مجله شجرفرهنگ

سنگ شجر چیست و انگشتر شجر چه خواصی دارد؟

آنچه درباره سنگ شجر می خوانید:

سنگ شجر یکی از زیباترین انواع سنگ است که در ساخت انگشتر و زیورآلات هم از آن استفاده می شود. این سنگ علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که دارد، خواص بسیاری دارد. سنگ شجر به نام عقیق دندریت نیز شناخته می شود و زیبایی طبیعت را درون خود نشان می دهد.

طرح یک انگشتر شجر می تواند به شکل درختچه، آبشارها یا حتی خورشید باشد که در عین زیبایی در هر سنگ، منحصر به فرد و متفاوت است. به طوری که هر کس سنگ شجر را می بیند، فکر می کند، توسط یک هنرمند روی آن نقاشی کشیده شده است. در حالی که در کمال ناباوری این سنگ به طور طبیعی به این شکل درآمده است.

اما سنگ شجر دقیقا چه ویژگی هایی دارد؟ چگونه می توان انگشتر شجر اصل را تنشخیص داد؟ خواص عقیق شجر چیست؟ اگر شما هم مسحور زیبایی این سنگ شده اید و می خواهید در خصوص آن بیشتر بدانید با ما در این مطلب همراه باشید.

سنگ شجر چیست و چرا واژه شجر را بر روی این سنگ قرار داده اند؟

شجر به معنای درخت، درختچه و نهال است. سنگ شجر حدود 400 سال پیش در ناحیه باندای هند کشف شد و کسی که آن را کشف کرد، یک فرد عرب بود. او مسحور نقش های رنگارنگ این سنگ بود که شبیه برگ و درخت است و به همین دلیل نام آن را “شجر” گذاشت که در عربی به معنی درخت است.

این سنگ به دلیل منحصر به فرد بودن و پیوندهای مذهبی آن، حتی امروزه طرفداران بسیاری دارد و از آن در ساخت انواع جواهرات همچون سنگ شجر استفاده می شود. مشخصه این عقیق، طرحی است که می تواند شبیه مناظر مینیاتوری باشد. برخی از سنگ شجر به عنوان سنگ فراوانی یاد می کنند و معتقدند که در همه زمینه های زندگی، فراوانی و غنا را به ارمغان می آورد.

گردنبند شجر

این سنگ بسیار زیباست و شما می توانید زیورآلاتی که با استفاده از آن ساخته شده است را به عنوان کادو هدیه دهید. شما همچنین می توانید با ساخت جعبه کادویی زیبا، آن را در ظاهری بسیار زیباتر برای تولد، عیدی و دیگر مناسبت ها، به دوستان و آشنایان خود هدیه دهید.

نحوه تشکیل سنگ شجر

سنگ شجر با تبلور دی اکسید منگنز و دی اکسید سیلیسیم به هم درون Ph های نزدیک، تشکیل می شود. نقش های این سنگ هم، زمانی به وجود می آیند که دی اکسید دندریتی رشد می کند و در همان زمان کریستال سیلیس به شکل ژله ای است. تاخیر در تبلور این دو ساختار، موجب ایجاد و ثابت ماندن این اشکال داخل سنگ می شود. بسته به نحوه انجام این فرآیند، شکل انواع سنگ شجر می تواند به سه صورت باشد:

  • در اولین حالت، بلور و تصویر داخل آنها به صورت همزمان شکل می گیرند و به آن سنگ شجر اولیه (پایه) گفته می شود. از جمله خواص و ویژگی های این نوع شجر می توان به سه بعدی بودن تصاویر داخل آن اشاره کرد.
  • در حالت دوم، محلول های دارای اکسید منگنز و ترکیبات دیگر، به داخل ترک ها و شکستگی های کریستال نفوذ می کنند و به آن سنگ شجر ثانیه می گویند به این معنا که تصویر یا نقش، پس از ایجاد سنگ شکل گرفته است. لازم به ذکر است که سنگ شجر ثانویه به شکل دوبعدی است.
  • سومین حالت شکل گیری این سنگ، به این شکل است که یک باکتری با نام باسیلیس ترونجینسیس از منگنزهای داخل کانی تغذیه می کند و ناخالصی های آن را از بین می برد. به این ترتیب تصویر داخل شکاف ها و منافذ سنگ شکل می گیرد.

