مجله شجرجامعهجوانان

شرایط معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی

آنجه در خصوص معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی می خوانید:

معافیت پزشکی گوش، حلق  بینی، از جمله معافیت های شایعی است که برای معاف شدن از سربازی به جوانان کمک می کند. تا به اینجا ما به بررسی شرایط معافیت پزشکی پرداختیم و پس از بررسی انواع آن و شرایط معافیت پزشکی مغز و اعصاب و مواردی همچون معافیت پزشکی چشم، اکنون به معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی خواهیم پرداخت.

احتمالا شما در این زمینه سوالات بسیاری دارید. سوالاتی همچون اینکه چه بیماری های گوش و حلق و بینی، مشمول این قانون می شوند؟ آیا همه انواع این بیماری ها موجب معافیت دائم می شوند؟ چه بیماری هایی موجب معافیت دائم می شوند؟ معایب معافیت پزشکی گوش در آینده برای استخدام و اخذ گواهینامه چیست؟ به منظور پاسخ به این سوالات در این مطلب به بررسی شرایط معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی خواهیم پرداخت.

دسترسی سریع به:

لیست بیماری های معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی

باید گفت بیماری هایی که مشمول معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی می شوند؛ صرفا محدود به مشکلات شنوایی نمی شوند و بیماری هایی همچون سینوزیت، بیماری های التهابی حنجره، عوارض عفونی لب و … را شامل می شود. به همین منظور در اینجا یک لیست کامل از بیماری های گوش، حلق و بینی و نوع معافیت برای هر یک خواهیم پرداخت.

معافیت پزشکی گوش 1400

بسیاری از بیماری های گوش که مشمول معافیت پزشکی می شوند، شامل مواردی همچون انسداد مجرای گوش خارجی، سرگیجه های ناشی از مشکلات گوش (بیماری منیر)، عفونت گوش میانی و عمل ماستوئیدکتومی است. همچنین در صورتی که فرد مشمول، لاله گوش نداشته باشد و یا ناشنوا باشد هم می تواند از شرایط معافیت پزشکی سربازی، استفاده کند.

نوع بیماری

شرایط بیماری

نوع معافیت

انسداد مجرای گوش خارجی

در تمام طول مجرا

معافیت دائم

قسمتی از مجرا

معاف از رزم

آترزی مجرای گوش خارجی

در تمام طول مجرا

معافیت دائم

در صورت یکطرفه بودن برای مدارک کارشناسی و بالاتر

معاف از رزم

بیماری منیر

هر گونه سرگیجه مزمن با منشاء گوش در صورتی که بیش از 6 ماه طول بکشد

معافیت دائم

هر گونه سرگیجه مزمن با منشاء گوش در صورتی که کمتر از 6 ماه طول بکشد

6 ماه معافیت موقت

عفونت گوش میانی

عفونت مزمن گوش میانی که موجب کلستئاتوم یا استئیت

معافیت دائم

عفونت مزمن با ترشح چرک و پارگی پرده تمپان با کاهش شنوایی تا 35 دسی بل برای دارندگان مدرک کمتر از کارشناسی

معافیت دائم

عفونت مزمن با ترشح چرک و پارگی پرده تمپان با کاهش شنوایی تا 35 دسی بل برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر

معاف از رزم

عمل جراحی رادیکال ماستوئیدکتومی

انجام عمل جراحی ماستوئیدکتومی در هر شرایط

معافیت دائم

فقدان لاله گوش

فقدان لاله گوش یکطرفه

معاف از رزم

فقدان لاله گوش دوطرفه

معافیت دائم

کری

در هر شرایطی

معافیت دائم

معافیت پزشکی کم شنوایی

کم شنوایی، یکی از بیماری هایی است که معافیت پزشکی به آن تعلق می گیرد. به طور کلی معافیت های پزشکی که مربوط به مشکلات در حواس شش گانه می شوند، از جمله مواردی هستند که در قانون معافیت پزشکی، در نظر گرفته شده اند. معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی هم مانند معافیت پزشکی چشم، در حواس شش گانه فرد اختلال ایجاد می کند.

معافیت پزشکی کم شنوایی

کاهش شنوایی از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای فرد به مرور زمان ایجاد شود و یا به صورت مادرزادی، ایجاد شود. این مشکل می تواند انجام خدمت سربازی را برای مشمول سربازی، دشوار یا غیرممکن کند. پس طبق شرایط زیر، مشمول می تواند از معافیت دائم یا معافی از خدمات رزمی، استفاده کند.

معافیت دائم

معافیت از خدمات رزمی

کم شنوایی یک گوش با معدل آستانه شنوایی بیش از 80  دسی بل.

