مجلس و دولتاخبارسیاست

عباس عراقچی به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه به مجلس معرفی شد + سوابق

سید عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی، از سوی مسعود پزشکیان به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است

به گزارش گروه سیاست شجرنیوز، سید عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی، به عنوان گزینه پیشنهادی ریاست جمهوری برای تصدی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است. وی تجربه و سابقه طولانی و گسترده‌ای در حوزه دیپلماسی و روابط بین‌الملل دارد.

عراقچی در دهه ۶۰ با قبولی در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، فعالیت خود را در این وزارتخانه آغاز کرد. پیش از آن، وی عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و پس از ورود به وزارت خارجه، در حوزه بین‌الملل مشغول به کار شد. در فاصله سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲، به عنوان معاون اداره مجامع اسلامی، منطقه‌ای و غیرمتعهدها در وزارت امور خارجه فعالیت داشت.

در سال ۱۳۷۲، عراقچی به عنوان معاون سفیر ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی به جده منتقل شد و تا سال ۱۳۷۶ در این سمت مشغول به کار بود. پس از بازگشت به ایران، وی به عنوان مدیرکل مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه منصوب شد و در سال ۱۳۷۸ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند و استونی مشغول به کار شد.

سید عباس عراقچی در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ به عنوان رئیس دانشکده بین‌الملل وزارت امور خارجه فعالیت کرد و سپس از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ به عنوان معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه منصوب شد. در این دوره، وی به عضویت تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران درآمد و در چندین دور مذاکرات حضور داشت.

در سال ۱۳۸۶، عراقچی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو منصوب شد و تا سال ۱۳۹۰ در این سمت باقی ماند. در سال ۱۳۹۰، وی به عنوان معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه منصوب شد و در سال ۱۳۹۲ به مدت کوتاهی و با حفظ سمت، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور بود.

با انتخاب محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه در سال ۱۳۹۲، عراقچی به معاونت حقوقی وزارت امور خارجه بازگشت و به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای در مذاکرات مهم هسته‌ای ایران حضور یافت.

در سال ۱۳۹۶ و با تغییر ساختار وزارت امور خارجه، سید عباس عراقچی به عنوان معاونت سیاسی این وزارتخانه منصوب شد و تا سال ۱۴۰۰ در این سمت فعالیت کرد. پس از پایان دولت، وی به عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی منصوب شد و همچنان در این سمت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: دانشجو

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.