مجله شجرجامعهجوانان

شرایط معافیت پزشکی سال 1401

آنچه در مورد شرایط معافیت پزشکی میخوانید:

خدمت سربازی و شرایط معافیت از آن، یکی از دغدغه های مشمولین خدمت سربازی است. یکی از شرایط معافیت که می توان با استفاده از آن برای معاف شدن از سربازی، اقدام کرد؛ معافیت پزشکی و بیماری هایی است که می توان با استناد به آنها از سربازی معاف شد.

به طور کلی کسانی که مشمول خدمت سربازی هستند به 4 دسته تقسیم می شوند:

  1. اولین دسته کسانی هستند که سلامت جسمی و روانی دارند و می توانند خدمت سربازی خود را انجام دهند.
  2. دومین گروه کسانی هستند که دچار نقص عضو و یا اختلال روانی جزئی هستند و مشمول شرایط معافیت پزشکی هستند.
  3. گروه سوم از افراد، دچار بیماری های جسمی یا روانی هستند که قابل درمان اند و به صورت موقت از انجام خدمت سربازی معاف می شوند.
  4. گروه آخر کسانی هستند که دچار نقص عضو و یا مشکلات روانی غیرقابل درمان هستند و مشمول معافیت دائم می شوند.

دانلود pdf آیین نامه معافیت پزشکی 1401

لیست بیماری های معافیت پزشکی ۱۴۰1

معاینه توسط پزشک برای معافیت پزشکی

روش های بسیاری همچون معافیت تحصیلی و معافیت کفالت برای معاف شدن از خدمت سربازی وجود دارد و یکی از انواع معافیت از انجام خدمت سربازی، معافیت پزشکی است. در این شرایط کسانی که دچار بیماری های جسمی یا ذهنی باشند، می توانند برای دریافت کارت معافیت پزشکی خود، اقدام کنند. لیست بیماری های معافیت پزشکی شامل موارد زیر است:

  • معافیت پزشکی بیماری های عمومی

افراد با داشتن بیماری های عمومی هم می توانند برای معاف شدن از خدمت سربازی اقدام کنند. به عنوان مثال افرادی که قد کوتاهی دارند، می توانند برای معافیت پزشکی به دفاتر پلیس +10  مراجعه کرده و مراحل مربوطه را طی کنند.

اگر چه کوتاهی قد، یک بیماری محسوب نمی شود، ولی محدودیت هایی هنگام انجام خدمت سربزی برای فرد ایجاد می کند و فرد برخی فعالیت های سنگین را نمی تواند انجام دهد. بر این اساس افرادی که قدی زیر 145 سانتی متر داشته باشند، می توانند معافیت دائم کسب کنند. همچنین کسانی که BMI پایین تر از 17 یا بالاتر از 35 داشته باشند؛ مشمول معافیت های پزشکی می شوند.

شرایط معافیت پزشکی بیماری های عمومی

  • معافیت پزشکی بیماری‌های جراحی مغز و اعصاب

هر کدام از بیماری های جراحی مغز و اعصاب با عوارض مختلفی همراه هستند؛ در نتیجه طی مراحل معاینات و آزمایش های مربوطه مشخص می شود؛ که فرد مشمول، از چه نوع معافیتی برخوردار خواهد شد. لازم به ذکر است که برای کسب معافیت از این طریق، متقاضی باید سابقه بستری شدن یا جراحی داشته باشد.

بیماری های جراحی مغز و اعصاب، مواردی همچون لامینکتومی با سابقه جراحی، تومور های استخوانی مربوط به ستون فقرات، اختلال در عروق مغز و … را شامل می شود.

  • معافیت پزشکی بیماری های داخلی مغز و اعصاب (نورولوژی)

این بخش بسیاری از بیماری های داخلی مغز و اعصاب همچون بیماری های مربوط به سلول های عصبی هچون فریدریش، مننژیت، انواع صرع و سکته مغزی و بسیاری دیگر از بیماری های بخش داخلی مغز و اعصاب را شامل می شود. افراد مبتلا به چنین بیماری هایی، باید سوابق بیماری خود را ارائه داده و توسط شورای پزشکی مورد معاینه قرار گیرند. براساس نتایج این معاینات، آنها می توانند از معافیت دائم یا موقت بهره مند شوند.

