اخبارجامعهسلامت

سوغاتی شوم کارگران هندی؛ ویروس جهش یافته/ تاثیر ناچیز واکسن‌ها بر ویروس آفریقایی/روزهای سخت‌تر کرونایی در راه است

وزیر بهداشت درحالی تایید کرد کارگران هندی مبتلا به کرونا وارد ایران شده‌اند که با توجه به تعداد بالای بستری ۲ هفته‌ گذشته احتمال افزایش موارد فوتی در چند روز آینده وجود دارد و روزهای سخت‌‌تر کرونایی را تجربه می‌کنیم.

به گزارش شجرنيوز، سعید نمکی بالاخره روز گذشته در حاشیه مراسم آغاز فاز دوم واکسیناسیون علیه بیماری کرونا رسماً ورود ویروس جهش یافته آفریقایی را به ایران تایید کرد و خبر از روزهای سخت‌تر کرونایی در آینده داد.

نمکی در این زمینه افزود: با توجه به آمار بالای تردد در کشورهای همسایه از آفریقا احتمال ورود این نوع از ویروس را می‌دادیم چون ویروس اصولا نیازمند ویزا یا پاسپورت نیست.

وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد: فعلا تنها سه مورد از این نوع ویروس شناسایی شده و در تلاشیم افراد مرتبط با این بیماران را شناسایی کنیم اما با درنظر گرفتن این که واکسن‌های موجود تاثیر چندانی بر ویروس آفریقایی ندارد درصورت همه‌گیری با این نوع از ویروس روزهای سخت‌تر کرونایی را تجربه می‌کنیم.

نمکی درباره ورود ویروس هندی نیز گفت: صدای پای این ویروس مدتی است پشت دروازه‌های کشور به گوش می‌رسید و نهایتاً روز گذشته مشخص شد که تعدادی مسافر هندی که به کشور وارد شده‌اند جواب تست کوویدشان مثبت بوده و هنوز نوع ویروس بدن آنها مشخص نیست و در حال آزمایش هستیم.

این اظهار نظر وزیر بهداشت به عنوان عالی‌ترین مقام درمانی کشور درحالی مطرح می‌شود که براساس اخبار منتشر شده سوغاتی شوم جدید هندی‌ها برای کشورمان توسط 5 کارگر هندی که در منطقه عسلویه فعالیت‌می‌کردند به ارمغان آورده شده و نکته نگران کننده اینجاست که این گروه 5 نفره که تست سه نفر از آنها مثبت بوده ابتدا وارد فرودگاه بین‌المللی شیراز شده‌اند و از این منطقه به عسلویه رسیده‌اند.

البته استاندار بوشهر در این زمینه ضمن تایید تست مثبت چند هندی که وارد استان شده‌اند؛ اینچنین گفت: 19 نفر تبعه هندوستان در قالب دو گروه 8 و 11 نفره روز یکشنبه وارد استان شده‌اند که تست کرونای 8 نفر از آنها مثبت است.

این درحالی است که گفته می‌شوند این مسافران از طریق شناوری وارد بندرعباس شده و از آنجا به شیراز و بوشهر سفر کرده‌اند. از این رو کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند درصورتی که این افراد به نوع جهش یافته ویروس هندی مبتلا باشند قدرت سرایت ویروس هندی آنچنان بالاست که براساس مدل‌های انتقال ویروس احتمالا گروه زیادی را به ویروس هندی مبتلا و روانه سایر نقاط کشور کرده‌اند و بهترین راهکار اینجاست که با شناسایی مسافران آن پرواز بخصوص و انجام تست‌های مشخص و همچنین هرفردی که در طول مسیر با کارگران هندی ارتباط داشته به سرعت مانع از گسترش احتمالی ویروس هندی در کشورمان باشیم.

این افراد همچنین تاکید دارند، با توجه به تایید رسمی ورود ویروس جهش یافته آفریقایی و احتمال ورود ویروس هندی به ایران بهترین راهکار افزایش محدودیت‌ها در مناطق احتمالی آلودگی است چون درصورتی که این دو نوع ویروس با درنظر گرفتن عوارض کشنده آنها در کشور منتشر شود عواقب نگران کننده‌ای تجربه می‌شود و نظام بهداشت و درمان ایران احتمالا قابلیت کنترل شرایط را نخواهد داشت.

دورکاری و حمل و نقل عمومی پاشنه آشیل مدیریت بحران

ترسیم فضای نگران کننده احتمالی که در روزهای آینده تجربه می‌کنیم از سوی وزیر بهداشت و برخی کارشناسان دیگر این مهم را یادآوری می‌کند که لازم است همواره محدودیت‌های کرونایی با جدیت دنبال شده و تا جای ممکن خیابان‌ها خلوت باشند که تنها راهکار ادامه تعطیلی مشاغل مختلف و اجرای سخت‌گیرانه طرح دورکاری بخش‌های مختلف است.

در این زمینه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است، در شرایط فعلی رعایت حداکثری فاصله‌گذاری اجتماعی تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز است و براساس تحقیقات انجام شده سیستم حمل و نقل عمومی یکی از مکان‌های تاثیرگذار در میزان ابتلای افراد بوده است.

سیما لاری با اشاره به اجرای محدودیت‌های اخیر برای مدیریت موج چهارم اظهار کرد: متاسفانه علی‌رغم اجرای این محدودیت‌ها برای کاهش تردد در سطح شهرها همواره سیستم حمل و نقل عمومی مثل متروها، اتوبوس‌ها تراکم جمعیت بالایی را تجربه می‌کنند که این به معنی افزایش تعداد موارد آلودگی است چون مدیریت همه‌‌گیری با جمعیت سیال تقریباً غیر ممکن است.

لاری همچنین توصیه کرد: اجرای دقیق طرح‌های دورکاری اداره‌ها و البته تعطیلی مشاغل براساس اولویت‌های تعیین شده می‌تواند اصلی‌ترین عامل کاهش تردد در سطح شهرها باشد و شهروندان لازم است تا حد ممکن از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده نکنند و درصورت لزوم با رعایت کامل فاصله‌اجتماعی از دو ماسک استفاده کنند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت معتقد است سیستم تهویه نا مناسب، فضای بسته و همچنین تراکم جمعیت در سیستم حمل و نقل عمومی محلی برای سرعت چرخه همه‌گیری است و تمام افرادی که به‌ناچار از این وسایل استفاده می‌کنند درطول سفر لازم است از دست زدن به بینی، چشم و دهان خود جدا خودداری کنند.

 

منبع : تسنيم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.