مجله شجرسلامت

بهترین ویتامین برای مو چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

بهترین ویتامین برای مو ترکیبی از مواد معدنی است که در دسترس همه قرار دارد و نیاز نیست برای خرید آن پول هنگفتی بپردازید. با تامین بهترین ویتامین برای بدن، پوست و مو، می توان علاوه بر بهبود سلامت بدن، زیبایی آن را دوچندان کرد. مو یکی از نشانه‌های اصلی زیبایی است که از قدیم به آن توجه شده است.

اروپاییان با پیچیدن موهای بلوند خود و ایرانیان با بافت بسیار زیبا و حرفه‌ای سعی داشتند، نشان دهند که تا چه‌ حد موی زیبایی دارند. اما هندی‌ها با باز گذاشتن موهای بلند و پرپشت خود، به جهان نشان دادند که راز زیبایی مو را کشف کرده‌اند.

اگرچه خیلی افراد تصور می‌کنند داشتن موی زیبا، ژنتیکی است اما اگر همانطور که به سلامت بدن خود اهمیت می‌دهید، در مورد مصرف ویتامین‌های مورد نیاز مو حساس باشید، همیشه زیبایی موهای شما قابل تحسین خواهد بود. این ویتامین‌ها در موادغذایی معمول گنجانده شده‌اند و برای به‌دست آوردن آن نیاز نیست در قله قاف یا کف دریا به دنبال آن بگردید. کدام ویتامین برای مو لازم است؟

بهترین ویتامین برای مو کدام است؟

یکی از دغدغه‌های اصلی افراد در رابطه با زیبایی، ریزش مو یا خوش حالت نبودن آن است. خیلی از خوراکی‌هایی که در طول روز از آن استفاده می کنید برای مو کافی هستند به ‌شرطی که با دقت بیشتری آن ها را با یکدیگر ترکیب کنید. البته در کنار خوراک، لازم است شرایط روحی را در نظر داشته باشید و با تحریک اعصاب پوستی خود باعث ضعیف شدن پیاز مو نشوید.

تقویت مو، کاهش ریزش مو را به‌دنبال دارد. بهتر است در رژیم غذایی خود، مقدار کافی از ویتامین‌ها را بگنجانید تا بدن بتواند مواد معدنی موردنیاز خود را با کمک لیستی از ویتامین‌ها برگزیند. با شناخت ویتامین‌ها، مویی سالم و پرپشت را به‌خود هدیه دهید.

ویتامین A، بهترین ویتامین برای مو‌ی درخشان

ویتامین a برای مو

تمامی سلول‌های بدن برای رشد خود به ویتامین A نیاز دارند. سریع‌ترین رشد در میان اعضای بدن به مو تعلق دارد از این‌ رو برای جلوگیری از ریزش مو می‌توانید از این ویتامین آ استفاده کنید.

اسیدهای ریتونیک موجود در ساختار ویتامین A، مو را تقویت کرده و ریشه مو را استحکام می‌بخشند. در نتیجه، سرعت ریزش مو کمتر شده و کم کم شاهد رشد موهای خود خواهید بود. ویتامین A، از بهترین ویتامین ها برای مردان است که از ریزش موی آنها جلوگیری می کند.

این ویتامین همچنین رطوبت مو را تامین می‌کند. ویتامین آ در مواد غذایی همچون سیب زمینی، کدو تنبل، اسفناج، هویج، فلفل قرمز شیرین، انبه، سبزی‌هایی با برگ تیره، شیر، تخم مرغ و ماهی نهفته است. اگرچه این مواد غذایی، برای مو و پوست بسیار مفید هستند اما باید در مصرف آن‌ها دقت داشته باشید چرا که مصرف زیادی هر یک، نتیجه‌ای عکس به همراه خواهد داشت.

مطالب مرتبط: بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب

بیوتین؛ ویتامینی مفید برای مو

بیوتین یکی از معجزه‌های لطافت پوست و ناخن و بهترین ویتامین برای مو به‌شمار می‌رود. این ماده آلی که با نام ویتامین “ب” شناخته می‌شود، روشی درمانی برای ریزش مو است. در سبک غذایی ایرانیان معمولا این ویتامین به‌ وفور یافت می‌شود، از این‌ رو کمبود آن بسیار نادر است. سایر ویتامین‌های گروه b در تولید گلبول قرمز خون موثر هستند که عاملی برای رساندن اکسیژن به فولیکول مو و پوست به‌شمار می‌روند.