  • معافیت پزشکی بیماری های اسکلتی و استخوان

یکی دیگر از انواع معافیت های پزشکی، معافیت بیماری های استخوانی و اسکلت است. بر این اساس هرگونه اختلالی که در شکل استخوان ها وجود داشته باشد و سبب کاهش کارایی و ضعف جسمانی آنها شود، از جمله بیماری های اسکلتی و استخوان محسوب می شود.

معافیت پزشکی بیماری هایی همچون انحرافات ستون فقرات، شکستگی های لگن، صافی کف پا یا پارگی رباط صلیبی و … جزء بیماری های اسکلتی و استخوان هستند.

شرایط معافیت پزشکی بیماری های استخوان و اسکلت

  • معافیت پزشکی بیماری های اعصاب و روان

از آنجا که تحمل دوره سربازی برای افرادی که از بیماری های اعصاب و روان رنج می برند، سخت است؛ برای مشمولینی که دارای بیماری هایی همچون افسردگی یا اختلالات خلقی و … باشند، معافیت هایی در قانون، در نظر گرفته شده است.

تعداد زیادی  معافیت پزشکی اعصاب و روان، در قانون مشخص شده است. به عنوان مثال فردی که دچار بیماری اسکیوفرنی، بیماری دوقطبی یا اختلالات افسردگی است، مشمول این قانون شده و بر حسب نظر پزشک معاین و شورای پزشکی، معافیت موقت یا دائم دریافت می کند. حتی بیماری همچون وسواس، تضطراب یا فوبیا و پانیک و بسیاری دیگر از اختلالات خلقی یا انحراف جنسی هم از جمله این بیماری ها محسوب می شوند.

شاید برایتان سوال شده باشد که آیا افراد با اعتیاد به مواد مخدر یا روان گردان ها هم در این دسته قرار می گیرند؟ در پاسخ باید گفت بله در صورتی که این موضوع توسط شورای پزشکی تایید شود، افراد معتاد هم از مشمولین معافیت پزشکی خواهند بود.

شرایط معافیت پزشکی اعصاب و روان

  • معافیت پزشکی بیماری های مربوط به خون و آنکلوژی

بیماری های مربوط به خون و آنکولوژی از جمله بیماری هایی هستند که همه ابعاد زندگی افراد از جمله سربازی را تحت تاثیر قرار می دهند و بیماری هایی همچون تالاسمی، هموفیلی و … را شامل می شوند.

  • معافیت پزشکی بیماری های غدد داخلی ( همچون دیابت، کم کاری تیروئید)

همانطور که می دانید، دوره سربازی فعالیت های سختی را به همراه دارد که می تواند برای افراد بیمار مشکلاتی ایجاد کند. به همین دلیل معافیت هایی برای یک سری از بیماری ها در نظر گرفته شده است. یکی از این بیماری ها، بیماری های غدد داخلی بدن است.

این بیماری ها مربوط به اختلالاتی است که در عملکرد غدد درون ریزی همچون غده تیروئید، غده فوق کلیه و … است؛ که مشمولین این بیماری ها می توانند پس از طی مراحل و انجام معاینات مربوطه، معافیت پزشکی دریافت کنند.

  • معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی

یکی از بیماری هایی که برای مشمولین در طول خدمت سربازی، مشکل ایجاد می کند، بیماری های قلبی و عروقی است. به این ترتیب افرادی مشمول با مشکل در دریچه های قلب و نارسایی قلبی یا هر گونه بيماري مزمن پريكارد، آندوكارد و … می تواند با طی مراحل مربوطه، از خدمت سربازی معاف شود.

شرایط معافیت پزشکی بیماری های قلبی و عروقی

  • معافیت پزشکی بیماری های پوستی و بافت های زیر پوست

شاید کمتر کسی به معافیت از این طریق فکر کند؛ چرا که عموما افراد اینگونه بیماری ها را در حد جوش و آکنه در نظر می گیرند؛ ولی بیماری های پوستی مزمن و مهمی وجود دارند؛ که می توان از طریق آنها برای معاف شدن از خدمت سربازی اقدام کرد.

کهیر، کچلی، اگزما، سل های پوستی و … در لیست بیماری های پوستی هستند؛ که می توان براساس آنها برای معافیت اقدام کرد.

شرایط معافیت پزشکی بیماری های پوستی

معافیت پزشکی بیماری دستگاه گوارش و جراحی عمومی

مورد بعدی در این لیست، بیماری هایی است در هر یک از اجزای دستگاه گوارش ایجاد می شود. لازم به ذکر است که براساس شدت بیماری، نوع معافیت از خدمت مشخص می شود. به عنوان مثال بیماری هایی مانند تومورها و کیست های گوارشی، آبسه های چرکی و آمیبی کبد، همانژیوم کبدی و… منجر به معافیت دائم می شوند.

