مجله شجرسلامت

همه چیز درباره حساسیت پوستی خارش و قرمزی، علائم و درمان خانگی

آنچه در خصوص حساسیت پوستی می خوانید:

اکثر ما در مقطعی از زندگی پوستی برآمده، خارش دار، پوسته پوسته یا قرمز داریم. یکی از رایج ترین عوامل این موضوع، حساسیت پوستی است. آلرژی پوستی زمانی ایجاد می شود که بدن شما با عاملی روبرو می شود که فکر می کند خطرناک است و در نتیجه به آن واکنش بیش از حد نشان می دهد. این واکنش بیش از حد می تواند موجب تورم و خارش پوستی شود.

آلرژی پوستی از جمله مواردی است که با دانستن عوامل موثر بر آن و شناخت ویژگی های مربوطه، می توان از بروز آن جلوگیری کرد. به همین دلیل در اینجا ضمن بررسی عوامل ایجاد آلرژی پوستی، انواع حساسیت پوستی و نحوه درمان خانگی آنها را بررسی خواهیم کرد.

انواع حساسیت پوستی با عکس

در اینجا چند نمونه از رایج ترین انواع حساسیت پوستی و عواملی که موجب ایجاد آنها می شوند را معرفی می کنیم.

آلرژی پوستی درماتیت آتوپیک (اگزما)

اگزما شایع ترین بیماری پوستی به خصوص در کودکان است. از هر پنج نوزاد یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد اما از هر پنجاه بزرگسال فقط یک نفر را مبتلا می کند. در بسیاری از موارد، خشکی بیش از حد، پوست را مستعد تحریک و التهاب توسط عوامل محیطی می کند.

حساسیت پوستی اگزما

در بسیاری از کودکان خردسال مبتلا به اگزما، حساسیت های غذایی می توانند علائم را بدتر کنند. حدود نیمی از بیماران مبتلا به این بیماری، به دلیل به ارث بردن یک ژن معیوب به نام فیلاگرین در پوستشان مبتلا به اگزما می شوند.

برخلاف کهیر، خارش اگزما تنها توسط هیستامین ایجاد نمی شود، بنابراین آنتی هیستامین ها ممکن است علائم را کنترل نکنند. اگزما اغلب با آسم، رینیت آلرژیک (تب یونجه) یا آلرژی غذایی مرتبط هستند.

باید این موضوع را هم در نظر گرفت که در بسیاری از موارد این کمبود برخی ویتامین ها هستند که موجب ایجاد خارش ها و مشکلات پوستی می شوند. پس برای جلوگیری از چنین مشکلات پوستی باید بهترین ویتامین ها برای بدن که نیازهای آن را تامین کند؛ مصرف شوند.

اگزما، یک بیماری آلرژیک مزمن است که معمولا در دوران کودکی شروع می شود.کارشناسان مطمئن نیستند که چه چیزی منجر به آن می شود ولی محرک های خاصی که می توانند پوست شما را به خارش بیندازند و قرمز و خشک کنند؛ عبارتند از:

  • شوره حیوانات
  • محصولات پاک کننده
  • گرد و خاک

آلرژی پوستی درماتیت تماسی

درماتیت تماسی آلرژیک زمانی رخ می دهد که پوست شما مستقیماً با یک آلرژن تماس پیدا می کند. به عنوان مثال، اگر به نیکل حساس هستید و پوست شما با جواهرات ساخته شده با مقدار بسیار کمی نیکل تماس پیدا کند؛ ممکن است در محل تماس پوست، قرمزی، برآمدگی، پوسته پوسته شدن، خارش یا تورم ایجاد شود.

درماتیک تماسی

تماس با پیچک، بلوط و سماق سمی نیز می تواند باعث درماتیت تماسی آلرژیک شود. واکنش آلرژیک می تواند از تماس مستقیم با آنها، یا دست زدن به لباس، حیوانات خانگی یا حتی ابزار باغبانی که با آن تماس پیدا کرده اند، باشد.