ویتامین B در غذاهایی همچون بادام، گوشت قرمز، سبزیجات با برگ تیره، غلات سبوس‌دار و ماهی یافت می‌شود. به‌ طور کلی خوراکی‌هایی که از گوشت حیوانات تامین می‌شوند، بیشترین حد ویتامین B را دارا هستند.

در میان انواع ویتامین B، زیر گروه B5 تاثیرگذارترین ماده برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش سرعت رشد مو است. این ویتامین اغلب با نام پانتوتنیک اسید شناخته می‌شود. برای بهره‌مندی از این ویتامین، توصیه می‌شود سیب زمینی شیرین، قارچ، پنیر، آووکادو، تخم مرغ و تخمه آفتاب‌گردان را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

نیاسین؛ تقویت گردش خون و بهترین ویتامین برای مو

نیاسین یا ویتامین B3، مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به تقویت گردش خون که باعث خون‌رسانی به پوست سر و تحریک رشد مو می‌شود، اشاره کرد. نیاسین را می‌توان از طریق ماهی، جوانه گندم، بوقلمون و مرغ به‌دست آورد.

ویتامین C، بهترین ماده برای رشد مو

ویتامین c برای مو

ویتامین “سی” آنتی اکسیدانی قدرتمند است که از مو در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال آزاد، مولکولی است که بر رشد مو تاثیر گذاشته و رنگدانه آن را از بین می‌برد. با مصرف ویتامین C قادر خواهید بود رادیکال‌های آزاد را به کلی خنثی و روند تولید کلاژن را فعال کنید.

ویتامین C به کمک آهن و سایر مواد معدنی، سرعت رشد مو را افزایش می‌دهد و برای ‌شما مویی پرپشت و بلند را به ارمغان می‌آورد. این ماده معدنی در مواد غذایی همچون مرکبات، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای زرد، بروکلی و نخود یافت می‌شود.

ویتامین D، بهترین ویتامین برای مویی مستحکم

ویتامین D بر فولیکول که مهم‌ترین قسمت مو است، تاثیر می‌گذارد. برای اینکه مویی مستحکم داشته باشید، نیاز است که فولیکول موی خود را تقویت کنید. طبق تحقیقات  healthline، کمبود ویتامین “دی” تاثیرات منفی زیادی دارد از جمله اینکه گاهی طاسی آندروژنی را به‌دنبال خواهد داشت. ویتامین D، ساقه مو را تحریک کرده و مو را شکل می‌دهد.

بسیاری از افراد از این ویتامین بهره کافی نمی‌برند چراکه ویتامین d با تابش مستقیم نور آفتاب رابطه مستقیم دارد و نور خورشید بهترین ویتامین برای مو در تامین ویتامین D است. این درحالی است که در بسیاری از شهرها به‌دلیل مشغله کاری، افراد در ساعات میانی روز در محیطی سربسته مشغول به فعالیت هستند و از نور آفتاب بی‌بهره می‌مانند. البته کمبود ویتامین دی را با غذاهایی همچون قارچ، ماهی چرب و روغن ماهی می‌توان جبران کرد.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: بهترین ویتامین برای کودکان

ویتامین E؛ بهترین ویتامین برای موهای ضعیف

ویتامین e برای مو

اگر شما به‌دلیل شرایط روحی نامناسب یا به‌طور مادرزادی، موهایی ضعیف یا سست دارید، توصیه می‌شود در هفته چندین‌بار اسفناج، آووکادو، بادام درختی و تخمه آفتاب‌گردان مصرف کنید. با این روش، تولید کلاژن افزایش یافته و خون‌رسانی به پوست سر بیشتر می‌شود. با مصرف صحیح ویتامین “ای” پس از گذشت مدتی افزایش ضخامت مو را شاهد خواهید بود.

علاوه‌ بر این، ویتامین E در تامین رطوبت مو نقش دارد. ویتامین “ای” اکسیدانی است که التهابات را کاهش می‌دهد و از شوره جلوگیری می‌کند. اگر پوست شما تا حد زیادی خشک است و شاهد پوسته پوسته شدن پوست سر خود هستید، ویتامین e بهترین ویتامین برای پوست شما خواهد بود.

