اخبارجامعهفرهنگ

فراهانی: بسیاری از ساختمان های دولتی پروانه ندارند/طلایی: دولت ها شوراها را هووی خود می دانند

در آستانه انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران چالش های مدیریت شهری طی مناظره‌ای با حضور مرتضی طلایی و مجید فراهانی در باشگاه خبرنگاران جوان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش شجرنيوز، مناظره اجتماعی پیرامون بررسی چالش‌ها و راه های توسعه مدیریت شهری برگزار شد. مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر تهران و مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در استودیو باشگاه خبرنگاران جوان حاضر شدند.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این مناظره گفت: از ابتدای امسال حدود ۴ هزار میلیارد تومان به درآمد‌های شهری اضافه می‌شود و تحقیقات نشان داده در بسیاری از شهر‌های دنیا دولت هزینه‌های شهری را می‌پردازد، اما در ایران این اقدام انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: مطابق با قانون دولت موظف است قسمتی از هزینه بلیط را بپردازد و اگر مدعی هستیم که دولت باید هزینه حضور خود در پایتخت را بپردازد باید مطابق با قانون برای ساختمان‌های خود پروانه بگیرد، اما در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های دولتی تنها پروانه ندارند و برای ساخت و ساز‌ها هیچ مجوزی هم وجود ندارد.

فراهانی بیان کرد: البته نه تنها در دولت بلکه در بسیاری از نهاد‌های نظامی و هم این موضوع وجود دارد، اما اگر هر نهادی هزینه هارا بپردازد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که دولت چقدر در حوزه حمل و نقل کمک کرده است گفت: در ۳۰ ماه گذشته ۳۰ ایستگاه تکمیل و ساخته شده ۴۰ کیلومتر خط مترو تکمیل شده و تلاش کرد یم از محل اوراق مشارکت دولتی کار‌ها را پیش ببریم.

وی افزود: حدود هزار اتوبوس با همراهی ایران خودرو به پایتخت اضافه شد و به میزانی که دولت بتواند کمک کند می‌توان چالش‌های شهری را حل کرد و رضایت مردم در کلان شهر‌ها نقش مهمی دارد.

به نسبت تولید پسماند باید عوارض دریافت شود

طلایی عضو سابق شورای شهر تهران گفت: به نسبت تولید پسماند باید عوارض دریافت شود ساخت و ساز در شمال تهران برای سرمایه گذار ۳۰ درصد افزایش سرمایه دارد و این در حالی است که در جنوب تهران به این‌گونه نیست.

وی ادامه داد: اصلاح مکانیزم‌های ارزش افزوده اهمیت دارد عوارض نقل و انتقال عدد‌های قابل بیان نیستند و این‌ها باید اصلاح شوند.

عضو سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: دولت‌ها شورا‌ها را به نوعی هووی خود می‌دهند مدیریت شهری باید یکپارچه باشد نمی‌توان آنرا صد تیکه کرد هر دفعه یک نهاد در شهر هزینه ایجاد می‌کند باید یک بار تصمیم گرفت تا مدیریت یکپارچه در شهر ایجاد کرد و از هزینه‌های اضافه خود داری کرد.

طلایی گفت: در دولت نهم موضوع معتادین در شهر مطرح شد و بنده رئیس پلیس تهران بودم و طبق محاسبه‌ها گفته شد نگهداری معتاد ۶۰۰ تومن پول می‌خواهد و من گفتم با ۶۵ تومان آنرا اداره می‌کنم، زیرا هزینه‌های سربار برای اداره موارد مختلف زیاد است.

وی تصریح کرد: باید جلوی هزینه‌های اضافی را گرفت تا به دولتی پایدار رسید.

فراهانی با اشاره به مدیریت پسماند گفت: در همه جای دنیا جمع آوری پسماند درآمد بالا دارد. اما ما نه تنها درآمدی از این حوزه نداریم بلکه برای آن بودجه هم گذاشته ایم و دلیل آن این است که نمی توانیم پسماند را به درستی جمع آوری کنیم.