اگر شما هم تا به حال بعد از پوشیدن انگشتر جدید یا استفاده از صابون دیگری دچار جوش شده اید، احتمالاً این عارضه را داشته اید و پوست شما به یک ماده حساسیت زا مانند نیکل یا یک ماده شیمیایی موجود در صابون، لوسیون یا کرم ضد آفتاب، واکنش نشان داده است.

ذرات موجود در هوا، مانند گرده هم می توانند زمانی که روی پوست قرار می گیرند؛ موجب ایجاد درماتیت شوند. در برخی موارد هم شما تنها پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید واکنش آلرژیک نشان می دهید. این حساسیت پوستی، درماتیت تماسی فوتو آلرژیک نامیده می شود. این آلرژی پوستی توسط برخی مواد شیمیایی مانند ضد آفتاب، لوسیون اصلاح و عطرها هم ایجاد می شود.

علائم این نوع از حساسیت پوستی، از خفیف تا شدید متغیر هستند. که عبارتند از:

  • سرخی
  • تورم
  • ترک خوردن
  • سوزش
  • تاول
  • برآمدگی ها
  • تکه های فلس دار
  • بثورات

این علائم ممکن است فورا ایجاد نشوند و این واکنش بین چند ساعت تا 10 روز طول بکشد. حتی با درمان، این علائم می تواند 2 تا 4 هفته طول بکشد.

حساسیت پوستی کهیر

یکی دیگر از انواع آلرژی پوستی، کهیر است. کهیر یک التهاب پوستی است که با ترشح هیستامین توسط سیستم ایمنی ایجاد می شود و منجر به تورم در پوست می شود. به طور کلی دو نوع کهیر حاد و مزمن وجود دارد.

کهیر حاد در مواقعی پس از خوردن یک غذای خاص یا تماس با یک محرک خاص رخ می دهد. همچنین می تواند در اثر عوامل غیر آلرژیک مانند گرما یا ورزش و همچنین داروها، غذاها، نیش حشرات یا عفونت ایجاد شود. کهیر مزمن به ندرت توسط محرک های خاصی ایجاد می شود و می تواند ماه ها یا سال ها طول بکشد.

حساسیت پوستی کهیر

کهیر، برآمدگی های قرمز خارش دار هستند که درماتیت تماسی می تواند آنها را تحریک کند. واکنش های آلرژیک به نیش حشرات، داروها و غذاها نیز می تواند این نوع از آلرژی پوستی را ایجاد کنند.

آلرژی پوستی آنژیوادم

آنژیوادم یکی دیگر از انواع حساسیت پوستی است که موجب تورم در لایه های عمیق پوست می شود. آنژیوادم اغلب همراه با کهیر (کهیر) دیده می شود. آنژیوادم بارها در بافت های نرم مانند پلک ها، دهان یا اندام تناسلی رخ می دهد.

حساسیت پوستی آنژیوادم

آنژیوادم حاد معمولاً در اثر واکنش آلرژیک به داروها یا غذاها ایجاد می شود. آنژیوادم عود کننده مزمن زمانی رخ می دهد که این عارضه در طی یک دوره زمانی طولانی عود می کند.

نوع دیگری از این آلرژی پوستی، آنژیوادم ارثی (HAE) است که یک بیماری ژنتیکی نادر اما جدی محسوب می شود. این بیماری موجب تورم در قسمت‌های مختلف بدن از جمله دست‌ها، پاها، صورت، دیواره روده و راه‌های هوایی می شود. به درمان با آنتی هیستامین یا آدرنالین پاسخ نمی دهد، بنابراین مراجعه به متخصص ضروری است.

پیشگیری از حساسیت پوستی دست و صورت

حساسیت پوستی دست و صورت، یکی از شایع ترین حساسیت های پوستی هستند که افراد را درگیر می کنند. حساسیت پوستی صورت، علاوه بر ایجاد خارش و قرمزی، ظاهر بدی ایجاد می کند که در اعتماد به نفس افراد تاثیرگذار است.

همچنین حساسیت پوستی دست، علاوه بر مشلات زیبایی، خارش و قرمزی، استفاده از دست را به عنوان یکی از اعضای پرکاربرد بدن، سخت می کند. به همین دلیل جلوگیری از ابتلا به حساسیت پوستی دست و صورت از اهمیت بالایی برخوردار است.

