بانواناخبارورزش

مریم طلایی بازیگر و قهرمان موتورسواری ایران: باور نمی کردند یک زن ایرانی موتورسواری کند

مریم طلایی بازیگر و قهرمان موتورسواری ایران عنوان برترین ورزشکار یکی از معتبرترین رالی های دنیا را به دست آورد.

به گزارش شجرنیوز، تقریبا یک ماه پیش مریم طلایی بازیگر و قهرمان موتورسواری زنان ایران گفت به عنوان نخستین ایرانی برای حضور در قدیمی‌ترین رالی جهان در اتریش دعوت شده است. این مسابقه چند روز پیش برگزار شد و اتفاقا بانوی موتورسوار ایرانی توانست با درخشش توجه همه رسانه‌ها و چهره‌های شاخص جهانی این ورزش را به خود جلب کند به‌طوری که در پایان مسابقات او به عنوان برترین ورزشکار حاضر در رقابت معرفی شد .

مریم طلایی در رابطه با حضورش در این رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه اعتماد اظهار داشت: «رقابت خیلی عالی بود. به خاطر اینکه همه آنهایی که آنجا حضور داشتند خیلی سورپرایز شدند. اصلا باورشان نمی‌شد که من آنجا هستم. وقتی کلمه ایران را می‌شنیدند و می‌فهمیدند من از ایران در مسابقات شرکت کردم مدام می‌پرسیدند و در شوک بودند که آیا واقعا چنین اتفاقی افتاده؟ نگاه می‌کردند ببینند ما چند نفریم بعد می‌پرسیدند شما موتور می‌رانی؟ و من می‌گفتم بله! موتور می‌رانم.»

طلایی با بیان اینکه آنها باور نمی‌کردند زنان ایرانی موتور برانند، گفت: «اصلا و به هیچ عنوان چنین چیزی باورشان نمی‌شد. چون همیشه این مساله در ایران کنترل شده. من 5 تا سریال بازی کردم و در آن موتورسواری کردم و هر 5 تا سانسور شد. سریال‌هایی بود که من قرارداد داشتم و طرحش هم تایید ارشاد داشته ولی بعد از فیلمبرداری و ساخته شدن مورد ممیزی واقع شدند. وقتی در کشور خود ما ماجرا به این شکل است شما ببینید دید خارجی‌ها به این مساله چگونه است. خیلی برای‌شان جالب بود. بسیار حمایت کردند. باورتان نمی‌شود حتی چند نفر آمدند دست مرا بوسیدند. یعنی این‌قدر مهم بود برای‌شان. هم گروه برگزارکنندگان هم سایر شرکت‌کنندگان خیلی استقبال کردند.» او افزود: «رالی بسیار جالبی بود در کنار هم. دوستان دیگری هم که از قدیم می‌شناختم دیدم. خلاصه خیلی فضای خوبی بود و امیدوارم استارت بزرگی باشد برای آینده موتورسواری زنان. هر چند هنوز ممیزی هست و…»

موتورسوار کشورمان در پاسخ به این سوال که مسابقات در چند بخش برگزار شد، توضیح داد: «از سال 1912 موتور در این مسابقات حضور داشته. اینها یعنی اروپایی‌ها خیلی به موتور مخصوصا موتورهای کلاسیک مثل خودروهای کلاسیک ما، اهمیت می‌دهند و برای‌شان ارزشمند است. موتورهایی از سال‌های خیلی گذشته ولی سرپا در این مسابقات شرکت کردند. از این موتورها بودند تا موتورهای مدل 2023.» او در رابطه با اینکه خودش با چه موتوری رقابت کرد، گفت: «من آنجا باید موتور اجاره می‌کردم. جدیدترین موتور به من افتاد: یک بی‌ام‌و 750 سی‌سی.»

مریم طلایی در ادامه به مسیر جالب مسابقه و سختی‌های راه به خاطر بارش شدید باران اشاره کرد و گفت: «مسیر همان تی‌تی بود. مسیری که در 100 سال گذشته میزبان مسابقه بوده. یکی از سختی‌های مسیر هوای اتریش بود. یعنی نصف روز اول آفتابی بود و بقیه روزها باران بسیار شدید. خب همین باعث شد مسیر برای موتورهای کمی قدیمی‌تر سخت شود. دو، سه تا سانحه خیلی بد هم داشتیم که کار موتورسوار را به بیمارستان و جراحی کشاند. خیلی‌ها روز دوم انصراف دادند. 7 تا گروه بین 10 تا 20 نفر بودند. کلا 120 تا شرکت‌کننده بود. ولی کار به جایی رسید که دو تا گروه بیشتر مسابقه را به اتمام نرساندند و من تنها زنی بودم که مسابقه را به اتمام رساندم.» طلایی تصریح کرد: «کلا 5 تا خانم شرکت‌کننده بودند از کشورهای مختلف که 4 نفرشان کنار کشیدند. در گروه ما که گروه سنگین‌سواران بود من تنها زن گروه بودم که به پایان رسیدم.»

