پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: دو سال پیش بود که کریستیانو رونالدو در یک نشست خبری با کنار گذاشتن نوشابه «کوکا کولا» روبرویش و ترغیب کردن مردم به استفاده از آب، موجی از واکنش را به راه انداخت و خطاب به حاضران گفت: آب بنوشید! حالا دو سال از این ضرر ۴ میلیارد دلاری که رونالدو به کوکاکولا این غول نوشیدنی زد، میگذرد که دیروز خبر رسید، پهلوان حسن یزدانی (قهرمان کشتی جهان) سفیر یک کارخانه نوشابهسازی ایرانی شده است. این رویداد روز گذشته موجی از واکنشها و انتقادات را در فضای مجازی به همراه داشته است؛ البته در کنار این انتقادات نباید از اهمیت و تاثیر سلبریتیها در تبلیغات غافل شد.
برندسازی سلبریتی چیست؟
برندسازی سلبریتی در واقع استفاده از افراد مشهور برای ایجاد سروصدا پیرامون یک محصول و یا گونه ای از خدمات است. برندساز از افراد مشهور استفاده میکند تا محصول و یا گونهای از خدمات به اعتبار شخص سلبریتی به مردم معرفی شود تا مردم نسبت به استفاده از آن احساس اعتماد بیشتری داشته باشند. این روزها، برندسازی سلبریتی با تعامل شبکه های اجتماعی و سر و صدا کردن در آنها هم همراه میشود.
سلبریتیها شبکههای اجتماعی قابل توجهی دارند و مردم هم معمولا به خدمات و محصولاتی که افراد مشهور آنها را تایید میکنند علاقهمند هستند. در واقع تایید افراد مشهور یک ابزار تبلیغاتی است که آگاهی از برند را افزایش میدهد . این راهی برای افزایش اعتبار و موجب دیده شدن برند است.
برای مثال، یک ورزشکار حرفهای ممکن است، برند خاصی از کفش ورزشی را تایید کند. آن ورزشکار سپس در تیزرهای تبلیغاتی آن کفش خاص ظاهر میشود و حتی محصولات آن برند را در طول مسابقات یا بازیهایش می پوشد؛ این یک نمونه کلاسیک از تبلیغات افراد مشهور است.
در این میان شرکتی مثل «نایک» به دلیل حمایت افراد مشهور از کفشهای ورزشی مشهور است. این کمپانی کمپینهای متعددی برای حمایت از افراد مشهور داشته است. حالا چه بسکتبال باشد و چه گلف! و حالا این موضوع باعث شده است که «نایک» دستاوردهای قابل توجهی از تایید ورزشکارانی مانند مایکل جردن و تایگر وودز داشته است.
خیلی وقتها اما سلبریتی ها سفیر برندی میشوند که اساسا ربط خاصی به حرفه و یا حیطه فعالیتشان ندارد؛ مثل تبلیغ رونالدو برای کوکاکولا و یا حضور دیوید بکام در عکسها و تیزرهای تبلیغاتی خودروی لوکس «جگوار» که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
قصه حسن یزدانی و نوشابهای که تکلیفش معلوم نیست!
قصه حسن یزدانی و تبلیغات برای یک کارخانه نوشابهسازی هم از آن دسته برندسازی سلبریتیهایی محسوب میشود که هیچ ربطی به حرفه و پیشه این قهرمان جهان ندارد. با این حال این کارخانه نوشابهسازی تصمیم گرفته است که در راستای اعتباربخشی بیشتر به برند خود قهرمان کشتی جهان، حسن یزدانی را به عنوان سفیر خود انتخاب کند، انتخابی که تا حدی شائبهبرانگیز است؛ چرا؟
همه ما میدانیم که نوشیدنیهای گازدار برای بدن و سلامتی مضر هستند و حسن یزدانی به عنوان قهرمان جهان و کسی که از او با صفت پهلوانی یاد میکنند، طیف وسیعی از طرفداران را همراه خود دارد. او حتی میتواند اسطوره بسیاری از کودکان ایرانی باشد که ممکن است با خودشان فکر کنند، حسن یزدانی با نوشابه خوردن قوی شده است!
نکتهای که وجود دارد این است که مدیرعامل این شرکت نوشابهسازی اعلام کرده است که تفاهمنامهای در راستای بررسی و تأمین نیازهای جامعه ورزشی به انواع محصولات نوشیدنی ورزشی سودمند بین زمزم و کمیته ملی المپیک و پارالمپیک به امضا رسانده است. مدیرعامل این شرکت در حالی روی عبارت نوشیدنی سودمند تاکید کرده است که در وبسایت این شرکت هیچ نوشیدنی با عنوان نوشابه ورزشی به ثبت نرسانده و از طرفی در تمام عکسهایی که از مراسم اعلام حضور حسن یزدانی به عنوان سفیر این برند منتشر شده است، نوشابه لیموناد گازدار مقابل حسن یزدانی است و در این عکسهای تبلیغاتی خبری از نوشیدنی ورزشی و یا نوشیدنی سالم نیست.
به نظر میرسد، بهتر است که پیش از ایجاد هرگونه شائبه درباره شخصیت ورزشی حسن یزدانی این شرکت نوشابهسازی توضیح دهد که منظورش از نوشیدنی سودمند دقیقا کدام نوشیدنی است و آیا اصلا خط تولید این نوشیدنی را راه انداخته است؟
با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز
منبع: ایسنا