اخبارجامعهحوادثخبر مهم

مشروب تقلبی جان هنرمند سرشناس را هم گرفت

در حالی ایران متأسفانه از جمله کشورهایی است که مصرف الکل در آن بر طبق آمارهای غیر رسمی، سر آمد است که مرگ بر اثر سو مصرف و مصرف الکل تقلبی بسیار نگران کننده شده است.

به گزارش شجرنیوز، در دوران کرونا سازمان جهانی بهداشت گزارشی منتشر کرد که در آن به وضعیت جهانی درباره‌ی الکل و تندرستی پرداخت و آمار‌هایی درباره‌ی میزان و چگونگی مصرف الکل در همه‌ی کشور‌های جهان گزارش داد.

در آن زمان جایگاه ایران نیز در این میان مشخص شده بود، هر چند باید توجه داشت که گزارش سازمان جهانی بهداشت بر پایه‌ی آمارهای اعلام شده از سوی کشورها است و در ایران با توجه به ممنوع بودن الکل گزارشی هم در این زمینه به سازمان جهانی بهداشت فرستاده نشده و آمار مورد استناد این سازمان برپایه‌ی آمارهای برآوردی و ثبت‌نشده بوده است.

بر پایه‌ی این گزارش، در ایران، فراگیری نوشیدن دوره‌ای سنگین الکل در سال ۲۰۱۶، نسبت به دیگر کشورها، بسیار پایین و یک‌دهم درصد برای کل جمعیت بزرگسال و ۱.۷ درصد برای جمعیتِ میانِ ۱۵ تا ۱۹ سال بوده است. این شاخص، در میان کل جمعیت بزرگسالِ مصرف‌کننده‌ی نوشیدنی‌های الکلی ۴.۱ درصد و در جمعیت میان ۱۵ تا ۱۹ سال ۴.۸ درصد بوده و همچنین، در ایران، برای میانگین هر دو جنس، فراگیری اختلالات مصرف الکل یک درصد، وابستگی به الکل شش‌دهم درصد و استفاده‌ی زیان‌بار از الکل سه‌دهم درصد تخمین زده شده است.

همه این آمارها در حالی تخمین زده شده که هیچ منبع رسمی و بیمارستانی و متصل به سازمانهای امنیتی تا بهداشتی از میزان مصرف الکل در میان توده مردم آمار دقیقی منتشر و آنرا علنی نکرده است ولی مشخص است که بین آمار سازمان بهداشت جهانی و با آنچه این روزها در گوشه و کنار کشور پهناورمان ملموس است، می توان تفاوت معنی دار بابت مصرف سرانه مشروبات الکلی در ایران ادراک کرد.

اما ممنوعیت مصرف الکل و سطح دسترسی به مشروبات الکلی و قیمت بسیار بالای آن باعث شده، جمعیتی که مصرف الکل را در سبد روزانه و ایام خاص خود تدارک می بینند، برای کاهش هزینه ها یا به تولید خانگی آن مبادرت کنند و یا از فروشنده ها و پخش کننده های نامعتبر، مشروبات دست ساز ارزان قیمت خریداری کنند.

مشروب تقلبی جان هنرمند سرشناس را هم گرفت/پلیس: مرگ الکُلیها زنجیره ای نیست

نتیجه آنکه هزینه این ماجرا بسیار سنگین تر از آنی است که می توان تصور کرد و بیماری و فروپاشی جامعه تا مرگ تعداد بسیاری از مردم بر اثر مصرف این الکلهای غیر استاندارد بخشی دردناک از تبعات شرایط فعلی جامعه امروز ایران خواهد شد.

همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت مسمومیت‌های الکلی در هفته‌های اخیر به دیده‌بان ایران گفت: مصرف الکل در ایران حتی به شکل غیرقانونی هم باید شرایطی داشته باشد که موجب مرگ افراد نشود. سامه همچنین گفته: متاسفانه شاهد این هستیم که مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در کشور، با وجود تبلیغات زیادی هم که درمورد مسائل سلامتی شده به طور روزافزونی در حال افزایش است و این غیرقابل انکار است. نمونه آن در کرج است که نتیجه آن آمار مرگ و مسمومیت‌های مدت اخیر است. این تنها مورد مرگ به دلیل مسمومیت‌های الکلی دست‌ساز نبوده است.

