مجله شجرسلامت

بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان

ویتامین­ ها یکی از مهمترین منابع برای سلامت عمومی بدن هستند. نقش ویتامین­ها در بدن به گونه­ای است که مقادیر مشخصی از آنها برای ادامه حیات و حفظ سلامت عمومی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن مورد نیاز است.

در کنار ویتامین­هایی که از طریق مواد غذایی و معدنی به بدن می­رسند، مصرف مکمل و مولتی­ویتامین­ها بالاخص برای کودکان حائز اهمیت است، چراکه این ریز مغذی­ها برای تنظیم سوخت و ساز و دیگر اعمال حیاتی بدن به ویژه برای کودکان ضروری هستند. نقش مولتی ویتامین­ها در رشد کودکان از آن جهت قابل توجه است که می­تواند مانع بروز بسیاری از بیماری ها در بزرگسالی شود. اما بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان کدام است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به بررسی بهترین ویتامین برای کودکان بپردازیم و در انتها به این سوال پاسخ دهیم که آیا مولتی ویتامین باعث افزایش قد می‌شود یا خیر.

مواد غذایی موثر در رشد قد کودکان

اولین عاملی که بر رشد قد کودکان موثر است، تغذیه آنهاست. به همین دلیل پیش از اینکه بهترین مولتی ویتامین ها برای بدن کودکان را معرفی کنیم، مواد غذایی موثر در رشد قد کودکان را بررسی می کنیم. مواد غذایی که سرشار از پروتئین، ویتامین D و کلسیم  هستند، همگی از جمله مواردی هستند که به رشد قد کودکان کمک می کنند. مواد غذایی موثر در رشد قد کودکان به شرح زیر هستن:

مواد غذایی حاوی پروتئین های گیاهی

پروتئین برای رشد قد کودک شما، عاملی کلیدی است که بیشترین تأثیر را بر قد دارد. آجیل، لوبیا و عدس، همه منابع عالی پروتئین های گیاهی هستند. کینوا یک پروتئین گیاهی است که می توان آن را به بسیاری از غذاها اضافه کرد.

دانه‌ کتان، شاهدانه و نخود هم از جمله مواد غذایی هستند که می‌توان برای افزایش پروتئین و تنوع در رژیم غذایی کودک به غذای آنها اضافه کرد.

تخم مرغ و لبنیات

تخم مرغ یک غذای کاملا مغذی و سرشار از پروتئین است. تخم مرغ، ویتامین B12 و کلسیم دارد که می تواند در رشد قد کودکان موثر باشد. برای کمک به رشد قد کودکان، شیر را فراموش نکنید. شیر سرشار از پروتئین، ویتامین D، A، B، E  و کلسیم است که همه اینها برای کمک به رشد قد کودک شما حیاتی هستند.

سبزیجات و میوه ها

کلم پیچ و اسفناج سرشار از ویتامین های ضروری، مواد معدنی و فیبر هستند. همچنین در میان میوه ها، پرتقال، سیب، انبه، شلیل، گریپ فروت؛ همگی از مواد غذایی مفید بریا رشد قد کودکان هستند. میوه های سرشار از ویتامین C به جذب و استفاده از کلسیم در بدن کمک می کنند و کلسیم هم برای رشد بسیار مهم است. در میان میوه ها، موز سرشار از منگنز، پتاسیم و کلسیم است که یکی از بهترین گزینه ها برای رشد قد محسوب می شود.

مواد غذایی موثر بر رشد قد کودکان

نوشابه ها، نوشیدنی های گازدار و فست فودها از جمله مواد غذایی هستند که در رشد قد کودکان تاثیر منفی می گذارند و باید از مصرف آنها پیشگیری کرد.

بهترین ویتامین برای رشد قد کودکان چیست؟

سنین کودکی و نوجوانی، دوران رشد و تکامل افراد است و نیاز به ویتامین در این سنین بسیار بالا است. در حالت ایده آل، نوجوانان باید بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی خود را از یک رژیم غذایی سالم دریافت کنند، اما بسیاری از آنها رژیم غذایی متعادلی ندارند و یا بسیاری از ویتامین ها را از طریق مواد غذایی دریافت نمی کنند. به همین منظور در اینجا بهترین ویتامین ها برای رشد قد کودکان را معرفی می کنیم.

