زخم آرامستان جدید تهران بر قلب کشاورزی نسیمشهر
بهارستان- در حالی که زمینهای کشاورزی فعال در حریم نسیمشهر هنوز نفس میکشند، شهرداری تهران بیسروصدا کلنگ پروژه جنجالی آرامستان جدید پایتخت را در قلب این اراضی زده است.
از بهارستان، در حالی که تهران هر روز گستردهتر و پرجمعیتتر میشود، نیاز به فضای مناسب برای دفن اموات نیز افزایش مییابد، اما انتخاب مکان برای این موضوع حساس، باید با دقت و مسئولیتپذیری انجام شود. زمین پیشنهادی برای آرامستان جدید پایتخت در حریم نسیمشهر، غرب استان تهران، نه تنها از معدود زمینهای کشاورزی زنده و باارزش این منطقه است، بلکه در مجاورت اتوبان پررفت و آمد تهران-ساوه واقع شده است؛ اتوبانی که روزانه میزبان هزاران وسیله نقلیه سنگین و سبک است و نقش حیاتی در اقتصاد و حملونقل منطقه ایفا میکند.
دفن پسماندهای انسانی در این زمین میتواند با نشت مواد آلوده به چاههای کشاورزی فعال و منابع آب زیرزمینی منجر شود و سلامتی مردم و اکوسیستم منطقه را به مخاطره بیندازد. این در حالی است که منطقه نسیمشهر از لحاظ زیرساختهای بهداشتی، آموزشی و خدمات شهری به شدت محروم است و افزایش فشارهای زیستمحیطی، زندگی ساکنان را دشوارتر خواهد کرد. این طرح باید فراتر از منافع کوتاهمدت، با در نظر گرفتن پیامدهای بلندمدت زیستمحیطی و اجتماعی مورد بازنگری قرار گیرد؛ چرا که سلامت نسلهای آینده و حفظ منابع طبیعی منطقه، خط قرمزهای غیرقابل گذشت این تصمیم است.
خبرنگار تسنیم در یادداشتی تفصیلی با بررسی موقعیت زمین پیشنهادی آرامستان تهران در حریم نسیمشهر هشدار میدهد؛ محل انتخابشده، از معدود اراضی باقیمانده با کشت زنده کشاورزی در غرب استان تهران است. زمین در مجاورت اتوبان پرتردد تهران–ساوه واقع شده است، اتوبانی که روزانه هزاران خودروی سواری، تریلی، کامیون و تانکر سوخت در آن تردد دارند. دفن اموات در منطقهای با دهها چاه آب کشاورزی فعال، منابع زیرزمینی را در معرض آلودگی شدید قرار خواهد داد. ساکنان منطقه با فقر شدید زیرساختهای بهداشتی، آموزشی و زیستمحیطی مواجهاند، فشار بیشتر، خطرات بیشتری به دنبال دارد.
ترافیک مرگبار اتوبان تهران ـ ساوه؛ نسیمشهر تاب نمیآورد!
بهگفته مسئولان شهرستان بهارستان، روزانه بیش از 6 هزار خودروی سنگین از اتوبان تهران–ساوه عبور میکنند تا به پایانه حمل و نقل کالای استان تهران مستقر در نسیمشهر برسند که در صورت اجرای پروژه آرامستان، صدها خودروی سواری، آمبولانس و کاروانهای خاکسپاری به این ترافیک اضافه خواهد شد.
محورهای فرعی و شبکههای داخلی نسیمشهر تاب تحمل این بار اضافه را ندارند. افزایش تصادفات، تشدید آلودگی هوا و اختلال در زندگی روزمره مردم تنها بخشی از تبعات احتمالی اجرای این طرح ( آرامستان جدید شهرداری تهران در غرب استان ) است.
ورود رسمی شهرداری تهران به ماجرا
در 27 فروردین 1404، سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در نامهای به شهرداری نسیمشهر، خواستار بررسی وضعیت ثبتی یک زمین با مشخصات «پلاک ثبتی 55 فرعی از 163 اصلی» در حریم شهر شد. در نامه، بهصورت رسمی این زمین با کاربری خاص برای اجرای پروژه مدنظر قرار گرفته بود.
هشدار فوری شهردار نسیمشهر به استاندار تهران
در پی دریافت نامه شماره 297/1403/ص مورخ 27 فروردین 1404 از سوی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران که طی آن درخواست استعلام وضعیت ثبتی زمینهای محدوده پلاک ثبتی 55 فرعی از 163 اصلی واقع در حریم نسیمشهر برای احداث پروژه جدید آرامستان تهران مطرح شده بود، شهردار نسیمشهر با ارسال نامهای رسمی به استاندار تهران نسبت به تبعات اجرای این طرح هشدار جدی داد.
