شهر اندیشهاخباراخبار شهرستان شهریارخبر مهمدر استان

چالش‌های احداث یک آرامستان در همجواری شهر اندیشه

شهریار- احداث آرامستان جدید فردیس با حواشی بسیاری مواجه است، شهرداری اندیشه این موضوع را مغایر قانون می‌داند در حالیکه مسئولان فردیس احداث این پروژه را دارای مجوز و مطابق آئین‌نامه مقررات بهداشتی آرامستان‌ها می‌دانند.

به گزارش شجرنیوز از شهریار، احداث آرامستان جدید شهر فردیس در مجاورت شهر اندیشه نگرانی‌های زیادی را برای مردم فاز ۶ شهر اندیشه به وجود آورده که این نگرانی‌ها به دو دسته زیست‌محیطی و بهداشتی تقسیم‌بندی می‌شوند.

مردم معتقدند از نظر زیست‌محیطی، وجود آرامستان در نزدیکی منطقه مسکونی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند آلودگی هوا، آلودگی آب و انتشار حشرات و حیوانات موذی شده و این مشکلات به‌ سلامت ساکنان محلی آسیب می‌رساند.

همچنین از نظر بهداشتی، وجود آرامستان در نزدیکی منطقه مسکونی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند افزایش شیوع بیماری‌ها، انتشار بوی نامطبوع و کاهش کیفیت زندگی شده و بر روحیه و سلامت روان ساکنان محلی تأثیر منفی داشته باشد.

علاوه بر این، احداث آرامستان جدید در مجاورت شهر اندیشه به گفته ساکنین و کارشناسان املاک تأثیر بسزایی بر کاهش قیمت‌های اراضی داشته و این امر منجر به کاهش ارزش املاک در این منطقه شده و به این ترتیب سرمایه‌گذاران برای ساخت‌وساز نیز رغبتی نخواهند داشت.

با توجه به ماهیت اراضی اندیشه و قابل نفوذ بودن آب‌های زیرزمینی از یک سو و تأمین آب شرب اندیشه از چاه‌های عمیقی که در این منطقه وجود دارد، این نگرانی وجود دارد که وجود آرامستان در نزدیکی مناطق مسکونی سلامت آب شرب را تحت تأثیر قرار دهد.

در همین رابطه با احمد نیکخواه معاون معماری و شهرسازی شهرداری اندیشه و سعید سپهوند رئیس اداره محیط‌زیست شهر فردیس به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

آرامستان جدید باید در فاصله ۱۰ کیلومتری احداث شود

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اندیشه درباره احداث آرامستان جدید شهر فردیس، گفت: فاصله قانونی آرامستان با فاز ۶ اندیشه رعایت نشده که در همین راستا مکاتباتی نیز با مسئولین شهر فردیس انجام داده‌ایم.

احمد نیکخواه بیان کرد: این اراضی بالغ بر ۳۰ سال بلاتکلیف مانده که شهرداری اندیشه در صدد برطرف‌کردن مشکلات آن بوده و همچنین طبق طرح تفصیلی محدوده هم‌جوار آرامستان جدید فردیس دارای کاربری مسکونی است.

وی به آئین‌نامه احداث آرامستان‌ها اشاره و تأکید کرد: آرامستان‌ها باید در فاصله ۱۰ کیلومتری و در حریم شهرها ساخته شود، با توجه‌ به اینکه شهر اندیشه تماماً محدوده بوده و حریم ندارد، این اقدام مغایر با آیین‌نامه است.

معاون شهردار اندیشه افزود: علاوه بر رعایت نشدن فاصله ۱۰ کیلومتری از حریم شهر، این موضوع آثار محیط زیستی برای شهروندان اندیشه داشته و همچنین به لحاظ بهداشتی امکان آلوده‌شدن منابع آبی در سفره‌های زیرزمینی نیز وجود دارد.

نیکخواه، احداث این آرامستان بر روی مردم را ناخوشایند دانست و عنوان کرد: مردم نمی‌توانند بپذیرند که در فاصله کمی از یک آرامستان زندگی می‌کنند، این موضوع برای آن‌ها قابل‌ تصور نیست.

وی از دیگر معایب این موضوع را اُفت ارزش ریالی اراضی عنوان و تصریح کرد: در مناطقی که آرامستان در آن احداث شود، قطعاً تأثیرپذیر بوده و حتی ممکن است در کل شهر اندیشه قیمت اراضی با کاهش مواجه شونگد.

معاون شهردار اندیشه در پیشنهادی به شهرداری فردیس، خاطرنشان کرد: مشاور طرح احداث آرامستان ۶ نقطه در شهر فردیس را مشخص کرده که ما از آنها درخواست می‌کنیم احداث آرامستان را به نقطه دیگری منتقل کنند.

مجوز احداث آرامستان مطابق آئین نامه است

رئیس اداره محیط‌زیست فردیس درباره مخاطرات زیست‌محیطی آرامستان جدید، گفت: بر اساس مقررات و ضوابط استقرار واحدهای خدماتی مجوز احداث صادر شده است.

سپهوند اظهار کرد: آرامستان‌ها در رده دوم واحدهای خدماتی قرار می‌گرفتند و طبق آئین‌نامه، فاصله مجاز استقرار آنها از مناطق مسکونی ۱۵۰ متر بوده که این موضوع برای احداث آرامستان جدید لحاظ شده است.

وی با اشاره به استعلام ۲۰ هکتار اراضی برای احداث آرامستان جدید، بیان داشت: با توجه‌ به رعایت فاصله قانونی از محدوده شهر اندیشه و فردیس، موافقت لازم صورت‌گرفته، استعلامات لازم از دفتر ارزیابی اثرات زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست اخذ شده و کارشناسان پس از بازدید مکان موردنظر با صدور مجوز بر اساس مقررات کارشناسی موافقت کرده‌اند.

رئیس اداره محیط‌زیست فردیس درباره جلوگیری از مخاطرات سفره‌های زیرزمینی، عنوان کرد: برای احداث غسال‌خانه و بهره‌برداری آن حتماً برای فاضلاب باید یک تصفیه‌خانه نصب شده، همچنین با یک‌ لایه نفوذناپذیر آهکی عبور کف‌سازی شده و همچنین فاصله ۲۵۰ متری سفره‌های زیرزمینی از سطح زمین به‌ صراحت بیانگر جواب تمام نگرانی‌ها است.

سپهوند درباره ضوابط احداث آرامستان‌ها، بیان داشت: تنها فواصل و قرارگیری در حریم و محدوده شهر مورد بررسی قرار گرفته و بررسی موارد دیگر برای احداث آرامستان وجود ندارد، از سویی با توجه به گسترش استان البرز، در این استان مردم در کنار آرامستان‌ها در حال زندگی بوده و قطعاً برای حفر چاه و تأمین آب شرب شرایط آرامستان نیز در نظر خواهد گرفت.

به گزارش تهران نیوز، با توجه‌ به جمعیت رو به‌ رشد فردیس احداث آرامستان می‌تواند نیاز شهروندان این منطقه را به یک مکان مناسب برای دفن اموات خود برآورده کرده و از سوی دیگر، اگر احداث آرامستان با رعایت تمام ضوابط زیست‌محیطی انجام شود، خطر آلودگی آب‌های زیرزمینی و سایر مشکلات زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد.

البته فاصله آرامستان از مناطق مسکونی باید به‌گونه‌ای باشد که خطر آلودگی آب‌های زیرزمینی را نداشته همچنین، باید اقدامات لازم برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع از آرامستان انجام شود.

همچنین استفاده از روش‌های دفن سازگار با محیط‌زیست، مانند دفن عمیق و دفن شیمیایی، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده برای جلوگیری از انتشار بیماری‌ها و انجام آزمایش‌های دوره‌ای بر روی آب‌های زیرزمینی برای شناسایی آلودگی‌های احتمالی می‌توان از آلودگی زیست‌محیطی ناشی از احداث آرامستان جلوگیری کرد و سلامت شهروندان را تضمین نمود.

بر اساس ماده یک «آئین‌نامه مقررات بهداشتی آرامستان‌ها» آرامستان تا محدوده شهر کمتر از ۱۰ کیلومتر نباشد، این در حالی است که طبق تبصره ۱ همین ماده درباره مناطقی که شهرها فاصله کمتری نسبت به هم دارند فاصله آرامستان تا محدوده شهر با در نظر گرفتن سایر موارد مربوط به مکان‌یابی می‌توان در فاصله کمتری قرار گیرد.

این در حالی است که بین شهر اندیشه و فردیس فاصله کمی وجود دارد تا حدی‌ که در نقاطی این فاصله به‌اندازه یک بلوار می‌رسد، همچنین در مورد رعایت بهداشت سفره‌های زیر زمینی مطابق تبصره چهار ماده سه همین قانون حداقل فاصله توصیه شده و حداقل فاصله مجاز کف قبر از سطح سفره آب زیرزمینی به ترتیب ۱۳ و چهار متر است.

فاصله منابع آب زیرزمینی در مناطق مختلف از ۱۰۰ تا ۵۰۰ متر متغیر بوده و اکنون عمق چاه‌های غرب تهران با توجه به کاهش روان آب‌ها ۲۵۰ متر رسیده است.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: تهران نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.