هیچ جای دنیا جمع آوری پسماند مانند تهران نیست/پول پسماند به جیب کدام مافیا می‌رود؟

وی ادامه داد: هیچ جای دنیا جمع آوری پسماند مانند تهران نیست و از همین رو طرح جامع مدیریت جمع آوری پسماند را در دستور کار قرار دادیم و به تصویب رسید و با طرح کاپ طرح تفکیک از مبدا آغاز شده تا از طریق اپلیکیشن‌ها پسماند را جمع آوری کنیم.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: شهری مانند اصفهان این کار را انجام داده و درآمد‌های خوبی ایجاد شده است، اما بخشی از مشکلات مربوط به ساختار است و واقعیت قضیه این است که پسماند مافیا دارد و برخی در این کار منفعت می‌برند.

فراهانی با اشاره به این موضوع بیان کرد: باید متوجه بشویم که پول پسماند به جیب کدام مافیا می‌رود که با مانع تراشی اجازه انجام درست کار را نمی‌دهند.

طلایی با اشاره به جمع آوری نشدن پسماند گفت: سازمان‌ها حیات خلوت مجموعه‌های شهرداری هستند و من پشت پرده موضوع را می‌گویم.

وی ادامه داد: هم اکنون شرکتی است که ماموریتش تمام شده، اما جمع آوری نمی‌شود، چون متاسفانه اعضایی که به شورای شهر می‌آیند نگاه‌هایی اشتباه دارند مگر می‌شود من در شورا بروم و به شهردار بگویم که محله‌ای را به همشهری من بدهید تا او پسماندش را جمع آوری کند.

عضو سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: برای حل موضوع باید ریشه‌ای وارد عمل شد.

شهرداری‌ها فساد خیز هستند

فراهانی در پاسخ به این صحبت‌ها گفت: شهرداری‌ها فساد خیز هستند و خدمات مستقیما به مردم ارائه می‌شوند، اما مهمترین راهکار شفافیت است یعنی تخلف در تاریکی و پشت درب‌های بسته رخ می‌دهد، اما اگر موضوعی روشن شود دیگر فساد رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: سایت شفافیت در دوره پنجم راه اندازی شد تا همه چیز شفاف به مردم نشان داده شود و الزام شد هرگونه قرارداد باید در سایت آورده شود و جزئیات آن بصورت کامل بیان شود البته اینکه کار چگونه انجام شود محل بحث است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: بودجه شهر را مردم تامین می‌کنند و صاحب اصلی شهر هستند و حق دارند درباره بودجه شهرداری بدانند و مرتب گزارش عملکرد دریافت کنند و گزارش حسابرسی‌ها نباید محرمانه باشد و هم اکنون ۹۰ درصد تمام این کار‌ها در سایت وجود دارد.

فراهانی گفت: بسیاری از فرایند‌ها باید اصلاح شوند تا فساد از بین برود اگر امضای طلایی از بین برود فساد ازبین می‌رود به میزانی که با سمت شهر هوشمند برویم به همان میزان فساد ازبین می‌رود.

از زمانی که دریافت سند مالکیت آنلاین شد فساد از بین رفت

وی گفت: از زمانی که دریافت سند مالکیت آنلاین شد فساد ازبین رفت بروکراسی عجیب غریبی وجود دارد.

طلایی در واکنش به صحبت‌های فراهانی گفت: در شهرداری نیازمند دیوان محاسبات هستیم اکنون در شهرداری نارضایتی موج می‌زند ما نیازمند به انتخاب افراد پاک دست هستیم یعنی کسی که خود را آلوده به رانت نکند.

عضو سابق شورای شهر گفت: انتخاب درست، اصلاح رویه و روندها، ایجاد دیوان محاسبات شهری، اصلاح رویه در شهرداری به این معنی که کارکنان وارد فضای شاداب شوند از جمله راهکار‌ها است.