خصوصیات فیزیکی سنگ شجر

سنگ شجر بسیار شبیه به اوپال خزه ای و دارای اجزای دندریتیک است. سختی این سنگ بین ۵.۵ الی ۷ موهس، ضریب شکست آن بین ۱.۵۳۰ الی ۱.۵۴۰ و وزن مخصوص آن بین ۲.۵۹ الی ۲.۶۷ می ‌باشد. رنگ این سنگ معمولا بی ‌رنگ و خاکستری مایل به سفید است.

اجزای داخلی سنگ شجر شباهت زیادی به درخت دارد که به دلیل وجود یون‌ های آهن و منگنز به رنگ قهوه ‌ای و سیاه دیده می ‌شود‌‌. هر چه میزان یون آهن در داخل اجزای دندریت سنگ بیشتر باشد، در طیف رنگی قرمز تا قهوه ‌ای قرار می گیرد. هر چه میزان شفافیت سنگ ‌های شجر بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بهتر خواهد بود و با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. سنگ‌ های شجری که نقش‌ های تشکیل شده در داخل آنها به مناظر طبیعی شباهت داشته باشند، از طرفداران بیشتری برخوردارند.

سنگ‌ های شجر بیشتر در چه مناطقی از جهان یافت می‌ شود؟

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که سنگ های شجر در کدام مناطق از ایران و جهان یافت می شود. این سنگ بیشتر در کشورهای قاره آسیا و آمریکا همچون چین، هند، استرالیا، آمریکا، مکزیک، برزیل، قزاقستان و …. یافت و استخراج می شود. معدن سنگ شجر ایران، شهرستان زیرکوه (نزدیک شهرستان قاین) در استان خراسان جنوبی می باشد. در سال 1350 شمسی، چوپانی از اهالی همین شهرستان، کیلومترها دورتر از محل زندگی خود، به طور تصادفی قطعه سنگی پیدا می کند که حاوی نقش و نگاری همچون درخت بوده است؛ همین موضوع باعث شروع تحقیقات و کشف این سنگ زیبا در شهرستان زیرکوه شد.

در آن سالها با توجه به شرایط آب و هوایی، بارندگی ها و همینطور درآمد مناسبی که از زمین های کشاورزی وجود داشت، کسی از اهالی آن منطقه علاقه ای به بهره برداری و استخراج سنگ شجر نشان نمی داد. اما با گذشت زمان و افزایش جمعیت، کاهش بارندگی، افزایش بیکاری مردم این منطقه و عوامل دیگر، جواب این سوال که سنگ شجر کجا یافت می شود از اهمیت بیشتری برخوردار شد و مردم این منطقه به استخراج این سنگ روی آوردند. متاسفانه این معدن به دستور اداره منابع طبیعی تعطیل و استخراج از آن ممنوع اعلام شده است. راه اندازی و ادامه فعالیت این معدن به شرطی امکان پذیر است که این معدن به طور رسمی و قانونی ثبت شود.

تصاویر انواع سنگ شجر

سنگ شجر زیبایی منحصر به فردی دارد که چشم هر کسی را به خود جلب می کند و شما می توانید با این سنگ انگشتری زیبا بسازید و از آن استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم اگر به بدلیجات حساسیت پوستی دارید، برای رکاب انگشتر شجر از محصولات دارای نیکل استفاده نکنید. در اینجا چند نمونه از زیباترین انواع سنگ شجر را معرفی کردیم.

