خودرواخباراقتصادخبر مهم

مردم خودرو را گران نخرند، ارزان خواهد شد

مدتی است شاهد افزایش سرسام آور قیمت در بازار خودرو هستیم که کارشناسان دلیل آن را عدم عرضه مناسب خودرو می‌دانند.

به گزارش شجرنیوز، قیمت خودرو در روزهای اخیر مانند اسب سرکشی شده است که آرام نمی‌گیرد! کالایی که این روز‌ها سرمایه به حساب می‌آید و سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کرده است.

طبق مشاهدات میدانی قیمت خودرو‌های داخلی از حدود دو هفته پیش به صورت نجومی افزایش یافته است به طوری که قیمت ۲۰۷ دستی حدود ۶۰ میلیون تومان افزایش یافته و به ۳۵۵ میلیون تومان رسیده است همچنین خودروی کوییک هم با قیمت حدود ۱۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود..

نکته جالب اینجاست که همین آشفته بازار باعث شده مردم هم برای خرید خودرو به دردسر بیفتند تا جایی که قیمت خودرو‌های دست دوم نیز نسبت به گذشته چند برابر شده است. به طور مثال طبق مشاهدات میدانی قیمت خودروی تیبایی که در گذشته صفر آن ۱۰۰ میلیون تومان بود اکنون دست دوم این خودرو را باید به این قیمت خرید!

اما سوالی که در این شرایط پیش می‌آید این است که علت این آشفته بازار چیست؟ چرا هیچ نهادی نظارت روی این قیمت‌ها ندارد و خبری از سازمان حمایت و تنظیم بازار نیست؟

اوج گیری قیمت‌ها در بازار خودرو!

یکی از فعالان بازار خودرو با بیان اینکه طی دو هفته اخیر همزمان با تغییر دولت و همچنین افزایش نرخ ارز شاهد اوج گیری قیمت‌ها در بازار خودرو بوده ایم گفت: حدود ۱۴ روز است که قیمت دلار رشد داشته است و تاثیراتی در صنعت خودرو گذاشته است، اکنون دلار از ۲۴ هزار تومان به بیش از ۲۷ هزار تومان رسیده و قیمت خودرو نیز همپای آن بالا رفته است.

این فعال بازار با بیان اینکه در این شرایط عرضه خودرو نیز به اندازه تقاضا صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: در حال حاضر با انباشت خودرو‌های ناقص در پارکینگ خودروسازان مواجه هستیم که به بالارفتن قیمت‌ها دامن زده است.

برخی از کارشناسان عرضه نشدن خودرو را عاملی در گران شدن خودرو می‌دانند، چرا که با کاهش عرضه، قیمت این کالا افزایش می‌یابد و بر عکس اگر عرضه افزایش یابد قیمت آن کاهش می‌یابد.

افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار ادامه دارد؟

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در خصوص افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار به ویژه خودرو‌هایی که جزو خودرو‌های ارزان قیمت بازار به حساب می‌آیند، گفت: کارشناسان معتقدند که بخش قابل توجهی از نوسانات قیمت خودرو بر اساس نوسان نرخ ارز در بازار هاست. به عبارتی تغییرات نرخ دلار در بازار‌های عراق و هرات به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند نرخ ارز و به تبع آن قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار ایران را هم تغییر دهد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: همین امر را می‌توان یکی از علت‌های افزایش قیمت خودرو دانست؛ اکنون همانطور که در بازار مشاهده می‌کنیم قیمت خودرو طی ۲ هفته گذشته افزایش یافته است به طور مثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اکنون به قیمت حدود ۲۵۰ میلیون تومان و پراید نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان شده است.

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است زمانی که نقدینگی در بازار افزایش پیدا می‌کند، سبب تورم می‌شود که این تورم هم بر افزایش قیمت‌ها تاثیر گذار است.

فرزانه با بیان اینکه دلایل زیادی باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود، گفت: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو، عدم عرضه خودرو‌های صفر به داخل بازار از سوی خودروسازان بوده و برخی از خودرو‌هایی که به تعداد زیاد ناقص هستند و در انبار خودروسازان مانده است و طبیعتا اگر ورود پیدا کند می‌تواند قیمت را تعدیل کند.

گفتنی است، چندی پیش آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: قریب به ۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به دلیل نقصی قطعات و به ویژه بحث بحران است که شاید نصفی از آن به دلیل بحران ریز تراشه‌ها باشد که تجاری نمی‌شود.

برخی دیگر نیز معتقد هستند که کارخانه‌ها در افزایش قیمت خودرو دست دارند، چرا که وقتی خبری مبنی بر توقف تولید خودرویی منتشر می‌شود، قیمت همان کالا در بازار افزایش می‌یابد، به طور مثال چندی پیش خبری از توقف تولید پژو ۲۰۶ منتشر شد که به گفته فعالان بازار همین عامل باعث افزایش قیمت خودرو شد.

تنها راه حل مجلسی‌ها برای کاهش قیمت خودرو چیست؟

بهارستان نشین‌ها تنها یک راهکار را برای کنترل بازار و قیمت‌ها می‌دانند که عرضه خودرو در بورس کالاست.

حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت طرح ساماندهی بازار خودرو در این کمیسیون گفت: چندین جلسه درباره قیمت‌گذاری خودرو با مسئولان وزارت صمت و خودروسازان در کمیسیون برگزار کرده ایم.

وی افزود: به دنبال کانالیزه قیمت تمام شده خودرو و نحوه قیمت گذاری بر روی آن هستیم، در شرایط فعلی خودروسازان و مردم نسبت به قیمت خودرو‌ها گلایه‌مند هستند در حالی که خودروسازان اعلام می‌کنند که قیمت تمام شده با قیمت‌هایی که عرضه می‌شود تفاوت دارد و باعث زیان دهی آن‌ها شده است.

نماینده فسا در مجلس با اعلام اینکه پیشنهادات مختلفی برای نحوه قیمت‌گذاری خودرو‌ها ارائه شده است، بیان کرد: یکی از پیشنهادات این بود که خودرو‌های پر تیراژ بر اساس قیمت تمام شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود به بازار عرضه شود و خودرو‌های خاص نیز با پیشنهاد هیئت مدیره خودروسازان و با تصویب وزارت صمت به فروش برسد و در این راه متولی وزارت صمت باشد که هنوز جمع‌بندی در این زمینه انجام نشده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قرار است وزارت صمت نظر تجمیعی شورای رقابت و خودروسازان را به کمیسیون ارائه کند، گفت: فرمول مجلس در تعیین قیمت خودرو‌ها نیز این است که قیمت تمام شده در بورس ارائه شود و از این طریق رقابت ایجاد شود.

دبیر انجمن قطعه سازان کشور در پاسخ به چرایی افزایش قیمت خودرو طی چند روزه گذشته، گفت: افزایش قیمت‌ها اکنون در بازار رخ داده است. زمانی که قیمت ارز افزایشی است، قیمت اقلام و مواد اولیه افزایش پیدا می‌کند.

بیگلو گفت: اکنون عرضه خودروسازان افزایش یافته است و این منطقی نیست که افزایش عرضه داشته باشیم و از طرفی افزایش قیمت خودرو هم داشته باشیم. اکنون بحث سوداگری مطرح است که همان اختلاف قیمت بین حاشیه بازار و کارخانه را ایجاد کرده است.

دبیر انجمن قطعه سازان کشور گفت: اولین عامل در اقتصاد آزاد، این است که دولت باید از قیمت گذاری دستوری کناره بکشد، وقتی قیمت گذاری دستوری باشد روند عرضه کاهش و تقاضا افزایش پیدا می‌کند.

این مقام مسئول گفت: قطعات نیمه هادی و آی سی افزایش قیمت ۴ برابری داشته اند، گفتنی است که این قطعات ساخت داخل نیستند.

سید رضا فاطمی امین، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در مورد چگونگی مدیریت بازار خودرو با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری و سپردن بازار به دست عرضه و تقاضا به صورت صفر و یک نیست، معتقد است: دولت نباید قیمت تعیین کند و در عین حال نباید بازار را رها کند.

اکنون وزیر جدید وزارت صمت نیز از برنامه بلند خود مبنی بر افزایش عرضه خودرو گفته است. به گفته وی، دولت باید ضوابط و ساختار برای قیمت تعیین کند، یعنی قواعدی مشخص شود که قیمت‌ها بر اساس آن شکل گیرد تا نرخ‌ها هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده مطلوب باشد و منافع هر دو تامین شود. این در حالی است که قیمت گذاری در مواردی به نفع تولیدکننده و به زیان مصرف‌کننده و در مواردی نیز برعکس است.

وی در مورد احتمال واردات کالا‌های نهایی از جمله خودرو نیز اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ به دلیل محدودیت‌های ارزی واردات خودرو ممنوع شد، اما این دوره، زیادی طولانی شده است و دولت باید حداکثر طی یک سال، خود را بازیابی می‌کرد، ولی هنوز همان شرایط حفظ شده است. سعی می‌کنیم در مدت قابل توجهی اقتصاد و تراز ارزی کشور را بازیابی کنیم چرا که اگر تراز ارزی کشور متعادل شود، رقابت می‌تواند مفید باشد.

راهکار هر چه که هست انتظار مردم این است که وزیر صمت جدید باید هر چه سریعتر اقداماتی انجام دهد که در کوتاه مدت و بلند مدت شاهد کاهش التهابات در این بازار پر مشتری باشیم.

رشد ۲۴ میلیون تومانی قیمت تیبا!

قیمت خودرو در یک ماه گذشته صعود قابل توجهی داشته است. فعالان بازار می‌گویند در حال حاضر صعود قیمت موجب شده که تقاضا برای خرید خودرو حتی تا نصف ماه‌های گذشته کاهش داشته باشد.

قیمت خودرو در یک ماه گذشته صعود قابل ملاحظه‌ای داشته است تا آنجا که بهای پراید رشد ۱۷ میلیون تومانی قیمت را به ثبت رسانده و بهای کوئیک دنده‌ای ۱۵ میلیون تومان گران‌تر شده است.

همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو هم رشد ۳۲ میلیون تومانی قیمت را در یک ماه گذشته به ثبت رسانده است.

بر این اساس بهای پراید ۱۱۱ که یک ماه پیش حدود ۱۳۹ میلیون تومان بود هم اکنون به ۱۵۶ میلیون تومان رسیده است و بهای تیبا دیگر خودرویی که در بازار ایران جز ارزان‌قیمت‌ترین مدل‌های خودرو به شمار می‌آید، نیز با رشد ۲۴ میلیون تومانی قیمت از ۱۳۹ میلیون تومان به ۱۶۳ میلیون تومان رسیده است.

همچنین بهای کوئیک دنده‌ای هم در یک ماه گذشته رشد ۱۵ میلیون تومانی را تجربه کرده و به ۱۷۳ میلیون تومان رسیده است.

بهای ۲۰۶ تیپ دو هم از ۲۲۵ میلیون تومان در ماه گذشته در حال حاضر به ۲۵۷ میلیون تومان رسیده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که فعالان بازار خودرو می‌گویند که رشد قیمت دلار تا کانال ۲۸ هزار تومان یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت خودرو در بازار ایران بوده است.

آن‌ها همچنین تاکید دارند که تقاضای مصرفی در این بازار به حداقل رسیده است، اما دلالان در ماه گذشته بیکار ننشسته و اقدام به خرید خودرو‌های پرتیراژ و دپوی آن در انبار‌ها کرده‌اند.

حمید کریمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی کرج هم به تجارت‌نیوز گفته است: اکنون تقاضا برای خرید خودرو نصف شده است و البته در چند وقت اخیر به دلیل نوسان قیمت خودرو برخی دلالان با هجوم به بازار، خودرو خریدند و خودرو‌های پر تقاضا را در پارکینگ‌ها دپو کردند تا در مواقع دیگری آن را بفروشند.

او همچنین توصیه کرده است: پیشنهاد ما به مردم این است که چنانچه نیاز مصرفی دارند، خودرو بخرند. در غیر این صورت برای خرید خودرو دست دارند تا شاید کاهش تقاضا قیمت‌ها را اندکی متعادل کند.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو هم درباره چشم‌انداز بازار خودرو به خبرگزاری دانشجو گفته است: در صورتی که برجام احیا نشود، انتظار بر آن است که دولت به جای افزایش تیراژ تولید و قیمت‌گذاری دستوری، تیراژ را در حدی نگه دارد که میزان نقدینگی موجب افزایش پایه پولی و تحمیل تورم‌های آنچنانی به مردم نشود.

این کارشناس همچنین گفته است: مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو‌های داخلی کاهش عرضه است و بیشترین شبهه‌ای که وجود دارد آمار‌های وزارت صمت در خصوص تولید خودروست. اگر آمار‌های قبلی وزارت صمت قابل اتکا و درست باشد به نظر می‌رسد یک موضوع سیاسی در میان است، مثل تغییر دولت و کابینه.

او ادامه داده است: موضوع مهم دیگری که به تبع آن روی نرخ خودرو اثر منفی گذاشته دورنمای مذاکرات برجامی و احیا نشدن برجام است که این دورنما از نظر اهالی بازار و فعالین اقتصادی خوب نیست؛ لذا منفی بودن این موضوع نیز عامل مهمی است چرا که با گروکشی‌های آمریکا و خواسته‌های غیر برجامی آمریکا از ما امیدوار نیستیم پرونده هسته‌ای ایران به سرعت جمع شود و احتمالاً اقتصاد همچنان مشکلات خود را خواهد داشت.

زاوه نیز به مشتریان بازار خودرو توصیه کرده است که دو هفته‌ای صبر کنند تا تحلیل بازار دقیق‌تر شود چرا که در حال حاضر نمی‌توان به درستی اظهار نظر کرد که این موضوع متاثر از مسائل اقتصادی است یا سیاسی.

این کارشناس صنعت خودرو گفته است: فقط می‌توان براساس اظهارات بیان شده وزارت صمت مبنی بر اینکه ۵۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ها وجود دارد اظهار نظر کرد که اگر این موضوع درست باشد قاعدتا باید منجر به کاهش نرخ خودرو می‌شد که تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

هرچند که رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت وعده داده است که قیمت خودرو را کاهش می‌دهد، اما فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: احتمال افزایشی بودن قیمت خودرو نسبت به کاهش آن بیشتر است، اما اینکه قیمت خودرو چقدر افزایش می‌یابد چند سناریو برای این موضوع محتمل است.

اگر برجام امضا شود و مساله اف‌ای تی اف به سرانجامی برسد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شود و تنش‌های سیاسی شکل و شمایل آرام تری به خود بگیرد می‌توانیم امیدوار باشیم که تورم در بخش خودرو آنچنان سنگین نشود، اما اگر این مسائل محقق نشود تورم نه تنها در بخش صنعت خودرو، بلکه در سایر بخش‌های اقتصادی نیز وجود خواهد داشت.

منبع: منیبان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.