اخباراقتصادبانک و سرمایه

سود سهام عدالت كي واريز مي شود؟!

به دنبال پیگیری بسیاری از هموطنان در خصوص واریز سود سهام عدالت و علت پرداخت نشدن سود سهام برخی از سهامداران، بر آن شدیم تا اطلاعات مختصری در خصوص سهام عدالت و واریز سود سهام جمع آوری نموده و ارائه نماییم. شاید پاسخ سوال بسیاری از افراد داده شود.

سود سهام عدالت كي واريز مي شود؟!

سهام عدالت چیست؟

پايگاه خبري تحليلي شجرنيوز: پیش از پرداختن به زمان واریز سود سهام عدالت، بهتر است مروری کوتاه بر شکل گیری و ایده پردازی سهام عدالت داشته باشیم. در دولت نهم طرحی مطرح و به مرحله اجرا رسید به نام سهام عدالت این طرح که نوعی یارانه است برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه و حمایت از آنها راه اندازی شد و در میان طرح های اقتصادی دولت نهم مورد حمایت بیشتری قرار گرفت.

سال 1385 دولت وقت 80% سهام بنگاه های بزرگ دولتی مثل فولاد، خودروسازی، بیمه، مخابرات، نفت و گاز، بانک، هواپیمایی و نیروگاه ها را به تعاونی ها و بخش خصوصی واگذار کرد.

سپس در آن سال جمعیت کشور به شش دهک تقسیم بندی شد که معیار میزان درآمد افراد بود. این دهک بندی برای جمعیت در حدود 42 میلیون انجام شد.

بعد از آن شرکتی با عنوان کارگزاری سهام عدالت به مجموعه سازمان خصوصی سازی منتقل شد و در همه استان ها حدود 30 شرکت سرمایه گذاری ایجاد شد. در اولین گام سهام به افرادی که بضاعت کمی داشتند یعنی تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی واگذار شد و برگه های سهام عدالت به آنها داده شد که ارزش سهام آن 500 هزار تومان بود و در مرحله بعد به یک میلیون تومان رسید. البته مقرر شد که برای دهک های کم درآمد نیمی از هر سهم تخفیف داده شده و نیم دیگر هم طی ده سال از سود شرکت پرداخت شود.

سهام عدالت گامی برای حمایت از اقشار کم درآمد!

سهام عدالت گامی برای حمایت از اقشار کم درآمد!

اهداف بلندمدت این طرح عبارتند از:

  • کوچک کردن دولت
  • گسترش بخش تعاون
  • توزیع عادلانه ثروت و درآمد
  • تسریع خصوصی سازی شرکت های دولتی
  • ایجاد استقلال برای خانوارهای کم درآمد و کاهش وابستگی آنها به حمایت مالی دولت

همه سهامداران سهام عدالت، در سود و زیان شرکت ها سهیم هستند. برخلاف یارانه که مجموع سود به حساب سرپرست خانواده واریز می شد، سود سهام عدالت هر فرد صرفا به حساب بانکی همان شخص واریز می شود. یعنی در زمان ثبت نام اولیه برای سهام عدالت از هر شخص شماره شبای حساب بانکی و شماره همراه که به نام همان شخص باشد، دریافت شده و در موعد مقرر سود به همان حساب بانکی واریز می شود.

 

اولین واریزی های سود سهام عدالت

سال 95 و 96 اولین مرحله از سود سهام عدالت به حساب مشمولین واریز شد. در سال 98 هم سومین سود به حساب واجدین شرایط واریز گردید. طی مصوبه دولت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نسبت به سایر گروه ها مبلغ سود بیشتری دریافت می کنند.

واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولین

واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولین

آزاد سازی سهام عدالت

سال 1399 بحثی پیرامون آزادسازی سهام عدالت مطرح شد. به زبان ساده هدف از آزادسازی سهام عدالت واگذاری اختیار اداره سهام به مالک آن می باشد. یعنی مالک می تواند سهم خود را بفروشد و یا نگه دارد. دو روش مستقیم و غیرمستقیم برای سهام عدالت تعیین شد:

روش مستقیم: شخصی که سهام عدالت به نام اوست با ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی و البته آگاهی از بازار سرمایه، اختیار سهام را در دست گرفته و خودش آن را اداره می کند.

روش غیرمستقیم: در این روش شخص صاحب اختیار سهام خود است اما مدیریت سهام خود را برعهده شرکت های سرمایه گذاری استانی می گذارد.