در بخشی از نامه شهردار آمده است: با توجه به قرارگیری پلاک مذکور در محدوده حریم نسیمشهر و مجاورت با مسیر پرتردد بزرگراه تهران–ساوه، این زمینها علاوه بر دارا بودن کشت زنده و دهها حلقه چاه کشاورزی فعال، از نظر زیستمحیطی، ترافیکی و اجتماعی موقعیتی بسیار حساس دارند که هرگونه تغییر کاربری در این پهنه میتواند موجب بروز بحرانهای جبرانناپذیر شود.
شهردار در این نامه همچنین تأکید کرده است؛ تراکم جمعیتی بالای نسیمشهر، کمبود شدید خدمات درمانی، آموزشی و رفاهی، و عدم تناسب زیرساختهای شهری با جمعیت موجود، موجب میشود که بارگذاری طرحی چون آرامستان نهتنها توسعه شهری را مختل کند بلکه تهدیدی برای سلامت عمومی، کیفیت زندگی و منابع طبیعی منطقه نیز محسوب شود.
وی همچنین با اشاره به مکاتبات پیشین با فرمانداری، شورای تأمین و نماینده مجلس بهارستان نوشته است: در جلسات رسمی شورای تأمین شهرستان و از سوی دیگر معتمدین محلی و فعالین اجتماعی، مخالفت قاطع با این طرح اعلام شده است و بر همین اساس، از جنابعالی بهعنوان عالیترین مقام اجرایی استان و قائم مقام شورای نسیمشهر تقاضا داریم در راستای حفظ منافع عمومی، از ادامه این طرح جلوگیری کنید.
در پایان نامه آمده است: در صورت احداث آرامستان در این محدوده، افزایش ترافیک سنگین، وقوع تصادفات، افزایش بار آلودگی و آلودگی احتمالی منابع آب زیرزمینی امری حتمی است. این مسئله میتواند یک بحران منطقهای و حتی فرامنطقهای در غرب استان تهران ایجاد کند.
شهردار نسیمشهر همچنین خواستار بررسی مجدد محل احداث آرامستان در مناطقی از تهران با زمینهای بلااستفاده و فاصله منطقی از مراکز جمعیتی شده و پیشنهاد داده است که با رعایت اصول عدالت منطقهای و پایداری زیستمحیطی، پروژه در محلی دیگر اجرا شود.
دیگر توان تحمل بحران پایتخت را نداریم
محمدرضا باباحسینی شهردار نسیمشهر در گفتوگو با خبرنگار تسنیم گفت: طرحی که از دو سال پیش زمزمههایش مطرح شد، اکنون در حال طی مراحل اجرایی است، بدون آنکه به محدودیتها و ظرفیتهای این منطقه توجهی شود.
محمدرضا باباحسینی تصریح کرد: زمین موردنظر دارای کشت فعال است. دهها چاه کشاورزی در منطقه وجود دارد و دفن اجساد، احتمال آلودگی منابع آب را بهشدت بالا میبرد؛ اتوبان تهران ـ ساوه هماکنون با ترافیک وحشتناک مواجه است و ورود آرامستان به این منطقه، بحران را دوچندان میکند.
وی تصریح کرد: طرحهایی مانند پایانه حملونقل کالای استان تهران سالها پیش به نسیمشهر تحمیل شده و تا امروز آثار مخرب آن باقیست.
شورای تأمین و استاندار تهران؛ مخالفت رسمی
شهردار نسیمشهر خبر داد: هم شورای تأمین شهرستان بهارستان و هم نماینده مردم در مجلس و هم مردم و معتمدین محلی در نامهای رسمی به استانداری تهران، مخالفت خود را ثبت کردهاند. استاندار نیز با این طرح مخالفت کرده و خواستار توقف آن شده است.
واکنش گسترده مردم و معترضان
مردم نسیمشهر و بهارستان در صفحات اجتماعی خود و محافل مختلف، صدای اعتراض خود را نسبت به پروژه اعلام کردهاند. کشاورزان نگران از نابودی زمینهای حاصلخیز و مردم عادی نگران از کاهش کیفیت زندگی و افزایش مشکلات ترافیکی و زیستمحیطی، بارها در جلسات عمومی و خصوصی با مسئولان محلی دیدار کرده و مخالفت قاطع خود را ابراز داشتهاند.
