بازاراخباراقتصاد

تاثیرات شگفت انگیز جراحی فک در زیبایی ؛ مزایا و معایب جراحی زیبایی فک

اصلاح ناهنجاری فک، انواع نقص فک و صورت نامتقارن با انجام جراحی زیبایی فک انجام می‌شود. جراح فک و صورت، طی مشاوره قبل از جراحی، با بیمار درباره دلایل انجام جراحی زیبایی فک، نتایج جراحی و هزینه جراحی صحبت خواهد کرد. دکتر جراح پلاستیک، فرد را در جریان مزایای جراحی زیبایی فک، آمادگی قبل از جراحی و مراقبت‌های بعد از عمل زیبایی فک قرار می‌دهد.

مهم‌ترین انواع جراحی زیبایی فک شامل ژینوپلاستی، منتوپلاستی و اسیولوپلاستی هستند. این عمل‌ها، به درمان مشکلات تنفسی مرتبط با ناهنجاری فک، مشکلات جویدن مرتبط با ناهنجاری فک و مشکلات گفتاری مرتبط با ناهنجاری فک می‌پردازند.

تاثیرات شگفت انگیز جراحی فک در زیبایی ؛ مزایا و معایب جراحی زیبایی فک

دلایل انجام جراحی زیبایی فک چیست؟

ناهنجاری‌های فک، علاوه‌بر ایجاد ظاهر نامناسب و ناقرینگی اجزای صورت، مشکلات جدی‌تری را هم به همراه خواهد داشت. این مشکلات شامل موارد زیر هستند:

  • ناتوانی در جویدن و بلع
  • مشکلات گفتاری
  • سایش و خرابی دندان‌ها
  • اپن بایت
  • کراس بایت
  • آپنه انسدادی خواب
  • اختلالات مفاصل گیجگاهی

اپن بایت، به وجود فاصله بین دندان‌های دو فک، هنگام بسته بودن دهان گفته می‌شود. کراس بایت هم به معنی پوشیده شدن بیش از حد دندان‌های فک پایین توسط دندان‌های فک بالا است. تمام این مشکلات آزاردهنده به‌راحتی با عمل زیبایی فک قابل‌درمان خواهند بود.

جراحی‌های زیبایی، ترمیمی و پلاستیک، هر ۳ شاخه‌هایی از جراحی هستند که هدف آن‌ها بهبود ظاهر و یا عملکرد بخش‌های مختلف بدن است. هر چند که تفاوت‌هایی میان تعریف انواع عمل های زیبایی و موارد ترمیمی و جراح پلاستیک وجود دارد. جراحی پلاستیک شامل روش‌های زیبایی‌شناختی و روش‌های ترمیمی است؛ شاید بتوانیم لقب جراحی همه‌کاره را به جراحی پلاستیک بدهیم. پزشک با تخصص جراحی یا همان جراح پلاستیک می‌تواند باتوجه‌ به علم و تجربیات خود، هم عمل‌های زیبایی و هم ترمیمی را انجام دهد.

مزایای جراحی زیبایی فک چیست؟

جراحی زیبایی فک، تنها برای بهبود ظاهر صورت انجام نمی‌شود، بلکه هدف اصلی آن اصلاح مشکلات عملکردی فک و دندان‌ها است. دکتر طراحی لبخند با اصلاح تراز دندان‌ها و لثه‌ها می‌تواند هماهنگی چهره را بهبود بخشد، و در صورت نیاز، جراحی زیبایی فک نیز به تکمیل این فرآیند و دستیابی به نتایج ایده‌آل کمک می‌کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای این جراحی اشاره کرده‌ایم:

  • بهبود عملکردی؛ شامل تنفس بهتر، رفع مشکلات جویدن و بلع، رفع مشکلات گفتاری و کاهش دردهای مفصلی
  • بهبود زیبایی؛ شامل تقارن صورت با اصلاح حالت فک‌ها، رفع مشکلات ظاهری دندان‌ها و لبخند زیباتر
  • بهبود بهداشت دهان و دندان؛ با آسان‌شدن رعایت بهداشت به دلیل اصلاح شکل فک، رفع دندان‌قروچه و ساییدگی

همچنین بهبود عملکرد، ظاهر و بهداشت فردی پس از جراحی، به‌طور قابل‌توجهی در اعتمادبه‌نفس فرد اثر مثبت خواهد داشت.