حساسیت پوستی دست و صورت

به طور کلی بهترین راه برای جلوگیری از انواع آلرژی پوستی، دوری از آلرژن است. پزشک می تواند به شما کمک کند تا بفهمید علت آلرژی پوستی شما دقیقا چیست. عاملی که موجب انواع حساسیت پوستی می شود؛ می تواند متفاوت باشد. شاید برایتان پیش آمده باشد که پس از پوشیدن دستکش های لاتکس یا استفاده از جواهرات ساخته شده از نیکل، دچار جوش و واکنش های آلرژیک پوستی شوید.

فرقی نمی کند محرک آلرژیک شما یک ماده شیمیایی در لوازم آرایشتان باشد یا پیچک سمی یا هر عامل دیگری. بهترین راه حل برای اینکه دچار آلرژی پوستی نشوید؛ شناخت این عوامل و دوری از آنها است. به همین دلیل در اینجا چند نمونه از مهمترین عوامل ایجاد حساسیت پوستی خارش و قرمزی را معرفی می کنیم.

عوامل ایجاد حساسیت پوستی

نیکل

نیکل عاملی است که در تولید بسیاری از موارد همچون جواهرات، کمربند، فریم عینک، گیره کاغذ، زیپ و قلاب سوتین استفاده می شود. نیکل یکی از علل اصلی حساسیت های پوستی است. و شایع ترین علت درماتیت تماسی است.

هیچ راهی برای درمان حساسیت پوستی ناشی از نیکل وجود ندارد؛ بنابراین باید از پوشیدن یا استفاده هر چیزی که با آن تولید شده است؛ خودداری کنید. در صورتی که تمایل به استفاده از جواهرات دارید، می توانید از انواع عقیق، همچون سنگ شجر یا انواع جواهرات بدون نیکل استفاده کنید.

همچنین می توانید برای جواهرات حاوی نیکل، از یک لایه لاک استفاده کنید. این موضوع مانعی میان فلز و پوست شما ایجاد می کند که می تواند از بروز حساسیت پوستی خارش و قرمزی، جلوگیری کند.

لاتکس یا لاستیک

یکی دیگر از عوامل ایجاد آلرژی پوستی، لاتکس یا لاستیک است. بسیاری از افراد در تماس با لاتکس، آلرژی پوستی پیدا می کنند. لوازم شامل لاتکس که می توانند موجب واکنش های آلرژیک پوستی شوند؛ شامل موارد زیر هستند:

  • دستکش لاستیکی
  • کاندوم
  • پاک کن ها
  • کمربند و سوتین الاستیک
  • بادکنک

آلرژی شما ممکن است خفیف باشد، مانند بثورات پوستی روی دستانتان هنگام درآوردن دستکش، یا ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. یک واکنش شدید، به نام آنافیلاکسی، ممکن است به سرعت در سراسر بدن پخش شود و تنفس را سخت کند. در این زمینه کارکنان بهداشتی و افرادی که جراحی های زیادی انجام داده اند؛ در معرض بیشترین خطر هستند.

لباس

یکی دیگر از عوامل ایجاد حساسیت پوستی خارش و قرمزی، لباسی است که از آن استفاده می کنید. حتما برایتان پیش آمده است که پس از پوشیدن پیراهن، روی بدنتان و یا هنگام پوشیدن کفش یا جورابی خاص، روی پاهایتان، اثرات ناشی از آلرژی پوستی را ببینید.

حساسیت پوستی به لباس

محرکی که موجب واکنش های آلرژیک می شود؛ می تواند رنگ یا سایر مواد شیمیایی مورد استفاده برای پردازش پارچه (مانند مقاوم کردن آن در برابر چروک) یا حتی الیاف خود لباس باشد.

برای اینکه بتوانید از این واکنش آلرژیک جلوگیری کنید؛ لباس های جدید خود را قبل از پوشیدن بشویید. همچنین بهتر است به لباس هایی روی بیاورید که از پنبه ارگانیگ در آنها استفاده شده است.

