سلامتاخبارجامعهخبر مهم

پشت پرده آگهی فروش قلب/ واکنش به پیوند قلب از فرد زنده

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت، در ارتباط با آگهی فروش قلب و همچنین پیوند قلب از فرد زنده، نکاتی را متذکر شد.

پشت پرده آگهی فروش قلب/ واکنش به پیوند قلب از فرد زنده

به گزارش شجرنیوز، ساناز دهقانی، رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: هر آنچه تحت عنوان آگهی فروش یا پیوند قلب از افراد زنده، می‌بینیم، سوءاستفاده بوده و چنین اقدامی قابل انجام نیست.

وی با عنوان این مطلب که قلب یک ارگان زنده است که نمی‌توان آن را از یک فرد زنده گرفت، افزود: پیوند قلب فقط از افراد مرگ مغزی انجام می‌شود.

دهقانی با تاکید بر این موضوع که پیوند قلب فقط در مراکز درمانی بخش دولتی انجام می‌شود، گفت: پروسه پیوند قلب، مثل عمل آپاندیس نیست که بتوان به راحتی انجام داد.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت ادامه داد: به هیچ عنوان عمل پیوند قلب در بخش خصوصی انجام نمی‌شود.

دهقانی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است فرد با رضایت خودش بخواهد قلبش را بفروشد و این کار در بخش خصوصی انجام شود، گفت: اصلاً و به هیچ عنوان چنین کاری شدنی نیست. زیرا، تعداد کسانی که در کشور پیوند قلب انجام می‌دهند حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر بیشتر نیست.

وی افزود: نباید به چنین شایعاتی که فقط قصد سوءاستفاده دارند، توجه کرد.

دهقانی گفت: در حال حاضر حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر در کشور در لیست پیوند قلب قرار دارند که فقط وزارت بهداشت به این لیست دسترسی دارد.

وی افزود: متأسفانه هر سال بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افرادی که در لیست انتظار پیوند قلب هستند، به دلیل نبود قلب پیوندی، فوت می‌کنند.

دهقانی گفت: اولویت پیوند قلب، بر اساس وضعیت بیمار که در لیست انتظار قرار دارد، صورت می‌گیرد. چه بسا، یک نفر که امروز وارد لیست شده باشد، زودتر از فرد دیگری که یک سال است در این لیست قرار دارد، پیوند شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.