بازاراخباراقتصاد

درآمد میلیون دلاری گیمر ایرانی

دنیای امروز بسیار با آنچه که خیلی از ما تصور می‌کردیم تفاوت دارد. چه کسی باور می‌کرد که روزی بتوان از گیم بازی کردن (که روزگاری تنها اتلاف وقت بود) درآمد کسب کرد؟ آن هم نه چند صد هزار تومان، بلکه ده‌ها، حتی میلیون‌ها دلار!

کسب درآمد از طریق گیمینگ

درآمد میلیون دلاری گیمر ایرانی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید با گیم بازی کردن در همین ایران خودمان، می‌توانید ماهانه چندین هزار دلار یا چند صد میلیون تومان درآمد داشته باشید.
امروزه بسیاری از نوجوانان علاقه‌مند به بازی، با استفاده از همین ترفندها به درآمدهای بسیار بزرگی دست یافته‌اند و مسیری که شاید در یک بازار چندین سال طول بکشد را با نهایتاً یک تا دو سال تلاش طی می‌کنند. آن هم تلاشی که فقط لذت است، زیرا تمام مدت در حال بازی کردن گیم محبوب خودشان هستند!

گزارش‌هایی که به‌تازگی توسط خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده، نشان می‌دهد که گیمرهای حرفه‌ای ایرانی از سنین نوجوانی می‌توانند به درآمدهای بسیار زیاد از این راه دست پیدا کنند. طبق اخباری که از سایت https://bazipro.com/ شما می‌توانید در کشور یک گیمر ۱۸ ساله پیدا کنید که تنها با بازی کردن گیم‌های ویدئویی، ماهانه حدود ۵ هزار دلار (۱۵۰ میلیون تومان) درآمد دارد، و این یک رقم متوسط محسوب می‌شود. چراکه گیمرهای حرفه‌ای‌تر می‌توانند تا ماهیانه ۴۰ هزار دلار (معادل ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان) هم از بازی کردن درآمد کسب کنند.

این ارقام کاملاً مستند و جدی است و بسیاری از متخصصین حوزه‌های مختلف مثل مهندسین یا پزشکان نیز به چنین مبالغی دست پیدا نمی‌کنند. شاید تصورش سخت باشد که نوجوانی که در خانه نشسته و با کامپیوتر یا کنسولش گیم بازی می‌کند، درآمدی بسیار بالاتر از اقشار مرفه جامعه داشته باشد!

در ایران، با وجود شرایط تحریم و عملاً غیرقانونی بودن بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای، صنعت گیم و گیم استریمینگ یک کسب‌وکار پررونق محسوب می‌شود که ارزش بازار آن ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است! در چنین بازار بزرگی، مشخصاً فرصت‌های رشد و کسب درآمد بسیار زیادی وجود دارد که گیمرها می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

چگونه می‌توان از گیمینگ کسب درآمد کرد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تنها راه کسب درآمد از گیمینگ، استریم کردن بازی‌هاست، در حالی که روش‌های دیگری هم برای پول درآوردن از این راه وجود دارد. در زیر به برخی از راه‌های کسب درآمد گیمرهای ایرانی اشاره می‌کنیم:

شرکت در مسابقات داخلی و بین‌المللی

امروزه مسابقات بسیار زیادی برای گیم‌های مختلف مانند فیفا، پابجی و غیره در سطح کشور و جهان برگزار می‌شوند. اهمیت برخی از این مسابقات به قدری بالاست که کشورها تیم ملی گیمر به آن‌ها اعزام می‌کنند و مدال‌آوری در این مسابقات یک افتخار محسوب می‌شود.
بازیکنانی که کاملاً حرفه‌ای هستند می‌توانند به صورت مستقل یا تحت حمایت سازمان‌های دولتی به عنوان نماینده رسمی یا مستقل در این مسابقات شرکت کرده و با کسب عناوین قهرمانی، جوایز مالی نیز دریافت کنند. مبالغ جوایز مسابقات گرچه متفاوت است، اما اغلب (به ویژه در مسابقات جهانی) پولی قابل توجه است.
جالب اینکه بسیاری از مسابقات جهانی به صورت آنلاین برگزار می‌شوند و شما بدون نیاز به ترک کشور می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید!