مواد نگهدارنده

مواد شیمیایی به نام آزاد کننده های فرمالدئید و پارابن ها باعث می شوند، محصولات زیبایی دوام بیشتری داشته باشند. آنها را روی برچسب ها با نام هایی مانند برومونیتروپروپان (bromonitropropane)، دیازولیدینیل اوره (diazolidinyl urea)، ایزوتیازولینون (isothiazolinone)، PABA و کواترنیوم-15 خواهید دید. این مواد شیمیایی در محصولاتی همچون:

  • شامپو و نرم کننده
  • ضد آفتاب ها
  • لوسیون ها و مرطوب کننده ها
  • آرایش
  • رنگ مو

مورد استفاده قرار می گیرند. برای جلوگیری از آلرژی پوستی حتما از استفاده این مواد شیمیایی خودداری کنید.

عطرها

عطر و ادکلن از دیگر عوامل ایجاد آلرژی پوستی هستند. آنها به صابون های صورت و بدن اضافه می شوند. همچنین در محصولات پاک کننده و برای پوشاندن بوی بد از آنها استفاده می شود.

تشخیص آلرژی پوستی به عطر دشوار است، زیرا مواد تشکیل دهنده خاص آن همیشه روی برچسب ها نوشته نمی شوند. حتی محصولات “بدون بو” و “کم حساسیت” نیز می توانند کمی عطر در خود داشته باشند.

داروها

برخی از داروها در کرم ها و پمادهای بدون نسخه ممکن است مشکلات پوستی شما را بدتر کنند. به دنبال این داروها روی برچسب محصولاتی باشید که بریدگی، خراش، سوختگی، خارش، نیش حشرات، زخم های سرد، دندان درد، گوش درد و همچنین قطره های سرفه را درمان می کنند. این داوها شامل موارد زیر است:

  • باسیتراسین
  • بنزوکائین
  • هیدروکورتیزون
  • نئومایسین

در بسیاری از موارد هم این عوامل خارجی نیستند که موجب خارش پوست می شوند و کمبود برخی ویتامین ها موجب خارش پوستی و قرمزی آن می شود. در نتیجه استفاده از بهترین ویتامین برای مردان، زنان و کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عواملی که خطر ابتلا به آلرژی پوستی را افزایش می دهند.

عوامل بسیاری وجود دارند که خطر ابتلا به حساسیت پوستی خارش و قرمزی را افزایش می دهند. به عنوان مثال در سنین پایین احتمال بروز حساسیت های پوستی بیشتر است و این بیماری در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

همچنین وضعیت سلامتی افراد؛ همچون نارسایی قلبی، HIV و … نقش بسیار مهمی در خطر ابتلا به آلرژی پوستی دارند. یا افرادی که شغل آنها نیاز به قرار گرفتن در معرض فلزات خاص، حلال ها و مواد شیمیایی قرار دارد؛ احتمالا بیشتر دچار حساسیت های پوستی خواهند شد.

علائم حساسیت پوستی

علائم شایعی که نشان دهنده آلرژی پوستی هستند؛ ممکن است در سنین مختلف و در نوزادان، کودکان و بزرگسالان متفاوت باشد. علائمی همچون خارش، که عموما در شب اتفاق می افتد یا ناحیه های پوست قرمز یا قهوه ای که بر روی بازو، پا، آرنج و … ایجاد می شوند؛ همگی از جمله علائم شایع حساسیت های پوستی هستند.

همچنین داشتن پوست ضخیم، خشک و لکه دار هم از جمله علائم حساسیت پوستی است. این حساسیت می تواند پوست را خشک و لکه دار کند.

علائم حساسیت پوستی کودکان

حساسیت پوستی کودکان

علائم حساسیت پوستی در نوزادان معمولا زودتر ظاهر می شوند. آنها ممکن است از ابتدا تا زمانی که دو تا سه ماهه شوند؛ حساسیت پوستی داشته باشند. همچنین آلرژی پوستی در نوزادان ممکن است بی خوابی به همراه داشته باشد. آنها خود را از روی تخت، فرش یا هر وسیله دیگری در اطرافشان خارش می دهند. این علائم در کودکان دو سال یا بزرگتر، قرمزی شدید در آرنج و زانو خواهد بود.

