مجله شجرجامعهجوانان

شرایط معافیت پزشکی چشم 1400

آنچه در خصوص معافیت پزشکی چشم می خوانید:

معافیت پزشکی چشم، یکی از قوانینی است که ممکن است موجب معافیت پزشکی مشمول سربازی شود. چشم، یکی از اعضای بدن است که نقش بسیار مهمی در انجام فعالیت های افراد دارد. جوانان زیادی به دلایل مادرزادی یا اکتسابی، دچار مشکلات بینایی و بیماری های چشمی هستند.

در مطالب قبلی در خصوص معافیت پزشکی، انواع آن و معافیت پزشکی اعصاب و روان صحبت کردیم و قوانین مربوط به آن را بررسی کردیم. براساس قانون معافیت پزشکی سازمان نظام وظیفه، افرادی که به یکی از موارد در لیست بیماری های چشمی در این قانون مبتلا هستند؛ می توانند به صوت دائم یا موقت از سربازی معاف شوند.

لیست بیماری های معافیت پزشکی چشم

سوالاتی که ممکن است در ذهن شما ایجاد شده باشد؛ این است که چه بیماری های چشمی، مشمول قانون معافیت پزشکی چشم می شوند؟ آیا همه این بیماری ها موجب معافیت دائم فرد مشمول می شود؟ با وجود معافیت پزشکی، مشکلی برای استخدام در سازمان ها برای فرد ایجاد می شود؟ در این مطلب به پاسخ تمامی این سوالات، مدارک و مراحل لازم برای دریافت معافیت پزشکی چشم، خواهیم پرداخت.

دسترسی سریع به:

لیست بیماری های معافیت پزشکی چشم و بینایی

به طور کلی بیماری هایی که در قانون معافیت پزشکی چشم، مشخص شده اند؛ یا موجب معافیت دائم می شوند و یا معافیت از رزم را در پی دارند. لازم به ذکر است که مدرک تحصیلی فرد، تاثیر بسیاری در نوع معافیت فرد دارد. در اینجا لیستی کامل از انواع معافیت پزشکی چشم و نوع معافیت آن را آماده کرده ایم و سپس تک به تک به بررسی هر یک از بیماری های مربوطه خواهیم پرداخت.

لیست بیماری ها و عارضه های چشمی

معافیت دائم

معافیت از رزم

دوربینی ( هیپرمتروپی) با بیش از 6 نمره در یک چشم برای مدرک تحصیلی زیر کارشناسی و با بیش از 8 نمره در یک چشم برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر

دوربینی ( هیپرمتروپی) بین 3 تا 6 نمره در یک چشم برای مدرک تحصیلی زیر کارشناسی و بین 3 تا 8 نمره در یک چشم برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر

نزدیک بینی (میوپی) با بیش از 6 نمره در یک چشم برای مدرک تحصیلی زیر کارشناسی و با بیش از 8 نمره در یک چشم برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر

نزدیک بینی (میوپی) بین 3 تا 6 نمره در یک چشم برای مدرک تحصیلی زیر کارشناسی و بین 3 تا 8 نمره در یک چشم برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر

آستیگماتیسم با بیش از 5 دیوپتر در یک چشم برای مدرک تحصیلی زیر کارشناسی و با بیش از 7 دیوپتر در یک چشم برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر

آستیگماتیسم بین 3 تا 5 دیوپتر در یک چشم برای مدرک تحصیلی زیر کارشناسی و بین 3 تا 7 دیوپتر در یک چشم برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر

آب مروارید (کاتاراکت) برای دارندگان مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی

آب مروارید (کاتاراکت) برای دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر

آب سیاه (گلوکوم)

