انتظار ۱۵ ساله مردم در احداث خط متروی پرند/ وعدههایی که هر بار تمدید شد + جدول
مطالعات مربوط به احداث خط متروی تهران-پرند در سال 1384 آغاز و در سال 1391 برای گامهای اجرایی به شهرداری تهران واگذار شد. اما با گذشت سالها انتظار همچنان این خط به طور کامل به بهرهبرداری نرسیده است.
انتظار ۱۵ ساله مردم در احداث خط متروی پرند/ وعدههایی که هر بار تمدید شد + جدول
به گزارش شجرنیوز از پرند، حدود ۱۵ سال قبل مسئولان استان تهران تصمیم گرفتند به منظور ایجاد رفاه برای شهروندان، کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت، کاهش ترافیک و تصادفات جادهای خط متروی تهران را به شهر جدید پرند متصل کنند اما تاکنون فقط تست سرد، آن هم در اواخر تیرماه ۱۴۰۱ انجام شده است.
شهر جدید پرند با جمعیتی در حدود ۴۰۰ هزار نفر، یکی از مناطقی است که بر اساس آمارهای ترافیکی، روزانه تردد جمعیتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین شهر تهران و پرند را به خود میبیند که این مسئله ضرورت تاسیس خط مترو را در آن شهر نشان میدهد.
دلیل تاخیر در افتتاح چیست؟
مطالعات مربوط به احداث خط متروی تهران – پرند از سال ۱۳۸۴ آغاز و در سال ۱۳۹۱ برای گامهای اجرایی به شهرداری تهران واگذار شد. اما با گذشت سالها انتظار همچنان این خط به طور کامل به بهرهبرداری نرسیده است که در این رابطه مسئولان مربوطه، دلایل مختلفی را بیان کرده که برخی عدم تخصیص به موقع اعتبارات لازم را علت تاخیر در احداث این خط مترو دانستهاند.
عدم تامین نقدینگی پروژه
علی امام مدیر عامل سابق متروی تهران در دی ماه ۱۴۰۰ علت تاخیر در افتتاح متروی پرند را روند فرسایشی تامین نقدینگی این پروژه دانست.
وی همپنین بیان کرد که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در عمل مشاهده کردیم که بودجه این پروژه از ۲۵۰ میلیارد تومان، به ۲۲۷ میلیارد تومان رسید.
در رابطه با بودجه متروی پرند علی خضریان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در بهمنماه ۱۴۰۰ بیان کرد: با پیگیری بنده، مقرر شد ردیف متروی پرند در بودجه ۱۴۰۱ از ۲۱۲ میلیارد تومان تا سقف ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.
همچنین درخصوص تامین هزینههای تکمیل پروژه متروی پرند دی ماه ۱۴۰۰ منصوری، استاندار وقت تهران اظهار کرده است که برای تکمیل متروی پرند، ۷۰۰ میلیارد تومان منابع لازم است که به دلیل دشواری در تامین آن، قرار شد که ۳۵۰ میلیارد تومان را استانداری تهران از محل تغییر کاربری ۲۵ هکتار از اراضی شهر جدید پرند تامین و ۳۵۰ میلیارد تومان دیگر را وزارت راه و شهرسازی تامین کند.
تعلل در واگذاری زمین به پیمانکار
انوشیروان محسنی بندپی استاندار سابق تهران در خصوص علت طولانی شدن زمان احداث فاز سوم خط مترو پرند (از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه شهر پرند) در مرداد ۱۳۹۹ گفته بود: بنا به دلایلی از جمله عدم تامین بودجه و عدم تخصیص زمین پروژه، افتتاح این خط از مترو طولانی شده است.
در ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در حاشیه تست سرد متروی پرند از برطرف شدن مشکل تهاتر زمین و تنظیم صورت جلسه در این خصوص خبر داد.
اما در شهریور ۱۴۰۱ شرکت راه آهن شهری تهران و حومه طی اطلاعیهای اعلام کرد که با توجه به عدم عزم لازم توسط مسئولان و روند فرسایشی امور اداری، ۲۵ هکتار زمین به پیمانکار واگذار نشده و همین مسئله فرآیند سفارش، تهیه و آمادهسازی تجهیزات مورد نیاز پروژه را تحت تاثیر قرار میدهد.
مهر ماه ۱۴۰۱ نیز مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران بیان کرد: براساس رویههای قانونی باید بعد از ابلاغ، یک قرارداد واگذاری زمین بین پیمانکار مترو و شرکت عمران پرند منعقد میشد که تاکنون این قرارداد امضا نشده است؛ تا وقتی این قرارداد منعقد نشود، پیمانکار صاحب زمینها نیست و نمیتواند پروژه نیمه تمام مترو پرند را پیش ببرد.
او همچنین با اشاره به جلسهای که توسط معاون استاندار تهران در مهرماه ۱۴۰۱ برگزارشد، تصریح کرد: در این جلسه همکاران ما در شرکت عمران پرند قول دادند که قرارداد ۵۰ قطعه زمین را با پیمانکار نهایی کنند تا مبلغی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان تزریق شود. همچنین برای تعیین تکلیف زمینهای باقی مانده نیز قرار شد هیات کارشناسی ۵ نفره، قیمتگذاری مجدد انجام دهند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: اراده جدی برای انجام کار وجود ندارد
اما یکی از اظهارات جنجالی در خصوص تاخیر ایجادشده در افتتاح متروی پرند، توسط محمدرضا رضاییکوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان شده است.
