اخبار شهر ریاخباراخبار شهرستان ریخبر مهمدر استان

ماجرای کاشی کردن دیوار دور برج طغرل چیست؟

شهر ری- برخی در فضای مجازی ادعا کرده‌اند دیوار سلجوقی دور برج طغرل کاشی کاری شده است، اما نه این دیوار مربوط به دوره سلجوقیان است و نه دیواری کاشی شده.

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: «شهرداری منطقه ۲۰ تهران دیوار دور برج طغرل با قدمت سلجوقی 900 ساله در شهرری را کاشی کرد.» این جمله طی روزهای اخیر در برخی رسانه‌ها منتشر شده است.
اما مشاهدات میدانی و بازدید از محل برج طغرل، نشان می‌دهد این دیوار رنگ آمیزی شده است نه کاشی‌کاری.
به گفته احمد محمدپور مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 20، دیوار دور برج طغرل هر ساله توسط شهرداری ناحیه 1 این منطقه به رنگ‌های سفید و یا قهوه‌ای رنگ آمیزی می‌شود اما تفاوت امسال در رنگ آن است.محمدپور با بیان اینکه برخی افراد بر روی دیوار تبلیغات و یادگاری می‌نوشتند، می‌گوید: امسال به جای رنگ‌های سفید و قهوه‌ای از رنگ فیروزه‌ای با خطوط سفید استفاده شده تا دیگر مطلبی روی این دیوار نوشته نشود.
پس از گذشت حدود یک ماه از رنگ آمیزی دیوار برج و رسانه‌ای شدن آن، نوروز تقی‌پور رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری با تأکید بر اینکه هویت اثر تاریخی باید حفظ شود، افزود: دیوار مذکور باید به شکل و شمایل پیشین باز گردد و مکاتباتی در خصوص بازگشت به حالت اولیه این دیوار تاریخی انجام شده و شهرداری نیز همکاری کرده است.

دیواری با قدمت 30 سال و ادعای 900 سال!

اما احمد ابوحمزه کارشناس تاریخی می‌گوید که دیوار دور برج طغرل ارزش تاریخی ندارد و این دیوار در سال 1373 به منظور حفاظت از برج طغرل در اطراف آن احداث شده و فقط «عمارت برج طغرل» دارای ارزش تاریخی مربوط به دوره سلجوقیان است.
بنابه درخواست میراث فرهنگی، شهرداری مجدد این دیوار را به رنگ قهوه‌ای رنگ آمیزی خواهد کرد تا با آثار دوره سلجوقی همخونی داشته باشد.

با ما در شبكه های اجتماعی همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.