خشکی چشم

تک چشمی

ناخنک برای دارندگان مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی

ناخنک برای دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر

لکه قرنیه در صورت درگیری بیش از 3 میلیمتر مربع

لکه قرنیه در موارد خفیف تر

افتادگی پلک (پتوز) در دو چشم

افتادگی پلک (پتوز) در یک چشم

فلج عضله چشم در دو چشم

فلج عضله چشم در یک چشم

وجود جسم خارجی درکره چشم

قوز قرنیه ( کراتوکونوس) در موارد خفیف تر

قوز قرنیه ( کراتوکونوس) در موارد شدید

پیوند قرنیه

ورم ملتحمه فصلی شدید

بیماری های ملتحمه مثل: سیمبلفارون، آنتروپیون،گزروزیس و اکتروپیون در هردو چشم

بیماری های ملتحمه مثل: سیمبلفارون، آنتروپیون،گزروزیس و اکتروپیون در یک چشم

کراتیت های آنترستیسیل و دیستروفی قرنیه

کلبوم مادرزادی مردمک به همراه درگیری شبکیه

کلبوم مادرزادی مردمک همراه بدون درگیری شبکیه

ایریدوسیکلیت های شدید و مزمن

اکلوزیون وسیکلوزیون کامل مردمک

ایریدکتومی یا ایریدودیالیز وسیع ناشی از حادثه یا عمل جراحی همراه با کاهش دید و عوارض قرنیه یا عدسی

ایریدکتومی یا ایریدودیالیز وسیع ناشی از حادثه یا عمل جراحی بدون کاهش دید و عوارض

رتینیت پیگمانتوزا یا غیر پیگمانتوزا و زالی

کوریورتینیت مرکزی و یا منتشر مزمن

پارگی شبکیه

کدورت های عدسی بدون ایجاد اختلال دید

کدورت شدید زجاجیه ناشی از بیماری های زمینه ای و تروما

آمبولی شریان شاخه ای یا مرکزی، ترومبوز ورید شاخه ای یا مرکزی و یا هر نوع واسکولیت مزمن

دژنرسانس های شبکیه و شب کوری شدید

دژنرسانس های شبکیه و شب کوری خفیف

لوکساسیون کامل یا ناقص عدسی، لنتیکیونوس و یا فقدان عدسی یک چشم

تومور های خوش خیم

انفصال شبکیه جراحی شده یا نشده

استرابیسم

بیماری های ناحیه ماکولا و عصب باصره از قبیل آتروفی، هیپوپلازی، سوختگی، سوراخ ماکولا، یا خونریزی های ناحیه ماکولا و اسکارماکولا و آتروفی عصب باصره

میکروفتالمی یا بوفتالمی با اختلال بینایی یا کراهت منظر

آمبلیوپی

اگزوفتالمی های تومورال یا ضربان دار

نیستاگموس دائمی و مشهود

دوربینی ( هیپرمتروپی)

یکی از شایع ترین بیماری های چشمی که در بینایی افراد، مشکلاتی ایجاد می کند؛ دوربینی یا هیپرمتروپی چشم است. دوربینی یک وضعیت بینایی رایج است که در آن می توانید اجسام دور را به وضوح ببینید، اما اجسام نزدیک ممکن است تار باشند. از آنجا که میزان دوربینی، بر توانایی تمرکز، تأثیر می گذارد؛ مشمول معافیت پزشکی می شود.

همانطور که در جدول بالا توضیح داده شد؛ در صورتی که فرد مشمول با مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی، بیش از 6 نمره در یک چشم داشته باشد؛ مشمول معافیت دائم و در صورت دوربینی بین 3 تا 6 نمره در یک چشم معافیت از رزم، شامل حال او می شود.

همچنین در صورتی که او مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر داشته باشد؛ با بیش از 8 نمره در یک چشم، مشمول معافیت دائم و با دوربینی بین 3 تا 8 نمره در یک چشم، مشمول معافیت از رزم می شود.