درمان حساسیت پوستی خارش و قرمزی

برای جلوگیری از آسیب حساسیت پوستی خارش و قرمزی، به پوست؛ مهمترین قدم، پیشگیری از استفاده آلرژن ها است. در تماس نبودن با محرک های محیطی مهمترین عامل پیش از بروز آلرژی پوستی است. با این حال اگر تحت شرایطی، به آلرژی پوستی دچار شدید دو راه پیش رو دارد.

در اولین روش می توانید با مراجعه به پزشک و تشخیص عامل حساسیت پوستی خارش و قرمزی، نسبت به بهبود و درمان آن اقدام کنید. مزیت این روش این است که شما میتوانید عامل حساسیت را بیابید و از تماس با آن در آینده اجتناب کنید. همچنین شما می توانید با مراجعه به پزشک، آنتی هیستامین ها یا استروئیدهای قوی تری را دریافت کنید تا حساسیت شما سریع تر بهبود یابد. راه دوم استفاده از درمان های خانگی برای برطرف کردن علائم حساسیت است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

درمان خانگی حساسیت پوستی

بیشتر حساسیت های پوستی خود به خود از بین می روند و باید به دنبال عواملی بود که علائم را از بین می برند. شما می توانید با پوشیدن لباس های گشاد؛ استفاده از لوسیون های ضدخارش و دوری از آلرژن هایی که حساسیت را برای شما به وجود آورده اند؛ علائم موجود را کاهش دهید.

در ادامه چند نمونه از راهکارهای درمان خانگی حساسیت پوستی را به همراه روش استفاده و اثری که دارند؛ معرفی خواهیم کرد.

کمپرس سرد

یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای متوقف کردن درد و خارش، استفاده از کمپرس سرد است.کمپرس سرد، می تواند دوش آب سرد یا پارچه مرطوب باشد که می تواند تسکین فوری را به همراه داشته باشد و به توقف تورم، کاهش خارش و کاهش سرعت پیشرفت حساسیت کمک کند.

برای استفاده از این درمان خانگی، کمپرس یا کیسه پلاستیکی را با یخ پر کنید یا پارچه ای را با آب سرد مرطوب کنید و یک پارچه روی پوست خود قرار دهید (هرگز یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید). سپس کیسه را روی پوست خود نگه دارید تا خارش یا درد کاهش یابد و در صورت نیاز آن را تکرار کنید.

اثری که استفاده از کمپرس سرد دارد؛ این است که سرما جریان خون را در ناحیه ملتهب محدود می کند و می‌تواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند و تقریباً بلافاصله خارش را متوقف کند. برای بثورات پوستی که قسمت بیشتری از بدن را می پوشانند یا ناحیه ای که پوشاندن آن با کیسه یخ دشوار است؛ حمام یا دوش خنک ممکن است تسکین دهنده باشد.

حمام بلغور جو دوسر

جو دوسر(avena sativa)  قرن هاست که برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی، از اگزما گرفته تا سوختگی، استفاده می شود.

بلغور جو دوسر در حمام می تواند خارش را تسکین دهد. برای استفاده از این روش، وان حمام خود را با آب گرم پر کنید، سپس یک فنجان (یا یک بسته) بلغور جو دوسر را در آب مخلوط کنید و 30 دقیقه در وان بمانید و در نهایت با دوش ولرم، آبکشی کنید.

بلغور جو دوسر به عنوان یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان برای از بین بردن خارش، خشکی و زبری پوست عمل می کند. مطالعات نشان داده اند که روغن های موجود در جو دوسر با هم به ترمیم پوست کمک می کنند.

جو دو سر حاوی مواد ضد التهابی مانند روغن لینولئیک، اسید اولئیک و آونانترامیدها است. این ترکیبات سطح سیتوکین های بدن (پروتئین هایی که موجب التهاب می شوند) را کاهش می دهند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا برای درمان حساسیت پوستی

گیاه آلوئه ورا قرن هاست که به عنوان کمکی به سلامت و مراقبت از پوست استفاده می شود. آلوئه ورا علاوه بر التیام زخم، به عنوان یک ضد التهاب، ضد میکروب، ضد ویروس و آنتی اکسیدان استفاده می شود. ژل شفافی که از برگ های آلوئه ورا به دست می آید را می توان برای تسکین خارش و تحریک پوست استفاده کرد.

