اخبار شهرستان شهریاراخباردر استان

مدیر آسایشگاه سالمندان طراوت؛ عشق به سالمندان رمز موفقیت طراوت است

شکوفه سوری، مدیر آسایشگاه سالمندان طراوت شهریار از چالش های مدیریت در مراکز نگهداری سالمندان گفت.

مدیر آسایشگاه سالمندان طراوت؛ عشق به سالمندان رمز موفقیت طراوت است

خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز، به مناسب هفته سالمند باحضور در آسایشگاه سالمندان طراوت گزارشی از این مرکز تهیه نموده است. آنچه در ادامه خواهید خواند نتیجه گفتگو با خانم دکتر شکوفه سوری مدیر سرای نگهداری از سالمندان طراوت شهریار است.

خانم دکتر لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که چرا تصمیم به ایجاد مرکز نگهداری از سالمندان گرفتید؟

شکوفه سوری هستم، دارای مدرک دکترای روانشناسی و بیش از 20 سال است که وظیفه مدیریت آسایشگاه سالمندان طراوت را بر عهده دارم. مهمترین دلیلی که باعث شد به این کار علاقه مند شوم علاوه بر تحصیل در حوزه روانشناسی، حضورم در آسایشگاه سالمندان کهریزک و مشاهده مردان و زنان سالخورده ای بود که در آنجا حضور داشتند.

در آن زمان با خودم مرور می کردم که چرا باید این افراد در سرای سالمندان و دور از خانواده باشند اما با شرایطی که برای بسیاری از خانواده ها وجود داشت و عدم وجود توانایی و امکانات لازم برای نگهداری از آنها باعث می شد تا سالمندان در وضعیت نامساعدی به سر ببرند با درک این موضوع به این نتیجه رسیدم که وجود چنین مراکزی می تواند برای سالمندان، خانواده ها و در کل برای جامعه مفید باشد. همانجا تصمیم گرفتم تا با ایجاد یک مجموعه نگهداری از سالمندان بتوانم خدمات مطلوبی به این عزیزان ارائه کنم.

برهمین اساس در سال 1380 پس از اخذ مجوزهای لازم آسایشگاه سالمندان طراوت در یک ملک استیجاری در خیابان سوم خادم آباد شهریار با 15 تخت  فعالیت خود را آغاز نمود. از طریق کمک هایی که از سوی اداره بهزیستی و البته حمایت هایی که از جانب خانواده شد توانستم زمین ملک حاضر در خیابان پنجم را خریداری کنم و علیرغم تمام سختی ها و مشقت های فراوان در زمان ساخت و تجهیز بنا بویژه عدم مساعدت مجموعه مدیریت شهری وقت توانستیم در تاریخ 8/8/88 همزمان با میلاد با سعادت امام هشتم(ع) مرکز فعلی سرای سالمندان طراوت را با ظرفیت 74 تخت شامل 16 اتاق و سایر امکانات لازم به بهره برداری برسانیم.

از آنجایی که نگهداری از سالمندان مسئولیت بسیار سنگینی است لطفا توضیح بفرمایید که این امر خطیر به چه شکل در مجموعه طراوت مدیریت می شود؟

باتوجه به تجربه ای که ما در مجموعه اول خود در خیابان سوم داشتیم. مطالعه و بررسی بسیاری جهت مناسب سازی فضای زندگی سالمندان انجام دادیم. در بدو امر و در زمان ساخت مکان ملاحضات بسیاری را لحاظ نمودیم تا به لحاظ فیزیکی مناسب ترین وضعیت را برای اسکان سالمندان داشته باشیم از قبیل سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی، جکوزی جهت آب درمانی، فضای سبز، آلاچیق، آب نما و…

خدماتی که در آسایشگاه سالمندان طراوت به منظور نگهداری هر چه بهتر از سالمندان ارائه می شود علاوه بر وعده های غذایی و میان وعده ها شامل ویزیت دائم پزشک، روانشناس، فیزیوتراپ، کاردرمان، نیروهای خدماتی و مراقبتی است که در مجموع با 25 نفر نیروی انسانی مجرب تلاش می شود تا بهترین شرایط برای این عزیزان در مجموعه طراوت مهیا شود.

خانم دکتر در خبرها داشتیم که مرکز شما به عنوان مرکز برتر معرفی شده است. دلیل موفقیت مجموعه طراوت از نگاه شماچیست؟

یکی از مواردی که به نوعی مزیت و امتیاز طراوت محسوب می شود دقت نظر کارکنان در رسیدگی به امور است و اینکه ما در طراوت همواره در حال به چالش کشیدن مجموعه و شناسایی نقاط نیازمند بهبود و قوت خود هستیم و دائما به دنبال یافتن راه حل و راهکارهایی هستیم تا بتوانیم مرکز را از آنجایی که قرار دارد رشد و توسعه دهیم و به سمت مطلوب حرکت کنیم.