  • معافیت پزشکی بیماری های مربوط به فک، دهان و دندان

اگر بیماری های فک، دهان و دندان به گونه ای باشد که فرد نتواند به سبب آن وظایف محوله در دوره سربازی خود را انجام دهد؛ میتواند از معافیت پزشکی برخوردار شود.

  • معافیت پزشکی بیماری های ریه و قفسه صدری

هر گونه اختلالی در این زمینه که وضعیت تنفسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد؛ از بیماری های ریه و قفسه صدری محسوب می شود؛ که شامل مواردی همچون برونشیت، آسم، تغییر شکل های قفسه سینه، کیست های ریوی و … می شود.

  • معافیت پزشکی بیماری های عفونی

همانطور که می دانید، بیماری های عفونی، مسری هستند و به همین دلیل کنترل راه های انتقال آنها، در دوره سربازی بسیار سخت خواهد بود. به همین دلیل فرد مبتلا به این بیماری ها می تواند از خدمت سربازی معاف شود.

  • معافیت پزشکی بیماری های گوش و حلق و بینی

بر طبق این بخش، بیماری های گوش و حلق و بینی مانند کم شنوایی، تومور بینی، پولیپ بینی یا شکستگی آن و کری، لالی و به طور کلی انواع بیماری های مربوط به گوش، حلق و بینی، شامل این موارد می شوند و مشمولین می توانند با ارائه مدارک و طی مراحل مربوطه از انجام خدمت سربازی معاف شوند.

شرایط معافیت پزشکی گوش، حلق و بینی

  • معافیت پزشکی بیماری های مربوط به چشم و بینایی

بیماری های چشم و بینایی در معافیت پزشکی سربازی

در این بخش، همه بیماری های مربوط به چشم که بینایی فرد را تهدید می کند، می تواند او را از انجام خدمت سربازی معاف کند. به عنوان مثال افرادی با تومورهای چشمی، قوز قرنیه و افتادگی دائم پلک و … می توانند از انجام خدمت سربازی معاف شوند.

شرایط معافیت پزشکی چشم در سال 1401

  • معافیت پزشکی بيماری روماتولوژی و بافت همبند

به مشکلاتی که سبب ایجاد تورم، درد و محدودت های حرکتی مفاصل و خشکی بدن می شود؛ بیماری های روماتولوژی گفته می شود؛ که به سبب مشکلاتی که برای افراد ایجاد می کند، موجب معافیت از خدمت سربازی می شود.

  • معافیت پزشکی بیماری‌های دستگاه ادراری تناسلی

این بیماری ها مواردی همچون پیوند کلیه، انسداد ادرای، نفرکتومی و سایر بیماری های مربوطه را شامل می شود. مبتلایان به این دسته از بیماری ها، بر اساس بیماری خودف می توانند از معافیت دائم، موقت یا معافیت از رزم برخوردار شوند.

مراحل دریافت معافیت پزشکی

در صورتی که فردی دارای یکی از بیماری های مربوط به این لیست باشد، با طی مراحل مربوطه می تواند، کارت معافیت خود را دریافت کند. مراحل دریافت معافیت پزشکی به شرح زیر می باشد:

  1. در اولین مرحله متقاضی دریافت معافیت پزشکی باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کند و با دریافت دفترچه راهنما، اوراق مربوطه را تکمیل کند. به عنوان مثال اگر شما ساکن شرق تهران هستید می توانید به دفاتر پلیس +10 شرق تهران مراجعه کرده و اوراق مربوطه را تکمیل کنید.
  2. در مرحله بعدی فرد متقاضی باید برگه خود اظهاری سوابق بیمه خود را تکمیل کند.
  3. سپس باید به پزشک معاینه اولیه مراجعه کرده تا پزشک معالج برگه معاینه اولیه او را تکمیل کند.
  4. قدم چهارم برای دریافت معافیت پزشکی، ثبت درخواست در دفاتر پلیس +10 و دریافت مدارک برای ارائه به شورای پزشکی است.
  5. سپس متقاضی باید از سازمان نظام وظیفه، برگه معرفی به بیمارستان را دریافت کرده و به بیمارستان برای انجام معاینات تخصصی و ارسال نظر تخصصی بیمارستان به حوزه رسیدگی؛ مراجعه کند.
  6. حضور در شورای پزشکی، پس از دریافت دعوتنامه ای حضور در این شوری.
  7. در نهایت و پس از بررسی های شواری پزشکی، در صورتی که مریضی متقاضی، جزء بیماری های معاف شناخته شود، کارت معافیت دائم به متقاضی داده می شود و چنانچه سرباز شناخته شود، برگه آماده به خدمت به او اعطا می شود.

