسان بلای جان زمین

 

فکر می کنید کدام عامل بیشترین تاثیر را در حفاظت از محیط زیست یا آسیب رساندن به آن دارد؟ خوب که بررسی کنید، به کشفی وحشتناک می رسید و آن هم دخالت انسان است. حیوانات که سیر عادی و تکراری زندگی خود را دارند و اگر روال زندگیشان بهم بخورد باز هم رد پای انسان دیده می شود. اما انسان با اراده و اختیار خود و تمایل به پیشرفت سریع سبب دخل و تصرف های متعدد در محیط زیست شده است. برخی از این دخل و تصرف ها یا دست کاری عبارتند از:

        جایگزین کردن ساختمانها، برج ها، مراکز تفریحی به جای مراتع و جنگلها

        قطع درختان به منظور استفاده از آن در صنایع چوب، کاغذ و…

        تولید انبوهی از زباله ها و نداشتن راهکار مناسب برای بازیافت آن

        ساخت ماشین آلات صنعتی و کارخانجات متعدد

        ایجاد آلودگی در هوا، آب و خاک

        استخراج بیش از حد از معادن

        کشت بی رویه برخی محصولات کشاورزی و استفاده نامناسب از خاک

        ایجاد گازهای گلخانه ای

این تنها بخشی از آسیب هایی است که انسان به محیط زیست وارد کرده و تمام این آسیب ها در کنار هم طی سالیان دراز موجب تغییر اقلیم در سرتاسر کره زمین شده است به گونه ای که پاسخ به پرسش محیط زیست چیست، برای نسل های آینده‌ی ما متفاوت از امروز خواهد بود.

منظور از تغییر اقلیم در محیط زیست چیست؟

اقلیم به میانگین طولانی مدت شرایط آب و هوایی هر منطقه گفته می شود. در گذشته انسانها خود و زندگیشان را با شرایط اقلیمی که در آن سکونت داشتند، مطابقت می دادند و یا آنکه در جستجوی اقلیمی مناسب با شرایط زندگی خود بودند اما اکنون شرایط زندگی بشر به گونه ای است گویی که اقلیم مجبور به تغییر و سازگاری با زندگی

بشر شده است. تغییر اقلیم یعنی گرم شدن کره زمین و اثرات جانبی این گرما مثل خشکسالی های پی در پی، طوفان و سیل ویرانگر، ذوب شدن یخچال های طبیعی.

باور کنیم که اقلیم کره زمین تغییر کرده است!

باور کنیم که اقلیم کره زمین تغییر کرده است!

 

همه موجودات چه جانوران و چه گیاهان، هر کدام در شرایط اقلیمی خاص خود می توانند زندگی کنند و هر نوع تغییر در شرایط زیست محیطی و اقلیمی، به آنها آسیب جدی وارد می کند. مثلا افزایش دمای زمین و پیدایش خشکسالی موجب از بین رفتن پوشش های گیاهی می شود و به دنبال آن خاک با سرعت بیشتری فرسایش می یابد و وقتی شرایط زیستی یک منطقه تغییر پیدا کند، کم کم بر روی زندگی کل موجودات اثرگذار خواهد بود و در ساده ترین حالت باعث مهاجرت از منطقه ای به منطقه دیگر می شود.

مهاجرت و جا به جایی نه تنها آسیب های محیط قبلی را برطرف نمی کند بلکه برای محیط زیست جدید هم تهدید محسوب می شود و رفته رفته با تغییر اقلیم کره زمین شرایط برای ادامه حیات انسان و سایر موجودات خطرناک شده و ادامه زندگی در کره زمین را تهدید می کند به گونه ای که در دهه های اخیر دانشمندان به دنبال بررسی امکان زندگی در سایر سیاره ها هستند.

خطر انقراض گونه های جانوری با تغییر اقلیم زمین

خطر انقراض گونه های جانوری با تغییر اقلیم زمین

 

یکی از عوامل تهدیدکننده محیط زیست که به طبع آن تغییر اقلیم اتفاق خواهد افتاد، افزایش گازهای گلخانه ای است. بالا رفتن سطح دی اکسید کربن موجود در هوا از طریق آلودگی های حاصل از خودروها و ماشین آلات صنعتی که با سوخت های فسیلی فعالیت می کنند، قطع درختان و بهم خوردن تعادل تولید اکسیژن در برابر تولید دی اکسید کربن و… از عواملی هستند که به افزایش میزان گازهای گلخانه ای کمک می کنند.

حضور این گاز در محیط زیست باعث نازک شدن لایه ازن می شود که یک لایه محافظتی در برابر تابش های خطرناک خورشیدی است. عبور تابش های خطرناک خورشیدی از لایه ازن سبب افزایش گرمای کره زمین و بروز آسیب های محیط زیستی که به آن اشاره شد، می شود.

 

محیط زیست و سلامت جسمی و روانی انسان

میان سلامت انسان و محیط زیست یک رابطه دو طرفه وجود دارد. هر چیز که سلامت محیط زیست را به خطر بیاندازد در واقع سلامت موجودات و به خصوص انسان را تحت الشعاع قرار می دهد. علاوه بر اثراتی که محیط زیست بر شکل ظاهری زندگی انسان و شرایط جسمانی اش مثل قد یا اندام ظاهری دارد، بر روی روان و نوع تفکر و اعمال و رفتار او نیز اثرگذار است.

حال با علم به اینکه در عالم هستی همین یک کره زمین برای ادامه حیات وجود دارد، باید به این نتیجه رسید که حفظ سلامت کره زمین وظیفه همه احاد بشر است تا بتواند به بقای خود ادامه دهد و افکار عمومی باید سطح آگاهی و دانش خود در خصوص محیط زیست و حفاظت از آن را بالا ببرد.

حیات زمین در دست بشر

حیات زمین در دست بشر

 

ما در شجرنیوز تلاش می کنیم اخبار به روز در همه زمینه ها از جمله محیط زیست را در اختیار مخاطب قرار دهیم. ما را در سایت به آدرس https://shajarnews.ir/ و یا در کانال تلگرام، اینستاگرام دنبال کنید.

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.