به طور کلی عشق به سالمندان رمز موفقیت طراوت است. رویکرد مجموعه بر این اساس استوار است که ما با موجودات زنده ای به نام انسان مواجه هستیم و اگر توانایی گرفتن حس خوب از سالمندان و بازگرداندن این حس را به آنها نداشته باشیم امکان ندارد که بتوانیم در این حوزه فعالیت کنیم.

سالمندان سرمایه های کشورمان هستند که با کوله باری از تجربه و اندوخته به این نقطه رسیده اند و کمترین کاری که می توانیم برایشان انجام دهیم ارائه خدماتی مطلوب برای رفاه، آسایش و آرامش آنهاست. نگاه طراوت در نگهداری از سالمندان مبتنی بر مدل کسب و کار نیست بلکه عشق ورزیدن به این قشر ارزشمند جامعه است.

درخواست شما از سازمان های ذیربط و ارگان های خدمات رسان چیست؟

مهمترین چالش مراکز نگهداری از سالمندان در حال حاضر عدم تناسب شهریه مصوب با هزینه های جاری است. افزایش شدید قیمت اقلام مصرفی از جمله مواد غذایی، دارویی، لوازم بهداشتی و… همچنین هزینه های حامل های انرژی مشکلات بسیاری را برای مراکز بوجود آورده است. طبق آخرین برآورد هزینه ها، در حال حاضر در شرایط نامساعدی از این حیث قرار داریم و نیازمند آن هستیم تا سیاست گذاران و تصمیم گیران در این حوزه نسبت به شهریه مصوب بازنگری مناسبی داشته باشند تا بتوانیم به نحو مطلوب تری امکان ارائه خدمات داشته باشیم.

به طور کلی انتظاری که از ادارات خدمات رسان و سازمان ها داریم این است که در حوزه مربوط به فعالیت شان حمایت لازم را از مراکز نگهداری سالمندان داشته باشند. برای مثال شهرداری می تواند در بحث فضای سبز و گل کاری، نصب دستگاه های ورزشی ویژه سالمندان مساعدت داشته باشد. اداره ثبت احوال در خصوص تنظیم اسناد هویتی سالمندان مجهول الهویه همکاری لازم را داشته باشد.

ادارات آب، برق و گاز در بخش تعرفه پرداختی هزینه ها امکان مساعدت داشته باشند. حتی درخصوص سختی کار کارکنان در مراکز نگهداری از سالمندان نیز ضروریست تا تجدید نظر صورت بگیرد تا این قشر زحمت کش نیز بتوانند با امنیت خاطر بیشتری به ارائه خدمات بپردازند. با این حال مجموعه نگهداری از سالمندان طراوت با تمام قوا در حال خدمت به سالمندان عزیز می باشد و با ایجاد بستری برای اشتغال بویژه برای زنان سرپرست خانوار همواره نیازمند توجه ویژه مسئولین شهرستان شهریار است تا با تعاملی اثربخش بتواند بیش از گذشته در این مسیر به امر خدمت رسانی به سالمندان این شهرستان بپردازد.

 

قطعا سروکار داشتن با سالمندان تجربیات و خاطرات ارزشمندی برای شما داشته است لطفا در این مورد هم برای مخاطبان ما بگویید:

بودن در کنار سالمندان علاوه بر حس خوبی که به همراه دارد خاطرات شیرین بسیاری را نیز در پی دارد. یکی از این موارد مربوط به آغاز شیوع بیماری کرونا بود که ما در مجموعه طراوت تصمیم به قرنطینه کامل آسایشگاه گرفتیم. به همین خاطر پس از فراهم کردن شرایط از پرسنل خواستیم تا با خانواده در آسایشگاه اسکان پیدا کنند و به مدت یک ماه همه ما با خانواده ها بصورت شبانه روزی در آسایشگاه حضور داشتیم.

در طی این یک ماه هر شب برنامه های متنوعی در آسایشگاه برگزار کردیم و ضمن سرگرمی برای خانواده هایی که حضور داشتند حال و هوای سالمندان نیز بسیار تغییر کرد و تجربه بسیار شیرین خوشایندی رقم خورد. شایان ذکر است که در دوسال اول و پیش از واکسیناسیون با اقدامات و مراقبت های ویژه انجام شده خوشبختانه آسایشگاه طراوت هیچ مبتلایی در بین سالمندان نداشت.

سخن پایانی…

در پایان جا دارد تا از همه کسانی که در این سالهای متمادی همراه و کمک حال مجموعه طراوت بودند قدردانی داشته باشم. خانواده عزیزم که در هر شرایطی پشتیبان و حامی من بودند. ریاست محترم اداره بهزیستی جناب آقای فهیم راد، خانم ها پورعوض، نجفی، کرمانشاهی و سایر همکارانشان در این اداره که زحمات بسیاری را متحمل هستند و نقش سازنده ای در رشد و توسعه مجموعه طراوت داشته اند.

نشانی آسایشگاه سالمندان طراوت: استان تهران، شهرستان شهریار، شهر باغستان (خادم آباد)، بلوار ولیعصر، خیابان 5 اصلی، پلاک 36

شماره تماس:  02165286680

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.