اخبارانتخاباتسیاست

سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری قاضی‌زاده هاشمی: منابع کشور به‌شکل نادرست در حال توزیع است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است و مجموعه منابع بانک‌ها، بودجه نادرست توزیع می‌شود و متاسفانه این ساختارها استضعاف‌گر هستند.

به گزارش شجرنیوز، امیرحسین قاضی زاده هاشمی روز شنبه در سومین و آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، گفت: دغدغه‌هایی که اشاره کردید، به درستی دغدغه عموم مردم است اما این دغدغه‌ها لازم است تا ریشه‌یابی و روش اصلاح آن بیان شود. قبلا نشان داده بودم که نحوه توزیع منابع در کشور، نحوه درآمد، عدم توازن سراسر کشو، نحوه توزیع بیکاری به چه ترتیب هست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: این موارد روندهایی است که از سال ۱۳۴۵ تاکنون براساس شاخص و آمار همچنان تکرار می‌شود. وضعیت افزایش نرخ بیکاری در سراسر کشور و وضعیتی که در حوزه اشتغال اتفاق می‌افتد. بخش‌های تولیدی ما در حال کاهش و بخش خدمات بخصوص کارمندی در حال افزایش است. نحوه توزیع نرخ بیکاری در استان‌ها را می‌بینید که به چه شیوه است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: موضوعاتی که عدم توازن در بخش آموزش و مسکن است و به طور مثال با اینکه افزایش تولید مسکن داریم اما این امر محصول چند استان است و این باعث شده کم کم یک مهاجرت سراسری شکل گیرد و وضعیت ترکیب جمعیتی کشور تغییر یابد. این مهاجرت سراسری آسیب‌های جتماعی مانند طلاق را افزایش می‌دهد و هویت اجتماعی از بین می‌رود و وضعیت سرمایه اجتماعی کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: دلایل آن روشن است زیرا منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است و مجموعه منابع بانک‌ها، بودجه و جاهای مختلف نادرست توزیع می‌شود و متاسفانه این ساختارها استضعاف‌گر هستند.

قاضی زاده اضافه کرد: مردم این موضوعات را از چشم چه افرادی می بینند، آنها این موضوعات را از نحوه مدیریت ناکارآمد و کارنابلد مسوولان می‌بینند که این امر سبب دلزدگی مردم می‌شود. آنها می‌بینند که ما در پنجره طلایی هستیم اما وضعیت کشور به جای رشد، دچار یک انسداد شده است.

وی تاکید کرد: کارنامه همه دولت‌ها در این زمینه روشن است و همه دولت‌ها نقاط مثبت و ضعفی داشتند و اما موضوعات اساسی حل و فصل نشده است و مشکلاتی که در گذشته در مناظرات دوره قبل ذکر می شد الان هم ذکر می‌شود. حتی افت کردیم و مفاهیم متعالی مانند آزادی و امثال آن در آنجا ذکر می‌شد و الان حداقل معیشت شده است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: این اختلالات اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی را مردم از نحوه مدیریت می‌بینند و بی‌اعتمادی به دولت‌ها را شکل داده است. در موضوع کرونا مردم چقدر گرفتار شده‌اند؟ خانواده ای را می‌شناسم که مادر سرپرست خانوار فوت کرده و دو فرزند یتیم دارد و پدر سرپرست خانوار فوت کرده و یک اختلال رفتار و یک نوع سوء تصمیم گیری می‌بینند و بعد هم تقصیرها گردن مردم می‌افتد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم بین نان و جان مانده اند و ۶۰ درصد مشاغل ما به صورت روز مزد است و به آنها می‌گوییم که کار نکن. مردم مجبور هستند برای آنکه از گرسنگی نمیرند، فعالیت کنند. وقتی صحبت می‌شود مورد عتاب و خطاب قرار می‌گیریم. خطاب به مسوولان عرض می‌کنم و در این جمع فردی حاضر نیست عملکرد دولت را بر گردن بگیرد، وی از دفتر خارج شود و به صدا و سیما بیاید و حاضرم در موضوع کرونا و دیگر موضوع ها مناظره کنم.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در موضوع گرانی بنزین معلوم نشد چه فردی مسوول است و یک ساختارها و ستادهایی درست شد و پشت آن پنهان می‌شوند و در نهایت مقام معظم رهبری مجبور می شود تا وسط کار بیاید زیرا هیچ فردی حاضر نشد تا در این زمینه اظهار تاسف یا استعفا یا عذرخواهی کند.