درآمد از خود بازی

شما فقط با بازی کردن هم می‌توانید کسب درآمد کنید. بسیاری از گیمرها هستند که نه تمایلی به شرکت در مسابقات دارند و نه می‌خواهند چهره آن‌ها دیده شود، بلکه ترجیح می‌دهند از داخل خود بازی کسب درآمد کنند. بسیاری از بازی‌های آنلاین هستند که آیتم‌های مخفی بسیار زیادی دارند؛ آیتم‌هایی از قبیل سلاح‌های خاص، لباس‌های ویژه، نسخه‌های محدودی از شخصیت‌ها، گنجینه‌ها و غیره.
برخی از گیمرهای حرفه‌ای با پیدا کردن این آیتم‌ها به واسطه تلاش و مهارتی که دارند، آن‌ها را در ازای مبلغی به گیمرهای دیگر واگذار می‌کنند. از آنجایی که ارزهای دیجیتال امکانات مبادلات بین‌المللی را آسان کرده‌اند، خرید و فروش این به‌اصطلاح اسکین‌ها کار چندان پیچیده‌ای نیست. همچنین می‌توانید پول‌های مجازی داخل خود بازی را نیز به پول نقد تبدیل کنید.
گیمرها حتی می‌توانند این اسکین‌ها را روی بسترهای فروش آنلاین نیز تبلیغ کرده و از خارج بازی هم برای این محصولات دیجیتالی مشتری پیدا کنند.
گرچه شاید کمی عجیب به نظر بیاید، اما درصد قابل توجهی از درآمدهای حاصل از گیمینگ از طریق همین روش فروش امتیاز است.

استریم گیم

مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راه کسب درآمد از گیمینگ، استریم کردن بازی است. استریم کردن به معنای ضبط ویدئو از گیمر در حال بازی و پخش آن در پلتفرم‌های مختلف است. استریمرها چیزی فراتر از یک گیمر هستند و کار آن‌ها بیشتر شبیه بلاگرهاست. یعنی علاوه بر مهارت در گیم بازی کردن، باید توانایی زیادی در ساخت ویدئوهای جذاب و سرگرم‌کننده، برقراری ارتباط با مخاطب و حتی خودنمایی نیز داشته باشند.
بیشترین سهم درآمد گیمرها از بازی، ناشی از استریم است. بسیاری از گیمرهای مشهور ایرانی به واسطه صدها هزار یا میلیون‌ها دنبال‌کننده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی مختلف دارند، می‌توانند به درآمدهای قابل توجهی برسند.
گرچه پلتفرم‌های مختلفی برای گیم استریمینگ وجود دارند، اما به گفته خود فعالان این حوزه، بهترین‌ها اینستاگرام و البته یوتیوب هستند. پلن درآمدی اینستاگرام صرفاً مبتنی بر تبلیغات است؛ به این صورت که گیمر پس از جذب فالوورهای بسیار، از کمپانی‌های داخلی یا خارجی پول می‌گیرد و بازی، محصولات جانبی یا خدمات آن‌ها را تبلیغ می‌کند. اما پلن‌های درآمدی یوتیوب کمی متفاوت هستند.
پلتفرم یوتیوب مستقیماً به ازای تعداد بیننده‌ها، دنبال‌کننده‌ها و ساعت تماشای ویدئوهای شما مبلغی به صورت دلاری پرداخت می‌کند. جمع این مبلغ (اگر سابسکرایبر زیادی داشته باشید) خود به تنهایی می‌تواند به ماهانه چندین هزار دلار برسد. علاوه بر این، یوتیوب خودش به شما پیشنهاد بارگذاری تبلیغات لابلای ویدئوها را می‌دهد و از این طریق سود حاصل از آن را با شما شریک می‌شود. در کنار آن، خود استریمر هم می‌تواند با اسپانسرهای مختلف قرارداد بسته و در روند ویدئوها، تبلیغ آنان را بکند.