بهتر است قبل از استفاده آلوئه ورا، ناحیه آسیب دیده را بشویید و خشک کنید تا حداکثر جذب را داشته باشید. اگر گیاه آلوئه ورا دارید، می توانید یک برگ را باز کنید، ژل آن را بتراشید و مستقیماً روی پوست آسیب دیده بمالید.

داروخانه ها فرآورده های تجاری آلوئه ورا را به فروش می رسانند که ممکن است استفاده از آنها آسان تر باشد. اما آلوئه ورا تازه توصیه می شود زیرا خواص آلوئه ورا می تواند به مرور زمان کاهش یابد و اثربخشی خود را از دست بدهد. لازم به ذکر است که برخی افراد ممکن است به آلوئه ورا حساسیت داشته باشند و طبیعی است استفاده از آن به این افراد توصیه نمی شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل از گوشت و شیر نارگیل استخراج می شود و سرشار از چربی های اشباع شده و دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است.

ممکن است بعضی افراد به نارگیل حساسیت داشته باشند. پس بهتر است ابتدا آن را در یک نقطه از بازو داخلی آزمایش کنید. اگر در عرض 24 ساعت هیچ واکنشی رخ نداد، استفاده از آن باید بی خطر باشد و در صورت ایجاد تحریک، مصرف آن را قطع کنید.

روغن نارگیل فرآوری نشده بهترین منبع قابل اعتماد است زیرا خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی خود را حفظ می کند.

سرکه سیب

سرکه سیب یک داروی صد ساله برای پوست و سایر بیماری ها است. همچنین به داشتن خواص ضد میکروبی شناخته شده است و یک منبع مورد اعتماد برای درمان خانگی حساسیت پوستی است. می توانید از سرکه سیب، برای تسکین خارش پوست سر استفاده کنید. اما اگر پوست سرتان ترک خورده یا خونریزی دارد؛ از آن استفاده نکنید.

یک مطالعه در سال 2018 بررسی کرد که چگونه سرکه سیب بر باکتری‌های رایج ایجاد کننده التهاب تأثیر می‌گذارد. این مطالعه نشان داد که در کشت های آزمایشگاهی، سرکه سیب در محدود کردن سیتوکین هایی که التهاب ایجاد می کنند؛ بسیار موثر است.

روغن های گیاهی

بسیاری از روغن های گیاهی مختلف را می توان به طور موثر برای درمان حساسیت پوستی، استفاده کرد. روغن های گیاهی به صورت تجاری یا به صورت فرآورده هایی در دسترس هستند که می توانند در صورت نیاز برای کاهش التهاب و ایجاد سد محافظ پوستی مورد استفاده قرار گیرند. انواع روغن های گیاهی که می توان برای درمان حساسیت پوستی از آنها استفاده کرد؛ شامل موارد زیر هستند:

  • روغن زیتون
  • روغن دانه گلرنگ
  • روغن آرگان
  • روعن جوجوبا
  • روغن بابونه

منبع ما برای درمان این حساسیت ها، سایت healthline است.

استفاده از بهترین پماد حساسیت پوستی

یکی دیگر از راه حل های موجود برای درمان حساسیت پوستی، استفاده از انواع پماد است. پیشنهاد می شود برای استفاده از این پمادها حتما به پزشک معالج مراجعه کنید و بهترین پماد برای حساسیت پوستی خود را تهیه کنید. پزشک با تشخیص درست عامل ایجاد کننده آلرژی پوستی، بهترین پماد حساسیت را برای شما تجویز می کند که کمترین عوارض را در پی خواهد داشت.

در این مطلب از شجرنیوز، همه آن چیزی که باید در مورد حساسیت پوستی بدانید. از عوامل ایجادکننده تا روش های درمان آن را بررسی کردیم. شما هم اگر سوال یا تجربه ای در این زمینه دارید؛ در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.