کم شنوایی یک گوش برای مشمول دارای مدرک فوق دیپلم و پایین تر با آستانه شنوایی بین 50 تا 80 دسی بل و مشمولان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر با آستانه بیش از 50 دسی بل.

کم شنوایی دو گوش با آستانه شنوایی بالاتر از 50 دسی بل در هر گوش

کم شنوایی هر دو گوش با آستانه شنوایی بین 25 تا 50 دسی بل

معافیت انحراف بینی و سایر بیماری های بینی

بینی، یکی از اعضای بدن است که علاوه بر اینکه بر ظاهر افراد تاثیر می گذارد؛ در تنفس هم نقش بسیار مهمی دارد. شاید برایتان سوال ایجاد شود که آیا در قانون برای بیماری مانند انحراف بینی یا پولیپ بینی هم معافیت در نظر گرفته شده است؟ در پاسخ باید گفت بله، ولی برای اینکه مشمول دریافت این معافیت شوید؛ باید شرایط خاصی داشته باشید.

انحراف بینی، یکی از بیماری هایی است که در تنفس افراد مشکلاتی ایجاد می کند. به طور کلی اگر انحراف بینی موجب اختلال در تنفس شود؛ موجب معافیت دائم می شود. برخی دیگر از انواع پولیپ هم در صورت تشخیص در شورای پزشکی، می تواند موجب معافیت از خدمات رزمی برای فرد شود.

معافیت پزشکی انحراف بینی

از دیگر بیماری هایی که در لیست معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی قرار دارد؛ رینیت آتروفیک است. این بیماری یک التهاب مزمن بینی است که در صورت همراه شدن با کروت متعفن، موجب معایت دائم می شود. همچنین در صورتی که شکستگی بینی، موجب تغییر ظاهری بینی شود؛ مشمول معاف از رزم می شود. سیوزیت های مزمن هم سبب معافیت از خدمات رزمی می شود.

نوع بیماری

شرایط بیماری

نوع معافیت

پولیپ بینی

پولیپ دو طرفه عود کننده که بعد از عمل جراحی با اختلال تنفسی همراه است

معافیت دائم

پولیپ یکطرفه و انواع دیگر پولیپ

معاف از رزم

رینیت آتروفیک

به همراه کروت متعفن

معافیت دائم

سینوزیت

سینوزیت های مزمن

معاف از رزم

شکستگی بینی

شکستگی های قدیمی با تغییر شکل ظاهری بینی

معاف از رزم

معافیت پزشکی بیماری های حلق

معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی، بیماری های مربوط به حلق را هم شامل می شود. چنین بیماری هایی ممکن است علاوه بر ایجاد اختلالات صوتی، مشکلات تنفسی هم ایجاد کند.

به طور کلی بیماری های مرتبط با حنجره همچون التهاب، عفونت یا دیگر بیماری های مرتبط با آن، در صورتی که موجب ایجاد اختلالات دائمی و شدید صورتی و تنفسی شوند؛ معافیت دائم از خدمت سربازی را در پی دارد.

همچنین فلج شدن تارها یا عصب های صوتی هم می تواند بنابر شرایط فرد، موجب معافیت دائم یا معافیت از خدمات رزمی شود. بعلاوه طبیعی است در صورتی که فردی توانایی تکلم نداشته باشد نیز مشمول معافیت دائم می شود.

نوع بیماری

شرایط بیماری

نوع معافیت

بیماری التهابی حنجره

با ایجاد اختلالات دائمی و شدید صوتی و تنفسی

معافیت دائم

بیماری ضربه ای حنجره

بیماری عفونی حنجره

بیماری مادرزادی حنجره

فلج تارهای صوتی

فلج ارگانیک دو طرفه و یا یک طرفه با سابقه بیش از شش ماه به همراه با اختلال تکلمی دائم

معافیت دائم

فلج غیر ارگانیک تارهای صوتی دو طرفه

معاف از  رزم

فلج عصب صوتی

فلج صورتی عصب صوتی مقاوم به درمان در صورتی که حداقل شش ماه از شروع آن گذشته باشد.

معافیت دائم

فلج عصب صوتی قابل درمان در موارد حاد

معاف از رزم

لالی

در هر شرایطی

معافیت دائم

سایر بیماری های گوش، حلق و بینی

علاوه بر بیماری هایی که تا به حال به بررسی آنها پرداختیم؛ بیماری های دیگری هم وجود دارند که در قانون معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی به آنها اشاره شده است.

این بیماری ها، شامل بیماری های تومور گوش، حلق و بینی و عفونت های آن است که بسته به شرایط می تواند موجب معافیت دائم یا معافی از خدمات رزمی شود.

آنژیوم های وسیع و آنژیو فیبروم نازوفارنگس هم می تواند موجب معاف شدن از سربازی شود. طبق تعریف سایت chop،آنژیوم ها، تومورهای خوش خیمی هستند، که براساس شدت، می توانند معاف شدن دائم از سربازی و  یا معافی از خدمات رزمی را سبب شوند.