نزدیک بینی (میوپی)

یکی دیگر از بیماری های چشمی در قانون معافیت پزشکی چشم، نزدیک بینی است. نزدیک بینی یک بیماری رایج بینایی است که در آن می توانید اشیاء نزدیک را به وضوح ببینید، اما اجسام دورتر، تار هستند. زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل شکل چشم، اشعه‌های نور به‌طور نادرست خم شوند (انکسار) و تصاویر را به جای تمرکز بر روی شبکیه، جلوی شبکیه‌تان متمرکز کنند. همانطور که در جدول بالا می بینید؛ شرایط معافیت در این بیماری، مشابه دوربینی است.

معافیت سربازی چشم آستیگمات

یکی از بیماری های رایج در کشور ما است؛ که افراد زیادی به آن مبتلا هستند. آستیگماتیسم یک نقص شایع و به طور کلی قابل درمان در انحنای چشم است که باعث تاری فاصله و دید نزدیک می شود. این بیماری زمانی رخ می دهد که سطح جلوی چشم (قرنیه) یا عدسی داخل چشم دارای انحنای نامناسب باشد. بسته به میزان آستیگمات چشم، مشخص می شود که نوع معافیت چشم چه خواهد بود.

پیـونـد قرنیه

مشمول خدمت سربازی که عمل پیوند قرنیه انجام داده باشد؛ در هر صورت مشمول معافیت دائم می شود.

آب مروارید (کاتاراکت)

آب مروارید زمانی اتفاق می افتد که روی عدسی داخل چشم شما، لکه ایجاد می شود و باعث تاری دید، مه آلود شدن دید و در نهایت کوری می شود. مشمولینی که مبتلا به آب مروارید مادرزادی هستند؛ می توانند از معافیت پزشکی استفاده کنند. این نوع از آب مروارید زمانی اتفاق می افتد که مادر طی دوران باردای به بیماری هایی همچون: سرخک، آبله مرغان، هرپس زوستر، آنفولانزا، سیفلیس و …. مبتلا شود. مبتلایان به این بیماری، بسته به نوع مدرک تحصیلی خود مشمول معافیت دائم و یا معافیت از رزم می شوند.

بیماری آب سیاه در معافیت پزشکی چشم

آب سیاه (گلـوکوم)

گلوکوم یک بیماری شایع چشمی است که در آن عصب بینایی که چشم را به مغز متصل می کند؛ آسیب می بیند. معمولاً به دلیل تجمع مایع در قسمت جلویی چشم ایجاد شده که باعث افزایش فشار داخل چشم می شود. در صورت اثبات این بیماری، فرد متقاضی، مشمول معافیت دائم می شود.

تک چشمی

اگر فردی به دلایل مختلفی همچون دلایل مادرزادی یا بیماری های لاعلاج، یک چشم نداشته باشد؛ می تواند معافیت دائم از خدمت سربازی دریافت کند.در اینجا منظور از نداشتن چشم یا نداشتن بینایی، دید کمتر از یک دهم است.

ناخنک

ناخنک رشد بیش از حد گوشتی ملتحمه ( غشایی که سطح داخلی پلک ها را پوشانده) است؛ که در صورت پیشروی تا مرکز قرنیه، موجب اختلال در میدان بینایی می شود. این بیماری به شرط درگیری دو چشم و ایجاد اختلال در بینایی، موجب معافیت دائم در دارندگان مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی و معافیت از رزم، در دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر می شود. ذکر این نکته لازم است که در صورت درگیری یک چشم، فرد مشمول معافیت از رزم خواهد شد.

لکـه قرنیه

لک قرنیه، یک لکه سفید روی قرنیه است که می تواند بینایی فرد را تهدید کند. همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم؛ در صورتی که لک قرنیه، مرکز آن را درگیره کرده و بیش از 3 میلی متر از سطح آن را اشغال کرده باشد؛ معافیت دائم، مشمول فرد می شود. طبیعی است در موارد خفیف تر، معافیت از رزم را در پی دارد.

پارگی شبکیه

پارگی شبکیه یک مشکل جدی است که دید فرد را تار می کند. این بیماری به هر علتی که ایجاد شود؛ اگر جراحی شده یا نشده باشد؛ موجب معافیت دائم می شود.

