نفت و انرژیاخباراقتصاد

قیمت گاز در اروپا به ۱۰۰ یورو کاهش یافت

قیمت گاز طبیعی در اروپا با هوای گرم، فراوانی عرضه و اقدامات اتحادیه اروپا برای مهار بحران انرژی که نگرانی‌ها از کمبود در زمستان را تخفیف داد، برای نخستین بار از ژوئن، به ۱۰۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت کاهش یافت.

قیمت گاز در اروپا به ۱۰۰ یورو کاهش یافت

به گزارش شجرنیوز، بهای معاملات گاز حداکثر ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده و حدود ۷۰ درصد در مقایسه با رکورد بالایی که در ماه اوت ثبت کرده بود، کاهش نشان می‌دهد. انتظار می‌رود تا پایان اکتبر، در سراسر اروپا، هوای گرم‌تر از حد معمول بماند و فصل گرمایش را به تاخیر انداخته و اجازه دهد مخازن گاز پر بمانند. سطح بالای واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) هم کمک کرده است این ذخایر بالاتر از حد معمول باشند.

این شرایط بهبود یافته تا حدودی از فشار بر اقتصاد آسیب دیده اروپا کاسته است. با این حال، قیمت‌ها همچنان بیش از سه برابر بالاتر از میانگین پنج ساله برای این وقت از سال هستند و موج سرمای زمستان، ممکن است نگرانی‌هایی که پیرامون تامین انرژی وجود دارد را احیا کند.

گراهام فریدمن، تحلیلگر شرکت مشاوره وود مک‌کنزی گفت: اروپا درباره عرضه، در موقعیت مطلوبی قرار دارد. ریسکهای خاموشی و سهمیه‌بندی انرژی فعلا فروکش کرده است اما آزمون واقعی زمانی خواهد بود که هوا سردتر می‌شود.

بهای معاملات گاز ماه آتی هلند که قیمت پایه بازار اروپایی است، ساعت ۹:۰۸ دوشنبه به وقت آمستردام، ۱۱ درصد کاهش یافت و به ۱۰۱.۵۱ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. بهای این معاملات هفته گذشته ۲۰ درصد کاهش داشت.

سران اتحادیه اروپا هفته گذشته برای حمایت از تدابیر اضطراری، توافق کردند. آنها از سقف قیمت گاز در بخش تولید برق حمایت کرده و خواهان اقداماتی برای اجتناب از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها شدند.

وزیران انرژی اتحادیه اروپا هفته جاری برای ادامه تشریح جزئیات، دیدار می‌کنند. معامله‌گران منتظر جزئیات بیشتر درباره برنامه اتحادیه اروپا به خصوص سقف قیمت هستند که پیش از این به دلیل نگرانی کشورهای اروپایی از تاثیر منفی آن بر تامین و تشویق فروشندگان گاز برای رفتن به بازارهای دیگر، بر سر آن کشمکش وجود داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نشریه هندلزبلات به نقل از رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گزارش کرد وضعیت تامین گاز بهبود پیدا کرده است و آلمان، زمستان آینده در موقعیت بسیار بهتری قرار خواهد داشت زیرا ال‌ان‌جی بیشتری به این کشور وارد می شود. عرضه گاز از نروژ و هلند هم حدود یک سوم از تامین گاز که با تعطیلی خط لوله نورد استریم ۱ روسیه از دست رفت را جبران خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.