 

فروش سهام عدالت:

بر اساس مصوبه شورای عالی بورس افرادی که قصد فروش بخشی از سهام عدالت خود را دارند، از تاریخ 06/03/1399 به شعب بانکهایی که حساب بانکی مربوط به سهام عدالت را دارند، مراجعه و با تکمیل فرم های لازم می توانند نسبت به فروش 30% از سهام عدالتشان اقدام نمایند. مهلت فروش این بخش از سهام تا پایان روز هشتم خرداد 99 بود و دو روز بعد از این تاریخ هم بانک ها از طریق کارگزاری ها نسبت به فروش سهام متقاضی اقدام و سود آن را به حساب فرد متقاضی واریز می کند.

فروش سهام عدالت سود است یا ضرر؟

فروش سهام عدالت سود است یا ضرر؟

واریز سود سهام عدالت

سود سهام عدالت برای همه یکسان نیست. افرادی که برگه سهام عدالتشان 532 هزار تومانی باشد مبلغ سودی که به حسابشان واریز می شود، دویست هزار تومان است و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند سود سهام عدالتشان چهارصد هزار تومان است.

چرا سود سهام عدالت یک جا پرداخت نمی شود؟

طبق اعلام سازمان بورس وضعیت شرکت های بورسی هنوز دقیق مشخص نیست و همین امر باعث تاخیر در پرداخت سود سهام عدالت شده است و در برخی موارد هم این شرکت ها به خاطر بدهی دولت به آنها نتوانستند سود سهامداران خود را بپردازند.

 

تا الان چقدر از سود سهام عدالت پرداخت شده است؟

تا امروز یعنی 10 مرداد 1400 سود سهام عدالت طی دو مرحله واریز شده است. یک مرحله چند روز قبل از نوروز 1400 (اسفندماه 99) واریز شد و یک مرحله هم در تیرماه 1400 پرداخت شد که جمعا تاکنون 90 درصد از سود مربوط به سهامداران پرداخت شده است. 10 درصد باقیمانده از این سود هنوز تعیین تکلیف نشده است و مسئولین وعده داده اند که به زودی پرداخت خواهد شد.

 

زمان واریز ده درصد باقیمانده سود سهام عدالت

هنوز خبر دقیق و موثقی اعلام نشده است اما ظاهرا زمان واریز سود سهام عدالت به شرکت های باقیمانده بستگی دارد که چه موقع اقدام به توزیع سود سهامداران خود کنند. احتمال آنکه بخش سوم از این سود یعنی 10 درصد باقیمانده در مرداد 1400 واریز شود، زیاد است. ناگفته نماند که مبلغ باقیمانده از سود سهام عدالت برای برگه سهام 500 تومانی معادل 20 هزار تومان است.

سود سهام عدالت کی واریز می شود؟

سود سهام عدالت کی واریز می شود؟

 

چرا برخی از سهامداران تاکنون سود سهام عدالت را دریافت نکرده اند؟

کسانی که تاکنون سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند، چند دلیل را باید بررسی کنند:

  • شماره شبای حساب بانکی که در سامانه عدالت و سجام ثبت شده است، را مجددا بررسی کنند.
  • شماره حساب هایی که مسدود شده اند و یا به مدت شش ماه هیچ تراکنشی نداشته اند غیرفعال می باشند. زمانی می توان از این حساب استفاده کرده که شخص صاحب حساب آن را فعال نماید و یا نسبت به افتتاح حساب جدید اقدام نماید.
  • در برخی موارد شماره تلفن همراه ثبت شده در سامانه به نام شخص دارنده سهام نبوده است و در زمان به روز رسانی سیستم بانک ها چنانچه شماره تلفنی به نام شخص نباشد، مبلغ سود به حساب آن شخص واریز نمی شود تا زمانی که با مراجعه حضوری به بانک تعیین تکلیف شود.
  • با مراجعه به سامانه سهام عدالت به آدرس sahamedalat.ir می توان وضعیت سهام خود را مشاهده کرد و اگر شماره شبای حساب بانکی نیاز به تغییر داشت، آن را اصلاح کرد.
  • اگر مشکل برطرف نشد با مراجعه به بانک یا کارگزاری می توان وضعیت سودهای واریز شده و نشده را پیگیری نمود.

شماره تلفن 1569 در اختیار سهامداران قرار دارد تا بتوانند مشکلات خود را از طریق آن پیگیری نمایند و پاسخگوی آنها در خصوص سود سهام عدالت خواهد بود.

پیگیری سودهای واریز نشده

پیگیری سودهای واریز نشده

آخرین اخبار درخصوص واریز سود سهام عدالت را در مجله خبری شجرنیوز  پیگیری کنید. همچنین با ما از طریق صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام شجر نیوز در ارتباط باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.