وی گفت: مساله ما در داستان دولت موضوع گرانی، مسکن و برنامه‌های مختلفی است که می‌دانید برای اصلاح موضوعات برای شما آماده کردیم. اما مساله اصلی نظام دیوان سالار کشور است که ۷۰ ساله تغییر نکرده و باعث شده روز به روز مردم مستضغعف‌تر شوند یک عده خاصی که به رانت دولت و سیاست وصل هستند، برخوردار شوند و مردم ضعیف‌تر شوند.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: باید ساز و کار اداره کشور تغییر کند و طرز تفکر مدیران و نوع نگاه آنها به مردم تغییر کند. اصل ۵۶ قانون اساسی نحوه حاکمیت را اعمال حاکمیت مردم ذکر کرده است. روز به روز مردم را از میدان خارج کردند. حاج قاسم سلیمانی گفته بود که هر جا مردم در عرصه بودند، آن عرصه موفق بوده و هر جا مردم را از عرصه خارج کردیم با شکست روبرو شدیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: پیش بینی کردیم دولت را به مردم واگذار کنیم و منظومه ای را به نام دولت مردم تشکیل دادیم و این واگذاری اختیارات اجرایی طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی به فرمانداران بودجه‌ها تجمیع شده و سرانه به فرمانداری ها و شورای برنامه ریزی شهرستان و اختیار و عزل و نصب مدیران به مردم واگذار شده است.

وی ادامه داد: اگر یک سوم مردم شهرستان یا مجموعه ای از مدیری ناراحت باشند، دولت موظف هست تا او را عزل کند. نظام هرمی تمام اختیارات را از مردم گرفته و فقط در اختیار دولت مرکزی قرار داده را در سراسر کشور توزیع می‌کنیم. از نظر ما همه شهرستان‌ها پایتخت هستند و اختیارات هیات وزیران را دارند. یک ماموریت ملی را به عنوان پایتخت موضوعی به او واگذار کردیم که او مسوول توسعه کل سرزمین ایران باشد و با این روش نظام ۷۰ ساله ای که رو به تبعیض است، این تبعیض ساختاری را از بین می‌بریم.

قاضی زاده هاشمی گفت: مردم عزیز ایران، سپردن درمان و حل مسائل امروز به بانیان وضع موجود مثل سپردن درمان مالاریا به پشه آنوفل یا درمان کرونا به ویروس کرونا است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: دوستان طوری حرف می‌زنند که انگار در مجموعه مدیریتی کشور نبودند و از بیرون آمده اند. در حالیکه از سابقه سی تا چهل ساله مدیریتی خود سخن می‌گویند. کمترین سابقه کاری را در این جمع من دارم و حال نماینده منتخب مردم هستم. امروز حرفهایی می‌زنند که هشت سال پیش با بیان قوی‌تری از تحریم و موضوعاتی از این دست زده اند.

وی درباره اختیار فوق العاده رهبری به دولت برای مذاکره خوب و نه مذاکره بد، اظهار کرد: این روندها چهل تا پنجاه ساله است؛ بلد نبودید کشور را اداره کنید و ساختارها استضعاف گر بود و جوانان و زنان کنار گذاشته شده اند تقصیر کس دیگری است؟

قاضی‌زاده هاشمی، راه حل تغییر را تغییر نسل سیاستمداران عنوان و خاطرنشان کرد: امروز زنان و جوانان قوی داریم نه اینکه آن‌ها به ما محتاج باشند ما به آن‌ها احتیاج داریم تا از توانایی آن‌ها استفاده کنیم تا ما را از وضع موجود رها کنند.

وی با تاکید بر اینکه دغدغه مردم چرایی حل مسائل و مزمن ماندن آن است، یادآور شد: جواب این است که عده ای بجای برداشتن تومور بدخیم و برداشتن پا از گلوی مردم، دولت‌ها را ریاستی و متعلق به طبقه خاص و فرزندان خود کرده اند و فامیل‌ها رفته اند تبارگرایی و قوم گرایی آمده است.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: ۲۰ پروژه دارم اما به عنوان راه حل عرض می‌کنم تغییر مدل حکمرانی به سمت مردم باید اتفاق بیافتد و جوانانی که دانش آموخته اند و تجربه کسب کرده اند و دنیا را دیده‌اند بر سر کار بیایند.

ادامه دارد…

منبع:ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.