شجر برفی
سنگ شجر برفی
سنگ شجر بهاری
سنگ شجر بهاری
شجر پاییزی
شجر پاییزی
شجر درختی
شجر درختی
سنگ شجر فردوس
سنگ شجر فردوس
شجر دریایی
سنگ شجر دریایی

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: لیست شهرک های صنعتی تهران و حومه

خواص شجر

همانطور که گفته شد، سنگ شجر علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که دارد، دارای خواص بسیاری است. این سنگ بر روی جسم، احساس و روح اثرات مثبتی می گذارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

خواص عقیق شجر برای جسم

یکی از مهمترین خواصی که سنگ شجر دارد، بهبود سلامت جسمی افراد است. این سنگ به مانند بهترین ویتامین ها برای بدن، به بهبود قوای جسمانی افراد کمک می کند. این سنگ در بهبود کمردرد، آرتروز گردن و تعداد سلول های خونی بسیار مفید و موثر می باشد. دندریت های این سنگ برای بهبود بدن و ترازبندی مهره های بدن، بسیار مفید است و می تواند بیماری های سیستم عصبی را بهبود دهد. سنگ شجر همچنین برای تحریک مویرگ ها و رگ های سیستم گردش خون بسیار مفید است و قلب را تقویت می کند. برخی از خواص سنگ شجر بر جسم:

  • تنظیم تعداد سلول های خونی
  • بهبود کمردرد و آرتروز
  • درمان برخی بیماری های همچون سرماخوردگی و آنفولانزا
  • از بین بردن خستگی و درد بدن

اثر عقیق شجر بر روح و احساسات

یکی دیگر از خواص سنگ شجر، بهبود سلامت روح و تقویت احساسات مثبت در افراد است. خاصیت سنگ شجر در این است که می تواند فرد را از احساسات منفی دور کند و عزت نفس او را تقویت کند. این سنگ همچنین به تقویت و گسترش افکار مثبت کمک می کند. سنگ شجر خونسردی و ثبات درونی را تقویت می کند، اعتماد به نفس را افزایش می دهد و عملکرد ذهن شما را تقویت می کند. به طور کلی خواص این سنگ بر روح به شکل زیر است:

  • دوری از احساسات منفی
  • افزایش عزت نفس
  • ترغیب به ایجاد افکار مثبت
  • نشانه شادی، ثروت و طول عمر

خواص انگشتر شجر در روایات

سنگ شجر، از جمله سنگ های عقیق است و در روایات دینی بسیاری به خواص و ویژگی های آن اشاره شده است. در ادامه در خصوص خواص انگشتر عقیق در روایات بیشتر توضیح خواهیم داد.

یکی از مهمترین خواص سنگ شجر، کاهش فقر و افزایش برکت است. امام صادق (ع) در مورد خواص سنگ عقیق فرموده اند:

دستی که در آن، این گوهر باشد، بسیار عجیب است که از درهم و دینار (پول) خالی باشد و باعث دوری فقر خواهد شد.

همچنین امام رضا (ع)  فرمودند:

این نگین، فقر را از بین می برد و دست کردن آن، نفاق را دور می کند. کسی که این انگشتر را در دست کند، فقیر نمی گردد.

از دیگر خواص سنگ شجر، افزایش انرژی معنوی است. در این زمینه امیرمؤمنان علی (ع) فرموده اند:

خواندن دو رکعت نماز با این انگشتر، برابر با هزار رکعت نماز است که بدون این انگشتر خوانده می شود و همینطور این سنگ باعث دفع بلاها و محافظت از صاحب خود خواهد شد.

همچنین امام صادق (ع) فرموده اند:

خداوند دوست می دارد دستی که در دعا به سوی او بلند می گردد، در آن دست از این انگشتر باشد.

رسول خدا (ص) فرموده اند:

تا زمانی که انگشتر با این نگین در دست داشته باشید، حزن و اندوه بر شما وارد نخواهد شد و با وجود آن، اندوه و ناراحتی های بی مورد شما کاسته خواهد شد.

خصوصیات متافیزیک سنگ شجر

ارتعاشات گرم و محافظ سنگ شجر، باعث ایجاد امنیت، ثبات و اعتماد به نفس در شما می شود. این سنگ به شما اعتماد به نفس و شهامت می دهد تا همیشه حقیقت را بگویید و با بهبود توانایی های تحلیلی، درک و تمرکز، عملکردهای ذهنی خود را تقویت کنید.