در مصاحبه قبلی با خانم طلایی حسابی در مورد ماجراجو بودن ایشان گپ زده بودیم. این‌بار سوال کردیم همین خوی ماجراجویی شما باعث شد با وجود خطرآفرین بودن مسیر ادامه دهید؟ «راندن در باران و آن هم باران‌های اروپایی خیلی کار سختی است. چالش بدی است. ریسک بالایی دارد. ولی من به خاطر اینکه 4 ماه تمام در آفریقا و در باران رانده بودم به همین دلیل یک مقدار ته دلم قرص بود که می‌توانم و با خودم گفتم برو که رفتیم. در غیر این صورت شاید می‌گفتم نه و با خودم فکر می‌کردم موتور هم اجاره‌ای است و ولش کن و ارزش ندارد.»

مریم طلایی در ادامه گفت: «من نماینده انجمن وسایل نقلیه تاریخی ایران بودم. به عنوان رییس بخش زنان کانون جهانگردی در آنجا حضور داشتم. نماینده فیوا از ایران در آنجا. تمام رایدرهای آنجا عضو فیوا بودند. کسانی که سال‌های سال است که عضو هستند.»

بانوی موتورسوار ایرانی در ادامه به موفقیتی که در این رقابت کسب کرده بود پرداخت و توضیح داد: «مسابقه رالی فیوا برنده یک و دو و سه ندارد. نفرات برتر دارد. مثلا در این برنامه یک آقای مسن از پرتغال با موتورش یک مسیر سه روزه را طی کرده بود و در مسابقه حضور داشت، چون مسیر سختی را طی کرده بود تا به رالی برسد و در رالی هم حضور پیدا کرده بود خیلی مورد تشویق قرار گرفت. یکی هم من که از روز اول مورد توجه بودم و اصلا هر شب می‌رفتم روی استیج و صحبت می‌کردم برای دیگران. از تجاربم می‌گفتم و اینکه چطور یک زن با شهامت دارد در ایران موتورسواری می‌کند، چطور این ورزش را جلو می‌برد و چطور به دنیا معرفی می‌کند. هم این مساله برای آنها خیلی جذاب بود هم اینکه پا به پای آقایان در گروه سنگین‌سواران با آن شرایط جوی رالی را ادامه دادم و از همه جلوتر هم بودم. این برای آنها خیلی جالب بود. تصور نمی‌کردند ما این‌قدر قوی باشیم و این‌قدر تجربه ایمن راندن را بلد باشیم. این مسابقه شبیه موتورسواری معمولی یا دوچرخه‌سواری نیست. هدف این مسابقه این است که یک راننده چطور می‌تواند از پس خودش بربیاید. مساله ادونچر بودن است.» طلایی افزود: «این روزها خیلی با موتور راه می‌افتند در جاده و می‌گویند ما ادونچریست هستیم. ولی هیچ کدام تجربه سفر بین‌المللی را ندارند. این خیلی مهم است. اینکه قواعد را بدانند و مسائل ایمنی را بشناسند و من خیلی دلم می‌خواهد این فرهنگ در ایران آموزش داده شود. با توجه به اینکه صنعت توریسم موتور در حال افزایش است.»

مریم طلایی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا حضورش بازتاب رسانه‌ای در خارج از کشور هم داشت یا خیر، گفت: «بله. دو، سه تا تلویزیون آلمانی با من مصاحبه کردند. چند تا خبرگزاری داخلی آنجا بودند که پوشش دادند. خبرگزاری‌های ایرانی خارج از کشور هم بودند. فکر می‌کنم بیشتر از 50 تا خبرگزاری اخبار مربوطه را پوشش دادند. مدام هم برایم می‌فرستند. دو تا چیز برای‌شان خیلی مهم بود. یکی اینکه یک زن از ایران در مسابقات حاضر شده و یکی هم بحث موتور. یکی هم اینکه خیلی با ظرافت به این مساله نگاه می‌کردند و می‌دانستند چه محدودیت‌هایی وجود دارد.»

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: خبرفوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.