از دیگر بیماری هایی که ممکن است موجب معافیت از انجام خدمت سربازی شود؛ لابیرنتیت یا عفونت گوش داخلی است؛ در صورت تشخیص توسط پزشک، معافیت دائم را در پی خواهد داشت.

نوع بیماری

شرایط بیماری

نوع معافیت

آنژیومهای وسیع

آنژیوم ها در نقاط مختلف گوش، حلق و بینی، زبان، حفذه دهان، سینوسها

معافیت دائم

لابیرنتیت

لابیرنتیت ها که همراه با نیستاگموس واضح و علائم پاراکلینیک ثابت شده

معافیت دائم

آنژیو فیبروم نازوفارنگس

کادیش درجه دو یا بالاتر، عمل شده یا نشده

معافیت دائم

در سایر موارد

معافیت از خدمات رزمی

تومور بینی

بدخیم

معافیت دائم

خوش خیم

معافیت از خدمات رزمی

تومور حنجره

با اختلالات شدید صوتی یا تنفسی

معافیت دائم

تومور سینوس

بدخیم

معافیت دائم

خوش خیم

معافیت از خدمات رزمی

تومور غده بناگوشی

تومورهای مخلوط غده بناگوشی یا تحت فکی به شرط ثبوت در بیمارستانها

معافیت دائم

تومور گلوموس ژوگولر

 

معافیت دائم

عوارض عفونی در بینی، حلق، لب و کام

عوارض مادرزادی با تولید اختلالات شدید یا کراهت منظر، در بینی، کام، لب و حلق

معافیت دائم

کمیسیون پزشکی شنوایی

در مطالب قبلی، در خصوص مراحل و شرایط دریافت معافیت پزشکی سخن گفتیم. تقریبا مراحل و مدارک لازم برای دریافت معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی مشابه با سایر معافیت های پزشکی است. مدارک لازم علاوه بر مدارک تحصیلی، شناسنامه و کارت ملی، فیش واریزی معافیت پزشکی، فرم وضعیت مشمولان و واکسیناسیون؛ معاینات پزشکی مربوطه و سوابق و پرونده پزشکی فرد را هم شامل می شود.

یکی از مهمترین مراحل برای معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی، مراجعه به کمیسیون پزشکی شنوایی است. زمانی که متقاضی، به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرد و فرم مربوطه را تکمیل کرد؛ به پزشک معاین اول برای سنجش فرستاده می شود. او پس از اینکه برگه معاینه خود را به پلیس +10 نزدیک به محل زندگی خود در دفاتر پلیس+10 غرب، شرق یا شمال تهران و … تحویل داد؛ به کمیسیون پزشکی شنوایی ارجاع داده می شود؛ تا بیماری او تایید شود. در نهایت و پس از معاینه در شورای پزشکی، او می تواند طبق قوانین مربوطه از انواع معافیت استفاده کند.

معایب معافیت پزشکی گوش

به طور کلی دریافت معافیت پزشکی، ممکن است برای استخدام در برخی سازمان ها و ارگان ها، مشکلاتی به همراه داشته باشد. معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی هم از این قاعده مستثنا نیست. در صورتی که شما شرایط مربوط به هر سازمانی را نداشته باشید، در هر صورت در آنجا استخدام نمی شوید.

اگر به دنبال معافیت از خدمت سربازی هستید ولی نمی خواهید معایب و محدودیت های آن را تجربه کنید؛ می توانید از راه هایی همچون خرید سربازی یا دیگر انواع معافیت مانند معافیت کفالت یا تحصیلی استفاده کنید.

در این مطلب سعی شد، همه نکات مربوط به معافیت پزشکی گوش، بیان شود؛ با این حال اگر سوالی در این زمینه دارید، با ما به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید برای آگاهی از انواع معافیت پزشکی و شرایط آن به مطالب دیگر شجر نیوز در این رابطه مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام. من 4 ساله که به عارضه سکته گوش راست دچار شدم و الان 18 سالمه. شنوایی گوش راستم زیر 10 درصده و دکتر گفته که هیچ درمانی هم نداره. به خاطر این موضوع سردردهای خفیف دارم و به صدای بلند حساسم. با این وضعیت معافیت دائم بهم تعلق میگیره با معافیت از رزم؟

    1. سلام این موضوع کاملا به مدرک تحصیلی شما بستگی داره و از اونجا که شما 18 سال سن دارید، احتمالا مدرک تحصیلیتون دیپلم هست. تو این مورد به افراد دارای مدرک دیپلم، معافیت دائم و برای مدارک کارشناسی یا بالاتر، معافیت از خدمات رزمی تعلق می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.