سنگ شجر، هاله شما را تقویت کرده و انرژی های منفی که اطراف شما وجود دارد را از بین می برد یا تغییر شکل می دهد. این سنگ، به شما کمک می کند تا قدرت بدنی و استقامت خود را افزایش دهید و همچنین به بازگرداندن و حفظ تعادل بدن کمک خواهد کرد. سنگ شجر به شما کمک می کند نیازها و احساسات خود را درک کرده، ماهیت خود را بهتر بشناسید و تغییراتی را که در زندگی شما رخ می دهد، بپذیرید.

شفا و سلامت

سنگ شجر برای دوران بارداری بانوان، سنگی عالی می باشد زیرا باعث تسکین دردهای دوران بارداری می شود. همچنین انرژی های درمانی این سنگ می تواند باعث شیردهی بیشتر هم شود. همچنین این سنگ می تواند مویرگ ها و رگ های موجود در سیستم گردش خون را تحریک کند، که برای قلب بسیار مفید می باشد. سنگ شجر می تواند عضله قلب را تقویت کرده و به کاهش دردهای کمر ناشی از فشار داخلی و استرس کمک کند. همچنین این سنگ اختلالات پوستی و خارش ناشی از نیش حشرات را بهبود می بخشد.

ثروت

سنگ شجر باعث جذب فراوانی در تمامی زمینه های زندگی شما می شود. با این سنگ می توانید تمامی انرژی های مثبتی که در زمین قرار دارد را به سمت خود جذب کرده و با قدرت طبیعی ذهن خود هماهنگ کنید. همین موضوع باعث می شود بتوانید توانایی های جدیدی را از خودتان کشف کنید. همچنین سنگ شجر به شما کمک می کند تا بتوانید افکار ذهنی خود را تقویت کرده و موجب ایجاد تجربه های جدید در زندگی شما می شود.

عشق و روابط

اگر دوران کودکی بدی داشتید یا پدر و مادر شما در دوران کودکی از هم طلاق گرفته اند و به شما آسیب های روحی بابت این قضیه وارد شده باشد، سنگ شجر به بهبود این دردها کمک شایانی خواهد کرد. این سنگ همچنین به شما نشان خواهد داد که چگونه می توانید به تمامی تلخی هایی که در قلب خود احساس می کنید، غلبه کنید.

ارتباط سنگ شجر با چاکراها

بدن ما هفت چاکرای اصلی دارد، که عبارتند از:

  1. چاکرای ریشه
  2. چاکرای خاجی
  3. چاکرای خورشیدی
  4. چاکرای قلب
  5. چاکرای گلو
  6. چاکرای چشم سوم
  7. چاکرای تاج

سنگ شجر با چاکرای هفتم یعنی چاکرای تاج، نحوه تفکر و واکنشی که به تمامی مسائل جهان دارید را کنترل می کند. چاکرای هفتم را به دلیل اینکه در قسمت سر و همان جایی که تاج قرار می گیرد، واقع شده است؛ چاکرای تاج می نامند. که این چاکرا می تواند موجبات آگاهی شما را فراهم کند.

اگر شما فردی قوی، قدرتمند و با اعتماد به نفس می شوید که می داند برای رسیدن به آنچه می خواهد، چه کاری انجام دهد. هیچ وقت تحت تاثیر عقب نشینی ها قرار نمی گیرید، زیرا می دانید که آنها قسمتی از زندگی شما هستند. یکی دیگر از خواص سنگ شجر این است که شما با کمک این سنگ از عقب نشینی ها و شکست ها الهام می گیرید تا بتوانید بهتر عمل کنید و به نتایج بهتری هم برسید. این سنگ همچنین به شما کمک می کند تا بتوانید خودتان را از شر محدودیت هایی که برای خود وضع کرده اید، رها کنید.

