اخبار شهرستان ریاخبارخبر مهمدر استان

شهرک صنعتی شمس‌ آباد و معضل دفع غیراصولی پسماند سنگبری‌ها

بخشدار حسن‌آباد فشافویه از توابع شهرستان ری گفت: هم اکنون پسماند و نخاله واحدهای سنگبری مستقر در شهرک صنعتی شمس‌آباد و خارج از آن، به صورت غیراصولی در داخل شهرک یا حاشیه جاده قدیم قم - تهران رها سازی می‌شود.

شهرک صنعتی شمس‌ آباد و معضل دفع غیراصولی پسماند سنگبری‌ها

به گزارش شجرنیوز از ری، هادی حسینخانی بخشدار حسن آباد فشافویه گفت: ساماندهی زباله های صنعتی حسن آباد فشافویه که به صورت غیر اصولی و آلاینده رها سازی و دپو می شود، در دستور کار قرار دارد.
وی یادآور شد: تعدادی واحد سنگبری در شهرک صنعتی شمس آباد و خارج از مستقر هستند که پسماند صنعتی تولیدی آنها به صورت اصولی مدیریت نشده و در فضایی که به صورد گودی در داخل شهرک ایجاد شده، رها سازی می شود.

حسینخانی اظهار داشت: این پسماندها اراضی و منابع طبیعی را از بین می برد، این مساله و خطرات آن به مسئولان واحدهای تولیدی سنگبری نیز منتقل و گفته شد که تداوم این رویه طی سال های آتی تمامی اراضی، محیط زیست و منابع طبیعی منطقه را از بین می برد.

بخشدار حسن آباد فشافویه اضافه کرد: علاوه بر واحدهای صنعتی داخل شهرک صنعتی شمس‌ آباد، ۸۰ واحد نیز در خارج از آن به همین فعالیت سنگبری و سنگتراشی فعالیت دارند که پسماندها، گل سنگ ها و دوغاب های آنها آلاینده است و هم اکنون اقدام خاصی برای دفع آنها انجام نمی گیرد.

وی خاطرنشان کرد: طی پیگیری های انجام گرفته برای مدیریت این زباله ها و پسماندها تولیدی، مدیران دریافت مجوز برای انتقال و دفع اصولی آنها را هزینه بر دانستند که برای آنان صرفه اقتصادی ندارد.

حسینخانی ادامه داد: نشستی با حضور مدیران این واحدهای صنعتی، شهرداری ها، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، شورای بخش و شهر و بخشداری برای بررسی مشکل و راهکار رفع آن برگزار شد.

بخشدار حسن آباد فشافویه به ورود بخش خصوصی برای ساماندهی این مساله اشاره کرد و گفت: این تیم طراحی که مجوزی از سازمان صمت برای فرآوری نخاله سنگ ها، دوغاب و گل سنگ دریافت و ۲ نقطه را برای ساماندهی این پسماندها پیش بینی کرده اند، منتظر ورود تجهیزات و تکنولوژی هستند اما پیش از آن در خصوص دریافت استعلام های لازم در زمینه محیط زیست و منابع آب اقدام کرده اند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از پیشنهادات مطرح شده انتقال گل سنگ و دوغاب تولیدی این صنایع به واحد مدیریت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در هوشنگ آباد که بار دیگر این واحدهای تولیدی بحث هزینه های آن را مطرح کردند.

حسینخانی اعلام کرد: با پیگیری های انجام شده و با توجه به جنس این پسماندها که به اندازه دیگر زباله های صنعتی و بیمارستانی آلاینده نیست، بنا شد سلولی برای دفع، امحا و مدیریت مناسب پسماندهای صنعتی آنها اختصاص یابد که در این صورت هزینه آن به یک پنجم سابق می رسد.

بخشدار حسن آباد فشافویه یکی از مسائل مغفول واقع شده در این صنایع را ایجاد فیلتر پرس خواند و گفت: این واحدهای تولیدی ملزم به نصب دستگاه فیلتر پرس برای جدا سازی آب از دوغاب و گل سنگ هستند تا پسماند نهایی را به صورت خشک و فشرده برای امحا و دفع آماده سازند اما در عمل چنین اتفاقی انجام نمی گیرد.

وی افزود: سازمان صمت استان از آمادگی برای پرداخت تسهیلات به منظور خرید دستگاه فیلتر پرس در این صنایع خبر داده است.

حسینخانی یادآورشد: طی چهار ماه گذشته، نزدیک به ۴۰ دستگاه از ماشین های حمل پسماندهای این واحدهای صنعتی متوقف و به پارکنیگ منتقل شده است و این روند تا زمان اصلاح تولید زباله آنان ادامه خواهد داشت.

بخش فشافویه به مرکزیت شهر حسن آباد از توابع شهرستان ری با ۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرری و در مسیر جاده قدیم تهران – قم در پنج کیلومتری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قرار دارد و یکی از مهم‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور یعنی شهرک صنعتی شمس‌ آباد در این منطقه واقع شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.