مراحل انجام جراحی زیبایی فک چگونه است؟

جراحی زیبایی فک، یکی از انواع عمل‌های زیبایی پیچیده است که معمولاً شامل چند مرحله است. ابتدا شما توسط یک جراح متخصص فک و صورت ویزیت می‌شوید. پس از بررسی‌ و تهیه عکس رادیوگرافی از وضعیت فک و دندان‌، یک برنامه درمانی برای شما تعیین خواهد شد. گاهی پیش از جراحی، نیاز به ارتودنسی خواهید داشت. در این صورت، ابتدا درمان ارتودنسی انجام می‌شود و بعد از اتمام دوره درمان، جراحی فک انجام خواهد شد. در برخی موارد ممکن است فرد پس از جراحی، نیاز به ارتودنسی مجدد داشته باشد. در این شرایط، روند درمان بین ۱ تا ۳ سال طول می‌کشد.

چه افرادی می‌توانند عمل زیبایی فک انجام دهند؟

افراد، به دلیل مشکلات مادرزادی یا تصادف و سوانح مختلف دچار ناهنجاری‌های فک و صورت می‌شوند. به‌طورکلی عمل زیبایی فک برای افراد زیر مناسب است:

  • افراد با ناهنجاری‌های فک مادرزادی یا اکتسابی؛ شامل فک جلوآمده، عقب‌رفته، نامتقارن یا کوچک و بزرگ ‌بودن فک‌ها
  • افراد درگیر با مشکلات بلع، تنفس یا صحبت‌کردن؛ مشکلاتی مانند خرخر، آپنه خواب و مشکلات تلفظ کلمات
  • افراد درگیر با دردهای مزمن در ناحیه فک و صورت؛ ناشی از فشار بر مفصل گیجگاهی فکی
  • افراد با مشکلات عدم تقارن و ناهنجاری در صورت؛ با بهبود تقارن صورت و لبخند

برخورداری از سلامت عمومی یکی از مهم‌ترین شروط انجام جراحی زیبایی فک است.

تاثیرات شگفت انگیز جراحی فک در زیبایی ؛ مزایا و معایب جراحی زیبایی فک

چه افرادی نمی‌توانند جراحی زیبایی فک انجام دهند؟

گاهی افراد در شرایط خاص نمی‌توانند تحت جراحی زیبایی فک قرار بگیرند؛ برخی از این شرایط شامل موارد زیر هستند:

  • افرادی که رشد صورت آن‌ها هنوز کامل نشده است؛ بهتر است جراحی زیبایی فک بعد از سن بلوغ انجام شود.
  • افرادی که انتظارات غیرواقعی از جراحی دارند؛ این جراحی، بهبودهای قابل‌توجهی به دنبال دارد، اما نمی‌تواند همه مشکلات را برطرف کند.
  • افرادی که بیماری‌های لثه فعال دارند؛ بیماری‌های لثه باید قبل از جراحی درمان شوند.
  • افرادی که سیگاری هستند: سیگارکشیدن روند بهبود را کند می‌کند و خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

قبل از تصمیم‌گیری برای انجام جراحی زیبایی فک، حتماً با یک جراح فک و صورت باتجربه مشورت کنید. جراح می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد مزایا، خطرات و هزینه‌های این جراحی اطلاعات کافی کسب کنید.