ویژگی های شگفت انگیز سنگ شجر

از نظر فیزیکی سنگ شجر، چگالی و ارتعاش کمتری نسبت به سایر انواع عقیق دارد ولی نفوذ زیادی بین این نوع سنگ ها دارد. انگشتر شجر، صبر و تحمل را در صاحب خود تقویت کرده و آرامش درونی او را افزایش می دهد.

همچنین همانطور که پیشتر گفته شد، این سنگ در بهبود شرایط روحی و جسمی افراد بسیار تاثیرگذار است. طبع سنگ شجر گرم است و استفاده از آن در دوران بارداری بسیار موثر است و به آرامش کودک کمک می کند. بعلاوه استفاده از انگشتر شجر، به مردان هم توصیه شده است و مانند بهترین ویتامین برای مردان، خواص بسیاری برای آقایان دارد.

راه تشخیص سنگ شجر اصل

انگشتر شجر

سنگ شجر از جمله انواع سنگ است که به دلیل داشتن منافذ و شکاف های میکروسکوپی، برای رنگ آمیزی بسیار مناسب است. به همین دلیل بسیاری از افراد انواع تقلبی آن را با عنوان سنگ شجر به فروش می رسانند اما اگر کمی اطلاعات در این زمینه داشته باشید، می توانید به راحتی عقیق شجر اصل از تقلبی را تشخیص دهید. به همین دلیل در اینجا چند روش عمده که برای تشخیص سنگ شجر اصل، به کار می رود را معرفی می کنیم:

  • اولین راه این است که با سنگ شجر، روی شیشه خط بیندازید. از آنجا که سختی عقیق شجر، بیشتر از شیشه است، این سنگ، روی شیشه خط میندازد و اگر چنین اتفاقی نیفتاد، باید در اصل بودن آن شک کرد.
  • دومین راه، بررسی وزن شجر است. در این حالت این سنگ را با یک عقیق هم اندازه خود، مقایسه کنید. اگر سنگ شجر، سنگین تر باشد، اصل بوده و در غیر این صورت تقلبی محسوب می شود. علت این موضوع را هم می توان چگالی بالایی شجر اصل در مقایسه با نمونه های مشابه خود دانست.
  • سومین روش تشخیص، بررسی میزان کدری و زلال بودن آن است. شجری که مانند شیشه زلال و صاف باشد، احتمال تقلبی بودن آن بیشتر است. سنگ شجر اصل، عموما دارای لکه است و یا رنگ کدری دارد. با این حال این قاعده همیشه صدق نمی کند. انگشتر شجر با رنگ صاف و بدون لکه هم وجود دارد ولی قیمت بسیار بالاتری دارد.
  • آخرین راه برای تشخیص شجر اصل از تقلبی، سرد بودن آن در هوای گرم و تابستان و گرم بودن آن در فصل زمستان است. این در حالی است که شجر مصنوعی، تابع دمای محیط است.

قیمت عقیق شجر اصل

قیمت عقیق شجر اصل، تابعی است از ویژگی های مختلفی همچون نقوش و تصاویر آن است. به عنوان مثال سنگی که دارای نقوش درخت است قیمت بالاتری دارد و هر چه تصاویر موجود روی این سنگ ها بیشتر به واقعیت شباهت داشته باشند، قیمت بالاتری پیدا می کنند.

انگشتر شجر زیبا

همچنین در صورتی که این سنگ روی رکاب قرار گیرد و به عنوان انگشتر فروخته شود، قیمت آن بیشتر خواهد شد. هر چه قیمت رکاب بیشتر باشد و توسط یک فرد حرفه ای ساخته شده باشد، قیمت آن بیشتر خواهد شد.

نگهداری از سنگ شجر

نگهداری از سنگ شجر به اندازه خرید یک عقیق اصل اهمیت دارد. این سنگ می تواند با استفاده از آب گرم و صابون شسته و تمیز شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که در کنار سنگ شجر خود، سنگ های قیمتی با سختی بیشتر از کوارتز قرار ندهید؛ چون با اینکه این سنگ، از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است، یک سنگ با سختی بالاتر می تواند روی آن خراش ایجا کند.