  • ویتامین C

بدون ‌شک یکی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن کودکان، ویتامین C است. این ویتامین محلول در آب، یک آنتی اکسیدان قوی است که سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند؛ به جذب آهن کمک می کند و باعث رشد و ترمیم بافت می شود. ویتامین C مورد نیاز برای دختران نوجوان 65 میلی گرم و برای پسران 75 میلی گرم در روز است. همچنین باید اشاره کرد ویتامین C، بهترین ویتامین برای پوست بشمار می­آید.

  • ویتامین B

از دیگر ویتامین‌های ضروری بدن، ویتامین‌های گروه B از جمله B1،B2،B6،B12 هستند که در تأمین انرژی و سلامت سیستم عصبی و متابولیسم بدن نقش اساسی دارند. به عنوان مثال ویتامین B کمپلکس، به عنوان یک منبع انرژی فوری برای بدن عمل می کند و از عملکرد مغز پشتیبانی می کند. نقش حیاتی در عملکرد سیستم عصبی دارد، تولید گلبول های قرمز خون (گلبول های قرمز) را افزایش می دهد.

تحقیقات نشان داده است که ویتامین B، بهترین ویتامین برای مردان بخصوص مردان بالای 50 سال محسوب می­شود. اما مصرف این ویتامین برای کودکان ضروری است. در میان این گروه، ویتامین B12 نقش مهمی در بهبود اشتهای کودک دارد.

  • ویتامین A

ویتامین A که در مقابل بیماری‌های مزمن از بدن محافظت می‌کند را می‌توان به ‌عنوان ویتامین‌های ضروری برای کودکان دانست و به عنوان بهترین ویتامین برای بدن شناخته می­شود.

  • ویتامین D

ویتامین D از رشد مناسب استخوان ها و دندان ها حمایت می کند. همچنین در عملکرد سیستم ایمنی و جذب کلسیم و فسفر نقش دارد. دوز معمول توصیه شده ویتامین D برای نوجوانان 13 تا 18 ساله 15 میکروگرم در روز است.

ویتامین D از ویتامین‌های است که در رشد قدی کودک بسیار مؤثر است و مصرف این ویتامین در کودکی باعث می‌شود که فرد در بزرگسالی در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار نگیرد. از مهم‌ترین منابع ویتامین D، ماهی سالمون، تخم‌مرغ، شیر و نور خورشید هستند.

گفتنی است ویتامین D، بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب بوده و می­تواند از اختلالات خلقی جلوگیری کند و باعث درمان افسردگی­های شدید شود.

  • ویتامین E

این ویتامین به عنوان یک ویتامین زیبایی شناخته می‌شود، زیرا تأثیر مثبتی بر رنگ، کشسانی و صافی پوست دارد. تجمع مقدار مورد نیاز ویتامین E نیز می تواند وضعیت مو را بهبود بخشد و آن را ضخیم تر و درخشان تر کند. متوسط ​​نیاز روزانه به ویتامین E برای کودکان و بزرگسالان 15 میلی گرم است.

ویتامین E، بهترین ویتامین برای مو بوده که مصرف مولتی ویتامین‌های این گروه باعث بهبود سلامت مو و جلوگیری از آلوپسی (تاسی سکه­ای سر) می‌شود و از ریزش مو جلوگیری می­کند.

  • سایر مواد معدنی

در کنار ویتامین­ها، املاح معدنی همچون سلنیوم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، فسفر و آهن نیز از مهم‌ترین منابع برای رشد قدی کودک هستند. اما بسیاری از کودکان به دلیل بد قلقی که در مصرف درست مواد غذایی دارند، بیشتر این ویتامین­ها را بصورت روزانه صرف نمی­کنند. به همین دلیل استفاده از مولتی ویتامین­ها می­تواند انتخاب مناسبی برای کاهش خطرات ناشی از عدم مصرف ویتامین­ها و افزایش رشد قدی کودکان باشد.

آیا مولتی ویتامین باعث افزایش قد می­شود؟

بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان

تحقیقات نشان می­دهد که تنها 60 درصد میزان رشد کودک تحت تأثیر ژنتیک است، اما 30 تا 40 درصد آن مربوط به تغذیه کودک و فعالیت بدنی است. در مطالعات اخیر که در کشور تایلند انجام‌ شده، کودکانی که مکمل‌های رشد و ویتامین‌ها را در برنامه غذایی خود داشتند، رشد قد بهتری نسبت ‌به سایر کودکان تجربه کردند.

در این مطالعه، محققان ترکیبی از مکمل زینک یا روی و یک مولتی ویتامین را به 140 کودک سالم (در رده­های سنی 4 تا 14 سال) به مدت 5 روز در هفته به مدت 6 ماه دادند.

مولتی ویتامین استفاده شده در این تحقیق، مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه ویتامین های A، D، B1، B2، B6، B12 و نیکوتین آمید را داشت. گروهی که ترکیب مکمل را دریافت کردند، میانگین رشد قدی 4.9 سانتی متری داشتند. در مقایسه گروه دارونما که هیچ ترکیب مکملی دریافت نکرده بودند، میانگین رشد قدی 3.6 سانتی متر (1.3 سانتی متر کمتر، پس از شش ماه) داشتند. به گفته محققان، خانواده­ها می توانند تفاوت را تنها پس از 2 ماه آزمایش مشاهده کنند.

در این مطالعه هیچ واکنش نامطلوبی دیده نشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مصرف مولتی ویتامین‌ برای رشد قد کودکان از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. اما بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان کدام­اند؟

بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان

یکی از بزرگترین دغدغه والدین، رشد قدی مناسب کودکشان است. متأسفانه کمبود برخی از مواد مغذی، باعث کوتاهی قد کودکان خواهد شد. بسیاری از کودکان به دلیل عادات بد غذایی، رژیم غذایی دارند که حاوی مواد مغذی و ویتامین کافی نیست. بنابراین مصرف مولتی ویتامین یکی از بهترین گزینه­ها برای جبران ویتامین مورد نیازی است که باید در برنامه غذایی کودکان گنجانده شود. اما بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان چیست ؟

شربت کلسی کرو یتان

یکی از بهترین شربت ها برای رشد قدی کودکان و نوجوانان، شربت کلسی کرویتان است که حاوی کلسیم، منیزیم، روی و ویتامین D می‌باشد. این شربت فرمولاسیون خاص دارد که از طریق آن بیشترین میزان جذب مواد در بدن صورت می‌گیرد و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی خواهد شد. کودکان از یک‌ سالگی می‌توانند از این شربت استفاده کنند.

شربت کلسی کرو یتان

شربت مولتی سانستول پلاس زینک

در این شربت علاوه ‌بر زینک، بیش‌از 10 ویتامین برای رشد کودکان مورد استفاده قرار گرفته و همین امر باعث تسریع روند رشد کودکان می‌شود. استحکام استخوان سلامت، پوست و مو و تقویت سیستم ایمنی از دیگر ویژگی‌های این شربت است. این شربت می‌تواند با جبران کمبود مواد مغذی در بلند شدن قد کودکان، اهمیت فراوانی داشته باشد.

شربت مولتی سانستول پلاس زینک

مولتی ویتامین Smarty Pants Kids

یک نوع مولتی ویتامین پاستیلی برای کودکان است که دارای مواد مغذی چون امگا 3 و انواع ویتامین بوده و به این دلیل که شبیه پاستیل است، جذابیت بیشتری برای کودکان دارد.

مولتی ویتامین Smarty Pants Kids

این مولتی ویتامین، مناسب کودکان بالای چهار سال می‌باشد. فاقد شیرین‌کننده‌های مصنوعی ، مواد نگهدارنده و ترکیبات غیر ترا ریخته ‌است.

مولتی ویتامین کیدز فوراور

این مکمل بهترین مولتی ویتامین‌ برای رشد قد کودکان است که توسط کمپانی فوراور لیوینگ امریکا تولید و عرضه می­شود. لازم به ذکر است تمام محصولات این شرکت ترکیبی از عصاره گیاه آلوورا و عسل است و مواد اولیه بکار گرفته شده در این مکمل­ها، خالص و طبیعی هستند.

مولتی ویتامین کیدز فوراور

از ویژگی‌های این مکمل می‌توان به دارا بودن مواد معدنی با ارزش روزانه (DV) 100% مانند کلسیم، مس، روی و آهن اشاره کرد. همچنین این مکمل شامل ترکیباتی چون هویج، کلم بروکلی و اسفناج و … بوده و سرشار از ویتامین‌های گروهC،A،B، اسید فولیک، نیاسین و بیوتین است. کیدز فوراور یکی از مکمل‌هایی است که فاقد مواد نگهدارنده و بدون شکر و رنگ مصنوعی می‌باشد.

مولتی ویتامین  Llama Naturals

می‌دانیم که یکی از ویتامین‌های حیاتی برای استحکام استخوان‌های کودکان، ویتامین D است. مولتی ویتامین  Llama ، یک مکمل غنی‌شده از ویتامین D بوده و بر پایه مواد ارگانیک و طبیعی تهیه‌شده است. بر همین اساس بهترین گزینه مکمل برای کودکان بشمار می‌آید. توجه داشته باشید که این مولتی ویتامین، مناسب کودکان بالای 4 سال است و بدون محدودیت در زمان مصرف می‌باشد.

مولتی ویتامین Llama Naturals

مولتی ویتامین L’il Critters

این مکمل برخلاف نسخه قبلی ارائه ‌شده آن در بازار، فاقد شیرین‌کننده‌های مصنوعی و گلوتن است. این مولتی ویتامین دارای سه گروه ویتامین A، B و D است که برای رشد کودک ضروری می­باشند. همچنین باید اشاره کرد که این مکمل مناسب کودکان 2 سال به بالا است و هیچ نوع ماده حساسیت‌زا برای کودکان ندارد.

مولتی ویتامین L’il Critters

مولتی ویتامین Megafood Kids

از دیگر مکمل‌هایی است که برای کودکان بالای 5 سال تولید می­شود. این قرص‌های کوچک و فشرده، شامل ویتامین‌های گروه B و D هستند. از ویژگی­های آن می­توان به بلع آسان، عدم وجود مواد نگهدارنده و ترکیبات غیرتراریخته، شیرین کننده مصنوعی، گلوتن، لبنیات و مواد حساسیت زا برای کودکان اشاره داشت.

مولتی ویتامین Megafood Kids

بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان در سال 2022

گفتنی است طبق تحقیقات اخیر که توسط کارشناسان غذا و دارو صورت گرفته، بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان در سال 2022 عبارتند از:

  • مولتی ویتامین Nordic Naturals Nordic Berries    (2 سال به بالا)
  • مولتی ویتامین Centrum Kids’ Organic Multigummies  (5 سال به بالا)
  • مولتی ویتامین Zarbee’s Naturals (2 تا 4 سال)
  • مولتی ویتامین Renzo’s Picky Eater Kids (2سال به بالا)