روی، بهترین ویتامین برای موهای آسیب دیده

“روی” نقش پررنگی در ترمیم و رشد مو دارد. کمبود روی یکی از دلایل ریزش مو شناخته می‌شود. این ماده معدنی، به غدد روغنی اطراف فولیکول‌ها برای رشد مو کمک می‌کند. “روی” در موادغذایی همچون صدف، اسفناج، گوشت گاو، تخمه کدو، عدس و جوانه گندم یافت می‌شود.

سلنیوم؛ ماده‌ای کمیاب و مفید برای مو

سلنیوم آنتی‌اکسیدانی قوی است که چندین عملکرد حیاتی را کنترل می‌کند. این ماده در افزایش متابولیسم نقش دارد و به حفظ تعادل هورمونی که تقویت مو و سالم بودن موها را در پی دارد، کمک می‌کند. این ماده کمیاب در خوراکی‌هایی همچون ماهی، بوقلمون، جوجه، گوشت گاو، تخم مرغ و برنج قهوه‌ای یافت می‌شود.

گیاه دم اسب؛ ماده‌ای ناشناخته برای تقویت مو

دم اسب، بهترین ماده برای مو جهت حفظ رادیکال‌های آزاد است. دم اسب، سرخسی سرشار از سیلیکا است؛ آنتی اکسیدانی که در تقویت مو نقش دارد. این ماده معدنی در کنار ویتامین A و B باعث چگالی مو می‌شود. گیاه دم اسب از نازک شدن مو و ریزش آن جلوگیری می‌کند.

مطالب مرتبط: بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان

5 نکته طلایی برای جلوگیری از ریزش مو

  1. پروتئین، بهترین ویتامین برای مو است. در رژیم غذایی خود انواع پروتئین مانند مرغ، سویا، پنیر، لوبیا و نخود را بگنجانید.
  2. اگرچه موادغذایی برای تقویت مو کافی هستند اما چنانچه سبک غذایی مناسبی ندارید و با تفت دادن یا سایر روش‌های طبخ، ویتامین‌های مواد غذایی را از بین می‌برید، توصیه می‌شود در برنامه روزانه خود استفاده از چندین مکمل که دارای ویتامین‌های اساسی هستند را بگنجانید.
  3. ویتامین “سی” به‌شکل قرص جوشان و آبمیوه‌های طبیعی وجود دارد. در صورتی‌ که پوست مرکبات برای شما موجب حساسیت‌ پوستی می شود، می‌توانید به روش‌های مختلف، ویتامین C را دریافت کنید.
  4. بهترین ویتامین برای مو در غذاهای روزمره گنجانده شده است. اگر در وعده‌های غذایی خود میزان کافی از ویتامین را دریافت کنید نیاز به استفاده از مواد مختلف نخواهید داشت.
  5. برای خوش حالت شدن موهای خود می‌توانید از ماسک‌های حاوی مواد معدنی موردنیاز مو استفاده کنید.

مو یکی از نشانه‌های زیبایی چهره است به‌ همین دلیل تمامی افراد دنیا به داشتن مویی صاف و پرپشت علاقه‌مند هستند. اگرچه این روزها روش‌های مختلفی همچون پروتئین تراپی و کراتین برای تقویت مو وجود دارد اما به‌جای صرف هزینه اضافی می‌توان از ویتامین موجود در مواد غذایی که به‌صورت روزانه در غذاها یافت می‌شود، بهره برد.

بهترین ویتامین برای مو، ویتامین A با قابلیت رشد مو، ویتامین B برای جلوگیری از ریزش مو و ویتامین C که محافظی در مقابل رادیکال‌های آزاد است، شناخته می‌شود. این ویتامین‌ها در مواد غذایی همچون ماهی، گوشت قرمز، سبزیجات با برگ سبز تیره و سیب زمینی وجود دارند.

شما می توانید برای مشاهده مطالب دیگر در این زمینه، به دیگر مقالات شجرنیوز مراجعه کنید. همچنین اگر سوالی در این خصوص دارید، با مکا در اینجا به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.