پیشنهاد به مطالعه: آدرس و شماره تلفن پلیس +10 غرب تهران 

معاینه پزشکی برای معافیت

معافیت پزشکی سربازی

بر طبق مراحل گفته شده در این بخش، احراز بیماری برای معافیت پزشکی شامل سه مرحله کلی است. در اولین مرحله متقاضی توسط پزشک معاین اولیه، ویزیت می شود؛ سپس بیماری او توسط شورای پزشکی بیمارستان تایید می شود و در محله نهایی به تایید شواری پزشکی نظام وظیفه می رسد.

اعتراض به رای شورای پزشکی

در صورتی که متقاضی پس از معاینه توسط پزشک اول، معترض باشد، می تواند به رای او اعتراض کند. در این شرایط پرونده او به شواری پزشکی ارجاع می شود و در صورت اعتراض به رای شورای پزشکی، پرونده او به شواری عالی پزشکی ارجاع داده می شود. لازم به ذکر است که رای شواری عالی غیر قابل اعتراض و قطعی است.

مدارک لازم برای دریافت معافیت پزشکی

اگر شما به دنبال دریافت کارت معافیت پزشکی هستید؛ باید مدارک لازم را برای ارائه به دفاتر پلیس +10 آماده کنید. مدارک مورد نیاز برای معافیت پزشکی با توجه به مدرک تحصیلی فرد، می توان متفاوت باشد. در این شرایط اگر شما ساکن شمال تهران هستید؛ می توانید پس از تکمیل این مدارک، به دفاتر پلیس +10 شمال تهران مراجعه کرده و منتظر نظام وظیفه برای تایید مدارک پزشکی خود باشید.

مدارک لازم برای معافیت پزشکی

این مدارک شامل موراد زیر می باشد:

  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • 1 قطعه عکس رنگی 3 در 4 با زمینه سفید و تمام رخ
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی، یا گواهی فراغت از تحصیل
  • برگه تکمیل شده وضعیت مشمولان
  • برگه تکمیل شده از معاینه اولیه توسط پزشک معاینه اولیه
  • برگه واکسیناسیون
  • افتتاح حساب در بانک سپه و درج آن در برگه وضعیت مشمولین

معایب و عوارض معافیت پزشکی

تا اینجا در خصوص نحوه دریافت کارت معافیت از خدمت سربازی صحبت کردیم؛ اما باید این نکته را هم مدنظر قرار دهید که علاوه بر مزایای بسیاری که دریافت کارت معافیت پزشکی دارد، معایب و عوارضی هم برای افراد ایجاد می کند.

به عنوان مثال داشتن این کارت، می تواند شانس استخدام در برخی موقعیت های شغلی را از شما بگیرد. در برخی ارگان ها یا سازمان ها، قانونی وجود دارد مبنی بر عدم استخدام افرادی با کارت معافیت پزشکی؛ در نتیجه امکان به دست آوردن شغل در این سازمان ها برای افراد با کارت معافیت پزشکی وجود ندارد.

لازم به ذکر است که بر طبق قانون تصویبی مجلس در سال 77، استخدام افراد با معافیت پزشکی، بلامانع است و سازمان ها می توانند در صورت نیاز آنها را استخدام کنند. ولی بر طبق همین قانون، شرکت ها محبور به استخدام افراد معاف نیستند. در نتیجه بر طبق قوانین سازمان های مختلف که با سلایق متفاوتی، تنظیم شده اند؛ در بسیاری موارد افراد با معافیت پزشکی از استخدام در ادارات مختلف محروم می شوند.

معافیت پزشکی، یکی از پراستفاده ترین روشها برای معاف شدن از خدمت سربازی است، که در صورت داشتن شرایط ذکر شده، می توانید نسبت به دریافت آن اقدام کنید؛ ولی در صورتی که نمی خواهید دشواری های دریافت معافیت پزشکی را طی کنید و یا نمی خواهید معایب آن شامل حالتان شود؛ می توانید از دیگر انواع روشهای دریافت معافیت همچون معافیت تحصیلی، معافیت کفالت و حتی خرید سربازی استفاده کنید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.