مراقبت‌های قبل از جراحی زیبایی فک چیست؟

رعایت برخی نکات قبل از انجام جراحی فک، به موفقیت عمل و بهبود سریع‌تر شما کمک می‌‌کند. مراقبت‌های قبل از جراحی زیبایی فک شامل چند مرحله است که در ادامه، به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • مشاوره با پزشک؛ در این مرحله با ارائه اطلاعات کامل و پرسیدن سوالات خود از پزشک‌ و تکمیل آزمایش‌ها برای جراحی آماده شوید.
  • آماده‌سازی دهان و دندان؛ پیش از جراحی زیبایی فک نیاز است که مشکلات دندانی شامل هرگونه پوسیدگی و عفونت را برطرف کنید.
  • رعایت رژیم غذایی؛ یک رژیم غذایی سالم و متعادل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین از چند روز قبل از جراحی، مصرف مایعات را بالا ببرید.
  • قطع مصرف برخی داروها؛ ممکن است از شما خواسته شود که مصرف برخی داروها مانند آسپرین، ایبوپروفن و داروهای رقیق‌کننده خون را چند روز قبل از جراحی قطع کنید.
  • ترک سیگار؛ سیگارکشیدن روند بهبودی را کند می‌کند و خطر عفونت را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، بهتر است حداقل چند هفته قبل از جراحی سیگار را ترک کنید.
  • کاهش استرس؛ استرس، سیستم ایمنی بدن را به‌شدت تضعیف می‌کند. سعی کنید قبل از جراحی استراحت کافی داشته باشید و از تکنیک‌های آرام‌سازی استفاده کنید.

مهم است که به تمام توصیه‌های پزشک خود عمل کرده تا نتیجه جراحی موفقیت‌آمیز باشد و دوره نقاهت به‌راحتی سپری شود.

مراقبت‌های بعد از عمل زیبایی فک چیست؟

برای بهبودی کامل و رسیدن به نتیجه مطلوب پس از عمل زیبایی فک، رعایت نکات زیر موثر خواهد بود:

  • دارودرمانی؛ مصرف منظم داروهای تجویز شده توسط پزشک برای کنترل درد، تورم و عفونت
  • رژیم غذایی؛ مصرف غذاهای نرم و مایع در روزهای اولیه بعد از عمل
  • استراحت؛ استراحت کافی و خوابیدن با سر بالاتر از بدن برای کاهش تورم
  • بهداشت دهان؛ رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده از دهان‌شویه و مسواک نرم
  • کمپرس سرد؛ برای کاهش تورم و درد
  • مراجعه منظم به پزشک؛ برای بررسی روند بهبودی و تعویض بخیه‌ها

جراحی فک یک عمل پیچیده است و دوره نقاهت آن به زمان و مراقبت‌های ویژه نیاز دارد. با رعایت این نکات می‌توانید دوران نقاهت را با سرعت بیشتری سپری کنید.

تاثیرات شگفت انگیز جراحی فک در زیبایی ؛ مزایا و معایب جراحی زیبایی فک

برای انجام جراحی زیبایی فک به چه دکتری باید مراجعه کنیم؟

برای جراحی زیبایی فک، بهتر است به جراح پلاستیک یا دکتر جراح فک مراجعه کنید. جراح فک و صورت، دانش و تجربه لازم برای انجام انواع جراحی‌های زیبایی و اصلاح ناهنجاری فک، نقص فک و صورت نامتقارن را دارد. دکتر عمل زیبایی فک، در جلسه مشاوره قبل از جراحی، بیمار را در جریان نتیجه جراحی، هزینه جراحی، عوارض و مزایای جراحی زیبایی فک قرار خواهد داد.

یک پزشک با تخصص جراح پلاستیک اکثر عمل های زیبایی صورت و بدن را انجام می دهد. همچنین این جراح می‌تواند ناهنجاری‌های پوستی یا مادرزادی، استخوانی و نقص عضو را هم درمان کند. این ناهنجاری‌ها به‌دلیل ایجاد مشکلات ظاهری، به اعتمادبه‌نفس افراد آسیب می‌زنند. انواع جراحی پلاستیک صورت و بدن مانند بلفاروپلاستی، واژینوپلاستی، لیپوساکشن، اتوپلاستی، ماموپلاستی، رینوپلاستی (جراحی بینی) و … را می‌توان نزد دکتر جراح پلاستیک انجام داد.

عمل‌هایی همچون اتوپلاستی (جراحی گوش)، ابدومینوپلاستی (جراحی شکم)، ماموپلاستی (کاهش سایز سینه)، از انواع مختلف جراحی پلاستیک بدن محسوب می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جراحی زیبایی فک به https://drdr.ir/mag/orthognathic-surgery/ در مجله سلامتی دکتردکتر مراجعه نمایید.

انتهای رپرتاژ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.