اخبار شهرستان قرچکاخبارخبر مهمدر استان

سردیس و یادمان شهید منصور ستاری در قرچک رونمایی شد

همزمان با سالروز شهادت سرلشکر شهید منصور ستاری فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، سردیس و یادمان این شهید سرافراز شامگاه جمعه در روستای ولی‌آباد قرچک، زادگاه شهید ستاری رونمایی شد.

سردیس و یادمان شهید منصور ستاری در قرچک رونمایی شد

به گزارش شجرنیوز از قرچک، در این مراسم که با حضور امام جمعه، فرماندار، بخشدار و دیگر مسئولان شهرستان قرچک و اعضای خانواده شهید ستاری برگزار شد، سردیس فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در بلوار ورودی روستای ولی‌آباد زادگاه این شهید سرافراز و یادمان شهید، در گلزار شهدا امامزاده ابراهیم این روستا رونمایی شد.

بخشدار مرکزی شهرستان قرچک در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مهمترین افتخارات مردم و مسئولان شهرستان قرچک آن است که بخشی از زندگی سراسر افتخار شهید منصور ستار فرمانده فقید نیروی هوایی جمهوری اسلامی در این شهرستان و روستای ولی‌آباد سپری شده و همه مردم تلاش دارند تا از این میراث مهم فرهنگی نگهداری کنند.

مجید قیصرپناه افزود: امروز جوانان ساکن در مناطق روستایی که از مواهب نظام مقدس جمهوری اسلامی در دسترسی به امکانات و زیرساخت‌های زندگی همچون مناطق شهری برخوردارند، باید بدانند که این عزت و اقتدار به واسطه رشادت و از خودگذشتگی چه شهدایی که به دست نیامده و باید مانند یک میراث گرانبها، از یاد و خاطره شهدا حراست کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهید ستاری، افتخار مردم شهرستان قرچک، روستای ولی‌آباد و آحاد مردم ایران اسلامی و تلاش می‌شود تا به واسطه برگزاری مراسم یادبود شهید و نیز نصب سردیس این شهید سرافراز در ورودی روستا، فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ترویج داده شود.

ساخت نخستین هواپیمای ایران، افتخار بزرگی است که به نام شهید ستاری ثبت شده است

مشاور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی نیز در این آیین گفت: ساخت نخستین هواپیمای ایران اسلامی به دست جوانان، افتخار بزرگی است که به نام شهید ستاری ثبت شده است.

سرتیپ دوم مجتبی جعفری شامگاه جمعه در مراسم یادبود شهید منصور ستاری، فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی که در آستان مقدس امازاده ابراهیم روستای ولی‌آباد قرچک، زادگاه این شهید سرافراز برگزار شد اظهار داشت: شهید ستاری، مرد بزرگ میدان‌های رزم است که اقدامات اثربخشی در حوزه دفاعی انجام داده‌اند و راه را برای پیشرفت ایران اسلامی در اقتدار هوایی هموار ساختند.

وی افزود: در زمان فرماندهی سرلشکر شهید ستاری، نخستین هواپیمای ایران با پیگیری وی ساخته شد و با تدابیر نظامی، پایگاه نظامی پرواز هواپیما را تنها در مدت ۵ روس احداث کرد.

همرزم شهید ستاری در دوران هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: یکی دیگر ازافتخارات شهید ستاری، مدیریت ساقط کردن ۸۰ فروند هواپیمای جنگی عراق در عملیات کربلای ۸ است و در زمانی که محموله‌های نفت ایران از سوی دشمن تهدید می‌شد، عملیات اسکورت کردن کشتی‌های نفتی ایران از سوی شهید ستاری طراحی شد تا کشور در حوزه فروش نفت با مشکل مواجه نشود.

جعفری ادامه داد: شهید ستاری از جمله فرماندهانی است که بالاترین نشان نظامی کشور پاکستان به نام “حیدر” را از رییس جمهور وقت پاکستان به عنوان فرمانده نخبه نیروی هوایی ارتش کسب کرد.

مشاور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی اضافه کرد: برگزاری یادبود و یادواره شهدا باید با هدف معرفی مسئولان و بزرگان نظام و دین مبین اسلام و ایجاد معرفت به ایشان، افزایش محبت و علاقه مردم به ویژه جوانان به ایشان و در نهایت ترویج اصل ولایت‌مداری برای در امان ماندن کشور از آسیب دشمنان صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی یادآور شد: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی از حاج قاسم سلیمانی به شدت ترس داشتند و در حالی که ایشان در بیابان‌ها به دنبال شهادت می‌گشتند، دشمنان او را تهدید به شهادت می‌کردند.

در پایان این مراسم از خانواده شهید ستاری تقدیر به عمل آمد.

سرلشکر شهید ، منصور ستاری در سال ۱۳۲۷ در روستای ولی آباد از توابع شهرستان قرچک دیده به جهان گشود و دوران ابتدایی را در مدرسه ولی آباد قرچک و دوران متوسطه را در مدرسه پوئینک باقر آباد به پایان رسانید و با وجود آن که در کودکی طعم تلخ مرگ پدر را تجربه کرد ، ولی خود به اسطوره ای برای ایران اسلامی بدل گردید.

شهید منصور در پانزدهم دی ۱۳۷۳ به همراه چند تن از مسوولان نیروی هوایی ارتش در راه برگشت از جزیره کیش جهت شرکت در جشن دانش‌آموختگی گروهی از دانشجویان دوره خلبانی پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان شرکت کرد و در راه بازگشت به تهران در جاده نایین-یزد، هواپیمای آن‌ها دچار نارسایی فنی شد و متلاشی گردید.

در این حادثه ناگوار شش تن از امیران نیروی هوایی ارتش به همراه شهید ستاری و شش تن از خدمه پروازی به درجه بلند شهادت رسیدند. پیکر پاک شهید ستاری در آرامستان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.