هشدار درباره فاجعهای اجتماعی
همچنین حجتالاسلام سیدعلی حسینی امام جمعه نسیمشهر در گفتوگو با تسنیم ضمن انتقاد شدید از طرح گفت: شهرستان بهارستان با وسعت 64 کیلومتر مربع و بیش از 750 هزار نفر جمعیت، یکی از متراکمترین مناطق کشور است. در چنین شرایطی، احداث آرامستان در مجاورت این شهر، فاجعهای اجتماعی، زیستمحیطی و حتی روانی به بار خواهد آورد.
وی ادامه داد: چرا این آرامستان در کنار بهشت زهرا و در زمینهای بایر اطراف اتوبان تهران–قم ساخته نمیشود؟ چرا باید بار مشکلات تهران، به شهرهای کوچک و محروم منتقل شود؟
حسینی تصریح کرد: مردم نسیمشهر از کمبود شدید امکانات درمانی، آموزشی، رفاهی و خدمات عمومی رنج میبرند. احداث این پروژه نه تنها باری از دوش مردم برنمیدارد، بلکه بر مشکلات میافزاید.
وی با لحنی هشدارآمیز گفت: ترافیک، تصادف، آلودگی و رکود توسعه تنها بخشی از نتایج این تصمیم ناعادلانه خواهد بود. اگر برای شهرهای اطراف تهران خیری نیست، لااقل ضرر نرسانید!
بهارستان را آرامستان تهرانیها نکنید
حجتالاسلام سیدسجاد موسوی امام جمعه شهرستان بهارستان در خطبههای نماز جمعه با انتقاد صریح از طرح آرامستان شهرداری تهران گفت: اگر مسئولان به دلایل زیستمحیطی، ترافیکی و اجتماعی اجازه احداث آرامستان در تهران را نمیدهند، همین دلایل در بهارستان بهمراتب شدیدتر وجود دارد.
وی تأکید کرد: بهارستان با چالشهای زیستمحیطی، تراکم شدید جمعیت و کمبود منابع آبی دستبهگریبان است. انتقال آرامستان تهران به این منطقه، ظلمی مضاعف خواهد بود.
وی با استناد به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) افزود: آنچه بر خود نمیپسندید، برای دیگران نیز نپسندید. تصمیمسازان باید عدالت را در عمل نشان دهند، نه فقط در شعار.
پشتپرده ساخت آرامستان پایتخت در نسیمشهر؛ استانداری تهران بیخبر است!
سیدکمالالدین میرجعفریان، معاون عمرانی استاندار تهران در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم در بهارستان درباره پروژه ساخت آرامستان شهر تهران در حوزه نسیمشهر گفت: هماهنگی و پیوستهای لازم برای اجرای این پروژه وجود ندارد.
میرجعفریان تصریح کرد: پروژه احداث آرامستان تهران در کنار اتوبان تهران–ساوه، با وجود تردد بسیار بالای خودروهای سبک و سنگین، نیازمند بررسیهای دقیق فنی و ترافیکی است و تا انجام این بررسیها، دستگاههای ذیصلاح باید برای توقف آن ورود کنند.
وی تأکید کرد: تا این لحظه هیچگونه اطلاعی از انجام مطالعات کارشناسی یا مکاتبات رسمی در استانداری برای این پروژه ندارم.
این سخنان در حالی بیان میشود که خبرنگار تسنیم با طرح سوالی صریح درباره توقف اجرای پروژه، با فرار رو به جلو از سوی معاون عمرانی مواجه شد و توپ به زمین دیگر نهادها انداخته شد.
این در حالی است که بر اساس قوانین، پروژههای کلان عمرانی مانند احداث آرامستان باید دارای مجوزهای رسمی، مطالعات اجتماعی و ارزیابیهای زیستمحیطی باشند. اکنون مشخص نیست چه نهادی مسئول صدور مجوز این پروژه بوده و چرا شهرداری تهران بدون هماهنگی با مدیریت استان و شهرستان بهارستان، قصد تحمیل معضلات شهری خود به مناطق حاشیهای نظیر نسیمشهر را دارد.
انتقادها از این پروژه زمانی شدت گرفت که شهروندان و مسئولان محلی به نبود زیرساختهای کافی، نگرانیهای زیستمحیطی، بار ترافیکی و نادیده گرفتن شأن و حقوق ساکنان نسیمشهر اعتراض کردند.
به نظر میرسد ساخت آرامستان پایتخت در نسیمشهر، نهتنها بدون اجماع کارشناسی و حقوقی لازم پیش رفته، بلکه نمونهای آشکار از تمرکزگرایی و نادیده گرفتن مناطق کمبرخوردار در تصمیمگیریهای کلان شهری است.
با ما در شبكه های اجتماعی همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز