اخباراخبار شهر تهرانخبر مهمدر استان

چالش‌های‌ پیش‌روی استاندار جدید تهران

تهران- هیئت دولت محمدصادق معتمدیان را در ۲۹ مهر به‌عنوان استاندار جدید تهران معرفی کرد؛ در گزارشی مهم‌ترین مطالبات این استان را به‌صورت اجمالی بررسی می‌کنیم.

به گزارش شجرنیوز از تهران، شنبه 29 مهرماه و پس از گمانه‌زنی‌های فراوان سرانجام “محمدصادق معتمدیان” با رأی هیئت دولت به‌عنوان استاندار تهران منصوب شد.

محمدصادق معتمدیان متولد سال 1349 در کرمانشاه است، مدرک کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشگاه ارومیه در استان آذربایجان غربی و عضویت در شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور و ریاست شورای سیاست‌گذاری مؤسسات آموزشی پژوهشی در شمال غرب کشور و مدیریت ارشد دولتی وزارت اطلاعات در استان‌های آذربایجان غربی و ایلام و استانداری خراسان جنوبی را در کارنامه خود دارد.

معتمدیان پاییز 1397 به عنوان استاندار خراسان جنوبی عازم بیرجند و سال 1400 استاندار خراسان رضوی شد و پیش از این و در تاریخ 25 مهر 1400 و با تصویب هیئت دولت به‌عنوان استاندار دولت سیزدهم در استان مرزی آذربایجان غربی انتخاب شده بود.

امید می‌رود معتمدیان باتوجه‌به سابقه بالای کار در سایر استان‌ها مشکلات، ظرفیت‌ها و نیازهای استان تهران را نیز شناخته باشد، اما در این یادداشت  به معرفی برخی از این چالش‌ها می‌پردازیم.

آلودگی هوا و آلاینده‌های زیست‌محیطی

چالش‌های‌ پیش‌روی استاندار جدید تهران

موضوع آلودگی هوای پایتخت، سال‌هاست که پایتخت‌نشینان را آزار می‌دهد و برای حل این مسئله هم مصوبات و مواد قانونی ویژه‌ای وجود دارد؛ اما طبق بررسی‌های انجام شده، موضوع اصلی در زمینه کنترل آلودگی لزوم مشارکت 20 دستگاه اجرایی و فرهنگی است که تاکنون اقدام عاجلی در انجام تکالیف و وظایف خود نداشتند.

عوامل مختلفی در آلودگی هوا اثرگذار است که شامل فرسودگی سیستم حمل‌ونقل عمومی، فعالیت معادن، کارخانه‌ها و کارگاه‌های آلاینده، تردد خودروهای فرسوده، بخارات ناشی از بنزین در پمپ‌بنزین‌ها و نبود مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی برای دسترسی به شهرستان‌های استان تهران است.

در حال حاضر باتوجه‌به میزان قابل توجه شهروندان شهرستان‌های استان تهران به مرکز نیاز به تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی و به‌ویژه مترو بیش از پیش احساس می‌شود، در این زمینه سال‌هاست که وعده‌هایی داده شده اما جز در موارد نادر به نتیجه مطلوب نرسیده است.

در کنار آلودگی ناشی از تردد خودروها و کارخانه‌ها، معادن نیز نقش قابل‌توجهی در ازدیاد آلودگی دارند و متأسفانه معادن مستقر در شهرستان‌های اطراف پایتخت از نظر زیست‌محیطی آثار نامطلوبی برای شهرهای مجاور داشته‌اند، به‌گونه‌ای که برداشت بی‌رویه بهره‌برداران در برخی مناطق، طی سال‌های طولانی باعث ایجاد حفره‌های عظیم و ازبین‌بردن بافت زمین شده است که این موضوع ضمن تهدید شدید محیط‌زیست، موجب ایجاد کانون‌های محلی ریزگرد و تبعات آن بر آلودگی هوا شده است.

شهرک‌های صنعتی، کمبود نیروی کار و دسترسی دشوار

چالش‌های‌ پیش‌روی استاندار جدید تهران

ازآنجاکه شهرک‌های صنعتی استان تهران در مناطق حاشیه‌ای واقع شده‌اند و باتوجه‌به ضعف شدید حمل‌ونقل عمومی از شهر تهران به مناطق اطراف، در حال حاضر در بسیاری از تولی ها و صنایع معضل کمبود نیروی کار وجود دارد، زیرا که اختصاص سرویس از سوی کارگاه و کارخانه برای کارفرما توجیه اقتصادی ندارد و پرداخت هزینه سنگین تردد با خودروهای شخصی نیز برای کارگران مقرون‌به‌صرفه نیست و همین امر موجب ازدیاد بیکاری و از سوی دیگر کمبود نیروی کار شده است.

از طرف دیگر در اغلب شهرک‌های صنعتی، شاهد وضعیت نا به سامان جمع‌آوری زباله، آسفالت معابر، تأمین روشنایی، تأمین امنیت، قطعی برق در فصل گرما و قطعی گاز با شروع فصل سرما هستیم که بر مشکلات فعالان اقتصادی افزوده است.

همچنین در برخی شهرک‌های صنعتی، مالکان صنایع در گسترش کسب‌وکار خود با چالش‌ها و موانعی مواجه می‌شوند که امر تولید را به‌صورت مقطعی کاهش می‌دهد و نگرانی‌هایی را برای نیروی کار و نیز کارفرما ایجاد می‌کند.

کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و افزایش فرونشست

چالش‌های‌ پیش‌روی استاندار جدید تهران

فرونشست پدیده‌ای پیش‌رونده و خطرناک در استان تهران است که با توجه به ازدیاد جمعیت ساکن در شهرهای اطراف تهران در سال‌های اخیر نیز شدت گرفته است و ریزش سطح زمین در مناطقی از پایتخت و بروز خسارت به شهروندان نگرانی‌هایی را برای مردم به وجود آورده است.

کارشناسان معتقدند امکان جلوگیری از پیشروی بیشتر این پدیده وجود دارد؛ اما کار اصولی و قاعده‌مندی تا کنون انجام نشده است.

کمبود فضای آموزشی در شهرستان‌های استان تهران

چالش‌های‌ پیش‌روی استاندار جدید تهران

60 درصد مدارس همچنان بناهای فرسوده بالای 30 تا 70 سال هستند و یک میلیون و 110 هزار دانش‌آموزان در مدارس استان تهران مشغول تحصیل هستند و سرانه در کشور 8 متر مربع برای هر دانش‌آموز است و متأسفانه این نرخ در شهرستان‌های استان تهران 2.2 مترمربع است و حتی در برخی مناطق این عدد به 1 متر مربع نیز می‌رسد.

در شهرستان‌های استان تهران 4200 ساختمان داریم که عمدتاً دو شیفت اداره می‌شود و بیش از 1300 مدرسه را با کمک خیرین ساخته‌ایم و همچنین تقریباً به همین میزان مدرسه برای چند سال آینده نیاز داریم تا بتوانیم مدارس را تک شیفت کنیم.

در برخی شهرها و روستاهای همجوار تهران معضل کمبود مدرسه به اندازه ای است که دانش آموز مجبور به ادامه تحصیل در رشته دیگری می‌شود که امکان رفت و آمد به مدرسه داشته باشد.

کمبود تخت بیمارستانی و اورژانس در شهرستان‌های استان تهران

چالش‌های‌ پیش‌روی استاندار جدید تهران

مطالبه جدی مردم شهرستان‌های استان تهران بهبود خدمات درمانی و بیمارستانی و توسعه و افزایش پایگاه‌های اورژانس است. در حاشیه شهر تهران 2500 تخت و 5 میلیون نفر جمعیت وجود دارد و سرانه تخت بیمارستانی بسیار نامطلوب است.

در دولت پیشین چندین بیمارستان در شهرستان‌های استان تهران افتتاح شد؛ اما همچنان بیمارستان‌های نیمه کاره نیز وجود دارد اما مردم برای دریافت خدمات مجبور به تردد به مرکز پایتخت هستند.

