شهر شهریاراخباراخبار شهرستان شهریارخبر مهمدر استان

شهرستان شهریار نگین سبز استان تهران

مناطق غربی استان تهران منتهی به شهرستان شهریار و در امتداد اتوبان کرج و مسیر شهریار بعنوان نگین سبز و یکی از مناطق سر سبز استان تهران شناخته می شود.

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز، شهروندان این منطقه سبز به مناطق تفریحی و گردشگری پارک جنگلی چیتگر، دریاچه چیتگر و شهرک سینمایی غزالی دسترسی سریع و ساده‌ای دارند.شهروندان این منطقه از طریق بزرگراه آزادگان، بزرگراه فتح و بزرگراه لشگری به شبکه بزرگراهی تهران دسترسی دارند.

شهرستان شهریار از شهرستان‌های استان تهران است که مرکز آن، شهر شهریار می‌باشد. این شهرستان با جمعیتی قریب به یک میلیون نفر دوازدهمین شهرستان پرجمعیت ایران محسوب می‌شود.

این شهرستان به نگین سرسبز غرب تهران مشهور است که در آن انواع میوه‌ها کشت می‌شود.

شهرستان شهریار اکنون متشکل از دو بخش، ۷ شهر، ۶ دهستان، و حدود ۵۰ روستا و شهرک مسکونی است.

زبان مردم بومی شهرستان شهریار تاتی و ترکی خلجی بوده ، ولی زبان محاوره و گفتگوی عامه مردم فارسی می‌باشد که بیشتر مردم ساکن با آن تکلم می‌نمایند ، علاوه برزبان فارسی ، زبان های آذری، گیلکی، کردی و لری به لحاظ مهاجرپذیری به ترتیب اهمیت در شهرستان رایج هستند .

وجود این لهجه‌ها نیز ناشی از مهاجرت‌هایی است که از اقوام مذکور به شهرستان صورت پذیرفته است.

مشاغل شهریاری ها

اصلی‌ترین شغل و قدیمی‌ترین شغل مردم این شهرستان باغداری و در کنار آن کشاورزی است، باغ‌های سرسبز شهریار به دلیل خاک حاصلخیز این شهرستان از گذشته زبانزد مردم منطقه غرب استان تهران بوده‌است. این شهرستان با سرازیر شدن مهاجرین از سراسر ایران به یک شهرستان بسیار تأثیرگذار در امور اجتماعی و سیاسی مخصوصاً در استان تهران تبدیل شده‌است. پرورش دام و مرغداری، به‌خصوص در مناطقی همچون باغستان از سایر مشاغل این شهرستان است.

منطقه ۲۱ شهرداری تهران یکی از مناطق شهری تهران و همسایه این شهر است. منطقه از شمال به اتوبان تهران – کرج، از جنوب به جاده قدیم تهران – کرج از شرق به مسیل کن و از غرب به گرمدره محدود است. منطقه بیست و یک، در امتداد جنوب منطقه ۲۲ (جنوب اتوبان تهران- کرج) و غرب مناطق ۹ و ۵ قرار دارد. به شکل یک مثلث در منتهی‌الیه غرب تهران در امتداد جاده‌های ارتباطی تهران – کرج تا بعد از دو راهی کاروانسرای سنگی گسترده شده‌است.

این منطقه با مناطق پنج، ۹، ۱۸ و۲۲ و نیز شهرهای کرج و شهریار همسایه است.منطقه بیست و یک شهرداری تهران دربرگیرنده سه ناحیه و ۱۳ محله است.از جمله محله‌های مطرح این منطقه می‌توان به وردآورد و تهرانسر اشاره کرد.

این منطقه در نخستین طرح جامع تهران مصوب ۱۳۴۹ به عنوان پهنه اصلی استقرار کارخانجات صنعتی و فعالیت‌های وابسته به آن در نظر گرفته شده‌است. محدوده کنونی منطقه بیست و یک تا سال ۱۳۸۳ به عنوان جزئی از منطقه ۹ شهرداری تهران، نواحی ۳، ۴ و ۵ شهرداری این منطقه را تشکیل می‌داد.

در این سال، این سه ناحیه از شهرداری منطقه ۹ منفک شده و منطقه ۲۱ را تشکیل دادند. سابقه سکونتگاهی محدوده منطقه بیست و یک کنونی به سال‌های دهه چهل و پنجاه خورشیدی بازمی‌گردد. به عبارتی دیگر از حیث عملکردی و کاربری منطقه را می‌توان به دو بخش مسکونی و غیر مسکونی تقسیم کرد. از جمله مراکز مهم صنعتی واقع در این منطقه عبارت است از شرکت دارویی و بهداشتی لقمان، کارخانجات داروپخش، داروسازی عبیدی، داروگر، ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور .

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نقشه‌ طبقه‌بندی شده‌ کاربری اراضی شهر تهران بر مبنای نقشه‌های هزارم را تهیه و در دسترس کارشناسان قرار داده است.

به گزارش سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، تهیه‌ انواع نقشه‌ها، تصاویر ماهواره‌ای در مقیاس‌های مختلف و تولید اطلاعات مکانی از ماموریت‌های معاونت اطلاعات مکانی سازمان فاوا است و در این راستا نقشه‌ی طبقه‌بندی شده‌ی کاربری اراضی تهران مشتمل بر شش کلاس کاربری اراضی تهیه شده است.

بر اساس این نقشه، بالغ بر ۵۵ درصد از شهر تهران به قطعات ملکی با کاربری‌های مسکونی، تجاری و دولتی اختصاص یافته و ۲۳ درصد شهر مربوط به پوسته‌ معابر است.
نقشه‌ طبقه‌بندی شده‌ اراضی شهر تهران نشان می‌دهد منطقه‌ ۲۱ به‌عنوان صنعتی‌ترین منطقه‌ شهری ارزیابی شده و مناطق ۲۲ و۴ با واقع‌شدن پارک‌های فرامنطقه‌ای چیتگر و لویزان سبزترین مناطق شهر تهران هستند.

همچنین این اطلاعات از طریق سرویس‌های اطلاعات مکانی در اختیار کاربران داخلی شهرداری قرار گرفته و کاربران خارج از شهرداری می‌توانند از طریق اداره‌ انتشارات و فروش نقشه‌ها به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

جمعیت شهرستان شهریار تا پایان سال ۱۳۸۸ حدود ۱/۳۰۰/۰۰۰ نفر شامل سه بخش ملارد، قدس و مرکزی بود. سپس و بر اساس مصوبه هیئت وزیران بخش‌های ملارد و قدس از ابتدای سال ۱۳۸۹ از شهرستان شهریار جدا شدند.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.