افتادگی پلـک (پتوز)

افتادگی پلک هم یکی از بیماری های شایع است که در صورت پوشاندن نیمی از مردمک چشم، موجب انواع معافیت می شود. به این صورت که اگر این عارضه در چشم به وجود آید؛ معافیت از رزم را در پی دارد و در صورت بروز در دو چشم، معافیت دائم از خدمت را سبب می شود.

خشکی چشم

خشکی بیش از حد چشم

شاید برایتان سوال شده باشد که آیا بیماری هایی همچون خشکی چشم هم، موجب معافیت فرد مشمول می شود؟ باید گفت در صورتی که خشکی چشم برای فرد تشخیص داده شود؛ معافیت از رزم برای او اتخاذ می گردد.

تومورهای خوش خیم

یکی دیگر از بیماری های چشمی که در قانون معافیت پزشکی چشم به آن اشاره شده است؛ وجود تومور در چشم است. در صورت وجود تومور های خوش خیم در چشم، مشمول قوانین معافیت از رزم خواهد بود.

فلج عضله چشم

فلج کامل یک یا چند عضله چشم، در صورتی که همیشگی باشد و موجب اختلال در دید شود؛ در دو چشم موجب معافیت دائم و در یک چشم، معافیت از رزم را در پی دارد.

جسـم خارجی

در صورتی که وجود جسم خارجی در کره چشم، موجب اختلال در دید شود؛ فرد متقاضی، مشمول دریافت معافیت دائم می شود.

قوز قرنیه (کراتوکونوس)

قوز قرنیه، یکی از بیماری های معافیت پزشکی چشم است؛ که بر ساختار قرنیه تاثیر می گذارد و موجب از دست رفتن بینایی می شود و معمولاً در سن بلوغ شروع می شود و تا اواسط 30 سالگی پیشرفت می کند. اگر این بیماری برای فردی تشخیص داده شود؛ در موارد شدید، موجب معافیت دائم و در موارد خفیف سبب معافیت از رزم می شود.

علاوه بر همه مواردی که به توضیح آن پرداختیم، بیماری های نادری وجود دارند که موجب معافیت دائم یا معافیت از رزم می شوند. شما می توانید برای آگاهی از این بیماری ها به جدول لیست بیماری های معافیت پزشکی چشم در ابتدای این مطلب، مراجعه کنید.

نحوه محاسبه شماره چشم برای معافیت

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم؛ نحوه محاسبه شماره چشم برای معافیت در افراد با مدرک کارشناسی و بالاتر، با افرادی که مدرک تحصیلی پایین تر از دیپلم دارند؛ متفاوت است. در صورت همراه بودن هیپرمتروپی با سیکلوپلژی کامل با آستیگماتیسم، علامت منفی برای آن منظور می شود و در صورتی که هم علامت باشند با یکدیگر جمع می شوند.

نحوه محاسبه شماره چشم

  • به این صورت برای معافیت دائم، دارندگان مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی باید هیپروترمی بیش از 6 دیوپتر در یک چشم و دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر باید هيپرمتروپی بيش از 8 ديوپتر در یک چشم داشته باشند.
  • همچنین برای معافیت از رزم، دارندگان مدرک کمتر از کارشناسی باید هيپرمتروپی از 3 تا 6 ديوپتر در یک چشم و دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر، باید هيپرمتروپی از 3 تا 8 ديوپتر در یکی از چشم های خود داشته باشند.

قانون معافیت پزشکی چشم در خصوص مجموع نمره چشم آستیگماتیسم ساده، مرکب یا مخلوط به شکل زیر است:

  • براساس این قانون برای معافیت دائم، باید مجموع دیوپتر آستیگمات ساده، مرکب یا مخلوط، بیش از 5 بوده و برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر، این مجموع باید بالای 7 دیوپتر در یک چشم باشد.
  • همچنین برای معافیت از رزم، این مجموع باید بین 3 تا 5 دیوپتر برای یک چشم باشد و برای دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر این عدد باید بین 3 تا 7 دیوپتر برای هر یک از چشم ها باشد.