در برخی شهرهای پرجمعیت مانند حسن آباد فشافویه و کهریزک که در مسیر دسترسی استان‌های دیگر نیز قرار دارند، بیمارستان و مرکزی برای ارائه خدمات درمانی اورژانسی وجود ندارد و زمان تقریبی رسیدن اورژانس بر بالین بیمار در حدود 40 دقیقه است که در بیشتر موارد بیمار جان خود را از دست می‌دهد.

ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه تهران

چالش‌های‌ پیش‌روی استاندار جدید تهران

کم آبی و تبدیل غیر مجاز اراضی کشاورزی و باغی به کاربری مسکونی معضل اساسی در حاشیه تهران است زیرا که علاوه بر تخریب منابع طبیعی و محیط زیست خسارات سنگینی را بر مردم نا آگاه منطقه وارد می‌کند.

اراضی به صورت غیر قانونی تغییر کاربری پیدا می‌کند و به فروش می‌رسد، اغلب خریدار نا آگاه اقدام به ساخت‌وساز می‌کند اما پس از ساخت کامل بنا، حکم تخریب از سوی حوزه قضایی صادر و تخریب بنا اجرایی می‌شود اما آن اراضی هیچ گاه به شکل اولیه خود باز نمی‌گردد.

مسکن و چالش‌های آن در حاشیه تهران

چالش‌های‌ پیش‌روی استاندار جدید تهران

در شهرهای چیرامونی تهران، مساکن مهر نیمه کاره ای وجود دارد که چالش‌های بسیاری رابرای مالکان ایجاد کرده و نیازمند پیگیری جدی است.

در پردیس و پرند مجتمع‌هایی وجود دارد که علی رغم بلند مرتبه بودن، از خدماتی چون آب، برق، گاز و حتی آسانسور بی‌بهره هستند و این امر موجب نارضایتی شهروندان شده که پیگیری آنها تا کنون راه به جایی نبرده است.

به‌تازگی نیز پروژه‌های مسکن ملی نیز در حال اجراست اما زیر ساخت مناسب آن طراحی نشده و پس از تکمیل احتمالاً مالکان در تأمین راه مناسب تا آب و برق نیز با مشکل موجه خواهند شد.

تخلیه نخاله و پسماندهای ساختمانی در حاشیه شهرها

چالش‌های‌ پیش‌روی استاندار جدید تهران

نبود مرکز دپو مناسب در بسیاری از شهرستان‌ها موجب شده تا سودجویان منظر شهرها و روستاها را دگرگون کرده و در هر منطقه فاقد دوربین یا دور از چشم ناظران نخاله‌های ساختمانی شهر تهران را تخلیه کنند.

این اقدام علاوه بر نازیبا کردن منظر منجر به افزایش تصادفات و عدم ایمنی جاده‌ها نیز شده است در حالی که چاره آن اختصاص مراکز مجاز در فاصله‌ای دورتر از شهرها است.

مجتمع پردازش پسماند آرادکوه و مشکلات انتقال پسماند تهران

چالش‌های‌ پیش‌روی استاندار جدید تهران

در حال حاضر پسماند به‌صورت کامل به مجتمع پردازش آرادکوه منتقل می‌شود و این در حالی است که مردم جنوب تهران از تردد زیاد خودروهای حامل پسماند و بوی نامطبوع ناشی از انباشت پسماند به ستوه آمده و علاوه بر ظرفیت آرادکوه، گنجایش مردم نیز تکمیل شده و مخالف انتقال پسماند تهران به آرادکوه هستند زیرا که تردد این خودروها موجب ریزش شیرابه در خیابان‌ها شده و افزایش تصادفات را در پی دارد.

در برخی شهرها بسیاری از روستاها رفته‌رفته تبدیل به مراکز غیرمجاز پسماند شده و کشاورزان و دامداران به واسطه نبود شرایط مناسب کار روستا را ترک می‌کنند.

با ما در شبكه های اجتماعی همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.