نجف آبادی درباره موانع قانونی کردن توزیع الکل قانونی در کشور گفت: در ایران برای حفظ شعائر مذهبی و قانون دین درمورد عدم مصرف الکل برای مسلمانان قانونی شدن الکل خوراکی در کشور شدنی نیست، ولی باید فکری بکنیم که چرا مصرف الکل در ایران حتی نسبت به کشور‌هایی که مصرف در آن‌ها آزاد است بیشتر است. ما هم پای درددل دیگران می‌نشینیم و در جریان هستیم که مصرف الکل در کشور کم نیست. مصرف الکل حتی به صورت غیر قانونی هم باید شرایطی داشته باشد موجب مرگ افراد نشود.

مشروب تقلبی جان هنرمند سرشناس را هم گرفت/پلیس: مرگ الکُلیها زنجیره ای نیست

اما خبر می رسد خسرو حسن‌زاده، نقاش و از هنرمندان معاصر عرصه هنر‌های تجسمی ایران در ۶۰ سالگی درگذشت. او از یک هفته پیش در حالت کما در بیمارستان بستری بوده است.گفته می‌شود که این هنرمند که ساکن تهران بوده است، به دلیل «مسمومیت ناشی از الکل» تقلبی در بیمارستان بستری شده بود.آثار آقای حسن‌زاده در نمایشگاه‌های گروهی و فردی بسیاری در سراسر جهان به نمایش درآمده است.

امیر راد، رئیس هیات مدیره انجمن نقاشان روز یکشنبه، ۱۱ تیر خبر درگذشت او را تایید کرده و گفت آقای حسن‌زاده از حدود یک هفته پیش در کما بوده و صبح امروز فوت کرده است.

از سوی دیگردر حالی که آمار مسموم‌شدگان و جان‌باختگان بر اثر مسمومیت با الکل در کشورافزایش یافته، فرمانده انتظامی کل کشور گفته است این مسمومیت‌ها «به‌هیچ‌وجه سریالی نیستند.» در آخرین گزارش‌ها، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رباط‌کریم یکشنبه خبر داد «مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی» در این شهرستان از ۲۲ نفر در هفته گذشته به «۴۱ نفر» افزایش یافته است.

محمد یوسفوند گفت بر اساس گزارش «مسئولان بیمارستان حضرت فاطمه زهرا، از این تعداد، شش نفر فوت کرده و یک نفر نابینا شده و یک نفر حالش وخیم و در آی‌سی‌یو بستری است.» او هفته پیش از فوت هفت نفر خبر داده بود.

یوسفوند گفت از ابتدای تیر ۱۴۰۲ پنج نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند و شش مورد هم پلمب انجام شده است. به گزارش تسنیم، «از حدود یک ماه پیش ۳۲ نفر (سردشت ۷ نفر، قزوین ۲ نفر، بهارستان ۲ نفر، مازندران ۳ نفر، رباط کریم ۶ نفر و کرج ۱۲ نفر) بر اثر مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست داده‌اند.»

با اینحال احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی، روز یکشنبه گفت «مسمومیت‌های الکلی در ایران به هیچ عنوان سریالی نیست» و «در هر شهری که این مسمومیت‌های الکلی اعلام شده است، پلیس بلافاصله تولیدکنندگان مشروبات فاسد را شناسایی و دستگیر کرده است.»

در همین رابطه مدیر کل پزشکی قانونی تهران نیز روز شنبه دهم تیر از افزایش آمار مرگ‌و‌میرهای ناشی از مسمومیت الکلی در این استان خبر داد.به گفته مهدی فروزش در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در استان تهران ۲۶ مورد مرگ ناشی از مسمومیت الکل تأیید شده که ۲۲ مورد ناشی از مصرف متانول و ۴ مورد ناشی از مصرف اتانول بوده است.

این در حالی است که به گفته مدیر کل پزشکی قانونی تهران در بازه زمانی دو ماهه سال گذشته ۱۹ نفر مسمومیت و مرگ در پی مصرف الکل در استان گزارش شده بود.

عباس مسجدی، رئیس پزشکی قانونی نیز ۳۰ خرداد اعلام کرد که سال گذشته، ۶۴۴ نفر در ایران به دلیل مسمومیت الکلی جان خود را از دست داده‌اند و این تعداد، رشدی ۳۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: پارسینه

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.