وی در مهرماه ۱۴۰۰ در برنامه زنده تلویزیونی «تهران۲۰» در خصوص این خط مترو بیان کرد که اراده جدی برای انجام کار وجود ندارد، مسئولان کار را رها و احساس کردند که شاید اینکار مهم و اولویتدار نباشد.
دستور ریاست جمهوری برای تسریع در تکمیل مترو
کلاف سرگردان متروی پرند، باعث شد تا پای مسئله احداث این خط، به پاستور نیز باز شود به نحوی که در آبانماه ۱۴۰۱ رستم قاسمی، وزیر وقت راه و شهرسازی از دستور آیتالله رئیسی، در خصوص تسریع در تکمیل متروی شهر جدید پرند خبر داد و بیان کرد که به زودی شاهد بهرهبرداری از این خط خواهیم بود.
فرماندار رباطکریم: ۳۰۰ قطعه زمین تحویل پیمانکار شد
امید احمدی فرماندار شهرستان رباطکریم در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: حدود ۳۰۰ قطعه زمین معادل یکهزار میلیارد تومان، تحویل پیمانکار پروژه شد.
وی با بیان اینکه به دلیل تاخیر در واگذاری زمینها به پیمانکار، زمان افتتاح ایستگاه پرند به تعویق افتاد، افزود: ایستگاه متروی پرند بعد از تامین تجهیزات مورد نیاز، نهایتا تا اردیبهشتماه ۱۴۰۲ به بهرهبرداری میرسد.
با توجه به دستور رییس جمهور و تاخیر چند ساله ایجاد شده در احداث این خط از مترو، از مسئولان مربوطه انتظار میرود که احداث این خط را در کوتاهترین زمان در دستور کار خود قرار دهند. خط مترویی که مردم پرند، سالها انتظار احداث آن را میکشند و افتتاح آن مایه دلگرمی هزاران نفر از ساکنان شهر جدید پرند است.
در ادامه جدولی از تاریخهایی که مسئولان برای افتتاح مترو پرند گفته بودند آمده است.
ردیف | نام مسئول | عنوان مسئولیت | تاریخ مصاحبه | تاریخ افتتاح وعده داده شده |
۱ | حبیب الله چاغروندی | مدیرعامل وقت شرکت عمران پرند | بهمن ۱۳۹۱ | تا پایان تابستان ۱۳۹۲ |
۲ | علی نیکزاد | وزیر وقت راه و شهرسازی | آبان ۱۳۹۱ | نیمه نخست سال ۱۳۹۲ |
۳ | عباس آخوندی | وزیر وقت راه و شهرسازی | دی ۱۳۹۲ | تابستان سال ۱۳۹۳ |
۴ | بیژن سلیمانپور | فرماندار وقت شهرستان رباط کریم | اردیبهشت ۱۳۹۳ | تا پایان سال ۱۳۹۳ |
۵ | محسن نریمان | معاون وقت وزیر راه و شهرسازی | خرداد ۱۳۹۳ | اوایل سال ۱۳۹۴ |
۶ | انوشیروان محسنی بندپی | استاندار وقت تهران | مرداد ۱۳۹۹ | خرداد ۱۴۰۰ |
۷ | عبدالرضا چراغعلی | معاونوقتهماهنگی امورعمرانیاستاندار تهران | اردیبهشت ۱۴۰۰ | تا پایان سال ۱۴۰۰ |
۸ | حبیب الله طاهرخانی | معاون وقت وزیر راه و شهرسازی | آذر ۱۴۰۰ | نیمه نخست سال ۱۴۰۱ |
۹ | مسعود درستی | مدیرعامل شرکت متروی تهران | اسفند ۱۴۰۰ | سال ۱۴۰۱ |
۱۰ | محسن منصوری | استاندار وقت تهران | خرداد ۱۴۰۱ | تا پایان سال ۱۴۰۱ |
۱۱ | مسعود درستی | مدیرعامل شرکت متروی تهران | تیر ۱۴۰۱ | تا پایان سال ۱۴۰۱ |
۱۲ | علیرضا جعفری | معاون وزیر راه و شهرسازی | تیر ۱۴۰۱ | بهمن ۱۴۰۱ |
۱۳ | اقبال شاکری | عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران | تیر۱۴۰۱ | بهمن ۱۴۰۱ |
۱۴ | مسعود درستی | مدیرعامل شرکت متروی تهران | ۲۲ مهر ۱۴۰۱ | در سال ۱۴۰۱ افتتاح نمیشود |
۱۵ | امید احمدی | فرماندار شهرستان رباط کریم | آبان ۱۴۰۱ | اردیبهشت ۱۴۰۲ |
به گزارش شجرنیوز، خط مترو پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری بعد از عبور از ۴ ایستگاه به نامهای شهر آفتاب، واوان، فرودگاه امام خمینی(ره) شماره یک و دو به ایستگاه شهر پرند میرسد.
تاکنون بخشی از طرح، حدفاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول ۴کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر طرح از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۲۶ کیلومتر در سال ۱۳۹۶ به بهرهبرداری رسیده و تنها ۲۰ کیلومتر انتهایی خط تهران-پرند باقی مانده است که در این راستا تست سرد خط متروی تهران-پرند از حد فاصل ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند، حدود ۳ ماه قبل با حضور استاندار وقت تهران، محسن منصوری انجام شد.