نکات مهم در انتخاب بهترین مولتی ویتامین‌ برای رشد قد کودکان

  • ویتامین های مصرفی برای رشد قد کودکان باید شامل منابع غذایی کاملی باشند. مولتی ویتامین‌هایی که از طریق منابع غذایی طبیعی دریافت می‌شوند، به ‌راحتی قابل هضم هستند.
  • از مصرف ویتامین‌های رشد حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی و سولفات آهن برای کودکان خودداری کنید. ویتامین‌های رشد که بیش ‌از یک گرم قند در هر قرص دارند، جزء گروه مولتی ویتامین­های ناسالم هستند.
  • آهن به ‌عنوان سولفات آهن نیز برای کودکان مضر است و ممکن است باعث مرگ کودک شود. با این ‌حال آهن کربونیل برای کودکان کم‌خطرتر است.
  • هنگام خرید مولتی ویتامین، آن دسته از ویتامین‌هایی را انتخاب کنید که حاوی مواد معدنی و کلات اسید آمینه نیز باشند. خرید این دسته از ویتامین‌ها و مواد معدنی به تسریع رشد کودکان کمک می‌کند و به ‌راحتی در بدن جذب می‌شود.
  • هنگام خرید مکمل‌های رشد اطمینان پیدا کنید که کودک دوزهای مهم را تا حد ممکن دریافت می‌کند. به عنوان مثال، سیترات کلسیم 50-100 میلی گرم، اسید فولیک 150 میلی گرم برای مصرف کودکان باید انتخاب شوند.
  • از نکات مهم دیگر، انتخاب مولتی ویتامین‌های پودری و مایع است. این کار مصرف یک دوز درمانی را تضمین کند و ایمن‌تر و مؤثرتر هستند. این مواد به دلیل اینکه حاوی مواد افزودنی زیادی نیستند، گزینه مناسب‌تری برای فرزندان محسوب می‌شوند.
  • مکمل‌های رشد با قابلیت جذب و هضم راحت‌تر را انتخاب کنید. فرض کنید اگر مکمل حاوی کربنات کلسیم و مکمل دیگری با سیترات کلسیم وجود دارد، بهتر است مکمل حاوی سیترات کلسیم را انتخاب کنید، به این دلیل که به راحتی توسط بدن جذب می­شود و حداکثر فواید مکمل را برای کودک فراهم می­کند.

بهترین ویتامین برای کودکان در سنین مختلف

به منظور انتخاب آسان تر شما، در این بخش، ویتامین های مناسب برای کودکان در سنین مختلف را بررسی کردیم:

  • سن 0-24 ماه

مصرف ویتامین D اگر کودک از شیر مادر تغذیه می کند، ویتامین دیگری لازم نیست.

  • سن 2-5 سال

در این دوره، سیستم اسکلتی توسعه می یابد و رشد شدیدی رخ می دهد. کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، روی، اسید فولیک و ویتامین های A، C، E در این دوره برای کودک مورد نیاز هستند.

  • سن 5-7 سال

در این دوره استرس جسمی، روحی و روانی افزایش می یابد و به تمرکز بیشتری نیاز است. همچنین رشد بدن و تشکیل سیستم اسکلتی ادامه دارد و کودک به ویتامین های Zn و B نیاز دارد.

  • سن 7-12 سال

در این دوره تغییر دندان های شیری به دندان های اصلی اتفاق می افتد. کودک به شدت یاد می گیرد و رشد می کند و ایمنی باید در سطح مناسبی حفظ شود. ویتامین های مورد نیاز در این دوره شامل: کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، مس، روی، ویتامین های گروه B و همچنین A، C، E، D و اسید فولیک است.

  • سن 12-18

در این دوره، بلوغ شروع شده و رشد بدن ادامه می یابد. یک نوجوان استرس شدید روحی، جسمی، روانی و عاطفی را تجربه می کند و ویتامین های مورد نیاز او شامل کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، مس، روی، ویتامین های گروه B و همچنین ویتامین های A، C، E، D، F، K، H و اسید فولیک است.

در این مقاله به اهمیت مصرف و انتخاب بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان پرداختیم. در مجموع باید گفت اگر بخواهیم عوامل مؤثر در رشد کودکان از جمله ژنتیک، نوع بدن کودک و همچنین عوامل تغذیه را در نظر بگیریم، مهمترین عامل، مصرف مولتی ویتامینی‌ است که برای رشد قد کودکان یکی از منابع ضروری و مهم محسوب می شود. بنابراین استفاده روزانه و انتخاب درست مکمل‌ها می‌تواند در افزایش قد کودکان و جلوگیری از بیماری‌های مزمن مؤثر واقع ‌شود.

از عوامل دیگری که باعث رشد قد کودک می‌شود، رژیم غذایی منظم، خواب کافی و داشتن ورزش است که هرکدام به‌ اندازه معینی می­توانند در افزایش قد کودکان سهم داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.