معروف‌ترین گیم استریمرهای ایرانی

امروزه یک گروه تازه از سلبریتی‌ها به وجود آمده که به استریمر (Gaming Livestream) معروف هستند. گیم استریمرها که به نوعی بلاگر بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شوند، با بارگذاری ویدئوهای لایو از بازی کردن خود اقدام به جذب مخاطب می‌کنند. شاید این موضوع برای خیلی‌ها جذابیت نداشته باشد، اما تعداد نوجوانانی که هر روز و هر هفته منتظر انتشار ویدئوی جدیدی از گیمر محبوب خود هستند، بسیار زیاد است.
از طرف دیگر، بسیاری از نوجوان‌ها اصولاً توان خرید کنسول‌های گران‌قیمت را ندارند و سعی می‌کنند این خلأ را با تماشای ویدئوهای گیم استریمرها جبران کنند. همچنین، خیلی از تماشاچیان این ویدئوها، مخاطبان خارجی هستند و فقط برای تماشای مهارت گیمر صفحات وی را دنبال می‌کنند.
در ایران چندین گیم استریمر معروف وجود دارند که به واسطه فالوورهای زیاد، سالانه درآمدهای بسیار زیادی کسب می‌کنند. در زیر به بعضی از مهم‌ترین و پُردرآمدترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آریا کیوکسر

آریا کیوکسر

آریا کیوکسر (Arya Keoxer) قطعاً یکی از مشهورترین گیم استریمرهای ایرانی است که تخصص وی در بازی فورتنایت بوده و اکثر ویدئوهایش نیز مربوط به همین بازی است. وی که سال‌هاست در حوزه استریمر آنلاین بازی‌های کامپیوتری فعالیت دارد، تاکنون توانسته مخاطبان بسیار زیادی را جذب کند و از همین طریق به درآمدهای کلان برسد.

تاکسیک گرل

این گیمر دختر ایرانی یکی از مهم‌ترین استریمرهای این حوزه است که بیشتر به خاطر مهارتش در انجام بازی Overwatch به شهرت رسیده و اکثر ویدئوهایش نیز مربوط به همین گیم است.
او علاوه بر فعالیت‌های فردی، همکاری‌های مشترک جذابی با دیگر استریمرها دارد و ویدئوهای زیادی را بارگذاری می‌کند. تاکسیک گرل همچنین در بازی فورتنایت نیز یکی از برترین پلیرهای ایرانی محسوب می‌شود.

درآمد گیمرها چقدر است؟

بر اساس گزارش بنیاد ملی رایانه‌ای ایران، میانگین درآمد گیمرهای ایرانی در سال ۱۴۰۱ (دو سال پیش) ماهیانه بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بوده است. البته این رقم متوسط بوده و به اعداد بالاتر از این هم رسیده است.
با توجه به اینکه حداقل دو سال از این آمار گذشته، می‌توانیم تصور کنیم که امروزه درآمد گیمرهای ایرانی، به‌ویژه استریمرها، حداقل سه برابر شده است.
در این میان، برخی از گیم استریمرها هستند که می‌توانند ماهانه چند ده هزار دلار از مجموع ویدئوهای یوتیوب، تبلیغات اینستاگرام و درآمدهای داخل بازی کسب کنند.
گرچه این اعداد وسوسه‌برانگیز هستند، اما نباید اجازه دهید که شما را فریب دهند. واقعیت این است که کسب درآمد از گیمینگ اتفاقی نیست که یک شبه رخ دهد، بلکه به فعالیت مداوم و پشتکار نیاز دارد. به صورت عمومی، برای اینکه بتوانید درآمد قابل توجهی از این حوزه کسب کنید، حداقل باید دو سال به صورت مداوم زحمت بکشید و به گیم بازی کردن به عنوان یک شغل نگاه کنید.

سخن آخر

گرچه باورش برای خیلی‌ها سخت است، اما گیمینگ می‌تواند یک شغل سودآور باشد که درآمدش حتی از برخی متخصصان حوزه‌های پزشکی و مهندسی نیز بالاتر است. وجود بیش از ۳ میلیارد گیمر در جهان که همگی مخاطب و طرفدار انواع محتواهای مربوط به گیمینگ هستند، بازار بسیار بزرگی را در داخل و خارج از کشور فراهم آورده که می‌توان به سودهای زیادی در آن دست یافت. بازاری که هر روز هم در حال گسترده‌تر شدن است.
امروزه، همه افراد از سنین نوجوانی می‌توانند با فعالیت جدی در این حوزه، حتی به درآمدهای میلیون دلاری برسند!

انتهای رپرتاژ

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.