صنعت و تجارتاخباراقتصادخبر مهم

کارگران به “داروگر” برگشتند

عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران از بازگشایی یکی از خطوط تولید شرکت "داروگر" و بازگشت کارگران به کارخانه خبر داد و گفت: مقرر شد شعبه ویژه‌ای جهت رسیدگی به مشکلات کارگران در اداره کار شمال غرب تهران ایجاد شود.

به گزارش شجرنیوز، حسین حبیبی عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران ، در تشریح جلسه امروز کانون شوراهای اسلامی کار با وکیل شرکت داروگر و کارگران کارخانه اظهار کرد: در نشست اضطراری که با پرسنل داروگر داشتیم درخصوص مشکلات و معضلات آنها مذاکره و به مشکلات رسیدگی کردیم و درنهایت به جمع‌بندی رسیدیم. عمده مشکلات و مسایل کارخانه شامل تعطیلی شرکت، اخراج کارگران، عدم پرداخت حقوق و مزایای کارگران، عدم پرداخت حق بیمه‌ها و مشکلات بیمه‌ای، عدم واریز ۴ درصد سخت و زیان آوری، عدم پرداخت اضافه کاری به کارگران و بدهی مالیاتی شرکت است.

وی افزود: یکی از مشکلات کارخانه بحث عدم پرداخت بیمه و عدم تمدید دفترچه درمانی کارگران بود و سازمان تامین اجتماعی به صرف اینکه شرکت چند ماه است معوقات بیمه دارد از تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه کارگران جلوگیری کرده و کارگرانی که به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند محروم کرده بود. در حالی که کارفرما مکلف است سهم خود و کارگر را در آخر هر ماه به حسابی که نزد هر یک از شعبات دارد واریز کند و با توجه به ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی نباید از سوی سازمان برای کارگران و بیمه آنها مشکل ایجاد می شد.

عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی با اشاره به بدهی مالیاتی شرکت اظهار کرد: مشکل اصلی شرکت بحث بدهی مالیاتی است که وزارت امور اقتصادی و دارایی به دلیل بدهی مالیاتی حساب‌های شرکت را مسدود کرده و این مساله مشکلاتی را برای کارخانه به وجود آورده است اما بدهی را کارفرما باید بپردازد و ربطی به کارگران ندارد. ما هم امروز اعلام کردیم چنانچه کارخانه بدهی مالیاتی دارد، مطالبات کارگران جزو دیون ممتازه محسوب می شود و ابتدا باید این مطالبات پرداخت شود و سپس دارایی نسبت به مازاد آنچه در حساب موجود است بلوکه کند.

حبیبی با اشاره به صحبت‌های کانون شوراهای اسلامی کار با وکیل شرکت، از بازگشایی یکی از سالن‌ها و خطوط تولید کارخانه خبر داد و گفت: مقرر شد تا در روزهای آینده نسبت به بازگشایی خطوط دیگر تولید اقدام شود.

به گفته وی شرکت داروگر بیش از ۱۰ سالن تولید دارد که تنها یکی از آنها امروز باز شد و کارگران وارد کارخانه شدند و در روزهای آینده با تامین مواد اولیه سالن‌های دیگر مشغول به کار خواهند شد.

این مقام مسئول کارگری درباره کارگران اخراجی و کارگرانی که به کار بازگشتند، توضیح داد: در بین کارگرانی که به خط تولید برگشتند، کارگران اخراجی هم بودند و ما درباره کارگران اخراجی و پرداخت حق و حقوق و مزایای آنها با معاون روابط کار اداره کار که در آنجا حضور داشت، صحبت کردیم و قرار شد که شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به مشکلات کارگران داروگر در اداره کار شمال غرب راه اندازی شود.

وی به بحث خصوصی سازی داروگر نیز اشاره کرد و گفت: معتقدیم با توجه به تجربه‌ای که درباره واگذاری شرکتهای هپکو، آذرآب و نیشکر هفت‌تپه داشتیم و واگذاری‌ها ناموفق بود، شایسته است که سازمان خصوصی سازی درباره اهلیت فردی که کارخانه به وی واگذار شده پاسخ دهد. قرار است با سازمان خصوصی سازی درباره واگذاری شرکت و اهلیت فردی که کارخانه به وی واگذار شده وارد مکاتبه شویم. اگر فرد اهلیت لازم را نداشته چرا واگذار شده و اگر داشته است چرا کارخانه‌هایی که هلدینگ شرکت داروگر دارد اکنون در حال تعطیل شدن هستند؟

به گزارش شجرنیوز، شرکت داروگر از جمله شرکتهای باسابقه‌ای است که تاسیس آن به سال ۱۳۰۷ برمی‌گردد. تاچند نسل محصولات داروگر بخشی جدانشدنی از زندگی شهروندان ایرانی شد و طرح اصلی بعضی محصولات این شرکت با گذشت دهه‌های متمادی همچنان دست نخوره باقی مانده است. صابون نخل‌نشان، شامپو تخم‌مرغی و مایع ظرفشویی ریکا از جمله مشهورترین محصولات داروگر است. در روزهای اخیر خبر پلمب کارخانه داروگر توسط مالک آن و اخراج کارگران به دلیل بدهی مالیاتی این شرکت انتشار یافت که مقامات کارگری با انتقاد از این اقدام مدیرعامل اعلام کردند بدهی مالیاتی ربطی به کارگران ندارد؛ بر همین اساس در نامه‌ای به وزارت کار، استانداری و فرمانداری برگزاری جلسه‌ در مقابل کارخانه جهت رسیدگی به مشکلات کارگران را خواستار شده و امروز در نشستی اضطراری به مسایل و مطالبات کارگران رسیدگی کردند. درنهایت با تلاش تشکل‌های کارگری و به ویژه کانون شوراهای اسلامی کار یکی از خطوط تولید کارخانه بازگشایی و کارگران به سرکار برگشتند.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.