همچنین توصیه می کنیم این سنگ را کمتر در معرض مواد شوینده و تغییرات آب و هوایی قرار دهید و از ضربه زدن به آن خودداری کنید.

برای نگهداری بهتر از این سنگ قیمتی، باید آن را درون یک جعبه پارچه ای قرار دهید. برای زیبایی بیشتر، شما می توانید این عقیق را در یک بسته بندی خلاقانه مناسب جواهرات قیمتی، نگهداری کنید تا همانند اکثر سنگ های قیمتی، از آسیب آن جلوگیری کنید. همیشه سنگ های قیمتی خود را جدا از سنگ های قیمتی و جواهرات دیگر نگهداری کنید.

شارژ سنگ شجر

برای پاکسازی و شارژ سنگ شجر، روش های بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال شما می توانید این سنگ را با آب نمک پاکسازی کنید. به این طریقه که چند دقیقه آن را داخل آب نمک قرار دهید.

برای شارژ سنگ شجر و به طور کلی انواع عقیق، یک روش دیگر وجود دارد و آن قرار دادن سنگ در آب جاری و روان برای 10 دقیقه تا یک ساعت است. در این روش پس از قرار دادن سنگ در آب، آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید.

چند نمونه از زیباترین سنگ شجر

حال که از خواص، ویژگی ها و نحوه نگهداری این سنگ مطلع شدید، چند نمونه از زیباترین سنگ های شجر را با هم ببینیم.

زیباترین سنگ شجر

عقیق شجر زیبا

سنگ شجر، خواص و ویژگی های متعددی دارد که می توانید با استفاده از آن، از این ویژگی ها استفاده کنید. شجرنیوز هم مانند این عقیق زیبا، مزایای بسیاری به همراه دارد که مهمترین آن افزایش آگاهی است. شجرنیوز با استفاده از منابع معتبر، رسالت خبری و هدف خود برای آگاهی رسانی به جامعه را پیش می گیرد و همواره اطلاعات و اخبار درست در زمینه های مختلف را در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید با مراجعه به بخش های مختلفی همچون اخبار، مقالات و مجله شجر در موضوعات مختلفی همچون خانواده، جوانان، جامعه، ورزشی و … به روز باشید و به سوالات خود را پاسخ دهید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

11 دیدگاه

  1. چه مطلب کامل و جامعی درخصوص سنگ شجر نوشتین خیلی عالیه تصاویرش بسیار زیباست

  2. ممنون از مطلبتون، کجا میشه این سنگ رو خرید؟ بنظرتون مشهد یا قم اصلش وجود داره؟

    1. میتونید از فروشگاه های معتبر تهران، قم، مشهد خرید کنید. برای اینکه سنگ شجر اصل بخرید، حتما به راهکارهایی که تو این مطلب بهشون اشاره کردیم توجه کنید.

  3. سلام، خیلی ممنون از محتوای کاملتون.
    فقط یه سوال داشتم ازتون. آیا ریشه های سنگ شجر رشد می کنن؟

    1. سلام. خیلی ممنون از توجهتون.
      سنگ شجر ریشه جدیدی نمیده ولی همون شجر ممکنه به مرور زمان تغییر شکل بده که اصطلاحا میگن شجر رشد کرده

  4. من چند وقت پیش یه انگشتر شجر هدیه گرفتم. واقعا زیباست.
    یه سوالی داشتم. سنگ شجر رو میشه با یه مقدار الکل هم تمیز کرد یا باید از صابون برای شستشوش استفاده شه؟

    1. سلام.
      معمولا مشکلی وجود نداره مگر اینکه سنگ شجر اصل نباشه.

  5. سلام
    من یه انگشتر شجری دارم که یه بار ضربه خورده و رنگش داره به مرور زمان تیره تر میشه. چطوری میتونم ترمیمش کنم؟

    1. سلام خدمت شما
      کلا تغییر شکل شجر یه موضوع طبیعی است ولی اینکه درخت پاک شود، اتفاق نمیفتد و متاسفانه کار زیادی نمیشه انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.