طلایی در پاسخ به سوالی که گفته شده ملکی در اختیار او به ارزش ۳ میلیارد است گفت: هر کس این ملک را شناسایی کرد من آن را به او هدیه می‌کنم اگر مدعی هستند سند آنرا ارائه کنند.

وی ادامه داد: من ۱۰ سال در شورای شهر بودم هرکس بیاید بگوید من یک درخواست خارج از عرف داشته ام قبول میکنم من به عقبه خودم اطمینان کامل دارد هرکس مدعی است چیزی در اختیار من است بصورت کامل به او ارائه میکنم.

عضو سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: با یک رای نمی‌توان مشکلات را طرح کرد هر طرح نیازمند رای اکثریت است در موضوع پسماند هم در دوره سوم و هم در دوره چهارم موضوع را پیگیری کردم در موضوع ساخت و ساز هم اقداماتی که انجام داده ام وجود دارد من خودم بوکان رفتم ایستادم و گفتم باید ملک تخریب شود من خودم پای اجرای ماده ۱۰۰ رفتم.

طلایی تصریح کرد: تخلف توسط هرکسی و هر زمانی که باشد پسندیده نیست ما نمی‌توانیم صورت مساله را جا به جا کنیم نفس موضوع بد است شاید برخی خورده بگیرند که چرا در صحن شورا جار و جنجال نمیکنم و باید بگویم با فریاد زدن مشکل حل نمی‌شود بلکه بصورت قانونی عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: اساسا ما شیوه داد زدن را قبول نداریم بلکه معتقد به قانون هستیم.

طلایی گفت: در کشور‌ ما نسبت به سرمایه انسانی بی توجهی شده است ادغام کردن معاونت برنامه ریزی و بودجه با معاونت منابع انسانی را متوجه نشدم.

پروژه صدر فقط ۵ درصد ترافیک را کاهش داده است

فراهانی در پاسخ به سوالی درباره انسان محوری گفت: شهر‌ها متعلق به انسان‌ها هستند نه خودرو‌ها. پروژه صدر فقط ۵ درصد ترافیک را کاهش داده، اما ایجاد نکردن مسیر پیاده راه و دوچرخه مارا از جهان عقب گذاشته است.

وی ادامه داد: مسئله مدیریت پکپارچه شهری اهمیت بسزایی دارد ۵۰ درصد مدیریت شهری در دست شهرداری است، اما نتوانستیم مشکل شهر را حل کنیم اکنون برای آلودگی هوا ۱۷ دستگاه نقش دارند، اما فقط یک دستگاه متعلق به شهرداری است.

عضو شورای شهر تهران گفت: بنا بود با ایجاد شورا‌های شهر مسائل دولت به آن‌ها واگذار شود، اما نه تنها واگذاری نشده بلکه به هر بهانه‌ای اختیار مدیریت شهری گرفته شده است در همه جای دنیا آب و برق و گاز به شهرداری داده شده است، اما یکی از علل قطعی برق فقدان مدیریت درست است، اما اگر دست شهرداری بود اینگونه نبود.

کمبود زمین مشکل اصلی آموزش و پرورش

فراهانی با اشاره به مشکل آموزش و پرورش گفت: یکی‌ از مشکلات آموزش و پرورش کمبود زمین است. تمام سرانه‌ها مشکل دارند و مسئله ریشه‌ای اختیار یکپارچه شهری است.

طلایی درباره چگونگی مدیریت ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: بحث توسعه حمل و نقل برابر طرح جامع اهمیت بسزایی دارد اگر سالی ۲۰ کیلومتر به مترو اضافه میشد بخشی از مشکلات حل میشد شهر الکترونیک و هوشمند اهمیت دارد ما باید تقاصای سفر را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: توزیع خدمات اهمیت بسیاری دارد اکنون در شهر کالاها در روز تخلیه می‌شوند در حالی که این کار باید در شب انجام شود نیمی از مشکلات ترافیکی ما اعمال انسانی دارد و حقوق یکدیگر را رعایت نمی‌کنیم مدیریت شهر باید سامان پیدا کند امروز بصورت نیمه متخصص است.

در بحث تامین واگن به شدت عقب‌تر از توسعه هستیم.

فراهانی در پاسخ به سوالی درباره ازدحام در مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: در سطح تهران بر اساس سند برنامه توسعه شهرداری تهران قرار بود ۹ هزار و ۵۰۰ اتوبوس داشته باشیم، اما حدود ۵ هزار اتوبوس داریم که تعدادی از آن‌ها خراب است وتعداد اتوبوس‌ها به کمتر از ۵ هزار اتوبوس رسیده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: دولت به ادعای خود برای پرداخت نیمی از هزینه ها عمل کند باید اولویت خود را تجهیز واگن قرار دهیم.

وی گفت: در بحث تامین واگن به شدت عقب‌تر از توسعه هستیم.

درخواست طلایی از باشگاه خبرنگاران جوان برای ارائه فراخوان درباره ادعای ملک میلیاری‌اش

طلایی بار دیگر درباره ادعای داشتن منزل شخصی گران قیمت خود گفت: می‌خواهم اکنون بخواهید و فراخوان بگذارید فردی که به بنده گفته که خانه دارم، هم اکنون بیاید مقابل درب باشگاه خبرنگاران جوان تا من با او صحبت کنم، زیرا زدن رقیب به این صورت درست نیست.

صنایع عامل ۴۰ درصد آلودگی هوای تهران

فراهانی درباره آلودگی هوا گفت: ۴۰ درصد آلودگی هوای تهران به دلیل صنایع اطراف است. نیروگاه منتظرقائم و شاید رجایی مازوت می‌سوزانند و شاهد در هم تنیدگی مشکلات هستیم وقتی نمی‌توانیم نفت صادر کنیم بنزین صادر می‌شود و مازوت باعث آلودگی هوا می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از این کارخانه‌ها مازوت بگیریم آن‌ها به مشکل می‌خورند شهرداری و شورای شهر فشار خود را وارد کردند من چندین مرتبه درباره کارخانه سیمان شهر ری تذکر داده ام که این کارخانه یا تعطیل شود یا عوارض دهد.

طلایی درباره آلودگی هوا گفت: سهم شهری در مدیریت آلودگی هوا را باید بررسی کنیم. انتقال صنایع آلاینده راهکار است، اما به اراده ملی احتیاج دارد تا این اراده ایجاد نشود مشکلات حل نمی‌شوند نباید کارخانه سیمان در محدوده زندگی مردم باشد اگر از الان به فکر سال‌های آینده نباشیم اشتباه است.

وی ادامه داد: مواردی که در اختیار شهرداری نیست دولت باید وارد عمل شود و شهرداری پیگیر موضوع است.

توضیحات طلایی درباره واگذاری املاک شهرداری تهران

طلایی درباره واگذاری املاک شهرداری تهران اظهار کرد: اینکه املاک به چه کاربرانی داده شده مسئله مخصوص به خود است و اینکه آیا از آن تخطی شده موضوعی دیگر است املاک، ملکیت شهرداری دارند و شهرداری باید نظارت کند و اگر واگذاری به فرد برای بهره برداری شخصی بوده تخلف است، اما در جایی که متعلق به عام المنفعه بوده است تخلفی رخ نداده است.

فراهانی درباره موضوع واگذاری املاک گفت: شهرداری می‌تواند املاک خود را با مقاصد عام المنفعه به مراکز خدمات عمومی ارائه کند و اولین کار این است که هر نوع واگذاری باید به تصویب شورای شهر برسد و ۲ هزار و ۶۶۲ ملک شناسایی شدند و حدود ۶۰۰ ملک انحراف از واگذاری داشته اند و همچنان ادامه دارد و شورا مصوب کرد هر ملکی که واگذار می‌شود در سامانه شفافیت بیاید.

وی ادامه داد: به میزانی که به سمت مشارکت عمومی برویم موفق خواهیم بود.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.