مدارک لازم برای معافیت چشم

مدارک لازم برای معافیت پزشکی چشم، مشابه دیگر انواع معافیت پزشکی است. برای معافیت پزشکی چشم شما باید علاوه بر مدارکی همچون اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، عکس 3 در 4، فیش واریزی بانک سپه، فرم کامل شده مشمولین خدمت، فرم های انجام واکسیناسیون؛ مواردی همچون آخرین مدرک تحصیلی، مدارک و سوابق پزشکی مربوطه و فرم تکمیل شده معاینات مورد تایید پزشک اولیه و معتمد  را به همراه داشته باشد.

مراحل لازم برای معافیت بیماری های چشم و بینایی

  • در ابتدا باید به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و فرم درخواست معافیت پزشکی چشم را دریافت کنید. شما می توانید برای اینکار به مراکز نزدیک به محل زندگی خود مراجعه کنید. به عنوان مثال فردی که ساکن شرق تهران است، می تواند به پلیس +10 شرق مراجعه کرده و فرم خود را دریافت کند.
  • در مرحله بعد، باید فرم ها مدارک مربوطه را کامل کنید و از طریق پلیس +10 غرب تهران یا هر منطقه ای که در آن ساکن هستید؛ آن ها را ارسال کنید.
  • در گام بعدی باید به دعوت از سازمان نظام وظیفه، در بیمارستان حضور پیدا کنید.
  • حضور در جلسه کمیسیون پزشکی و مشخص شدن نوع معافیت پزشکی چشم؛ آخرین مرحله در این فرآیند است.

مانند همه انواع معافیت پزشکی، بیماری فرد متقاضی، ابتدا باید توسط پزشک اولیه، سپس توسط شورای پزشکی بیمارستان و در نهایت در شورای پزشکی تایید شود و در صورت داشتن شرایط لازم، مشمول دریافت معافیت دائم یا معافیت از رزم شود.

مشکلات معافیت پزشکی چشم

داشتن کارت معافیت پزشکی چشم، می تواند مشکلاتی برای فرد به همراه داشته باشد. به عنوان مثال در شرایطی ممکن است برای استخدام در برخی سازمان ها و ادارات دولتی، مشکل ایجاد کند. در صورتی که این موضوع در استخدام برای ارگانی مهم باشد، با معافیت پزشکی چشم، نمی توان در برخی مشاغل استخدام شد. در این شرایط شما می توانید روش هایی مانند خرید سربازی یا معافیت کفالت، تحصیلی و … را امتحان کنید.

در مجموع معافیت پزشکی چشم، یکی از روش های ساده برای معاف شدن از خدمت سربازی است که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند. در این مطلب از شجرنیوز سعی شد، همه نکات و استثنائات در این خصوص بیان شود؛ با این حال اگر سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما به اشتراک بگذارید. همچنین برای اطلاع از دیگر انواع معافیت پزشکی، می توانید به دیگر مقالات در این خصوص مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر.بنده در حین خدمت هستم و دوبار هم بخاطر پارگی شبکیه یک چشمم، عمل جراحی انجام دادم. میخواستم ببینم میتونم معافیت پزشکی بگیرم یا نه؟

    1. شما میتوانید از طریق بهداری محل خدمت خود، معاینات اولیه و ثبت درخواست معافیت پزشکی را انجام دهید. معافیت یا عدم معافیت شما به شدت بیماری و نظر کمیسیون پزشکی بستگی دارد.

  2. سلام وقتتون بخیر
    من، برادر بزرگترم چند سال پیش معاف دائم پزشکی چشم شد، آیا اگر من شرایط معافیت دائم چشم رو داشته باشم، من هم مثل برادرم می تونم معافیت دائم چشم رو بگیرم؟
    تشکر از این مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.